[R5GTE]Stotterende motor gte.

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Marcel (mlg)
Contacteer:

Ik ben vanavond even naar Bas gegaan om te helpen ,
De pomp leverde genoeg benzine .
Daarna de verdeelkap los gehaald de kontaktjes waren best wel ver ingesleten
het middelste kontakte was helemaal zwart aangeslagen.
Dus wij gaan de verdelerkap met rotor vervangen , zo gezegd
zo gedaan toch ? ............Helaas niet :( ,de kap was er zo af
en dan komt de rotor ,daar zijn we wel ff een uurtje mee aan
het stooien geweest . Als eerste brokkelde de rotor in stukjes uit elkaar
toen we eraan trokken , toen bleef het binnen werk van de rotor zitten .
Die zat best wel goed vast na een uurtje ineens plop viel die op de grond .
Gelijk kijken naar de nokken as en ja hoor F#*k .
Nokken as afgebroken vlak tegen de kop aan . :evil: :( :evil: .
Toen zijn we maar gestopt . Eerst moet Bas ff een nieuwe nokken as regelen .

Weet iemand een adresje waar je een 'sport' nokkenasje voor niet te veel
geld kan kopen ?Het is voor een 1.7 multipoint blok .

Laat het Bas dan ff weten .
Vos

op de sloop in enschede (pril, euregiobedrijvenpark) staat een blue sport met motorschade,
weet alleen niet wat voor motorschade! je zou ff kunnen bellen!
Clio 16v.....
Marcel (mlg)
Contacteer:

He Bas heb je nog een beetje kunnen slapen ? :wink:
Of heb je er over wakker gelegen ?
Hagen
Contacteer:

Nou ik heb prima geslapen hoor :)
Hij reed al niet lekker en nu helemaal niet meer, dus dat gaat goed :lol:
Maar ik heb al geinformeerd naar een sportnokkenas en die kost bij Limpex motorsport 220 eurotjes ex BTW.
Je hebt dan een 280 graden as die als het goed is een kleine 8 pk vermogenswinst moet geven.
Samen met de power boost valve zou het nog meer kunnen worden volgens de eigenaar, maar dat dingetje is wel duur (182,50.
Maar ik denk dat ik die as koop. Wat kost trouwens een andere distributie riem en wat spanrollen?
Ik hou jullie wel op de hoogte, maar 16 maart ben ik er NIET met de 5 :(
Tom
Moderator
Car: MB

ik snap alleen de link tussen verdeler kap, rotor en nokkenas niet. Kan iemand mij dit mischien uitleggen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Vos

Power boost valve klinkt interessant! wat moet ik me hierbij voorstellen??
Clio 16v.....
Hagen
Contacteer:

Die PBV is al eens een keer besproken op het forum, maar het is een benzinedrukregelaar die standaard een bepaalde druk leverd en bij het gas geven extra benzinedruk leverd, waardoor de motor beter oppakt en meer benzine krijgt. Zie ook de site van Limpex. Het enige is dat die regelaar afgesteld moet worden en dat kom je ongeveer op de 320 eurotje. En dat is best wel veel geld.
Mrtn
Car: R5GTT

hoe kan die nokkenas nou breken?? dan moet ie al beroerd zijn geweest, want door het lostrekken van het rotortje kan dit niet gebeurd zijn.

Misschien is dit dan wel de reden van het slechte lopen......
Mrtn = Maarten
Tom
Moderator

dat vroeg ik me ook af. Maar ze hebben hem los getikt. Mischien dat dat met iets te veel geweld gepaard is gegaan
Patrick L.

Hagen schreef:Maar ik heb al geinformeerd naar een sportnokkenas en die kost bij Limpex motorsport 220 eurotjes ex BTW.
Je hebt dan een 280 graden as die als het goed is een kleine 8 pk vermogenswinst moet geven.
Samen met de power boost valve zou het nog meer kunnen worden volgens de eigenaar, maar dat dingetje is wel duur (182,50.
Ik denk dat als je toch echt gaat tunen ook je computer moet aanpassen als je gaat beginnen met een een andere nokkenstok. Reichard Motorsport heeft hier setjes voor , nokkenas met aangepaste computer (chip). Aan de PBV zou ik mijn geld besparen, heeft volges mij niet veel nut als je de originele chip gebruikt.
jeroen.k

Hagen schreef:Nou ik heb prima geslapen hoor :)
Hij reed al niet lekker en nu helemaal niet meer, dus dat gaat goed :lol:
Maar ik heb al geinformeerd naar een sportnokkenas en die kost bij Limpex motorsport 220 eurotjes ex BTW.
Maar ik denk dat ik die as koop. Wat kost trouwens een andere distributie riem en wat spanrollen?
Ik hou jullie wel op de hoogte, maar 16 maart ben ik er NIET met de 5 :(
Distributieriem en spanrollen heb ik tijdje terug iets van 100 euro voor betaald. Moet er bij die nieuwe nokkenas geen chip trouwens? Bij reichart verkopen ze ook een nokkenas namelijk, maar daar moet een andere computer bij zeggen ze...(a 380 euro)
Abel
Über-Spammer

Tom schreef:ik snap alleen de link tussen verdeler kap, rotor en nokkenas niet. Kan iemand mij dit mischien uitleggen
De rotor word aangedreven via de nokkenas.

is volgens mij bij alle motoren zo.
Tom
Moderator

Dank je Abel, dat wist ik dus niet.
Mrtn
Car: R5GTT

maar een nokkenas breekt niet zo snel als het rotortje een beetje lastig doet.....toch?
Mrtn = Maarten
jeroen.k

Lijkt mij ook, maar ja je weet niet hoe hard ze gemept hebben he ;) maar idd is dit wel een duur rotortje zo... O ja, Bas... Je mag anders ook wel met mij mee rijden naar Utrecht hoor ;) Sta je niet zo voor lul met je golfje! :p :lol: ;)
Mickael

Ik zou ook ff met Speed-centre geldermalse bellen, daar heb ik toen der tijd mijn nokkenassen en chip gehaalt.

Een snelle nokkenas heeft alleen nut met een aangepaste chip. BPV heb ik hier nog liggen, maar bespaar je het geld, het verschil is bijna niet merkbaar, iets maar dan ook echt iets fellere reactie.

Ohja 8 PK met alleen andere nokkenas kan je op je buik schrijven, dat zijn weer eens mooie verkoop praatjes van Limpex.

Een vriend van me heeft daar zijn golf laten tunen, volgens Limpex zou hij +180 pk moet hebben. ECHT NIET we zijn met dat ding op een vermogensbank geweest (S-C) en hij haalde maar 158 pk....
jeroen.k

Hoe was de prijs bij Speedcentre? Zit ook aan hun te denken voor een nokkenasje+chipie namelijk.
Hagen
Contacteer:

Dank U, maar ik kom toch maar met de Golf :lol: Zet hem wel een eind weg.
Verder hoeft er geen andere chip bij volgens Limpex, Want bij Reichhard zit die chip erbij om aan de TUV te voldoen qua CO
jeroen.k

Hagen schreef:Dank U, maar ik kom toch maar met de Golf :lol:
Okeej, maar het is op eigen risico hè! Zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb ;) "Hé, wie is die jongen?" "O die? Die is met een Golf gekomen!" "Ja, echt waar? Hahahahaha!" ;) Nee geintje natuurlijk! :D Rij je wel met de groep mee? Of rij je alleen?
Mickael

:lol: Echt weer een heel mooi verkoop praatje :lol:

Denk er zelf eens overna, waarom een ander nokkenas erin? Dan begrijp je die chip ook wel.

Voor mijn clio16V was ik PER as 525 gulden kwijt (238,23 euro). Chip heb ik toen op de bank laten schrijven en dat was al met al toch best behoorlijk duur.

Ik wil limpex niet afkraken hoor, maar vraag hem maar eens wat een luchtfilter aan vermogen oplevert, dan weet je het wel!
jeroen.k

Maar wat kostte dat chippie laten schrijven dan? Daar ben ik namelijk in geinsteresseerd! ;)
Mickael

Zie PM,

lang verhaal.
Marcel (mlg)
Contacteer:

Mrtn schreef:maar een nokkenas breekt niet zo snel als het rotortje een beetje lastig doet.....toch?
Normaal gesproken niet . Maar soms ....

Eerst hebben we het geprobeerd met schroeven draaiers er achter te zetten , het enigen wat gebeurde is dat de schroevendraaier verboog .
Toen geprobeerd met meerdere tangen , Je kon gewoon de auto heen en weer laten gaan door aan de rotor
te trekken :evil: . Toen met een schroeven draaier erachter en dan op een anderde schroevendraaier slaan met een hamer in de richting dat ie los moest .
En toen knapte die na tig keer slaan .

Een poelie trekker past er ook niet tussen .Een andere manier
kan ik me ook niet bedenken .
Hagen
Contacteer:

Mickael schreef::lol: Echt weer een heel mooi verkoop praatje :lol:

Denk er zelf eens overna, waarom een ander nokkenas erin? Dan begrijp je die chip ook wel.

Voor mijn clio16V was ik PER as 525 gulden kwijt (238,23 euro). Chip heb ik toen op de bank laten schrijven en dat was al met al toch best behoorlijk duur.

Ik wil limpex niet afkraken hoor, maar vraag hem maar eens wat een luchtfilter aan vermogen oplevert, dan weet je het wel!
Hoi, ik had je berichtje nog niet gelezen, maar een pm heb ik nog niet.
Maar is die Limpex dan niet goed? Volgens hem heb ik voor die nokkenas geen chip nodig, omdat hij vrij neutraal is. Het is dus een Sport as en geen race of rally as.
Ik kan natuurlijk ook bij Renault een as bestellen, maar die kost al 271 euro ex btw.
Die snelle nokkenas is al goedkoper en in de toekomst wil ik misschien dubbele webers en dat werkt goed in combinatie met een sport nokkenas.
Maar ik hoor graag wat deze nokkenas dan doet, of juist misschien niet.
jeroen.k

Die PM was voor mij! ;)

Maaruh hij zegt ook niet dat Limpex niet goed is, geloof alleen niet alles wat hij zegt! ;) Heb ik zelf ok al meegemaakt, hij beloofde me ongeveer 5 pk winst door het plaatsen van een cyclone (draaiwieletje in de luchtslang) en hij bleoofde me 15 tot 25% winst met een PBV! Das niet echt reeël, maar misschien levert ie verder wel goed spul hoor...

O ja, ennuh dubbele Webers? Waarom je heb nu multi-point injectie, waarom zou je daar een dubbele carb opzetten dan? lijkt me vrij nutteloos, kun je misschien beter dikkere injectoren erin zetten icm een andere benzinedrukregelaar (oftwel PBV, maar dan goedkoper).
Bart V

Dubbele weber gaat veel harder als mpi, alleen zuipt het ook 2x zoveel. Meen hier op het forum eens een foto gezien te hebben van een twingo met een F7P blok erin met 2 webers erop. iemand enig idee waar dat plaatje gebeleven is??????

Gr Bart
Hagen
Contacteer:

Nou, het is gelukt hoor. Hij doet het weer :)
Ben de hele middag samen met Marcel bezig geweest om de sportnokkenas te monteren en de distributieriem enzo te vervangen.
Was wel een hele klus, maar naar wat geprutten liep tie weer.
Hij stottert nu ook niet meer, maat hoe dit probleem nu kwam weten we nog niet. We hebben wel nog een andere verdeelkap erop gezet, dus dat zou het geweest kunnen zijn.

Maar het effect van de nokkenas is zeker niet verkeerd. Hij trekt misschien heel ietsje minder onderin, maar vanaf 4000 toeren gaat ie als een raket. Je trekt hem nu heel gemakkelijk naar de begrenzer en naar hele ilegale snelheden :D

Het stationair moet nog wel iets veranderd worden, want hij loopt nu vrij hoog (1200 a 1300 toeren)

Verder maakt hij nu echt een race achtig geluidje.
Maar ik kan dus weer rijden dankzij de hulp van Marcel Bedankt! :)
Bart V

Nu nog een chipje, dan is het af :-D

P.S Hoe wil je je stationair toerental anders gaan afstellen??

Gr Bart
Hagen
Contacteer:

Dat chippie komt nog, maar eerst weer even sparen.
En het stationair kan ik nog ietsje bijstellen met het schroefje op het gasklephuis. Niet veel, maar wel een beetje, dus dat ga ik vanavond eens bekijken. 8)
Patrick L.

Waar heb je die speciale nokkenas vandaan als ik vragen mag? :)
Bart V

Hagen schreef:Dat chippie komt nog, maar eerst weer even sparen.
En het stationair kan ik nog ietsje bijstellen met het schroefje op het gasklephuis. Niet veel, maar wel een beetje, dus dat ga ik vanavond eens bekijken. 8)
Heb jij een schroef op je gaskleppenhuis??? mijn 1.7 mpi had dat niet.

Gr Bart
Marcel (mlg)
Contacteer:

Heb je er nog een beetje schik van Bas ? :D

Gaat ie al harder :lol:
Hagen
Contacteer:

Marcel (mlg) schreef:Heb je er nog een beetje schik van Bas ? :D

Gaat ie al harder :lol:
Hard zat.
Er zit nu ook een nieuwe uitlaat demper onder :)
en hij is door de ...APK :D
Dus ik kan weer lekker blazen
R5GTE

Hagen schreef: Het stationair moet nog wel iets veranderd worden, want hij loopt nu vrij hoog (1200 a 1300 toeren)
Heb ik ook, kun je niet afstellen.

Ik heb een adres voor Chipjes 40 euro.
Is een jongen in DLD die ze zelf maakt.
enne er zijn goede ervaringen mee, zelf heb ik em nog niet.
Hagen
Contacteer:

Vertel eens wat meer over die chip, en past ie ook in een Bendix computer?
Plaats reactie