Clio 16V bj '95

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Kees_X
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 11 apr 2003 10:45
Locatie: Hulst

Heej mensen,

Ben al best een tijdje op zoek naar een mooi Clio, ook al eens gaan kijken in Breda naar die "Williams" maar die is nu van Erik. :)

Nu heb ik een mooie 16V zien staan uit 95 met 150.000 op de teller. Ziet er voor de rest heel goed uit en hij is ook te betalen. Superveel verstand heb ik er niet van maar wat zijn nou de belangrijkste dingen waarop ik moet letten bij deze aankoop?

Op het moment rij ik tijdelijk Kadett GSI :p dus ben duidelijk op zoek naar iets nieuws.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Greetz,
Diederik.
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

Hoi, welkom op het forum, stel jezelf even voor in het Wie is Wie topic.

Verder zou ik als ik jou was het ACT: Willi talk topic even doorlezen vanaf het begin, daar staat al een hoop waardevolle informatie in.
Laatst gewijzigd door Marcel B. op vr 11 apr 2003 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Don't walk the grass... smoke it
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Carrosserie

· Achterschermen let op roest op de achterschermen ze hebben dit bijna allemaal (althans de geïmporteerde versies)
· Schades let op of de bumpers goed recht zitten vaak al een teken van schade
· Kijk op de brug of de kokerbalken nog netjes recht zijn, vouwen en knikken duiden op schades.
· Dorpels roest hoewel dit niet vaak voorkomt heb ik het wel al eens gezien
· Achterklep roest ter hoogte van slot bevestiging aan de binnenkant
· Verder algehele staat deukjes krasjes enz.

Interieur

· Voorstoelen bij deze wil de rugleuning het wel eens begeven TIP: even doen alsof je iemand achterin in laat stappen dit moet soepel gaan.
· Kijk onder de bekleding in de kofferbak voor eventuele schade verleden ribbels moeten recht zijn, tevens wil hier nog wel eens water onder te vinden zijn.

Motor

· Kijk in motorruimte of deze schoon is of dat er overal olie ligt, is redelijk gevoelig voor olie lekkage.
· Naast de accu zitten zekeringen en relais trek het zwarte bakje open en je weet of er aan deze auto in het verleden geknoeid is als het er niet netjes uitziet.
· Bij koude motor harde tikkende klepstoters dit hoor je duidelijk, maar moet weg trekken als de motor op bedrijfstemperatuur komt.
· Let op de oliemeter, er hoort tot vlak onder het maximum olie in te zitten, anders bijvullen voor de proefrit.
· Koppakking let op bruine drab in koelvloeistof vat en borrelen van koelvloeistof in expansie vat.
· De motor mag geen druppel koelvloeistof verbruiken, wederom lekke koppakking.

Versnellingsbak

· Clio's voor 93 zwakke versnellingsbak vaak gaan de synchrone ringen kapot zeer duren reparaties.
· Zou soepel moeten schakelen.
· Licht rammelen bij accelererend insturen duidt meestal op binnenkort versleten kruiskoppelingen. Niet te verwarren met een rammelend uitlaatsysteem, wat niet helemaal vrij hangt in de bochten.

Overige onderdelen

· Wiellagers willen nog wel eens kapot gaan.
· Fusee kogels zit vaak spelling op.
· Stuurhuis let op dat er geen spelling op het stuur zit.
· Veel 16V's zijn verlaagd, check of je wielen vrij kunnen draaien tijdens maximaal inveren en/of maximale wieluitslag. Inveren geldt ook voor achterwielen. Let daarnaast op de wegligging van sterk verlaagde Clio's.

Proefrit

· Koop NOOIT een Clio 16V zonder een proefrit te hebben gemaakt (geen enkele auto trouwens) !!! En zorg dat je zelf een stuk stuurt, dus niet alleen er naast zitten.
· Een koude motor heeft een extreem hoge oliedruk, voorzichtig warm rijden, op bedrijfstemperatuur zakt de oliedruk.
· Let tijdens het rijden op het volgende: Oliedruk (meest rechtse meter) Bij warme motor (100graden olie temp.) zou deze bij een toerental van 4000 toeren minstens 2,5 bar zijn. Is dit niet zo NIET kopen indien lagere oliedruk.
· Olie temp zou niet boven 120graden mogen komen.
· Koelvloeistof temperatuur dit is zeer verschild bij de Clio de een word wel warm en de ander niet, maar zou op de snelweg niet hoger als de helft van de meter moeten komen.
· Als je een stuk hebt gereden even stil gaan staan en de motor uitzetten, vervolgens onder de motorkap kijken naar koelvloeistof vat ziet u niets raar is het goed, maar borrelt het is de koppakking kapot. NIET kopen.
· Probeer een paar bochten iets harder te nemen dan dat je normaal zou doen, dit om te testen of wiellager aandrijfassen en fuseekogels te checken. Hoort u vreemde geluiden (tikken, bonken, scheurende enz) is er iets niet goed. Laat dit eerst oplossen al voor U een beslissing maakt.
· Let goed tijdens het rijden of hij wel spoort, daarmee bedoel ik of hij niet een kant optrekt of overgevoelig is voor spoorvorming. (bij banden groter als 195 is dit moeilijker te bepalen.)
· Let op spelling op het stuur tijdens het rijden, dit mag eigenlijk niets zijn tot een enkele millimeter.

Overige opmerkingen

· Naarmate een Clio meer getuned is, zal hij sneller slijten, meer en duurder onderhoudt vergen. (De plezierfactuur gaat weliswaar ook omhoog.)
· Kilometerstand; een Clio blok gaat gem. 250.000 km mee mits goed onderhouden.
· Ze zijn duur in onderhoud als men zelf niet kan sleutelen, kleine motorruimte met hele grote motor.
· Een genot om in te rijden
· Probeer er eerst een paar uit je zal merken dat geen van alle hetzelfde rijd en neem de beste.
· Neem indien mogelijk iemand mee die er verstand van heeft. Er zullen hier altijd wel mensen zijn die best met je mee willen gaan om er een te testen.
· Let op katvervangers en APK, met gechipte Clio's die een katvervanger hebben, moet de trukendoos open om ze door de APK te krijgen. Dit is wel te realiseren, maar een extra inspanning waarmee je rekening moet houden
Heb je hier wat aan? :D
Kees_X
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 11 apr 2003 10:45
Locatie: Hulst

Nou beter kan niet :) ff printen en naar de dealer maar... Thnx!
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Als het niks is kan je altijd nog even informeren naar een andere Clio 16v. KLIK HIER
Erik de Bruijn
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03

Dacht dat de dealer zat de bluffer dat er nog iemand kwam. Ja sorry was net iets sneller. Heb je er wel een proefritje in gemaakt?
Kees_X
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 11 apr 2003 10:45
Locatie: Hulst

Erik de Bruijn schreef:Dacht dat de dealer zat de bluffer dat er nog iemand kwam. Ja sorry was net iets sneller. Heb je er wel een proefritje in gemaakt?
Nou ik had hier al een tijdje zitten lezen en begon ook te twijfelen. Kheb geen proefrit gemaakt.

Hij zag er trouwens wel perfect uit.
Kees_X
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 11 apr 2003 10:45
Locatie: Hulst

Jowww ben net trug van de dealer en ik kon et niet laten dus kheb em gekocht. Hij is egt in perfecte staat. Kga em Dinsdag ophalen en kan niet w88.

Greetz,

Keessie_X
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Gefeliciteerd, Kees! Maak effe wat foto's zodat wij hier ook kunnen meegenieten! :D

Veel plezier ermee en hou 'm heel! :)
Kees_X
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 11 apr 2003 10:45
Locatie: Hulst

Merijn schreef:Gefeliciteerd, Kees! Maak effe wat foto's zodat wij hier ook kunnen meegenieten! :D

Veel plezier ermee en hou 'm heel! :)
:D Ik zal m'n best doen met heel houden, maar dat zal wel lukken ik ga em met veel liefde behandelen. Dinsdag heb ik em en dan komen er meteen fotootjes.
PATRICK-CLIO
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo 23 feb 2003 17:51
Locatie: amsterdam

cool, gefeliciteerd we zijn benieuwd naar de pics
Plaats reactie