Ontsteking 5 Alpine Turbo

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Roel79

Weet iemand hier hoe je het tandwieltje voor de verdeler moet hebben staan bij de 840 c 726 motor?

Ik heb het handboek, maar daar staat de 5 Alpine in en die heeft nog contactpunten, 5 AT heeft elektronische ontsteking... dat zal dus anders zijn,
want als ik het wieltje monteer zoals dit boek zegt, doet ie niks anders dan knallen :(

Alvast bedankt!!!!!!
robert

de at haalt zijn onsteekmoment van de extra tandenkrans op het vliegwiel. Dus dan kan in princiepe niet fout.
De juiste cilinder keuze gebeurt door de verdelerkap.
Dus dat moet ff goed komen.
Zet eerst maar de bougiekabels volgens boekje. (of beter: eerst opschrijven hoe het zat - jammer te laat)
klepdeksel eraf.
Dan zet je krukas bijvoorbeeld zodanig dan cil 1 en 4 boven instaat. Als de kleppen van 4 allebei ingedrukt zijn, dan heb je zowat bdp en is cil 1 aan de beurt om te vonken. Dan zet je de verdeler zodanig dattie naar de bougiekabel van 1 wijst.

Je moet de draairichting in de gaten hebben, en weten dat de de ontsteking altijd voor-ontsteking heeft. Dus de vonk springt al over voor bdp. Dan verdraai je de verdeler nog wat zodanig dat hij op bdp net nog cil 1 aanwijst. snappie, als hij 30 graden voor bdp vonkt dan moet de verdeler de kabel 'vol' aanwijzen.
r5alpine-turbo

hee roel,ik had hetzelfde probleem,ik had een kluwer vraaagbaak geloof ik.

ik had dus wel de boel gemerkt maar dit bleek anders te zijn dan het boekje aangaf!

ik geloof dat je de kabels van cilinder 1 en 4 moet omdraaien,en de kabels van 2 en 3 uitgaande van het alpine schema.

raar maar waar :D
robert

jaaaa maaaaar als je de verdeler er uit haalt dan kan het tandwieltje dat tegen de nokkenas loopt ook omhoogwippen en die kan er in 20 standen erin en die kan je niet merken.
Duzz merken is niet zaligmakend, kijken naar de kleppen wel.
Wedden dat een vorige eigenaar de boel fout gemonteerd heeft (namelijk niet het verschil weten tussen 2 kleppen dicht of 2 kleppen open "op tuimelen" zetten); en daarna de boel goed heeft gekleid met kabels omsteken. Omdat dat minder werk is dan even de verdeler eruit, 180 graden draaien en weer erin??
r5alpine-turbo

uuhhmmm, dit zet mij weer eens aan het denken robert :) ,dan zit het bij mij denk ik ook fout,zal wel 180 graden verkeerd om zitten,opzich kan dit geen kwaad denk ik of wel?

hij loopt verder wel goed.maar als het fout zit ga ik het gewoon maken,want van dat geknutsel hou ik niet zo!
Menno

waar heb ik dat laatst toch ook eens gezien....? >-)
rev it like a rental
Roel79

Bedankt allemaal :) ik ga het NU proberen!!!
Roel79

Nou geweldig! Starten en lopen, nu in een keer goed!

Nogmaals dank voor de tips 8)
robert

@ r5 alpine: ik zou het gewoon laten ziten, en pas bij de volgende koprevisie :lol: eens netjes doen.

@ menno: van wie heb ik dat laatst nog gehoord? :D

@ roel: BETERZZ
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

nu ff een ander vraagje
kan je de ontsteking van de at gebruiken op de 5 alpine?
ivb met mogelijke aankoop van een '77 er 5 alpine en een strondhekel aan contackt puntjes
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
robert

als een alpine contactpuntjes heeft zit dus het hele mikkie in de verdelerkap.
Duuuusss waarschijnlijk heeft een alpine niet de '40-1' pulsenkrans op het vliegwiel en geen montage plek voor de pick-up.
Dus daar moet je ff naar kijken en in geval van niet een alpine turbo vliegwiel eropzetten.
Dan zou het wel kunnen. Geen idee of de ontsteking bij alpine turbo in het niet-vuldruk-gedeelte hetzelfde staat vanwege de lagere compressieverhouding.
Je zou verwachten van niet. maar je kan er wat mee spelen met de ophanging van de pick-up.
Blue Thunder

Kijk idd. uit met de ontsteking van een atmosferische auto op een geblazen motorblok!
Hele grote kans dat je zo'n 10 graden teveel voorontsteking hebt wat pingelen tot gevolg heeft!!

Betere oplossing: koop een 'drop-in' module van Luminition, Compufire of een ander merk.
Dit is een Hall-cell pick-up (magneet ontsteking) die je gewoon i.p.v. je contactpunten in je verdeler kan schroeven. Er zit een klein magneetwieltje bij (met 4 magneetjes) die onder je rotor wordt geplaatst. 1 keer afstellen, nooit meer naar kijken!
Ook komt je condensator te vervallen.
Geen idee wat ze voor een reno kosten, maar voor een kever kosten ze ongeveer 80 euro....

Succes,

Robin
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

dank je voor het idee
heb je toevallig een site waar die zooi opstaat?
Sander
Contacteer:

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:dank je voor het idee
heb je toevallig een site waar die zooi opstaat?
klik HIER

S :D nder
Blue Thunder

Das inderdaad ook een optie, maar ik denk dat zo'n optische ontstekingsset wel wat prijziger is dan een hall-cell magnetische pickup.
Ik zal effe kijken of ik wat info kan vinden...
Blue Thunder

Kijk even op http://www.pertronix.com en http://www.compufire.com

Verder zal op de site van Luminition ook nog wel iets dergelijks staan....

Ik heb van zowel Pertronix als van Compufire modules, en ik heb er nooit problemen mee gehad.
Als ik ergens een schurfthekel aan had was het wel steeds contactpunten afstellen :-*
In mijn ogen is een drop-in module de beste oplossing prijs/technisch gezien, dus prima als je niet al te veel geld hebt te besteden.
Inmiddels komt bij mij mijn verdeler te vervallen vanwege de inbouw van een 48EXP motormanagement systeem van DTA: geen verdeler meer (DIS) en vrij programmeerbare ontsteking/fuel management.
Maar dat kost dan ook wel wat...... :(

Succes met de zoektocht naar de juiste module,

grt. Robin
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

ik ga ook met dta weken maar niet op deze auto
Plaats reactie