[Clio16v,ph1]Koppeling slipt/inhouden

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
SandeR16v

Ik merk de laatste tijd steeds vaker (als ik er op let) dat wanneer je tijdens het rijden in een bepaalde versnelling gas geeft het net is alsof je de koppeling een beetje ingedrukt hebt.

Praktijk voorbeeld:

Ik rijd achter een auto, in de 4e versnelling, rond de 3000-4000 toeren en ik wil de auto in halen. Normaal moet dat vrij vlot gaan rond de 4000 toeren.
Maar soms als ik dan in wil halen merk je gewoon dat er iets met de koppeling is. Ik heb hem op dat moment niet ingedrukt en ik weet zeker dat het pedaal helemaal uit is. Op deze manier kom ik dus minder snel die auto voorbij, pas op het moment dat je de koppeling niet meer voelt slippen komt ie beter vooruit.

Ook als je stil staat, en je wilt flink optrekken, (dus bijna volgas weg zegmaar) merk je het gewoon.
Normaal lijkt het me logisch dat wanneer je flink gas geeft bij het wegrijden je de bandjes toch wel hoort. Maar dit lukt dus met geen mogelijkheid. (Dit is dus niet mijn normale manier van autorijden, maar puur om te testen hoe en wat)

Je merkt dus in meerdere gevallen dat de koppeling als het ware de boel een beetje inhoud.
Ik hoop dat hier wat aan te doen is..
Bart V

Je koppeling is dus gewoon versleten. Dan zit er maar 1 ding op, en dat is vervangen die zooi. Wat is de km stand van je auto??

Gr Bart
Laatst gewijzigd door Bart V op do 8 mei 2003 9:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Mickael

Dan wordt het de hoogste tijd om de koppelingsplaten te vervangen.

Maar het kan ook aan de kabel liggen, dat ie als het ware net doet alsof ie een klein stukje is ingedruk.
Rick D.

Denk dat het helaas een nieuwe koppeling en drukgroep wordt.

Heb je nog ff een dagje werk :D
canonballman

En de prise as keering van de bak goed checken: die willen wel eens zorgen voor een vetgeslagen koppeling (die dus ook slipt)
Serge1916V

Dit heb ik dus ook!!

En dat is inderdaad de koppeling!
Weet iemand de prijs voor zo'n drukgroep ?

Grtzz
Serge
Mickael

org. koppelings set was geloof ik iets van 150 euro, maar kan gulden zijn geweest.

Sachs setje koste iets van 200 euro. pakt veel directer op en is niet echt geschik voor file rijden, en is ook iets zwaarder intrappen. Maar ik vond het een stuk prettiger ookal rij ik vrij veel in files.
Serge1916V

Dat heb ik dus...dat sachs setje!1
Want file rijden is geen pretje en hij is ook wel wat zwaarder!!

In het begin dacht ik dat ik gewoon niet zo goed fiel kon rijden...maar dat licht dus zeker wel daaraan.
Want in de laguna van mijn ouders daar kan ik wel goed mee filerijden :)

Grtzz
Serge
Mickael

Dan ken je dit zeker ook:

Eerst een dot gas geven en dan gas los koppeling een heel klein stukje oplaten en weer remmen.

maar ik moet zeggen dat het wel went, althans vind ik.

Ach en dat ie wat zwaarder is, je bent toch geen mietje :lol:
BartK (Adrenalin)

canonballman schreef:En de prise as keering van de bak goed checken: die willen wel eens zorgen voor een vetgeslagen koppeling (die dus ook slipt)
Dit heb ik dus laatst gehad. Het ergste hiervan is dus dat je heel je bak uit elkaar moet halen om deze keering te vervangen :( .
Ray B

Heb je wel iets van een vrije slag op het pedaal.
Dus dat de kabel niet te strak zit?
De koppeling word namelijk automatisch met een afstelmechanime afgesteld.
Anders word ut toch een nieuwe koppeling :(

Suc-6
Plaats reactie