[R5AT]tik in motor
-
- Berichten: 278
- Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
- Locatie: bergen op zoom
Ik heb een tik in mijn motor maar ik kan hem niet plaatsen.met de volgende eigenschappen:
-loopt mee met het toerental
-bij volle belasting hoor je het harder(misschien door openstande gasklep?)
-altijd,koude of warme motor
Ik zit zelf te denken aan een klep die in zijn zitting slaat ofzo.ik heb het gevoel dat het geen kwaad kan,heeft ook geen invloed op motorvermogen.
Hebben deze motoren misschien bekende zwaktepuntjes in de motor zitten?tank 98 met loodvervanger,olie staat op peil en oliedruk is ook in orde.
iemand nog suggesties of punten die ik dan kan controleren?
-loopt mee met het toerental
-bij volle belasting hoor je het harder(misschien door openstande gasklep?)
-altijd,koude of warme motor
Ik zit zelf te denken aan een klep die in zijn zitting slaat ofzo.ik heb het gevoel dat het geen kwaad kan,heeft ook geen invloed op motorvermogen.
Hebben deze motoren misschien bekende zwaktepuntjes in de motor zitten?tank 98 met loodvervanger,olie staat op peil en oliedruk is ook in orde.
iemand nog suggesties of punten die ik dan kan controleren?
-
- Berichten: 278
- Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
- Locatie: bergen op zoom
poe ben ik niet zo blij mee maar goed,zou heel goed kunnen,kan bijna niet missen.heb jij wel eens zo'n reparatie gedaan ?
kan je zien welke krom is als de kop erop zit?en hoe haal je die ertussenuit zonder je kop los te draaien?
dan zou je de klep in moeten drukken he?misschien speciaal gereedschap.
inderdaad,kan me best voorstellen dat het een mystery is.met dit soort dingen kan je uren of dagen bezig zijn.
maarre zo'n stoterstang komt ook niet zomaar krom denk?was al toen ik hem kocht namelijk.
bedankt voor de info,bespaart me echt veeeel werk, ik zat namelijk al te denken aan een revisie :-*
kan je zien welke krom is als de kop erop zit?en hoe haal je die ertussenuit zonder je kop los te draaien?
dan zou je de klep in moeten drukken he?misschien speciaal gereedschap.
inderdaad,kan me best voorstellen dat het een mystery is.met dit soort dingen kan je uren of dagen bezig zijn.
maarre zo'n stoterstang komt ook niet zomaar krom denk?was al toen ik hem kocht namelijk.
bedankt voor de info,bespaart me echt veeeel werk, ik zat namelijk al te denken aan een revisie :-*
ja heb ik al es gedaan.
Het gaat net.
klepspeling maximaal maken, stangetje eruit wippen,
tuimelaar helemaal opzij drukken en kantelen, dan kan net met een beetje *grmbbl* de stoter er langs gewurmd worden.
hij gaat krom bij een keertje boven 8000 rpm draaien, bv keertje fout schakelen.
Het gaat net.
klepspeling maximaal maken, stangetje eruit wippen,
tuimelaar helemaal opzij drukken en kantelen, dan kan net met een beetje *grmbbl* de stoter er langs gewurmd worden.
hij gaat krom bij een keertje boven 8000 rpm draaien, bv keertje fout schakelen.
-
- Berichten: 278
- Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
- Locatie: bergen op zoom
verkopen?? ff een nieuw stokje erin en het is weer ok,en als het echt niet wil meewerken dan ook maar een andere koppakking.
wie verkoopt zijn auto nou voor zo'n akkefietje, dan ben je geen echte liefhebber!
wie verkoopt zijn auto nou voor zo'n akkefietje, dan ben je geen echte liefhebber!
Opportunist 

-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Hoezo op het vinkentouw???????Als je er niet uitkomt en hem wilt verkopen laat het mij dan weten alsjeblieft.
gr tjabel

Ontneem die jongen zn hobby toch niet!


-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Kek, en des nou kloare toal!!!!wie verkoopt zijn auto nou voor zo'n akkefietje, dan ben je geen echte liefhebber!
-
- Berichten: 820
- Lid geworden op: zo 29 apr 2001 0:00
- Car: Alpine/5gtt/16v
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
ho ho jongens rustig blijven he,ik maakte maar een geintje.Wat kunnen jullie fel reageren zeg.canonballman schreef:Kek, en des nou kloare toal!!!!wie verkoopt zijn auto nou voor zo'n akkefietje, dan ben je geen echte liefhebber!

Toen ik mijn blokje uit elkaar haalde waren er vier zo krom als een hoepel! Dus ik wilde nieuwe bestellen... zegt de wat oudere monteur: hebben ze gewoon teveel gas gegeven
, gebeurt heel vaak. Pakt ie een zware moker, leeft zich effe flink uit, alle vier weer kaarsrecht! Geen probleem blijkbaar. 

-
- Berichten: 278
- Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
- Locatie: bergen op zoom
dat zie ik dan maar als een beunalternatief voor prutsers.op zoiets moet je niet besparen,de sterkte van die stoterstangen wordt dan ook aangetast.en zijn ze zo wéér krom.doe je het nog een keer breken ze af en ben je verder van huis.
ik ga eerst eens een diagnose stellen van het weekend en dan eens informeen wat ze kosten.ik hoop dat ze er in imitatie zijn maar denk het niet.
en renault onderdelen zijn dure grappen,sloop misschien of heeft iemand nog wat liggen?
ik ga eerst eens een diagnose stellen van het weekend en dan eens informeen wat ze kosten.ik hoop dat ze er in imitatie zijn maar denk het niet.
en renault onderdelen zijn dure grappen,sloop misschien of heeft iemand nog wat liggen?
Klik > HIERspir@l schreef:ALs je iets moois wilt moet je es met Robert praten.
Die heeft ze laten maken.(als ik het goed heb begrepen)
S

ff voor mezelf. sorry, maar om een nieuw topic aan te maken, lijkt me ff onhandig.
Heb zelf een laguna die ook tikt. Kleppen zijn het niet, zijn meerdere malen afgesteld. Volgens reno zijn de nokassen niet zodanig versleten dat ze vervangen moeten worden. Heeft een laguna ook stoterstangen?? ik weet niet waar de nokassen zich bevinden in de f3p moter, moet ik nog ff opzoeken, maar heb vraagbaak en werkplaatshandboek niet bij me op werk.
check voor mezelf, stoterstangen heb je toch alleen als je nokassen zich onder de cilinders hangen? (ben bezig met cursus autotechniek, met de nadruk op net begonnen
)
Heb zelf een laguna die ook tikt. Kleppen zijn het niet, zijn meerdere malen afgesteld. Volgens reno zijn de nokassen niet zodanig versleten dat ze vervangen moeten worden. Heeft een laguna ook stoterstangen?? ik weet niet waar de nokassen zich bevinden in de f3p moter, moet ik nog ff opzoeken, maar heb vraagbaak en werkplaatshandboek niet bij me op werk.
check voor mezelf, stoterstangen heb je toch alleen als je nokassen zich onder de cilinders hangen? (ben bezig met cursus autotechniek, met de nadruk op net begonnen

toet doet mijn toeter
nop, laguna heeft bovenliggende nokkenas, dus geen stoterstangen nodig. Is een stuk lichter 
Ik heb nog at stoterstangen liggen. Moet je even zeggen welke je nodig hebt, in en uit zijn nl niet even lang. Flesje wijn?
Check eerst maar es of het dat is.

Ik heb nog at stoterstangen liggen. Moet je even zeggen welke je nodig hebt, in en uit zijn nl niet even lang. Flesje wijn?
Check eerst maar es of het dat is.
thnx, da ga ik (samen met vriend, die tig motoren uit elkaar en in elkaar heeft gezet) toch maar eens kijken of het toch niet mijn nokassen zijn of de injector. Dat tikken irriteert me gigantisch. klinkt gewoon niet mooi
toet doet mijn toeter
Hoi,r5alpine-turbo schreef:Ik heb een tik in mijn motor maar ik kan hem niet plaatsen.met de volgende eigenschappen:
-loopt mee met het toerental
-bij volle belasting hoor je het harder(misschien door openstande gasklep?)
-altijd,koude of warme motor
Ik zit zelf te denken aan een klep die in zijn zitting slaat ofzo.ik heb het gevoel dat het geen kwaad kan,heeft ook geen invloed op motorvermogen.
Hebben deze motoren misschien bekende zwaktepuntjes in de motor zitten?tank 98 met loodvervanger,olie staat op peil en oliedruk is ook in orde.
iemand nog suggesties of punten die ik dan kan controleren?
Ik heb ook wel eens een vreemde tik in m`n alpine turbootje gehad!
Tik leek bovenin te zitten,zoeken en zoeken kleppen stoterstangen,alles wat met de kop te maken heeft nagekeken!
Bleek er een drijfstanglager kapot te zijn.
In een ander alpientje ook een kromme stoterstang gehad,maar daar kwam ik pas achter toen ik de koppakking er tussen uit had geblazen!
(vraagje voor de techneuten onder ons,Zijn de stoterstangen van een 5 turbo2 van een betere kwaliteit dan die van een A5 turbo?)
Groeten Jean.
Drijfstanglager kan ook,
maar dan is de tik nog veel meer belastingafhankelijk en dat werd niet zo gemeld.
Bovendien is het dan geen 'tik' "zoals kleptik" maar meer een 'klop'
Ik denk dat stoterstangen van een dikke turbo van dezelfde kwaliteit zijn als die van een a of at. Ze zijn echter 0.5 mm langer, dus hebben ook een ander bestelnummer. Hetzelfde bestelnummer is vaak het 'bewijs' van hetzelfde onderdeel, dus die check gaat niet op.
De hele klepbediening is hetzelfde, en de dikke maakt ook niet veel toeren meer, dus er is geen reden de stoters anders te maken.
maar dan is de tik nog veel meer belastingafhankelijk en dat werd niet zo gemeld.
Bovendien is het dan geen 'tik' "zoals kleptik" maar meer een 'klop'
Ik denk dat stoterstangen van een dikke turbo van dezelfde kwaliteit zijn als die van een a of at. Ze zijn echter 0.5 mm langer, dus hebben ook een ander bestelnummer. Hetzelfde bestelnummer is vaak het 'bewijs' van hetzelfde onderdeel, dus die check gaat niet op.
De hele klepbediening is hetzelfde, en de dikke maakt ook niet veel toeren meer, dus er is geen reden de stoters anders te maken.
dank voor de uitleg!robert schreef:Drijfstanglager kan ook,
maar dan is de tik nog veel meer belastingafhankelijk en dat werd niet zo gemeld.
Bovendien is het dan geen 'tik' "zoals kleptik" maar meer een 'klop'
Ik denk dat stoterstangen van een dikke turbo van dezelfde kwaliteit zijn als die van een a of at. Ze zijn echter 0.5 mm langer, dus hebben ook een ander bestelnummer. Hetzelfde bestelnummer is vaak het 'bewijs' van hetzelfde onderdeel, dus die check gaat niet op.
De hele klepbediening is hetzelfde, en de dikke maakt ook niet veel toeren meer, dus er is geen reden de stoters anders te maken.
Mzzl Jean
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
ho ho jongens rustig blijven he,ik maakte maar een geintje.Wat kunnen jullie fel reageren zeg.

-
- Berichten: 278
- Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
- Locatie: bergen op zoom
gelukkig veel aanbod in stoterstangen!maarre at stangen gtt zijn toch zeker niet hetzelfde of wel?
laat het na of in het weekend wel even weten wie wat en waar,want an begin ik eraan.
laat het na of in het weekend wel even weten wie wat en waar,want an begin ik eraan.
-
- Berichten: 278
- Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
- Locatie: bergen op zoom
alle stangetjes liggen er nou uit,maar ik zie er geen kromme tussen zitten.wat nou?ik heb ze zeg maar gedraaid maar zag er geen slag in zitten.
zou het nou ook een drijfstanglager kunnen zijn?binnenkort gaat mijn blok eruit voor roestcontrole en behandeling en moet de koppeling ook doen.
als ik dan het carter eraf haal,zou ik dan de diagnose kunnen stellen van een kapot drijfstanglager?takel ik lekker even het blokje omhoog op werkhoogte.ben ik niet gewend die luxe
zou het nou ook een drijfstanglager kunnen zijn?binnenkort gaat mijn blok eruit voor roestcontrole en behandeling en moet de koppeling ook doen.
als ik dan het carter eraf haal,zou ik dan de diagnose kunnen stellen van een kapot drijfstanglager?takel ik lekker even het blokje omhoog op werkhoogte.ben ik niet gewend die luxe

Nou vreemd hoor.
Als je toch het blok eruit haald is het inderdaad wel zo fijn even de lagerspeling te checken.
Heb ik ook net gedaan.
Moet je bij een motorrevisie shop plastigage "groen" halen.
Dat zijn dunne plastic draadjes van een heel nauwkeurige dikte. Je maakt een lagerkap open en maakt em zo schoon mogelijk. Dan neem je een stukje draad van 1 cm en legt dat in de lagerkap, evenwijdig aan de krukas. Kap weer aandraaien, netjes op koppel, en weer eraf. Nu is dat draadje geplet. op de verpakking staat een maatverdeling, dan kan je heel aardig afschatten wat de lagerspeling was.
Kijk ook even naar de distributieketting. Wie weet looptie aan tegen het deksel.
En check ook even de binnenkant van de oliepomp. Niet vanwege de tik, maar vanwege slijtage en oliedruk.
wie weet zijn je nokvolgens wel versleten. Die moeten
in hun passing rustig naar beneden glijden. als ze te los zitten vallen ze met een tik naar beneden. (alles met olie)
Misschien kan je met een stoterstang proberen een nokvolger heen en weer te bewegen om te kijken of hij veel speling heeft.
mja wat kan nog meer een tik maken. Het stiftje van de benzinepomp kan veel speling hebben. Maar das wel exotisch.
Als je toch het blok eruit haald is het inderdaad wel zo fijn even de lagerspeling te checken.
Heb ik ook net gedaan.
Moet je bij een motorrevisie shop plastigage "groen" halen.
Dat zijn dunne plastic draadjes van een heel nauwkeurige dikte. Je maakt een lagerkap open en maakt em zo schoon mogelijk. Dan neem je een stukje draad van 1 cm en legt dat in de lagerkap, evenwijdig aan de krukas. Kap weer aandraaien, netjes op koppel, en weer eraf. Nu is dat draadje geplet. op de verpakking staat een maatverdeling, dan kan je heel aardig afschatten wat de lagerspeling was.
Kijk ook even naar de distributieketting. Wie weet looptie aan tegen het deksel.
En check ook even de binnenkant van de oliepomp. Niet vanwege de tik, maar vanwege slijtage en oliedruk.
wie weet zijn je nokvolgens wel versleten. Die moeten
in hun passing rustig naar beneden glijden. als ze te los zitten vallen ze met een tik naar beneden. (alles met olie)
Misschien kan je met een stoterstang proberen een nokvolger heen en weer te bewegen om te kijken of hij veel speling heeft.
mja wat kan nog meer een tik maken. Het stiftje van de benzinepomp kan veel speling hebben. Maar das wel exotisch.
-
- Berichten: 278
- Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
- Locatie: bergen op zoom
plastigage had ik wel eens van gehoord,wil ik wel eens proberen.
als het blok eruit is kan ik mooi even alles controleren.
als het blok eruit is kan ik mooi even alles controleren.
-
- Berichten: 278
- Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
- Locatie: bergen op zoom
ik las dat als je je blok eruit wil halen heel de aandrijfassen eruit moeten.is dit zo of kan ik ook alleen de binnenkant loshalen?zou wel mooi zijn want dan kan ik hem nog verrijden.
anders beschadig ik mijn wiellagers.ik zag aan de binnenkant(bij differentieel)dat daar eigenlijk borgpennen in HOREN te zitten.deze zaten er niet in,lijkt me niet de bedoeling toch?
anders beschadig ik mijn wiellagers.ik zag aan de binnenkant(bij differentieel)dat daar eigenlijk borgpennen in HOREN te zitten.deze zaten er niet in,lijkt me niet de bedoeling toch?
Daar horen idd borgpennen in te zitten. Wel doen!
Je aandrijfassen moeten er wel uit, wil je bak/motor kunnen verwijderen. Je trekt ze zo uit de naven, daar beschadigt nix. Als je 'm wilt verrijden met de zekerheid dat 't lager niet uit elkaar loopt, trek je er gewoon een tapeind doorheen, no problemo.
Je aandrijfassen moeten er wel uit, wil je bak/motor kunnen verwijderen. Je trekt ze zo uit de naven, daar beschadigt nix. Als je 'm wilt verrijden met de zekerheid dat 't lager niet uit elkaar loopt, trek je er gewoon een tapeind doorheen, no problemo.
rev it like a rental
-
- Berichten: 278
- Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
- Locatie: bergen op zoom
kijk,dat soort ideen zijn altijd welkom!
kan ik hem ook verrijden zonder de spoorstangen?die moeten er geloof ik ook af.als de motor eruit is kan die trouwens weer terug,zet ik hem tijdelijk op bokken ofzo
kan ik hem ook verrijden zonder de spoorstangen?die moeten er geloof ik ook af.als de motor eruit is kan die trouwens weer terug,zet ik hem tijdelijk op bokken ofzo
Je moet je hele stuurhuis d'r uit halen.
Je kunt 't proberen om 'm te verrijden zonder stuurhuis, maar denk dat 't erg lastig is, omdat je wielen allebei apart de meest wilde kanten op willen.
Beterz hang je 't stuurhuis gewoon ff losvast terug.
Je kunt 't proberen om 'm te verrijden zonder stuurhuis, maar denk dat 't erg lastig is, omdat je wielen allebei apart de meest wilde kanten op willen.
Beterz hang je 't stuurhuis gewoon ff losvast terug.
rev it like a rental
yep de assen moeten eruit.
en daarvoor moet je fusee half los.
dat lukt al als de 3 boutjes van de onderste kogel loshaalt, en de kogel van het stuurhuis. Die moeten zowiezo los, want je stuurhuis moet er ook uit.
Dus weer verrijdbaar maken is wel veel onnodig werk, als ik em wat moet verrijden doe ik dat met de garagekrik onder de voorkant.
Als je dan een beetje speelt met een krik onder de wieldraagarm kan je net de aandrijfas uit de naaf drukken.
Dan niet te hard aan de as gaan trekken om em uit de bak te krijgen, dan wipt je homokineet uit elkaar. trust me: dat wil je niet. Je kan iets tussen de bak en de homokineet zetten om em eruit te drukken.
Eerst je bak aftappen, want die loopt nu leeg.
Bij montage moeten er indeed pennen in gemept worden. Das een k*t klus omdat de gaatjes niet vanzelf tegenover elkaar blijven zitten. Maar je kan er wel een te dun pennetje (boortje van 3mm ?) in wurmen, die er uit tikken met een steeds dikkere pennetjes. Hiervoor zijn boortjes met div. dikte erg handig. Als je bijna op maat bent tik je de laatste eruit met de goeie pen. ff een zoekrandje erafslijpen helpt wel. Let ook op dat je aan de achterkant ruimte genoeg hebt om de pennetjes erdoor te tikken. Zelf neem ik altijd een dop 10 op het 30cm lange verlengstuk. In het dopje 10 zet ik dan de pen die ik zo op de plek hou en em aantik. Want je komt er zo slecht bij.
Als de pennen erin zitten goed ontvetten en een klodder sileconenkit erop.
mja voor sleutelen aan een AT heb je geduld nodig. Maar het kan nog erger.
en daarvoor moet je fusee half los.
dat lukt al als de 3 boutjes van de onderste kogel loshaalt, en de kogel van het stuurhuis. Die moeten zowiezo los, want je stuurhuis moet er ook uit.
Dus weer verrijdbaar maken is wel veel onnodig werk, als ik em wat moet verrijden doe ik dat met de garagekrik onder de voorkant.
Als je dan een beetje speelt met een krik onder de wieldraagarm kan je net de aandrijfas uit de naaf drukken.
Dan niet te hard aan de as gaan trekken om em uit de bak te krijgen, dan wipt je homokineet uit elkaar. trust me: dat wil je niet. Je kan iets tussen de bak en de homokineet zetten om em eruit te drukken.
Eerst je bak aftappen, want die loopt nu leeg.
Bij montage moeten er indeed pennen in gemept worden. Das een k*t klus omdat de gaatjes niet vanzelf tegenover elkaar blijven zitten. Maar je kan er wel een te dun pennetje (boortje van 3mm ?) in wurmen, die er uit tikken met een steeds dikkere pennetjes. Hiervoor zijn boortjes met div. dikte erg handig. Als je bijna op maat bent tik je de laatste eruit met de goeie pen. ff een zoekrandje erafslijpen helpt wel. Let ook op dat je aan de achterkant ruimte genoeg hebt om de pennetjes erdoor te tikken. Zelf neem ik altijd een dop 10 op het 30cm lange verlengstuk. In het dopje 10 zet ik dan de pen die ik zo op de plek hou en em aantik. Want je komt er zo slecht bij.
Als de pennen erin zitten goed ontvetten en een klodder sileconenkit erop.
mja voor sleutelen aan een AT heb je geduld nodig. Maar het kan nog erger.
-
- Berichten: 278
- Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
- Locatie: bergen op zoom
nog eens goed gekeken,maar ze waren toch krom.even op een spiegel laten rollen en de uitslag was duidelijk.6 waren licht krom.1was er nog goed en 1 was erg krom.weer een probleem de wereld uit gelukkig