Hee mensen, ik heb een beetje technische hulp nodig.
Ik vraag me af wat andere nokkenassen voor een effect hebben op een geblazen motor. Aangezien ik in het bezit ben van een turbo, wil ik alle mogelijkheden graag weten. Wie o wie kan mij hier meer over vertellen.
Je zou hoogstens voor wat tammere nokkenassen kunnen gaan, alhoewel de standaard setup 't aardig doet.
'snellere' nokkenassen op zo'n geturbo'd blok is niet echt zinvol.
Je zou hoogstens voor wat tammere nokkenassen kunnen gaan, alhoewel de standaard setup 't aardig doet.
'snellere' nokkenassen op zo'n geturbo'd blok is niet echt zinvol.
Een beetje meer kleplift zo niet verkeerd zijn. Ik zo wel een nokkenstok willen die b.v. 1 mm meer kleplift heeft, en dan veranderen de hoeken ook een beetje natuurlijk van de kleppen want anders gaat hij wel erg rammel denk ik.
Maar het is en blijft een moeilijk verhaal die nokkenassen vind ik. Zit er zelf ook nog mee te stoeien. Het is van veel dingen afhankelijk weer b.v. de turbo, wat zijn daar de eigenschappen van etc. etc.
DJHofmans's GTT had 1 mm meer lift en iets meer klepoverlap. Hij had van een standaard GTT nokkenas de basiscirkel wat laten afslijpen.
Samen met 1 bar vuldruk en een 6-bak issie hiermee wel kampioen geworden.
Meer details daarover weet ik helaas niet.
wat zou er gebeuren als je wildere nokkenassen neemt, die je normaal gesproken in een ongeblazen blok doet. Kleppen blijven langer openstaan, toch? Is dit slecht voor je motor en zou je er winst mee uithalen in een turbo blokkie?
MyZ schreef:wat zou er gebeuren als je wildere nokkenassen neemt, die je normaal gesproken in een ongeblazen blok doet.
Waarom zou je dat doen ze verkopen gewoon nokkenassen voor de GTT. Zie Kentcams b.v. klik
Kleppen blijven langer openstaan, toch? Is dit slecht voor je motor en zou je er winst mee uithalen in een turbo blokkie?
Je krijgt meer kleplift en ze gaan wat eerder op en later dicht. Waarom zou het slecht zijn? Ja meer vermogen=meerslijtage natuurlijk. Je motor moet er wel tegen kunnen. En ja je haalt er wel winst mee.
Maar het is van veel dingen afhankelijk, en de vraag is of het nog normaal te rijden is op de weg. Maar ook dat is weer van veel dingen afhankelijk.
snellere nokkenassen hebben de eigenschap de klep langer en verder te openen.ik weet wel dat het bij een atmosferische motor als volgt gaat:
bij de inlaatslag wordt er zo snel een vacuum gecreerd in de cilinder dat het mengsel er nog in blijft stromen terwijl de compressieslag bezig is.de klep gaat ook nooit exact dicht als de zuiger aan het eind van de inlaatslag dicht!
hoe hoger het toerental is hoe sterker het vacuum is en hoe langer je de klep open kan houden om het mengsel binnen te laten stromen.de nokkenas bepaalt dus voor een groot deel de motorkarakteristiek(hoeveelheid koppel/tpm en vermogen)
als de klep lang opent zal de motor op 5000 tpm goed presteren omdat de cilinder dan maximaal gevuld wordt door de traagheid van het mengsel.maar bij 1000 toeren blijft hij veel te lang open staan en kan hij het mengsel zelfs terugdrukken naar de inlaat.dus je stationair toerental moet omhoog anders slaat hij af(uitgaande van een echte wilde nokkenas).motor heeft daarom ook weinig power onderin en "bokt" hij stationair.
je raakt een deel souplesse van de motor kwijt op deze manier,maar je krijgt wel meer koppel op een hoger toerental.je kleppentrein krijgt wel meer te verduren.kleppen worden verder ingedrukt in dezelfde tijd,dus meer belasting.kleppen worden ook harder terugegedrukt/slagen in hun zitting.na verloop van tijd kunnen deze zelfs gaan "tulpen"(bij echt wilde nokkenas).
dit gaat over een atmosferische motor.niet alle aspecten zullen meespelen in een turbomotor.de motor hoeft immers het mengsel zelf niet aan te zuigen.de kleppen zullen wel minder luchtweerstand bieden als deze langer open gaan.ik denk dat het bij een turbomotor minder effect heeft dan op een atmosferische motor.
hoop dat het verhaal van traagheid beetje te begrijpen is, is namelijk beetje moeilijk te verwoorden.
Anders nokkenassen op een F7R turbo zal iets helpen of erg veel(ligt aan het type nokkenas).
Het grootste probleem is dat je ze moet laten maken/slijpen omdat ze er niet zijn en als je ze hebt weten te bemachtigen moet je nog naar de testbank om de chip te laten progameren, vooral dat laatste is een tijd en geld rovende klus omdat er nergens voorbeelden zijn.