[Clio II] Hydraulische klepstoter kapot (toch niet)

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Mijn Clio II 1.6 16v (2000) staat bij de dealer voor vervanging van de distributieriem. Hij staat op 110.000 km, maar er was een bijgeluidje, dus dan maar wat eerder.

Maar het bijgeluidje is er nu nog. De dealer is er een paar uur mee zoet geweest, maar ze vermoeden dat er een hydraulische klepstoter vast zit. :(

Nu willen ze nog proberen om met oliereinigingsmiddel het te "verhelpen", want anders wordt het een dure grap. Ze zeiden dat de motor echt uit elkaar moet!? Is dat zo? Lijkt me dat alleen een nokkenas loshalen voldoende is.

Wat zou trouwens de oorzaak kunnen zijn van een lawaaiige klepstoter? Kan er vuil inzitten, verkeerde olie (altijd 10W40), of gewoon domme pech? En kan het kwaad, want volgens hen is het onverstandig om er mee te gaan rijden!?

*zucht* Wat zijn 5-jes dan toch lekker simpel, gewoon vulplaatjes :)
Laatst gewijzigd door Martijn op ma 5 mei 2003 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
canonballman

Wat zijn 5-jes dan toch lekker simpel, gewoon vulplaatjes
Ja, een 1700 misschien. Maar de andere zijn nog makkelijker te stellen: gewoon met een stelbout.

En hydraulische is eigenlijk helemaal niet verkeerd. Dikwijls geen onderhoud aan.

En volgens mij hoeven alleen de nokkenassen uitgebouwd te worden om klepstoters te vervangen.
RO 16v

canonballman schreef:En volgens mij hoeven alleen de nokkenassen uitgebouwd te worden om klepstoters te vervangen.
Volgens mij ook.

Met een reinigingsmiddel los je het probleem niet op want hij kan niet zomaar vast blijven zitten.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Dat leek mij ook. Dat durfden ze ook niet te garanderen. Daarom ben ik ook benieuwd wat de oorzaak kan zijn. Ik gooi er altijd Kroonoil in. Zou dat dan toch slechter zijn?
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
RO 16v

Kroon olie is een goede kwaliteit dus dat maakt volgen mij niks uit.
Het half synteet 10W/40 competition van Kroon is net zo goed als die van Elf.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

De Kroonoil voldoet ook aan de eisen in het boekje. Dus zal het wel pech zijn dat dat ding het na 110.000 km opgeeft. :( Wel snel.....
Ron RS

Wat heb je dan voor een bij geluid?
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Ron RS schreef:Wat heb je dan voor een bij geluid?
Bij de koude start klonk het als een wat rauw draaiend lager. Gezien de vernieuwingstermijn van de riem, leek me dat niet heel gek. Heb ik ook bij de dealer gezegd, wat hen ook logisch leek.

Maar met de nieuwe riem erop hoorden ze nog steeds iets. Dat schijnt dus een klepstoter te zijn.

Ik had zelf niet zo'n geluid gehoord. Wel dat de motor met deze kilometerstand meer mechanisch geruis heeft dan eerder, maar niet een tikkend geluid ofzo. Want dat is toch hoe een kapotte klepstoter klinkt?

De dealer zei dat hierdoor de kleptiming van slag af is. Lijkt me sterk, alleen de klepspeling klopt nu toch niet? Er mee rijden was erg onverstandig zei hij.
GTI1-G60

Martijn *Baccara* schreef:Mijn Clio II 1.6 16v (2000) staat bij de dealer voor vervanging van de distributieriem. Hij staat op 110.000 km, maar er was een bijgeluidje, dus dan maar wat eerder.

Maar het bijgeluidje is er nu nog. De dealer is er een paar uur mee zoet geweest, maar ze vermoeden dat er een hydraulische klepstoter vast zit. :(

Nu willen ze nog proberen om met oliereinigingsmiddel het te "verhelpen", want anders wordt het een dure grap. Ze zeiden dat de motor echt uit elkaar moet!? Is dat zo? Lijkt me dat alleen een nokkenas loshalen voldoende is.

Wat zou trouwens de oorzaak kunnen zijn van een lawaaiige klepstoter? Kan er vuil inzitten, verkeerde olie (altijd 10W40), of gewoon domme pech? En kan het kwaad, want volgens hen is het onverstandig om er mee te gaan rijden!?

*zucht* Wat zijn 5-jes dan toch lekker simpel, gewoon vulplaatjes :)
Bij lekker sportief gebruik is dit normaal dat je Hydro stoters het nu opgeven.
(veel hoog toeren draaien)
En stelplaatjes is wel lekker simpel, maar veel meer onderhoudt.

Je kleppen zijn nu iets van de tijd, doordat de klepstoter niet meer de ruimte tussen nokkenas en stoter opvangt.
Menno

Het scheelt iets, qua kleptiming, maar dat is niet direct dramatatisch. Omdat er nu speling zit, krijg je wel iets meer mechanisch belasting van de nok.
rev it like a rental
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Zo gevaarlijk als de dealer zei is het dus niet, gelukkig.

Ze kunnen in ieder geval niet kapot zijn gegaan van sportief gebruik, ik rij alleen maar snelweg (50.000 per jaar), en dan zo zuinig mogelijk :p Maar af en toe trek ik ver in de toeren door.

Iets echt bijzonders is het gelukkig niet dus. Zal wel een mooie rekening worden...
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Ik heb net de Clio weer opgehaald. Het bleek geen klepstoter te zijn, maar een hitteschildje..... :( Daar ben ik wel blij om.

Alleen hebben ze er 12,5 uur aan gewerkt, de multiriem vervangen, nieuwe bougies (10.000 km oud) en de 4 bobines vervangen. Waarschijnlijk in de zoektocht naar het geluidje.....
En ik had ze alleen opdracht gegeven om de distributieriem te vervangen. :evil:

Morgen bellen ze, want het was niet helemaal duidelijk hoeveel uur ik moet betalen. Ik neem aan dat die bobines etc gratis zijn, want daar heb ik niet om gevraagd en betaal ik dus ook niet. Bovendien hadden ze het wel voor die tijd kunnen melden.

Tot zover mijn ervaringen met de merkdealer. Even klagen lucht wel op :wink: :)
Remco_Rs
Contacteer:

Waarschijnlijk worden die bobines wel geclaimed+bougies( als hij in de garantie nog zit)
Anonymous

12,5 u a 60 euro ex btw...
rasit..

Zeeuw schreef:12,5 u a 60 euro ex btw...
= 750 euro :-*
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

De auto is op 19 dagen na 3 jaar oud. Al uit de garantie dus.

Vervanging van de riem zou ongeveer 350 euro gaan kosten. Ongeveer 4 uren werk plus de onderdelen. Het uurtarief is 70 euro incl. BTW.

Ik snap niet hoe ze erbij komen om dan bobines te vervangen. Zeker niet zonder overleg. Ik kan me voorstellen dat ze even wat willen proberen. Maar de auto liep goed, dus zet dan de oude er weer in. De multiriem kan ik inkomen, want je kan er moeilijk bij en als het dan toch losligt, okee. Deze handelswijze verwacht ik bij een klusgarage, niet bij de dealer.
Ollie

Jeezus, daar schrik je toch van, van die bedragen. Wist dat het uurloon niet misselijk was, maar 70 euro??!! En idd, zoiets verwacht je niet van de dealer...of juist wel?! :evil:
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

"Toch maar liever niet naar de echte dealer?" ;)
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Normaal doe ik alles zelf, maar dit was me toch wat te technisch. Daarom leek het me echt wat voor de dealer...

Mijn ouders hadden eerst deze Clio en daar haalden ze al het grapje uit door bij 40.000 km alvast dingen van de grote (60.000 km)beurt te vervangen. Kan op zich wel, en bougies die 60.000 km meegaan is wat veel, maar bij de 60.000 km vervingen ze het weer. En da's minder.

Ik wacht in spanning op hun telefoontje. Anders zetten ze de oude bobines er maar weer in :evil:
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

De dealer belde net: ze hadden moeten bellen voordat ze 4 penbobines gingen vervangen. De monteur vond dat de auto slecht liep, en had ze daarom vervangen. De bougies waren er slecht aan toe, dus daarom zijn die ook vervangen.

Ze gaan de oude bobines terugplaatsen en brengen die kosten niet in rekening (260 euro!)

En ze berekenen de zoekuren niet door. Komt de totale nota op 480 euro. Nog veel geld, maar aanvaardbaar.

Gelukkig hebben ze het zo goed opgelost :)
Plaats reactie