Wat je nodig hebt? Een hamer! En een grote ook!
Past volgens mij echt nooooit. 17" kan met wat timmerwerk onder een 5je, maar niet als ze ook nog eens 7,5 breed zijn. Dan loopt het gegarandeerd aan alle kanten aan als je probeert te sturen. Ik geloof dat zelfs met 15" een breedte van 7J al aan de limiet is.
En spacers hebben geen nut, omdat je met sturen niet alleen tegen de binnenkant van de wielkast aanloopt, maar ook tegen de spatborverbreders aan de buitenkant. Dat wordt met spacers (of een andere ET)dus alleen maar erger.
Matijs schreef:Wat je nodig hebt? Een hamer! En een grote ook!
Past volgens mij echt nooooit. 17" kan met wat timmerwerk onder een 5je, maar niet als ze ook nog eens 7,5 breed zijn. Dan loopt het gegarandeerd aan alle kanten aan als je probeert te sturen. Ik geloof dat zelfs met 15" een breedte van 7J al aan de limiet is.
En spacers hebben geen nut, omdat je met sturen niet alleen tegen de binnenkant van de wielkast aanloopt, maar ook tegen de spatborverbreders aan de buitenkant. Dat wordt met spacers (of een andere ET)dus alleen maar erger.
Je wilt dus echt niet weten hoeveel die Engelsen in hun auto durven te hakken en zagen om dit er onder te krijgen. En bovendien denk ik niet dat je hiermee in Nederland door de keuring komt. In Engeland mag je met een bed op wielen ook de weg op, hier zijn ze (gelukkig) iets strenger.
No way dat deze gast een draaicirkel heeft die kleiner is dan die van een Clio V6 (om maar een ruime te noemen).
Maar probeer het vooral! Ik zou het alleen niet kunnen, de zaag zetten in mijn net gespoten auto...
Tyres must be 205/40/17 - I have Avon ZZ1 but others have been okay
Fronts:
5mm wheel spacers will give 99% of full lock.
Wheels should still clear standard struts with the 5mm spacers (mine did), but some cars may be slightly different. The required offset for the wheels is 35.
If you want to lower the front you need to shave (axle grinder or file) the front wheel arch finisher where it comes into contact with the top middle part of the tyre. You can take off about 20mm until you get to a metal ridge.
Rears:
To go reasonably low, like my car all you do is remove the bumper (5 minutes - 4 bolts, 2 screws). 4 bolts in rear part of bumper underneath (you only need to use 2 when re attaching) and 1 screw in each side holding bumper to side of car. With bumper off you will need to shave (axle grinder or file, I used a file!) about 15mm off the bumper curves. No more unless you are going silly low. Next shave off the two funny shaped bits that are fixed to the bumper. Then cut the rubber bit that the screw goes into to hold the bumper to the side of the car in half just the other side of the screw hole. This is strong enough to hold just on one side. Lastly cut out the small square shaped part of the rear wheelarch finisher that keeps the bumper straight to the car.
If you go really low you will need to hammer out the inside edge of the wheel arch(inside side of tyre).
Standard shocks will be fine at the back unless you want to go very low when you will need stiffer shocks, but to be honest the ratio of the car moving down to pushing the shock in is 7:1 (Leda say) so it will take an awfully hard shock to stop that.
An adjustable setup is good cos you can lower the front to suit your own car. Plus the rear can be made to suit your ride tastes (although on AVO shocks only the rebound is adjustable, not the bump).
17" and above
Fitting 17"+ wheels requires significant work, relocating the rear bumper further out, and removing sections from all wheel arches. You may be unable to carry passengers in the rear and unless very large sections of the arches are cut away you will experience dangerous rubbing problems on all arches. It's also a matter of opinion as to whether the look is worth the effort, handling will be compromised, and the speedometer will read incorrectly.
Offset
The offset describes how close the wheel sits "in" against the hub. The correct offset is 35. If the offset of the wheels you are buying is significantly different, you will need to use spacers to prevent the wheels scraping the calipers.
When buying wheels, ensure you are asked which car they are for, and ask what offset is to be provided, rather than stating the offset you'd like; so you can find out if the place you are buying them from knows their stuff! The offset is normally printed inside the inner rim of the wheel. If you state they are for a Renault 5 GT Turbo and later discover that they do not fit, you are entitled to a refund under the Sale of Goods Act under "fitness for purpose".
Be aware that the use of spacers can cause wheel vibration at high speeds, and places more stress on the wheel bearings. So it's best to go for wheels from one of the major manufacturers who is able to supply them in the correct offset (eg TSW).
Wat ik maar wil zeggen is dit: je hebt passen en passen. It's up to you.
Maar als je naar die foto van die 18" kijkt, heb jij dan het gevoel dat die gozer nog lekker een bochtje om stuurt?...