[R19 16V] Argh het schuifdak lekt!

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Tazzman

Ik heb een klein doch vochtig probleempje .. het schuifdak van mijn Renault 19 16V lekt!!

Het gaat om een phase 1 uit Nov 1990 met een origineel electrisch schuifdak.

En nou lekt hij in de linkerhoek.. Ik heb net even met de gieter dat getest en inderdaad, enige minuten na het overgieten van de auto (en d'r snel in springen - ja het gaat allemaal erg handig als je alleen bent ;) ) begon het water in de linkerhoek, boven de bestuurdersstoel door te komen.

Normaal had ik altijd dat extra stukje dak-hemel dicht zitten dus dat viel niet zo op.. het water viel op dat schuif-hemeltje en zodoende werd de rest van de hemel vochtig, viel me pas op toen ik het eens aanraakte.

Zo te zien loopt het water tussen het glas en het rubber door.... wat is daar aan te doen? Kan ik dat gewoon kitten en wat voor kit is daar het beste voor? (gewone siliconen kit die ik voor mijn badkamer gebruik? ;) ) Of moet ik het gehele rubber (wat rond om het glas zit) vervangen? Zo ja, wat kost zo'n rubber en is zoiets makkelijk te doen?

Emiel had mij al verteld dat een origineel schuifdak aparte slangetjes gebruikt voor de water afvoer en dat deze wellicht verstopt kunnen zijn. Als ik in mijn dakje kijk, zie ik inderdaad ter hoogte van de raamstijlen kleine ronde gaatjes zitten. In neem aan dat dit die slangetjes zijn? Hoe ik kan ik het makkelijkste zien of deze verstopt zitten dan wel te ont-stoppen zonder de gehele raamstijl bloot te moeten leggen?

Enige reacties zijn welkom want met deze regen opkomst kan ik straks met een paraplu in de auto gaan rijden :p
Bart V

ALs je komt voor die banden enzo zal ik er eens wat perslucht door die afvoer heen jassen, dat wil wel helpen als ze verstopt zitten.

Gr Bart
Tazzman

Da's goed, tot die tijd zit ik wel ff met m'n regenjas aan in de auto :P
Tazzman

Zou ik anders het dak ff af-tapen in de tussen tijd? Ik ben alleen een beetje bezorgd van het effect van tape op rubber en lak.. maar ja, nat worden is ook niet zo'n goed idee.
16klepper

Ik heb de mijne destijds eruit gehaald en dichtgekit, aan de binnenkant en ook aan de buitenkant. Nu zit ik weer droog.
Heb toen ook nog de hele dakbekleding eruit gehaald, want er zaten allemaal vlekken in. Borsteltje met jif erover, en t is weer als nieuw.

Succes!
Tazzman

Heb je daar nog een speciaal soort kit voor gebruikt?
16klepper

Euh ja op mijn werk hebben we kit van Sika, ik zal morgen even kijken welk type. T is in ieder geval zwarte kit, en je krijgt het ook zwaar vervelend van je vingers af... :D
Tazzman

En dat heb je exact *waar* gespoten? gewoon tussen het rubber en het glas? Of je hebt een dikke laag smurrie over je hele dak gekwakt? (Ik denk, ik vraag het maar ff :D ).

Ik ga eerst ff naar de afwateringsgootjes kijken, mocht dat niet lukken dan zullen we ff verder moeten kijken .. wellicht dat er dan kit aan te pas zal komen.
Emiel

De soort kit, is gewoon ruitenkit het beste denk ik. Of bij de doe het zelf zaak Shell Tixophalt (knalgele verpakking) halen.

Oja en een fles thinner, om je handen na die tijd schoon te krijgen :)

Gr
Emiel
16klepper

De kit: Sikaflex 221. (Zwart)

Die Shell kit zou ik niet doen, dat is bitumenkit toch? Die troep wordt nooit echt hard volgens mij.

Ik heb het rubber om het raam weggehaald, schoongemaakt, kit erin, en weer om het raam.

Ook nog de bovenkant en de onderkant tussen raam en rubber voorzien van een klein beetje kit en klaar.

(Die van mij lekte tussen het glas en het framepje door dat aan de onderkant van het glas zit)
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Emiel schreef:De soort kit, is gewoon ruitenkit het beste denk ik. Of bij de doe het zelf zaak Shell Tixophalt (knalgele verpakking) halen.

Oja en een fles thinner, om je handen na die tijd schoon te krijgen :)

Gr
Emiel
shell tixophalt is een olie kit. deze blijft dus ALTIJD nat (en plakkerig) :( . dus ook altijd zwarte vingers als je er aan zit. Dus zo graag als emiel er aan zit blijf ik er vanaf als je het niet erg vind.

Gewoon iets van silekonen kit gebruiken gaat ook goed. Maar check eerst je afvoer wil nog wel eens verstopt zitten.

Gr.Frits
Tazzman

Zal ik zeker eerst even checken. Dank voor de waarschuwing van de kit.

Als de afvoer verstopt zit, kan dit dan leiden tot lekkage in de hoek links-voor van het schuifdak?
Tazzman

ff tussendoor .... hoe kan ik zelf die gootjes eigenlijk schoonmaken??
Emiel

Sorry voor mijn foute tip! Had er zelf goede ervaringen mee, met het dichtkitten lekkende wielkasten, dus denk moet hier ook willen :wink:

Maar ook ik weer iets geleerd.

Gr
Emiel
Anonymous

Tazzman schreef:ff tussendoor .... hoe kan ik zelf die gootjes eigenlijk schoonmaken??
Voetpomp, fietspomp, compressor, als het maar lucht door een dun slangetje pompt.
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Emiel schreef:Sorry voor mijn foute tip! Had er zelf goede ervaringen mee, met het dichtkitten lekkende wielkasten, dus denk moet hier ook willen :wink:

Maar ook ik weer iets geleerd.

Gr
Emiel
Is ook wel een goede tip van je maar je moet weten waar het te gebruiken :wink:

Zelf ken ik het spul uit de bouwwereld. vooral goed te gebruiken op plaatsen waar je normaal niet meer bij hoeft te wezen. denk aan pannen vastkitten na stormschade of iets vastplakken in een kelder of zo. Prima spul om te plakken maar verder nooit meer aan komen. Blijft ongeveer een week of je vingers zitten als je pech hebt.

Gr.Frits
Plaats reactie