[Clio16V]Chiptuning

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
r5alpine-turbo

ja,euro 95 en 98 kunnen probleemloos gemixt worden.weet niet of een standaard clio16v er beter en sneller van wordt,gewoon een keer proberen
Smasher
Contacteer:

Thijs, jij hebt info daarover??
wat precies dan?nu wordt ik ook nieuwsgierig :D
the power of goodbye
~thijs~
Contacteer:

Smasher schreef:Thijs, jij hebt info daarover??
wat precies dan?nu wordt ik ook nieuwsgierig :D
zie mail :wink:
Rene (Mr. TX)
Contacteer:

Dus zonder chiptuning kun je ook het beste '98 tanken?
Christian

ja zo als ik hier boven begrijp wel 8)
markus16v

hey mensen,

ff op reactie op van dat tanken van euro 98, de vorige eigenaar van mijn clio'tje deed dit ook altijd zei hij bij verkoop, hij dacht zelf dat een iets hoger octaan-gehalte ietsjes zou kunnen schelen op hoe pittig de auto is.

ik had dus zoiets van righ...t :wink:
dus ben gewoon bij de volgende tankbeurt overgeschakeld naar euro 95, zonder problemen.

dus ik heb geen idee of het daadwerkelijk zo is, dat octaan verhaal, maar misschien kan iemand een verklaring/uitleg geven, want mijn auto heeft wel op dat andere spullie gereden, dus kan denk ik geen kwaad.

nou, lang verhaal sorry :D , maar ben wel benieuwd..

groeten van markus
"it's not how you stand by your car, it's how you race it" -->F&F
Marcel B.

Volgens mij blijft dit echt een onbeantwoord vraagstuk, niemand kan er nou echt antwoord op geven (ik ook niet, magoed dan heb je het ook over iemand :))
Don't walk the grass... smoke it
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

wil je echt het maximale uit je motor halen (dus ook die laatste halve pk) dan tank je 98. ook bij een standaard motor/chip. Het kan ook noodzaak zijn om 98 te tanken. als je je cilinder kop flink laat vlakken en een cup-computer in je 16v hangt dan. dan is het toch wel noodzakelijk dat je 98 gaat tanken.
Laatst gewijzigd door Johan op wo 30 apr 2003 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Menno

bij een standaard motor/chip heeft 98 eigenlijk geen nut. Pas met een snelle chip of bewerkte motor kom je zo dicht tegen de pingelgrens, dat 98 daadwerkelijk meer vermogen levert.
rev it like a rental
Jeroen-16v

Idd,

Met een scooter geldt idd het pingelverhaal.

Hogere compressie in cilinder, meer kans op pingelen,
(inbranding en kantelen(meen ik) van/in de zuiger) Dit kun je verminderen door euro 98 te tanken.
Of dit ook geld voor auto's?
Het zal wel, maar ik tank ook altijd euro98, voor die 5 eurocent meer, hoef ik het niet te laten, omdat mij altijd verteld is dat het beter voor je motor schijnt te zijn. Correct me if i'm wrong.
r5alpine-turbo

ik wil het nog wel eens opzoeken in m'n scheikundeboek,daar stond duidelijk in wat het nou wou zeggen dat octaangetal.

iets met de massa van de benzinemoleculen.als de massa groter is dan ligt de temperatuur voor zelfontbranding(pingelen)hoger.

octaangetal is ook geen percentage want autogas heeft een getal hoger dan 100

ik zal het nog eens opzoeken want ik weet het zelf ook niet meer
Blue Thunder

Benzine met een hoger octaangetal geeft geen vermogenswinst. De enige reden om een hoger octaan benzinesoort te gebruiken hangt af van hoe je motor is gebouwd: Als je bijvoorbeeld met een hogere compressieverhouding gaat rijden, een hoger toerental, meer voorontsteking of een hogere vuldruk, dan kom je idd. dichter bij je klopgrens of ga je er overheen. Om dan te zorgen dat alles heel blijft kan je overschakelen naar een hoger octaan benzinesoort.

Mocht 98 nog niet voldoende zijn, is het mogelijk speciale race-brandstoffen te kopen met een octaangetal van 102 (TurboMax bijvoorbeeld).

Zelf is het ook mogelijk om je brandstof een hoger octaangetal te geven d.m.v. bijvoorbeeld Tolueen en MTBE of ETBE (Methyl/Ethyl Tertiair Buthyl Ether)

Het is mogelijk zo'n 10% van beide aan je benzine toe te voegen en zo kom je ongeveer aan een octaangetal van 102. (meer dan 10% toevoegen heeft weinig zin)

Hopelijk hebben jullie er wat aan,

Grt. Robin
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...
Johnny_r82

Of je gaat voortaan gewoon op methanol rijden. :lol: Geeft beetje vermogenswinst en dan krijg je m echt niet aan t pingelen 8)
Dan kan je het ook vantevoren nog mengen met een beetje nitromethaan (te verkrijgen bij de betere modelbouwzaak) en gaaaan. >-)
Remember te days that motorracing was dangerous, and sex was safe....
###16vee oléé oléé!!!###
Menno

dat heeft een gewone 16V niet nodig.
tis precies wat Robin zegt, een betere brandstof geeft op zich geen vermogenswinst, maar een slechtere brandstof gebruiken dan je nodig hebt geeft vermogensverlies. Een std clio heeft genoeg aan 95, een gechipte wil 98, en als je verder gaat wil je meer/beter.
rev it like a rental
waterwacht

8) Even voor de duidelijkheid:

blz 122 clio vraagbaak
stationair toerental en CO-volumepercentage controleren.

bla bla defecte lambda-sonde bla bla testkast.

Let op!Het gebruik van loodhoudende benzine is funest voor de werking van de katalysator en mag dan ook nooit worden getankt. Lood zet zich af en is zichtbaar als een grijze substantie in de uitlaatmonding. Vervang in het voorkomende geval de katalysator pas nadat er met twee tot drie volle tanks loodvrije bezine is gereden.

Wat ik hiermee wou zeggen is dat ivm (milieu) mag het co2 gehalte niet boven een bepaalde waarde uitkomen.

vandaar de katalysator.
die helpt de schadelijke stoffen te vangen.

Nu heb ik geen katalysator meer en tankte eerst gewoon 95 met gevolg: met bepaald toerental en je gaslos grote rookpluim.
(ernstig voor lul rijden vond ik dat)
Nu ik naar aanleiding van dit forum 98 getankt. dit kan gewoon door elkaar getankt worden.

En U voelt niets. :D

Tot mijn verbazing is de rookpluim verdwenen en heeft plaatsgemaakt voor een wat bescheidener wolkje rook (ofzoiets)

Verder tank ik graag airmiles dus geïnformeerd wat pura dan wel is.
dit is goedkoper als de superplus.
Ze beweren dat het goed voor je motor is (plaatje van inlaatklep met pura en één zonder pura)
Ook is het goed voor het milieu.

Ik dacht dat men vroeger lood in de benzine deed, als een soort smering die dus de motor een stuk stiller liet lopen. zeker met een koude start en in de winter was dit gunstig.

:)
Nou ik ga morgen (vandaag) met m'n tank pura naar menno. Kan ik gelijk goed beoordelen onderweg.

O ja sinds de devil uitlaat rijd ik 1 op 10,5 of 1 op 11.
daarvoor standaard 1op 10.
ben nu wel benieuwd wat die chip gaat opleveren aan km per liter. :p [img]http://members.chello.nl/f.santen1/pura.jpg[/img]
RO 16v

Tank Nooit Pura is slecht voor je blok wat Shell ook zegt.

Voor exacte uitleg gebruik zoek functie of bel Achterberg.
Plaats reactie