Verschil in Xenon verlichting

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Anonymous

Ik heb een setje echte Xenonverlichting gekocht in H1 formaat. Op zich was het een koopje en achteraf ga je je afvragen waarom... :lol: Je hebt gewone halogeen lampjes met xenon gasvulling, de zgn superwhite laser light shit en je hebt aan de andere kant echte xenon ombouw met trafo's enz. Binnen die laatste groep heb je allerlei verschillende soorten gradaties:
5000K
6000K
7000K

Deze drie soorten hebben alle drie een verschillend soort lichtopbrengst, weet iemand waar dit verschil in zit?? Ik geloof dat het met name in de kleur zit, de 6000K is blauwig, de 7000K is paarsig van kleur en ik heb dus een 5000K gekocht maar weet nog niet welke kleur het is. Weet iemand meer hierover?
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

heeft inderdaad met de lichtkleur te maken. was het niet iets met candela of zo.

moet ff zoeken in mn fysica boek en kom er nog over terug.

gr.Frits
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Ik heb het nog heel even na gekeken en 5000 K (kelvin) wordt omschreven als koel wit licht.

kleine vergeleiking met een gloeilamp geeft een kleurtemperatuur van tussen de 2700 en 2900 K en dan heb je dus geel licht.

Het zijn kleur temperaturen die verder niets met de temperatuur van de lampen te maken hebben dus zo warm worden ze niet. Er wordt gekeken naar de kleuren van de zon en bij welke temperatuur dat licht voorkomt.

gr.Frits
Anonymous

Ok, zal dus wel extreem wit zijn...Vind dat paars/blauwe mooier maar is ook stukken duurder. Thanx Frits!
clio_rally
Contacteer:

Frits schreef:Ik heb het nog heel even na gekeken en 5000 K (kelvin) wordt omschreven als koel wit licht.

kleine vergeleiking met een gloeilamp geeft een kleurtemperatuur van tussen de 2700 en 2900 K en dan heb je dus geel licht.

Het zijn kleur temperaturen die verder niets met de temperatuur van de lampen te maken hebben dus zo warm worden ze niet. Er wordt gekeken naar de kleuren van de zon en bij welke temperatuur dat licht voorkomt.

gr.Frits
Natuurlijk niet helemaal waar. Kleur van het licht wordt namelijk bepaald door de temperatuur van het onderdeel dat 'straalt', elke temperatuur kent zijn kleur. Vergelijk het met een gasbrander, deze gaat als je hem harder zet van geel over in blauw...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

clio_rally schreef:Natuurlijk niet helemaal waar. Kleur van het licht wordt namelijk bepaald door de temperatuur van het onderdeel dat 'straalt', elke temperatuur kent zijn kleur. Vergelijk het met een gasbrander, deze gaat als je hem harder zet van geel over in blauw...

Gijs
maar een blauwe gasvlam is geen 7000K en dat probeerde ik te zeggen.
clio_rally
Contacteer:

Nee, da's waar, maar ligt de kleur van een materiaal bij een bepaalde temperatuur ook niet aan het materiaal zelf? Of zeg ik weer iets doms, ik heb tenslotte dit jaar een jaar studie-vrij...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Plaats reactie