Een vriend van mij heeft een civic 1.5. Ik meen dat het iets van 103 pk heeft. Na een tijdje rijden vond hij dat toch wel erg weining. Hij naar de garage gegaan en gevraagd wat een goede oplossing was om een beetje meer vermogen uit het blok te halen. De garage vertelde dat ze door de benzine met een hogere druk in te spuiten iets meer vermogen uit het blok konden halen. hij het laten installeren, kosten dacht ik iets van 240 euro.
Ik heb er nog niet in mee gereden maar hij zei dat hij het "gevoel" had de auto wel wat rapper was.
Weten jullie of dit echt werkt of is het gewoon een lul verhaal en werkt zoiets ook voor een F7p motor.
hogedruk benzine inspuiting
Voor een Honda zijn (haast) geen chips verkrijgbaar, daarom moet je het onderandere zo doen maar veel winst haal je er niet uit max. 5 pk (ligt aan de staat van de motor).
Als jij je Clio laat chippen wordt o.a. de bezine druk omhoog gezet, heb je hetzelfde verhaal en dezelfde opbrengst ook 5 pk erbij.
Als jij je Clio laat chippen wordt o.a. de bezine druk omhoog gezet, heb je hetzelfde verhaal en dezelfde opbrengst ook 5 pk erbij.
-
- Contacteer:
Volgens mij hebben we het hier al vaker over gehad. Benzine druk verhogen is een goedkope manier om pk's te winnen. Het is tevens een hele makkelijk manier om je blok te verneuken. Een motor die te rijk afgesteld is (en als je, zoals hier, simpelweg de benzinedruk opschroeft zonder verdere aanpassingen, dan loopt ie bijna zeker te rijk) zal best wat aan pk's kunnen winnen. De overdadige benzine kan er echter ook voor zorgen dat je cylinders mooi gespoeld worden en de wrijving van de zuigers toe zal nemen. Dit kost je weer vermogen en op den duur je blok. Ik vind het eerlijk gezegd enorm beunen :-*
Gijs
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
-
aha, bedankt. Maar wanneer je clio chipped neem ik aan dat je daar geen last van hebt (het vernaggelen van je blok).
Het is een onzinnige, ongecontroleerde poging om onder alle omstandigheden iets meer benzine in de motor te krijgen. Ten eerste is meer benzine niet per definitie meer vermogen, ten 2e regelt de electronica van zo'n auto de hoeveelheid brandstof die geinjecteerd wordt toch wel weer terug.
Maar door 't overtuigend te vertellen, en er de nodige pleuro's voor te vragen, gaan 9 van de 10 mensen het ook voelen.
Maar door 't overtuigend te vertellen, en er de nodige pleuro's voor te vragen, gaan 9 van de 10 mensen het ook voelen.
rev it like a rental
Wie kan in simpele woorden uitleggen waarom de opbrengst van de motor omhoog zou gaan door het opschroeven van de inspuitdruk?
Ik volg weliswaar een vak over verbrandingsmotoren op school, maar kom er toch niet helemaal over uit. Of ik denk dan weer te ver na...
Mijn idee: meer brandstof in de motor zou voor toename vermogen kunnen zorgen, mits je daarvoor natuurlijk voldoende zuurstof voor beschikbaar hebt. Maar een lamba-sonde die een mengsel meet die teveel van 1 afwijkt, corrigeert dat toch weer. En daarnaast wil een verhoogde druk toch niet ook een verhoogde hoeveelheid brandstof inhouden? of wel? Spuit ie gewoon even lang in en dus meer als de druk hoger is ofzo?
Ik volg weliswaar een vak over verbrandingsmotoren op school, maar kom er toch niet helemaal over uit. Of ik denk dan weer te ver na...
Mijn idee: meer brandstof in de motor zou voor toename vermogen kunnen zorgen, mits je daarvoor natuurlijk voldoende zuurstof voor beschikbaar hebt. Maar een lamba-sonde die een mengsel meet die teveel van 1 afwijkt, corrigeert dat toch weer. En daarnaast wil een verhoogde druk toch niet ook een verhoogde hoeveelheid brandstof inhouden? of wel? Spuit ie gewoon even lang in en dus meer als de druk hoger is ofzo?
Dus hogere inspuitdruk is gewoon bullshit?! Een fijnere verstuiving zou natuurlijk wel voor een betere verbranding kunnen zorgen, of beter gezegd een gelijkmatigere verbranding. Wat dus wel tot een toename van het vermogen zou kunnen lijden...maar denk dat die toename ook marginaal is!
Wat doet zo'n chipje nu eigenlijk precies dan?
Wat doet zo'n chipje nu eigenlijk precies dan?
die hogere benzinedruk zal bij die civic wel een klein net merkbaar effect hebben bij het gasgeven, dus alleen tijdens het bewegen van het gaspedaal. Hij zal iets fijner op het gas reageren. Dit omdat vanwege emissieredenen de acceleratieverrijking wat magertjes staat afgesteld. Met hogere benzinedruk zal dit wat meer worden. Echter na 1 a 2 seconden zal er geen verschil meer zijn.
-
Het is zelfs zo dat een te rijk mengsel tot vermogensverlies kan leiden: door een overmaat aan benzine koel je je mengsel in de verbrandingskamer af, waardoor deze iets minder expandeert bij de verbranding. Verdere nadelen: zie boven
Kijk trouwens uit met hogere brandstofdrukken: een zeer kleine verhoging kan leiden tot een wat rijker mengsel, maar als je de druk te hoog hebt, kan je sproeibeeld van je injectoren verstoord worden en dat kan weer leiden tot een armer mengsel!
De enige juiste manier om pk's te winnen is door verbetering van de totale ademhaling (d.w.z. brandstof en zuurstof) of door verhoging van het toerental.
Juist hondaatjes zijn getraind op het leveren van hoge toerentallen, dus ik denk dat je het beste daar naar vermogen kan zoeken ps: vermogen = koppel x toerental (betere klepveren en eventueel nokkenas en een veranderde toerenbegrenzing doen wonderen)
Ook zijn er voor Civics kompressorsetjes te koop, dus dat levert weer een stuk betere ademhaling.
Succes in iedergeval,
Robin
Kijk trouwens uit met hogere brandstofdrukken: een zeer kleine verhoging kan leiden tot een wat rijker mengsel, maar als je de druk te hoog hebt, kan je sproeibeeld van je injectoren verstoord worden en dat kan weer leiden tot een armer mengsel!
De enige juiste manier om pk's te winnen is door verbetering van de totale ademhaling (d.w.z. brandstof en zuurstof) of door verhoging van het toerental.
Juist hondaatjes zijn getraind op het leveren van hoge toerentallen, dus ik denk dat je het beste daar naar vermogen kan zoeken ps: vermogen = koppel x toerental (betere klepveren en eventueel nokkenas en een veranderde toerenbegrenzing doen wonderen)
Ook zijn er voor Civics kompressorsetjes te koop, dus dat levert weer een stuk betere ademhaling.
Succes in iedergeval,
Robin
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...
-
okee, allemaal weer bedankt voor de uitleg.
-
Toch wilde ik nog even kwijt dat zo'n honda'tje nog best aardig rijd tot 100km p/h. De acceleratie boven de 4000 toeren in zijn 1 en 2 is voor 103 pk niet verkeerd. Alleen boven de 100km p/h valt hij echt "dood", niet meer vooruit te branden