[R5GTT] Niet starten!!

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
peter5GTTurbo
Contacteer:

Ik wil net een stukje gaan rijden, is namelijk net droog hier.

Ik ga lekker zitten steek m`n sleutel in het contact draai de sleutel startmotor slaat aan motor ook, maar geef net iets te weinig gas en motor slaat af.
Kan gebeuren hij rijdt namelijk niet zoveel de laatste tijd.
Ik opnieuw proberen.
Niet dus!! Relais hoor ik netjes tikken maar de startmotor doet niks.
Ik heb nog niet geprobeerd te duwen aangezien dit vrij lastig in je eentje gaat.
Iemand ideeën ??

Ga ik alvast de gevonden topics doorzoeken.
gille
Contacteer:

aanduwen,en waarom lastig alleen,deed ik vroeger ook toen de startmotor stuk was(veel spek met eieren eten)
Steven
Car: M536

Ik heb em ooit 1x aangekregen in me eentje :) Maar ook een heleboel keren net niet..

Maargoed hij tikt wel, dus het is waarschijnlijk de startmotor zelf of de bedrading die met deze vochtigheid een eigen weg voor ze stroom gaat zoeken.

Beste is even aanduwen en droogrijden, dan als je rijd (20 op rustig weggetje in ze 2 ofzo) en motor uit en proberen te starten. Lukt het niet, gewoon koppeling weer omhoog en terugrijden naar huis.

Je kan de startmotor nog wel eens een tik geven met de hamer, dan doet ie het soms weer even, maar houd rekening dattie dan binnenkort echt gaat overlijden.
peter5GTTurbo
Contacteer:

Nou ik hoop dat het door de vochtigheid komt.
(grote kans want het heeft hier flink door geregent)
Weinig zin om nu weer geld aan een startmotor uit te gaan geven.
peter5GTTurbo
Contacteer:

Net iemand gevonden die ff kan helpen aanduwen ben benieuwd wat die doet of niet doet :(
gille
Contacteer:

peter5GTTurbo schreef:Net iemand gevonden die ff kan helpen aanduwen ben benieuwd wat die doet of niet doet :(
zie ook ff met een multimeter wat je battery of alternator doet
Ollie

Check je bobine kabel eens?
gille
Contacteer:

Ollie schreef:Check je bobine kabel eens?
he Limburger geen onzin vertellen he,lees ff het topic opnieuw,wijsneus :D
gille
Contacteer:

Niet dus!! Relais hoor ik netjes tikken maar de startmotor doet niks.
dit is voor limburgse slaapkoppen :D :D
Stefijn

gille schreef:Niet dus!! Relais hoor ik netjes tikken maar de startmotor doet niks.
Dat had ik laatst ook, was gewoon een lege accu!
Steven
Car: M536

Mja maar denk dat het daar hier niet om gaat, gezien ie een paar seconden ervoor wel in staat was om de motor aan te krijgen.
Abel
Über-Spammer

Accu is waarschijnlijk plat... :(
peter5GTTurbo
Contacteer:

Ok laatste nieuws

Relais tikt dus niet (was vast iets anders wat ik hoorde)

Aanduwen werkt wel.
Tijdje gereden niks aan het handje, tot ik moest tanken.
Na het tanken proberen te starten, NIKS.
Gelukkig broertje van net 15 bij me.
Die in de auto gepropt even uitgelegd wat die moest doen. En dat ventje is gewoon een natuurtalent :) Ik was wel bijna m`n auto kwijt omdat die gelijk een stukje wilde rijden.

Maar ja ik zit nog steeds met het probleem.
Accu is goed in ieder geval, maar ik denk dus het start relais.

ik ga ff kijken met de search optie of ik nog iets vind hierover
marco

is het niet je dynamo,heb je al eens doorgemeten of die genoeg stroom geeft aan de accu,moet iets zijn van 14 volt wat die bijlaad,als dat niet zo is krijg je hetzelfde effect,klik,,klik,,klik,,chek het gewoon ff ,ik heb ook zo liggen kloten is het dit is het dat ,en uiteindelijk ook de dynamo,als je startmotor kapot is hoor je hem gewoon niet meer draaien en dan weet je genoeg,dus als je de sluetel omdraait en je hoort hem ook maar heel ff een slaggie maken is die niet rip,ach ja wat een fun he gt te rijden :lol: ,zo leer je weer eens wat :lol: :lol: :lol:

greetz marco
Laatst gewijzigd door marco op za 26 apr 2003 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
peter5GTTurbo
Contacteer:

Start motor hoor ik dus helemaal niet.
Maar het relais hoor ik ook niet tikken.

Lichten enzo doen het allemaal.
Accu is 12,4 Volt

En als je dynamo het niet doet kom je dan niet halverwege stil te staan ??
En ik heb er in de tussentijd weer aardig wat kilometers mee gereden.
Rob

Je moet hem gewoon eens aanduwen (kan je broertje ook wat testkm maken) en dan kijken hoeveel je dynamo laad, als dit rond de 14 volt is, is het gewoon je startmotor wat kapot is. Zo niet (wat me niet waarschijnlijk lijkt, aangezien je accu nu nog dik 12V geeft) dan is je dynamo stuk.
Precies zoals marco ook al zei :wink:
peter5GTTurbo
Contacteer:

Aanduwen is gewoon gelukt.

Morgen even kijken of die start met behulp van startkabels zo ja dan is het m`n dynamo.
Maar dat denk ik dus niet.

Ik zit meer te denken aan het startrelais of startmotor.
martin rs

ik heb het ook gehad. was toch mijn accu precies zo. ff stilstaan dan was et oke, maar als ie 5 minuten stilstaat dan wil ie niet meer. aanduwen wou altijd wel. zat een nieuwe accu in en deze bleek kapot te zijn. met een nieuwe accu deed ie het namelijk weer helemaal goed. ik dacht eerst ook aan dynamo. anders moet je ff proberen met andere accu
Abel
Über-Spammer

shit man.. had dat gisteren geweten.. ik heb een volle goede accu in mijn schuurtje staan. had ik die gelijk mee kunnen geven aan elwin. :wink:
Marko

gille schreef:aanduwen,en waarom lastig alleen,deed ik vroeger ook toen de startmotor stuk was(veel spek met eieren eten)
Zeker van de berg af en windje mee :D
Riël
Über-Spammer

Is wel wat met de startmotor denk ik. Het relais ervan zal wel naar de haaien zijn. Ik denk ook niet je accu/dynamo aangezien je gewoon ermee bent gaan rijden en hij daarvoor wel nog draaide. Geef de startmotor idd es een tik, anders zal je toch aan't vervangen komen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
peter5GTTurbo
Contacteer:

Nou ik heb met de search optie bijna alle gevonden topics doorgelezen, maar nergens ben ik er achter gekomen waar die kl*te startmotor zit.

Kan iemand het mij duidelijk vertellen ??

Alvast bedankt
Sander
Contacteer:

peter5GTTurbo schreef:Nou ik heb met de search optie bijna alle gevonden topics doorgelezen, maar nergens ben ik er achter gekomen waar die kl*te startmotor zit.

Kan iemand het mij duidelijk vertellen ??

Alvast bedankt
Onder je in/uilaatspruitstuk en je turbo ongeveer. En dan richting je bak natuurlijk. Je ziet hem zo niet en je kunt er niet bij. :( :( Het beste is van onderaf op een brug.

S :D nder
peter5GTTurbo
Contacteer:

Ik weet niet of het met het niet starten te maken heeft, maar het is in ieder geval vreemd.

Het relais wat vlakbij m`n radiateur zit en waarschijnlijk zit aangesloten op m`n koelvin (kon het ff niet goed zien) is een warm terwijl de auto al 2 dagen stil staat.

Kan iemand mij vertellen waar dat relais voor is ?
peter5GTTurbo
Contacteer:

Net nog ff aan dat relais gerommeld en toen ging opeens m`n fan draaien.
Dus is die van m`n koelvin.
Alleen beetje vreemd dat die warm is zou in principe geen spanning op moeten staan. toch ??

Toch maar eens alle draden en relais nakijken van m`n gtt want ik vertrouw dat voor geen meter.
ejk

klinkt als een kapotte startmotor of het relais op de startmotor. Als het de contacten in de startmotor zijn kun je het volgende eens proberen: Zet de auto in de 5e versnelling en duw hem een stukje (paar cm is vaak genoeg) voor of achteruit en probeer dan weer te starten. Vaak wil een tik op de startmotor ook al eens helpen.

Of het echt aan de startmotor ligt kun je (laten) controleren door te meten of er bij het omdraaien van het contact spanning op de polen van de startmotor komt. Is dat het geval en de startmotor draait niet, dan is dat de boosdoener. Als dat wel het geval is kan het het startslot of de bekabeling zijn (ik denk van niet omdat je het relais wel hoort tikken). Verder kan het nog een slechte massa-aansluiting zijn (ook al eens gehad bij mijn gt) Dit is een kabel die de motor/versnellingsbak aan de carrosserie verbindt. Ik weet alleen niet meer waar die hoort te zitten bij een gt.

Heb net hetzelfde probleem met mijn 5T2, een ruil-startmotor daarvan kostte zo'n 100 euro. Op de sloop of via renault-tuning zou het ook goedkoper moeten kunnen.

succes
peter5GTTurbo
Contacteer:

Ik heb al een paar keer onder m`n auto gelegen maar ik zie geen punt waarop ik de spanning kan meten van de startmotor.
Binnekort maar eens de hele motor eruit lepelen en dan al die kleine mankementen eruit halen.
Kan ik gelijk de elektra aanpassen want dat is ook knudde in zo`n 5je

Kan ik daarna misschien eens zonder problemen rijden.
ejk

inderdaad, Knudde met een grote K! :(
canonballman

geinige avatar trouwens Peter! :lol:
iMAGE

canonballman schreef:geinige avatar trouwens Peter! :lol:
Alleen jammer dat ie 150kb is. Niet grappig voor sommigen die geen ADSL of kabelmodem hebben. Gaarne daar op te letten met avatars en plaatsen van foto's. :D
ejk

peter5GTTurbo schreef:Net nog ff aan dat relais gerommeld en toen ging opeens m`n fan draaien.
Dus is die van m`n koelvin.
Alleen beetje vreemd dat die warm is zou in principe geen spanning op moeten staan. toch ??

Toch maar eens alle draden en relais nakijken van m`n gtt want ik vertrouw dat voor geen meter.
Ik had laatst hetzelfde probleem (altijd al problemen gehad met de bedrading tussen fan, relais en dynamo, erg gevoelig voor oxidatie). De fan kan ook aanslaan als het contact uit is dus kan er ook stroom op het relais staan. Als het relais geen goed contact maakt kan het dus best warm worden.

Het relais bestaat uit twee delen die je uit elkaar kunt trekken (het onderste deel is eigenlijk een stekker met 4 polen). Toen ik de polen even had schoongeschuurd was het probleem verholpen, de contactjes waren geoxideerd.

Oh ja, wellicht ten overvloede: Er is voor de GTT ooit een modificatieset van Renault geweest voor het afzekeren van de fan. Dit is niet meer dan een steekzekeringhouder voor de stekker van de fan. Controleer even of je die hebt, dat werd toen ik mijn auto kocht wel aangeraden.
Riël
Über-Spammer

peter5GTTurbo schreef:Ik heb al een paar keer onder m`n auto gelegen maar ik zie geen punt waarop ik de spanning kan meten van de startmotor.
Binnekort maar eens de hele motor eruit lepelen en dan al die kleine mankementen eruit halen.
Kan ik gelijk de elektra aanpassen want dat is ook knudde in zo`n 5je

Kan ik daarna misschien eens zonder problemen rijden.
Haal het wiel aan de passagiers kant eraf, dan kijk je zo via dat gat richting motor, wat zie je daar achter zo'n schuin lopend stangetje? De startmotor! Er zit een hitteschild krom omheen gebogen. Je komt er supermakkelijk bij met 't wiel eraf. Ja supermakkelijk valt wel mee, hij zit vrij ver naar achteren 'in' het schild voor je. Als je 'm wil demonteren even luchtfilter eruit en dan 3 bouten links van de turbo als je ervoor staat uit de bak draaien, daar zit de startmotor vast.

Je kan de spanningen meten op de startmotor als je weer es terug gaat naar 't wiel, en daar kijk je, dan zie je een paar kabels. Een rooie dikke komt rechtstreeks van de dynamo/accu. Er zit een aardekabel op en een kabel voor contactstroom. Zodra je daar + spanning opzet springt het startmotorrelais aan en gaat ie draaien. Bij mij is laatst eens het oogje van de rooie kabel naar buiten gedraaid, zodat deze met starten net tegen het hitteschild aan tikte. + en massa gaan niet goed samen dus was 't einde startmotor, contact was gewoon van 't relais afgesmolten.

Ik hoop dat je effe verder kunt, en geen akelige dingen denken bij startmotor vervangen, want het is nog geen uurtje werk, als je effe weet waar 't allemaal zit.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
peter5GTTurbo
Contacteer:

Bedankt Riël

Nu kan ik eindelijk weer een stukje verder :D .
Als het allemaal mee zit heb ik zaterdag een brug tot m`n beschikking :) en dan moet het helemaal geen probleem zijn

Ja sorry van de grootte van m`n avatar, maar ondertussen moet toch wel heel nederland kabel of adsl hebben, of niet ??
peter5GTTurbo
Contacteer:

Dit is echt weer niet te geloven.
Mijn startmotor heeft het een maand lang niet gedaan, dus ik naar de sloop en een gereviseerde startmotor gehaald, en die moest er deze zaterdag onderkomen.
Neemt er net een stomme ford prutser plaats in m`n 5je en ik ga alvast achter m`n 5je staan om te duwen.
Die prutser draait m`n sleutel om en ja hoor, startmotor ratelt gewoon lekker rond.
Ik heb geloof ik wel 500 keer geprobeerd te starten en er gebeurde helemaal niks.
En na een weekje stil gestaan te hebben doet die het opeens weer.

Weet er iemand hoe komt ??
Gijs V.

Ik herhaal het nog maar eens...

Onder je motorkapslot, aan de bestuurderskant zit een start-relais.. (dus aan de kant waar de krik zit!) Haal het relais er even uit, bekijk hem..corrosie? schoonmaken..inspuiten met contactspray of wd-40 en terugplaatsen..

Ik heb me destijds wezenloos gezocht naar het niet-starten-probleem en bij mij was dit het.. gewoon een slecht contactmakend relais....
Renault, créateur de GTT !!!
Plaats reactie