Help! Verschillende velgen onder 1 auto (R5TS)

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
iMAGE

Aangezien mijn TS'je voor ik hem kocht eerst een tijdje stil had gestaan, zijn de banden wat poreus geworden. Tijd voor in ieder geval 2 nieuwe bandjes.

Na een check wat mijn velgmaat is kwam ik er achter dat ik 3x r13 5,5J velgen heb en 1x een r13 6j velg !! :(

De 6j velg zit links achter. Zijn exip velgen uit '86 , zelfde bouwjaar als de auto zelf.

Op alle vier de velgjes zitten 165/65/13 bandjes.

Mijn vragen:
-Hoe komt dit? Ooit 1 velg vervangen die het zelfde was, qua uiterlijk dan.
-Horen deze exip velgen standaard onder een 5 TS?
-Kan dit enigzins kwaad? (wel 4 de zelfde bandjes er op)
-Welke band kan maximaal qua breedte op een 5,5J velg?

Ik wil namelijk de bandjes vervangen. In ieder geval 2 stuk, maar als ik breeder wil dan 165 moet ik alle 4 vervangen lijkt me. Wat is dan het beste?

En zolang ik die 6J velg als achterwiel houd, dus niet voor om mee te sturen, is het verder wel ok? :D

Ben benieuwd!

Martijn TK
Merijn.V
Contacteer:

check je reservewiel eens, is dat niet toevallig de missende 5,5j ???

Het lijkt me zeer onverstandig om verschillende wielen aan dezelfde as te rijden. Met name bij hogere snelheden.
iMAGE

Neen, reservewiel is een simpele , standaard stalen velg.
iMAGE

Wie helpt me nu even met bovenstaande vragen? :D
Patrick RS
Moderator
Car: Megane

ik denk dat er gewoon een velg later opgezet is die niet van dezelfde maat is :D :(
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

zo te zien heb jij zeker een ts newman?
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
iMAGE

Inderdaad sven. Een witte 5 TS New Man Special Edition :D

Bekend met dit type? Heb je er info over? Ik kan er zelf namelijk praktisch niets over vinden :(
Ben bijvoorbeeld ook wel benieud hoe zeldzaam ze zijn, of juist niet.
Riël
Über-Spammer

Heb nog 4 leuke velgen met nieuwe banden liggen voor je... ET=13 lekker breed. Misschien een optie? Ik moet ze kwijt. Is wel een stukje rijden voor je zie ik maja...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
iMAGE

Mjah, mijn vriendin heeft kleren gekocht dus momenteel geen geld. :lol:

Dus ik ga (nog) geen nieuwe velgen kopen. Met de velgen is ook verder niets mis. Behalve dat er 1 qua maat verschilt.

Heb er alleen wat vraagjes over. (zie eerste post)

Maar in ieder geval bedankt.
iMAGE

Niemand een antwoord? Zit nog steeds met mijn vraagjes. Gaat me met name om de laatste paar.
Haas
Car: Megane RS

ligt ook aan de ETwaarde van die ene velg, als die hetzelfde is als de andere velgen, heb je dus voor en achter een verschil in spoorbreedte en t lijkt me niet verstandig om daar mee door te rijden.
Over je reservewiel, tis dan wel een stalen velg, maar is dat dan niet misschien toevallig dezelfde maat als de andere 3? Ziet er misschien minder mooi uit, maar lijkt mij wel het verstandigste tot de tijd dat je er vier dezelfde andere opzet.

Of misschien zijn standaard GTT-velgen iets voor je? Die heb je al vier stuks voor iets van 50 euro, niet mega beste staat, maar toch...nog altijd beter dan drie velgen en een stale onder je auto....
iMAGE

update:

LV: ET 32
5 1/2J x 13 H2

RV: idem

RA: idem

LA: ET28
6J x 13 H2

Ze zijn qua uiterlijk verder indentiek.

Maar goed, verschillende velgen maar wel 4 dezelfde banden er onder. Namelijk 165. En hij zit achter. Maakt het dan zoveel uit qua spoorbreedte e.d.?
Merijn.V
Contacteer:

De spoorbreedte wordt niet bepaald door de breedte van je banden, maar door de positie van de band onder de auto.

Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat je 5,5 J meer of juist minder uit de wielkast steekt als de 6 J velg.
Haas

Merijn.V schreef:De spoorbreedte wordt niet bepaald door de breedte van je banden, maar door de positie van de band onder de auto.

Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat je 5,5 J meer of juist minder uit de wielkast steekt als de 6 J velg.
klopt...en dat lijkt me niet echt handig/verstandig...

Maar GTT wieletjes passen er toch ook onder of niet? Koop die dan een paar...
iMAGE

Ik weet niet precies wat er onder past. Ik weet ook niet of deze Exip velgen origineel onder een R5 TS Newman horen, maar het jaar van velg en auto is wel hetzelfde, nml 1986.

De velgjes zijn op zich wel mooi, soort spaakachtig uiterlijk.

[img]http://wind.prohosting.com/brochure/ima ... wheels.jpg[/img]

De linker.

Als foto niet werkt http://wind.prohosting.com/brochure/bxcacc.html

Maar qua spoorbreedte is het nog geen 1,3 cm (halve inch) of wel?

En wat voor banden kan er minimaal en maximaal qua breedte op een 5,5j en een 6j velg? of is dat merk afhankelijk?
Haas

iMAGE schreef:Ik weet niet precies wat er onder past. Ik weet ook niet of deze Exip velgen origineel onder een R5 TS Newman horen, maar het jaar van velg en auto is wel hetzelfde, nml 1986.

De velgjes zijn op zich wel mooi, soort spaakachtig uiterlijk.

[img]http://wind.prohosting.com/brochure/ima ... wheels.jpg[/img]

De linker.

Als foto niet werkt http://wind.prohosting.com/brochure/bxcacc.html

Maar qua spoorbreedte is het nog geen 1,3 cm (halve inch) of wel?

En wat voor banden kan er minimaal en maximaal qua breedte op een 5,5j en een 6j velg? of is dat merk afhankelijk?
dat hoeft niet...als de ET van alle velgen hetzelfde is, is dit wel zo, anders kan t meer of minder zijn, dat ligt eraan. Maar bij mij reist de vraag dan: WIL je uberhaupt met drie verschillende wielen rondrijden?? Ik zou t niet willen...maar goed...
iMAGE

Haas,

Kun je mij vertellen waarom je het afraadt?
Is de wegligging dan stukken minder?
Trekt de auto dan naar 1 kant?
Als het er wel mee door blijf rijden, is dit dan gevaarlijk? Mag het APK technisch? (hij is 2 maanden geleden gekeurd met deze velgen.. maarja.. APK zegt weinig vind ik)
Haas

wat de auto precies doet onder het rijden weet ik niet, maar ik denk ook dat dit juist het onvoorspelbare is...Tis denk ik net als rijden met afgezaagde veren, sommige raden het sterk af, sommigen rijden er al jaren probleemloos mee.

Spoorbreedte, wielbasis enz worden altijd zeer zorgvuldig gekozen en daar zou ik persoonlijk niet aan gaan knoeien...

Wat betreft die APK, volgens mij mag t niet, maar als het uiterlijk wel dezelfde wielen zijn, zullen ze daar denk ik niet zo op gelet hebben...
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

iMAGE schreef:Inderdaad sven. Een witte 5 TS New Man Special Edition :D

Bekend met dit type? Heb je er info over? Ik kan er zelf namelijk praktisch niets over vinden :(
Ben bijvoorbeeld ook wel benieud hoe zeldzaam ze zijn, of juist niet.
ik ben erg bekend met het type
mijn vader heeft er een paar jaar eentje gehad
tis gewoon een 1400 ts met meegespoten bumpers en een luxer interieurtje met oa sportstuur
en ja die lichtmetalen wielen
het is een gelimiteerde oplage die alleen in '86 is uitgekomen in de kleur wit rood en grijs als ik het me goed herinner
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

die velgen horen er onder
maar waarschijnlijk is er eentje stuk gereden en die vervangen door het smalle exemplaar
er zijn hier en daar wel new mans te vinden op de sloop
iMAGE

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:ik ben erg bekend met het type
tis gewoon een 1400 ts met meegespoten bumpers en een luxer interieurtje met oa sportstuur
het is een gelimiteerde oplage die alleen in '86 is uitgekomen in de kleur wit rood en grijs als ik het me goed herinner
Dank je. Ben weer wat wijzer. Maar die 1400 TS kom ik ook nauwelijks tegen. Ook vrij beperkte oplage? En die 2 traps Weber carburateur, hoort bij elke 1400 motor? Of elke TS? Of alleen deze editie?

Je vader had toevallig geen witte die begint met PK-55 of wel? :D
iMAGE

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:die velgen horen er onder
maar waarschijnlijk is er eentje stuk gereden en die vervangen door het smalle exemplaar
er zijn hier en daar wel new mans te vinden op de sloop
Ok, als iemand ergens nog eentje weet te staan op een sloop, dus een Renault 5 TS (new man)?

Ik zoek:
-een velg
-een rode bies, voor gehele rechterkant
-en eventueel mooie embleempjes voor achterkant/voorkant/zijkant

:)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

iMAGE schreef:
Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:ik ben erg bekend met het type
Dank je. Ben weer wat wijzer. Maar die 1400 TS kom ik ook nauwelijks tegen. Ook vrij beperkte oplage? En die 2 traps Weber carburateur, hoort bij elke 1400 motor? Of elke TS? Of alleen deze editie?

Je vader had toevallig geen witte die begint met PK-55 of wel? :D
nee begon met px en een dikke druiper op de moterkap
Plaats reactie