[R5GTT]spruitstuk in tweeen

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Turbo-Peer

zie ook: http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... highlight=

Ik heb het spruitstuk er bijna afliggen en kon al zien dat het spruitstuk niet alleen dichtbij de turbo-aansluiting gescheurd is, maar zelfs in twee stukken ligt!! Net naast de twee middelste poorten is ie rondom gescheurd en ligt helemaal los van het andere deel richting de turbo. :(

Hoe kan een spruitstuk zo erg gescheurd zijn(?!) want dat lijkt me niet echt normaal. En ik wil voorkomen dat het een tweede keer gebeurd.

De ophanging van de turbo is kapot dus misschien zou dat de reden kunnen zijn, de turbo hangt dan alleen nog maar aan het spruitstuk en de downpipe.
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Riël
Über-Spammer

Ken gebeuren... een extra beugeltje bij de turbo wil zeker wel helpen denk ik, maar je bent niet de enige bij wie 't scheurt. ... :) klinkt ook leuk
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Sander
Contacteer:

De ophanging van de turbo is kapot dus misschien zou dat de reden kunnen zijn, de turbo hangt dan alleen nog maar aan het spruitstuk en de downpipe.
Dat moet haast wel de oorzaak zijn. Het is een hel massa die er aan hangt en als je motor dan leker op en neer gaat dan is dat een heel moment wat er steets aan trekt.

S :D nder
Ray B

Hangt de uitlaat wel goed in de rubbers? Als er te veel spanning op de gehele uitlaat staat en met de warmte die van de turbo afkomt breekt zo'n spruitstuk gewoon af :evil:
En natuurlijk de turbo weer goed vast zetten met een beugeltje.
Je bent zeker niet de enige!
robert

komt door het uitzetten en krimpen door de temperatuurwisselingen.

Als staal 500 graden opwarmd wordt, zet het plm 0.5% uit. (ff uit het hoofd: uitzettingcoefficient is 12.5 x 10^-6 /K :p )
Dus een spruitstuk van 50 cm word dan 2.5 mm groter.
Maar de kop zet niet zoveel uit, kan je voorstellen dat het spuitstik het hier en daar wat moet doorbuigen.
Net zoals bij een ijzerdraadje dat je tig keer heen en weer buigt gaat dat op den duur scheuren.

Het aansluitstuk op de turbo van een alpine turbo is ook zon leuk 'geslaagd' ontwerp.
Een alpine turbo uitlaat is een 4in 2 in 1. In het laatste gietstuk komt de 2 in 1. De wand tussen de 2 kanalen word veel heter dan de rest van dit gietstuk, deze wand zet meer uit. Hij wordt zo heet dat hij zacht wordt en, omdat de rest een heel stijf deel is, vloeit die wand in elkaar. Bij afkoelen krimpt dit stuk meer dan de rest en scheurt open. :(
Abel
Über-Spammer

ik heb vandaag al mijn cylinder koppen verzameld, en daar bij heb ik de spruitsukken van mijn stukgelopen motor er afgedraaid.

Ik wis dat er voor bij de uitlaatspruitstuk een scheurtje zat, maar dat de onderkant gewoon openstond wist ik niet.....Tjonge wat een scheur.

Dus die word niet meer gelast en gaat gewoon weg...

Iedeen met een R5 GTT PH1 check jullie uitlaat spruitstuk goed... deze is echt een heelstuk zwakker dan een PH2
Plaats reactie