Hallo,
Ik heb onlangs een apparaatje aangeschaft waarmee ik zelf de diagnose-stekker van de Clio RS kan uitlezen (met de PC) en eventuele storingen kan vinden. Dit komt als het goed is over 2 weken in de bus.
Nu las ik op diverse sites dat sommige bedrijven aanbieden (voor een smak geld) om chiptuning te doen via diezelfde stekker!!!
Dit heeft diverse voordelen:
-Er wordt niet gesoldeerd in de auto
-Garantie blijft!!!
-Voor bepaalde redenen kan hij net zo makkelijk weer 'ontchipped' worden
Ik kan wél zat diagnose software vinden op internet, maar helemaal niets om zelf te rommelen met de injectie-chip. Weet iemand hier misschien iets meer van?!?
RS-groet, Jan Dirk.
[ClioRS] Chiptuning via OBD-2 stekker
-
- Contacteer:
Ik weet er van de clio nietsvan maar ik weet wel dat de afla's 1.9 en 2.4 JTD op deze manier getuned worden.
Misschien eens bij een van die kerels vragen ?
Misschien eens bij een van die kerels vragen ?
-
- Contacteer:
Dat van de garantie lijkt me niet echt interessant voor het clio-tje Kruit, maar dat terzijde. Volgens mij kun je bij deze wagens simpelweg de motor afstellen via de stekker. Deze bedrijfjes hebben gewoon een vervangend programma geschreven, wat meer vermogen op moet leveren. Ze laden dit vervolgens en klaar is Kees. Moet bij de RS ook wel te doen zijn. Even langsgaan bij een van deze beunhazen en kijken of ze wat hulp kunnen geven, plakken we er toch nog een stickertje bij?
Gijs
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Dit is de nieuwe manier van chip tunen voor o.a. Renault, de laatste modellen zijn qua computer zo uitgevoerd dat er geen chip is om te vervangen, je download de huidige afstelling en upload de nieuwe afsteling en dat is alles.
Achterberg heeft hier al heel veel ervaring mee.
Achterberg heeft hier al heel veel ervaring mee.
-
- Car: Alpine/5gtt/16v
- Contacteer:
Hoi ten bedoel je denk ik EOBD Electronic Onboard Diagnotics.Dit is naar mijn weten gewoon een uitleessysteem,een soort nwe. "4-gastester".
Ik werk zelf bij SUN en wij verkopen ook die diagnosetesters.Ik zal het morgen eens aan mijn collega's vragen of je hiermee kan tunen.Dat EOBD is trouwens verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2000-2001.
Ik werk zelf bij SUN en wij verkopen ook die diagnosetesters.Ik zal het morgen eens aan mijn collega's vragen of je hiermee kan tunen.Dat EOBD is trouwens verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2000-2001.
-
- Contacteer:
Dat hiermee te tunen valt is volgens mij bijna zeker. Zou leuk zijn als de software hiervoor ergens te verkrijgen was...Tjabel schreef:Hoi ten bedoel je denk ik EOBD Electronic Onboard Diagnotics.Dit is naar mijn weten gewoon een uitleessysteem,een soort nwe. "4-gastester".
Gijs
Bezemer Rally Team
-
- Contacteer:
Ja, inderdaad Gijs, dat is eigenlijk waar ik naar op zoek ben. Iemand die ons wegwijs kan maken in het uitlezen van je eigen injectiechip gegevens, en nog belangrijker: de gegevens 'optimaliseren' voor je eigen motor en weer uploaden!! 

-
- Contacteer:
Sorry jongens je hebt gelijk je kan inderdaad je auto tunen via EOBD.
Dit heet dus OBD tuning.
http://www.ikwilmeervermogen.nl
Dit zijn oude collega's van hier.,maarv olgens mij is dit alleen voor diesels.Je kan inderdaad je data van je eobd downloaden en als je kabels enzo hebt kan je het zelf veranderen.
Dit heet dus OBD tuning.
http://www.ikwilmeervermogen.nl
Dit zijn oude collega's van hier.,maarv olgens mij is dit alleen voor diesels.Je kan inderdaad je data van je eobd downloaden en als je kabels enzo hebt kan je het zelf veranderen.
-
- Contacteer:
Je moet sowieso kenvelden hebben waarmee je de gegevens haalt kunnen zien en begrijpen,je moet wel echt technisch zijn om dit te kunnen.Dus het lijkt mij stug dat iedereen zomaar je auto kan tunen.
Het uitlezen kan iedereen maar voor het programeren heb je een apparaat nodig van +/- 50.000,-nlg.
Het uitlezen kan iedereen maar voor het programeren heb je een apparaat nodig van +/- 50.000,-nlg.
-
- Contacteer:
Dat ben ik met je eens. Aangezien ons rally team van de Technische Universiteit Delft is, moeten er wel een paar vak-idioten te vinden zijn dacht ik zo..Tjabel schreef:....je moet wel echt technisch zijn om dit te kunnen.Dus het lijkt mij stug dat iedereen zomaar je auto kan tunen.

Daarvoor is het belangrijk de essentie van chiptuning te begrijpen. Chiptuning is niets meer en niets minder dan het mengsel op elk moment optimaal proberen af te stellen. Van fabrieks wege is het mengsel van iedere motor om diverse redenen te arm gezet. Door het mengsel over de gehele toerenrange iets te verhogen (hoef je nog geen ingewikkelde dingen te doen) krijg je zomaar die eerste 5pk cadeau. Wil je daarna echt tot het randje chiptunen, komt daar veel bij kijken, dat geloof ik graag. Maar programmeren doe je volgens mij achter een PC en niet op een apparaat van 50.000 nlg.....Tjabel schreef:Het uitlezen kan iedereen maar voor het programeren heb je een apparaat nodig van +/- 50.000,-nlg.
Tenzij je de uitlaatgas meter en de rollerbank bedoelt, waarmee je het resultaat kan checken.
Of heb ik dat mis...?
Kijk voor de gein eens op
http://www.cth.be/chiptuning/odb.htm
Die lui beweren binnen enkele uren het getunede programma over internet te kunnen sturen als je 'abonnee' bent!!!
-

Maar bij geen van alle kan ik niet uitnodigend zien dat dit gaat passen voor mijn 16 V.
Ik ga voor Achterberg. Aangezien ik geen vakidioten ken... Maar wel een knip vol heb. Denk ik dat ik die het best daar uit kan geven.

Kan je het net zo goed aan Dennis 16V of Menno vragen, zij vragen voor een chip 150 euro met inbouwen en is hetzelfde als Achterberg.waterwacht schreef:leuk hoor al die site's)
Maar bij geen van alle kan ik niet uitnodigend zien dat dit gaat passen voor mijn 16 V.
Ik ga voor Achterberg. Aangezien ik geen vakidioten ken... Maar wel een knip vol heb. Denk ik dat ik die het best daar uit kan geven.
-

en nog bedankt voor de reactie.
ik geef ze wel graag uit, maar toch..
-