clio 16v - tikken na nieuwe olie
Ik heb vanmiddag m'n olie+filter+bougies vervangen, en nu tikken de klepstoters als die stationair draait.
Ik heb de spullen bij achterberg gehaald, is trouwens 10w40 van Kroonolie. Lijkt me dat hij wel weet wat erin moet, maar zou het hieraan kunnen liggen. Voorheen had ik dit probleem niet.
Ik heb de spullen bij achterberg gehaald, is trouwens 10w40 van Kroonolie. Lijkt me dat hij wel weet wat erin moet, maar zou het hieraan kunnen liggen. Voorheen had ik dit probleem niet.
Clio 16V=Alive again!
Ik heb precies hetzelfde... Het komt (ook maar gehoord) doordat de 'troep' die opgehoopt zat bijde klepstoters er nu tussenuit is. Daardoor krijgen ze meer speling en gaan ze tikken.
Doet ie het als de motor warm is ook?
Doet ie het als de motor warm is ook?
Het is juist als die warm is, en ik heb net nog ff een stukkie gereden, en het tikken was er weer toen ik hem weg wilde zetten voor de deur. Heb er nu 30 km mee gereden ofsow na de nieuwe olie.
Om trouwens ff op Merijns antwoord terug te komen: als die troep weg is en ze gaan tikken, is daar nix tegen te doen? anders zou je toch beter oude olie houden, en telkens bijvullen toch?
Om trouwens ff op Merijns antwoord terug te komen: als die troep weg is en ze gaan tikken, is daar nix tegen te doen? anders zou je toch beter oude olie houden, en telkens bijvullen toch?
Clio 16V=Alive again!
Oude olie verliest zijn smerende werking als er een hoop vuil inzit. In principe logisch, want het is niet meer 100% olie. Dus da's geen optie...
Werkt je oliepomp nog wel goed? Wat zei Achterberg ervan?
Werkt je oliepomp nog wel goed? Wat zei Achterberg ervan?
Ik heb hun nog ni gebeld. Ik was er pas rond 19:45 mee klaar, vandaar.
Heeft de oliepomp daar iets mee te maken dan?
De olie was wel volop zwart die eruit kwam, en er ging 6 liter nieuwe in. Dat moest volgens achterberberg als het filter meegerekend werd.
Ik vind het zo vaag dat het eerst niet was, en nu wel
Die klepstoters zijn ook niet af te stellen heb ik begrepen, is er nix aan te doen dan?
Heeft de oliepomp daar iets mee te maken dan?
De olie was wel volop zwart die eruit kwam, en er ging 6 liter nieuwe in. Dat moest volgens achterberberg als het filter meegerekend werd.
Ik vind het zo vaag dat het eerst niet was, en nu wel
Die klepstoters zijn ook niet af te stellen heb ik begrepen, is er nix aan te doen dan?
Clio 16V=Alive again!
Het zijn inderdaad hydraulische kleppen die je niet kan stellen... 
Als je olie goed zwart was, dan heb je te lang gewacht met verversen. Op zich niet zo problematisch, maar ik zou het als ik jou was toch wat vaker checken.
Ik vind het alleen vreemd dat ze juist tikken als de olie warm is! Meestal is het weg als alles rond gepompt is en er dus olie in allen 'gaatjes' is gelopen. Meestal is het dan weg.
Als je oliepomp niet 100% functioneert dan heb je kans dat de pomp te weinig druk levert om de olie boven in het blok te krijgen. Of lul ik nu complete onzin (ik kijk nu even de experts aan...
).

Als je olie goed zwart was, dan heb je te lang gewacht met verversen. Op zich niet zo problematisch, maar ik zou het als ik jou was toch wat vaker checken.
Ik vind het alleen vreemd dat ze juist tikken als de olie warm is! Meestal is het weg als alles rond gepompt is en er dus olie in allen 'gaatjes' is gelopen. Meestal is het dan weg.
Als je oliepomp niet 100% functioneert dan heb je kans dat de pomp te weinig druk levert om de olie boven in het blok te krijgen. Of lul ik nu complete onzin (ik kijk nu even de experts aan...

Oliedruk is geloof ik onveranderd. Dat zou ik eigenlijk ff moeten checken.
Ik bel sowieso Achterberg wel ff morgen, en misschien dat het wat beter word als die wat meer km heeft gelopen. Ik had trouwens ook een goedje erbij gekregne, eigenlijk gekocht, waardoor die beter zou lopen. was 75 euro de liter zei achterberg. heb 150 ml meegekregen om erdoorheen te doen.
Ik bel sowieso Achterberg wel ff morgen, en misschien dat het wat beter word als die wat meer km heeft gelopen. Ik had trouwens ook een goedje erbij gekregne, eigenlijk gekocht, waardoor die beter zou lopen. was 75 euro de liter zei achterberg. heb 150 ml meegekregen om erdoorheen te doen.
Laatst gewijzigd door -Matthy- op wo 7 mei 2003 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Clio 16V=Alive again!
En dat heb je er nog niet doorheen gedaan?-Matthy- schreef:Oliedruk is geloof ik onveranderd. Dat zou ik eigenlijk ff moeten checken.
Ik bel sowieso Achterberg wel ff morgen, en misschien dat het wat beter word als die wat meer km heeft gelopen. Ik had trouwens ook een goedje erbij gekregne, eigenlijk gekocht, waardoor die beter zou lopen. was 75 euro de liter zei achterberg. heb 150 ml meegekregen om erdoorheen te doen.
Hmm... Ik denk dat je dat de volgende keer niet meer hoeft te doen... Ergens op dit forum staat een topic dat hieraan gewijd is en velen zijn het erover eens dat het weggegooid geld is.
Maar ja, ik heb zelf geen ervaring.
Maar ja, ik heb zelf geen ervaring.
-
- Berichten: 3295
- Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
- Locatie: Bunde (L)
ff off-topic, welke Kroon olie heb je, 10w40 Emperol? of een andere 10w40, ze hebben er geloof ik 2 verschillende van. Ik ben van plan om over te stappen naar Kroonolie aangezien ik hier nergens Elf olie in de buurt kan vinden. Ik weet alleen niet welke ik moet nemen, ik geloof Emperol 10w40.
En dat getik, dat zou mischien overmatige speling kunnen zijn, mischien tijd voor nieuwe kleppen?
En dat getik, dat zou mischien overmatige speling kunnen zijn, mischien tijd voor nieuwe kleppen?
-
- Berichten: 3295
- Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
- Locatie: Bunde (L)
Johan de clio man schreef:nieuwe hydr. klepstoters
Ik ben de enige van de club die er mee rijdt/reedMerijn schreef:Hmm... Ik denk dat je dat de volgende keer niet meer hoeft te doen... Ergens op dit forum staat een topic dat hieraan gewijd is en velen zijn het erover eens dat het weggegooid geld is.
Maar ja, ik heb zelf geen ervaring.

De toevoeging waar we over spreken is Energy Releas (ER).
Hij had het idd over E.R. Vandaag weer naar werk en terug gereden, en het tikken is volgens mij nu minder. De motor voelt ook weer soepeler aan dan eerst. Voelde meer trillingen binnen in de auto.
Achterberg had er niet echt een verklaring voor, maar hij zei dat het tikken geen kwaad kon.
Achterberg had er niet echt een verklaring voor, maar hij zei dat het tikken geen kwaad kon.
Clio 16V=Alive again!
-
- Über-Spammer
- Berichten: 13324
- Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
- Locatie: Nieuwegein
- Contacteer:
Het tikken is redelijk normaal voor de 16v motor. Ik ken maar weinig Renault 16v's die niet tikken.
De enige remedie die ik ken is de hydrolische klepstoters vervangen. Maar dat is een erg duur grapje.
Ik heb sinds dat ik een anderde cilinderkop op mijn auto heb, geen last meer van tikkende kleppen. Mijn auto heeft al 190.000km gelopen en de kop zat maar 80.000km op de clio waar hij vanaf kwam vandaar.
De enige remedie die ik ken is de hydrolische klepstoters vervangen. Maar dat is een erg duur grapje.
Ik heb sinds dat ik een anderde cilinderkop op mijn auto heb, geen last meer van tikkende kleppen. Mijn auto heeft al 190.000km gelopen en de kop zat maar 80.000km op de clio waar hij vanaf kwam vandaar.
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
-
- Über-Spammer
- Berichten: 13324
- Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
- Locatie: Nieuwegein
- Contacteer:
Bij mij was de distributie riem gebroken (zo volgens de verkopende garage al bij 120dkm gedaan zijn, dus niet
)
Via de onderdelenlijn een cilinderkop gekocht bij een sloperij. Kostte E 150,- incl 3 mnd garantie.
De sloperij had de kop al laten afpersen en controleren of hij niet krom was. Compleet met een rapportje van het revisie bedrijf.
Dus je kan het treffen.
O ja je bent ongeveer 10 uur bezig met montage, je hebt een nieuwe koppakkingset nodig, bougies, olie en een filter, koelvloeistof en een distributie set.
Totale kosten aan onderdelen ongeveer 450,- euro.
Een collaga van mij heeft hem gemonteerd dus dat scheelt weer.

Via de onderdelenlijn een cilinderkop gekocht bij een sloperij. Kostte E 150,- incl 3 mnd garantie.
De sloperij had de kop al laten afpersen en controleren of hij niet krom was. Compleet met een rapportje van het revisie bedrijf.
Dus je kan het treffen.
O ja je bent ongeveer 10 uur bezig met montage, je hebt een nieuwe koppakkingset nodig, bougies, olie en een filter, koelvloeistof en een distributie set.
Totale kosten aan onderdelen ongeveer 450,- euro.

Een collaga van mij heeft hem gemonteerd dus dat scheelt weer.
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
Kan iemand mij mischien uitleggen wat er dan in vredesnaam stuk kan gaan aan die klepstoters?? Het zijn toch gewoon busjes met een soort klepje erin die d.m.v oliedruk de klepspeling corrigeert???? Je zou haast zeggen dat als je ze demonteert en goed schoonmaakt ze ook als nieuw moeten zijn?????????
Gr Bart
Gr Bart
-
- Über-Spammer
- Berichten: 13324
- Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
- Locatie: Nieuwegein
- Contacteer:
Hydrolische klepstoters stellen zichzelf, hoor meer klepspeling je hebt des te harder ze gaan tikken. Totdat ze een keer uitgestelt raken. Dat heb ik alleen nog maar gezien bij Fords
dus voorlopig hoef je je geen zorgen te maken

Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
-
- Berichten: 281
- Lid geworden op: zo 16 mar 2003 19:37
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
om de 100 a 150 duizend km??? of zoiets meestal gewoonlijk bij andere merken.
Clio16v