What to do with 'barbequed' engine? IT'S ALIVE/APK-perikelen

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Rudo
Berichten: 5061
Lid geworden op: di 24 jul 2001 0:00
Locatie: Velsen-Noord

Rudo schreef:Hé Krijn, bij mijn GT loopt de bedrading nog zoals het ooit bedoeld is zover ik dat kan zien. We kunnen natuurlijk altijd de mijne erbij pakken om te kijken waar het bij jou fout zit.

Laat maar ff weten als ik eens langs moet komen fietsen. :)
Krijn, het aanbod geldt nog steeds :)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

je hebt de benzine druk regelaar, onder gaat benzine in boven komt benzine uit. de benzine druk regelaar zit aan de bijrijderskant beneden het blok. de uitkant gaat naar de carb van uit de turbo elbow gaat er een lucht slang naar de benzinedruk regelaar als je richting dat ding kijkt aan de linker kant.

Ik maak morgen wel ff een paar foto's van de carb.

alle slangen zitten er nog op :)
hitman
Berichten: 884
Lid geworden op: wo 10 jul 2002 17:56
Locatie: dieren(gld)

graag abel,heb ik ook nog wat aan,moet het namelijk ook nog aansluiten.

gtz tom
mijn clio zegt pssssjjt

a computer is like an airconditioning,it stops working when you open windows
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Een tekening zou ook al mooi zijn....


:wink: :) :D
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

then, keep posted. 8) :D
hitman
Berichten: 884
Lid geworden op: wo 10 jul 2002 17:56
Locatie: dieren(gld)

aight,we'll do :lol:
mijn clio zegt pssssjjt

a computer is like an airconditioning,it stops working when you open windows
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/16_DSC00597.jpg[/img]
[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/16_DSC00598.jpg[/img]
[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/16_DSC00599.jpg[/img]

Zo als je op de onderste foto kunt zien klopt mijn benzine drukregelaar verhaal niet helemaal. ;)

Achter op de inlaat spruitstuk zit nog een slang die naar de rem bekrachtiger gaat.

Ik hoop dat je er zo iets aan hebt.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/16_DSC00598.jpg[/img]


YUP!!


Dit is het "20-milion-dollar-shot"!! :)


Thanx a lot.


Ik was er trouwens vandaag ook al bijna helemaal uitgekomen.
Maar nu heb ik mooi een voorbeeldje.

Dit was het laatste stukkie van de puzzle.

Nu kan ik alles definitief vastzetten met het fortuin aan slangenklemmen dat ik heb aangeschaft...
Gaan verdoomme echt kilo's van die dingen in.

Die gast van de Brezan vroeg zich ook al af wat ik ging bouwen...
Grappige was dat hij ook een '88-er P2 GT heeft gehad. :)
Hij had er alleen op een gegeven moment geen geld meer voor en heeft hem toen weggedaan... :(
Rijd nu Alfa....

Ik zeg niets.

Maar hij heeft er ook spijt van.
Hij vond het ook echt een heel erg leuk bakkie.
Je wilt niet anders meer als je het eenmaal hebt geproefd.

I know the feeling..... :D


Trouwens weer een wijze les geleerd ook...The hard way... :evil: :(
Ik weet de ballen van accu's, maar ik heb laatst geleerd dat kleding NIET blij is met accuzuur.... :( :evil:

Kon de volgende dag de gaten erin drukken met mn vingers....
Was gewoon net papier!

Ach ja, dom en onwetend gaan we stug door met de lange tocht naar succes.
En gaandeweg kom ik allerlei wijsheden tegen op mijn pad. :wink:


Ik groet u allen.

Tot de volgende update/vraag/probleemomschrijving.
(misschien wel het starten van het beestje de eerste keer na de brand?????.....)
Rudo
Berichten: 5061
Lid geworden op: di 24 jul 2001 0:00
Locatie: Velsen-Noord

spir@l schreef: Tot de volgende update/vraag/probleemomschrijving.
(misschien wel het starten van het beestje de eerste keer na de brand?????.....)
Hmmm, zorg er alsjeblieft voor dat het niet wordt "de brand van het beestje de eerste keer na het starten" :p
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

RUDO! :evil:

Don't jinx me!

Ik zal er zoveel mogelijk aan doen om dat te voorkomen.

Aan mn slangen kan het in ieder geval niet meer liggen! :D

Alleen die beroerde bedrading....
Ik moet die nieuwe boom nog van Jeroen krijgen.

Nog meer oorzaken van brand??

En voordat ik ga starten staat er alweer een nieuwe blusser klaar...just in case.....

Als je trouwens nog een keertje langs kan komen, Graag!
Dan kan ik effe alles goed checken.

Ik weet niet wanneer je tijd heb?

Ik bel/pm/mail nog wel even.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Nou, weer even een tegenslag(je) te verwerken...

Was bezig mn carb aan te sluiten.
Gaskabeltje eraan....chokekabeltje eraan...
Effe testen....
K U T.

Gas blijft zwaar hangen.

NAATJE.

Choke is geen beweging in te krijgen.

Ik had er eerst nog aan zitten denken om mn kabels ook maar te vervangen.
Maar ik dacht, Wat kan er nou misgaan met die kabels?

Wat blijkt nu.
Er zit om de kabel zelf nog een kunststof laag...
En tja...dat is natuurlijk fijn warm geworden aangezien dat precies in de "hot-spot" heeft gezeten...
Dus dat laagje is volgens mij lekker gaan smelten in de kabel, en heeft nu het hele zaakje ofwel vastgezet ofwel ervoor gezorgd dat het niet meer lekker glijd.

Had ik dus effe niet op gerekend.

Maar ja, nieuwe kabeltjes zijn besteld.
En hoe meer nieuwe spulletjes er zometeen inzitten hoe beter.

Ik ben echt dol op nieuw, SCHOON spul! :D


Zijn er nog punten waar ik op moet letten bij het vervangen van die kabels?


Verder gaat het allemaal geleidelijk weer ergens op lijken.
Compartimentje begint voller en voller te raken.
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

gaskabeltjes zijn dure rotzakken bij Ome Reno weet ik uit ervaring (toen iets van 50 gulden, 5 jaar geleden). En dan moet je ze nog een beetje 'pas maken' ook voor dat geld.

Ik zou een 2de hands kabeltje kopen.................voor 2 euro :)
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Tja...daar ben ik ook achtergekomen...

Ik wilde natuurlijk zsm die kabels hebben en heb ze maar meteen besteld...

Gaskabeltje bij de Brezan: dikke 20 euro :(
Sjoke hebben ze niet dus die maar bij ome reno besteld...
Ik weet niet wat me dat gaat kosten, maar ik vrees nu al het ergste...

Voor een fokking kabeltje! :evil:

Ach ja...ik heb de laatste tijd veel over voor nieuwe spulletjes.
Werkt gewoon zo lekker. En het ziet er ook zo lekker uit! :)


Maar toch bedankt voor de tip.


Verder zou het gewoon appeltje-eitje moeten zijn om die dingetjes te vervangen?
Volgens mn 'holy-bible' stelt het ook niet zoveel voor.

we zullen zien.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ook nog even een vraagje over de V-snaar.

Je moet die spannen door dynamo naar voren te drukken en dan die spanner vast te zetten.
En ze geven aan dat je hem nog zon 2mm in moet kunnen drukken tussen tussen waterpomp en krukaspoelie(?) met 'normale druk'.

Maar kan je hem ook TE strak spannen?
Of moet je dan wel HEEL erg veel kracht op je dynamo zetten?

En is er niet een ander testje om te kijken of hij genoeg gespannen is?
Want bovenstaande methode vind ik nogal lastig in te schatten.

Ik had ooit iets gehoord dat je hem ook kan 'draaien'.
En dat de snaar dan een bepaalde slag mag maken.

???
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Beetpakken bij het punt waar je anders zou drukken om de spanning te meten, en dan de snaar proberen te roteren. Je moet hem geloof ik 90 graden kunnen kantelen. Weenieprecies. Als hij te strak staat gaat hij vaak een beetje een gierend geluid maken, hoor je denk ik wel vanzelf wel als je de motor laat draaien. Als hij te los staat gaat hij slippen en doen je waterpomp en dynamo hun werk niet zo best, dus warmlopen en lage accuspanning. Merk je dus ook snel genoeg. Het is geen exacte wetenschap. Loopt wel los...
Anonymous

Mijn vuistregel: Zo strak aantrekken dat je hem nog 'een duim' kan indrukken (bij flink drukken dus) Dit op het punt tussen dynamo en blok.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Ik duw hem altijd met 1 hand weg en met de andere draai ik de stel schroef vast. Mag best wel meer bewegen als een duim dikte maar niet super veel meer.

Als hij te slap is geeft niet veel kan alleen maar slippen en dan gaat hij wat gieren. dan verder aan spannen dus.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Oke dan.

Zo dacht ik er ook ongeveer over.

Dat gaat wel goed komen.


thanx.
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Verder zou het gewoon appeltje-eitje moeten zijn om die dingetjes te vervangen?
Volgens mn 'holy-bible' stelt het ook niet zoveel voor.
In principe stelt het ook geen kont voor, alleen:

Het origineel gemonteerde kabeltje heeft aan het uiteinde bij de carburateur een aangegoten stukje.

Dit ontbreekt bij een origineel Reno kabeltje.
Het kabeltje is gewoon wat langer gelaten, en je moet zelf maar verzinnen hoe je m vastmaakt aan de gasklep.
Dat kan met zon nippel die bij brommers gebruikt worden, maar leuk is anders..................
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ah, een lekker pielwerkie dus...
Ben ik dol op.....NOT.


Maargoed, daar valt wel wat voor te bedenken.

welbedankt voor de info.


groet, krijn.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

die nippels met zo'n schroefje werken vrij aardig hoor. idd even priegelen en heel goed aandraaien (ook zo lullig als je stil komt te staan omdat je dat ding verloren bent, want als dat schroefje los gaat dan ben je dat ding dus ook kwijt)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

ook zo lullig als je stil komt te staan omdat je dat ding verloren bent, want als dat schroefje los gaat dan ben je dat ding dus ook kwijt)
Altijd zorgen dat je schoenen met veters aanhebt............... :)
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Het starten van het beessie...


Nou het ziet er nu toch al heel behoorlijk uit!
Ben eigenlijk van plan te proberen het blokkie is even te laten lopen. (is alweer effies geleden ondertussen...)


Nou zou dit volgens mij toch gewoon ZONDER volledig functioneren van het koelsysteem moeten kunnen?
Want ik heb zo'n gevoel dat mn waterpomp het nog niet gaat doen.(stekkerprobleem)

Dus: KAN IK MN BLOKKIE EVEN LATEN LOPEN ZONDER WERKEND KOELSYSTEEM?

Mijn idee was dat het koelsysteem verder vrijwel geen smerende/beschermende werking heeft en alleen maar zorgt dat de boel niet overheat.
Maar zolang ik hem effies laat draaien dan gebeurd dit toch niet.
Het gaat me dr ook alleen om dat ik het blokkie weer even in beweging krijg.

Mee eens?


Ik hoor graag wat jullie denken/vinden.


Zijn er verder, behalve het 10sec. starten zonder aangesloten kabel ontsteking<->verdeler zodat alles olie krijgt, nog punten waar ik op moet letten wanneer ik mn motortje voor het eerst na 3/4 jaar weer ga starten?


En nou maar hopen dat het ding in beweging wil komen.....
red_Turbo
Berichten: 630
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 16:56
Locatie: Rouveen

een goede accu :)
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Zit een gloedjenieuwe accu in.

Daar mag het niet aan liggen.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

dat stekkertje beinvloed niet het werken van het koel systeem... die meet alleen de temperatuur.

als er een v snaar opzit en er zit voldoende water in het systeem dan moet dat zo kunnen werken,

idd de bobine kabel er af en misschien ff laten draaien zonder bougies. die er ff uit draaien en een klein drupje olie (kneepje olie uit een olie spuit) in de cylinder spuiten nacht van te vooren..

ff 30 seconden laten draaien zonder bougies

bougies er in en starten :)

duss niet te moeilijk doen. Maar vul je koel systeem goed af.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Wacht effe wacht effe...dit is wel even nieuw voor me.


Die twee draden die vanachter je schutbord naar de waterpomp lopen en daar op 1 stekker vastzitten, die zijn om de temp te meten?!
Die waterpomp is dus mechanisch en niet electrisch?!?!?!?(snap ik dat goed????)


Dan is er verder helemaal niets aan de hand.
Dan moet alles gewoon werken.

En zonder bobine kabel doet toch hetzelfde als zonder bougies???? (niet vonken...)


Ik ga echt helemaal uit mn dak als dat ding weer loopt!!
Dan heb ik gewoon helemaal zelf mn eigen bakkie gefixed!
En dat voor iemand die met zn allereerste auto bezig is... :D


Maar goed...niet te vroeg juigen.
Kan nog genoeg mis gaan.


Jullie horen het wel.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Oh ja! BOUGIES!

Ik heb een set nieuwe liggen.

Dit zijn NGK B8EVX bougies.
(Peperduur, maar ze zouden goed moeten zijn.)

Ik heb gelezen dat de elektrodeafstand 0.6mm zou moeten zijn.
Dat klopt?(ook voor NGK?)

Maar ik weet geen kloot van bougies af. (zoals ik van veel dingen nog geen kloot afweet.... :p :( )

Hoe verander ik die afstand.(ALS dat al nodig is!)
Ik zie wel iets van een schroefdraad in de bougie zitten...

En hoe krijg ik die fokking bougies uit mn kop!?!?!(van het blok dus...ik steek die dingen natuurlijk niet in mn eigen kop!... :) )
Ik heb begrepen dat er een speciale bougiesleutel is, maar kan het ook met een ander "truucje"??

Of kan ik toch maar beter zo'n sleutel aanschaffen?
($$$???)


Nogmaals dank voor de hulp!
Anonymous

Als je een doppensetje hebt, zit er ook vast een dop bij met de juiste maat voor de bougies. Geloof dat het 19 of 21 is. Moet lukken!!
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

HEb ik ook zeker geprobeerd...

Maar dan kwam ik zeg maar niet "diep" genoeg...
Met alleen de dop gaat-ie mooi over de bougie heen, maar met de ratel eraan vast gaat dat dus niet.

Daarom zoek ik ook iets van een "truucje".... :)


Ik weet alleen niet of dat er is...
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bij de meeste doppensets zit een speciale 'lange'dop die wel over de bougie heen past. Heb je die niet moet je ff een bougiesleutel kopen. Hebben ze overal, kost bijna niks.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Je kan de auto trouwens ook in zijn 5 zetten en duwen, dan kan je het blok ook ff ronddraaien. Zo heb ik het bij mij laatst ook gedaan. En hij deed het nog :D Beetje roestig hier en daar, maar het draaide nog. YEAH. Echt niet stuk te krijgen die blokkies. Zelfs niet als hij al weken lang vol met water van een lekke koppakking stil heeft gestaan.
Het gaat lukken Krijn! :wink:
Enjoy! 8)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

gewoon naar een halford toe rennem en daar een bougie sleutel kopen.

De waterpomp is idd mechanisch.. er zit namelijk een poellie op met een v snaar die ook over de dynamo gaat en dan naar de poellie van de krukas.

dus suc6 verzekerd als die er op zit.

Koop die sleutel. draai alle bougies er uit. drupje olie er in. koffie zetten alles op drinken, lekker lang pissen en dan de motor starten zonder bougies. hierdoor heeft hij geen compressie en draait hij veel sneller rond en is dus ook een lagere belasting voor je accu en startmotor.

Als het goed is ruik je ook benzine uit de bougie gaten. (zeker weten dat dit zo is!!!anders sta je voor lul te starten he)

bougies er in en goed aan sluiten!!! starten en lopen!!!

suc6
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

OH OH OH OH OH OH OH OH OH OH OH OH OH OH OH wat DOM!

soms sta ik nogsteeds versteld van mn eigen stupidity.
Gewoon niet zelf nadenken.
ongeLOOfelijk.

Ik heb die fokking v-snaar laatst zelf nog om die poelies heen lopen wurmen.

Hmm...poelie op waterpomp.....
Misschien dat dat iets aandrijft???.....
DUHHHH!
Damn zo stom! :evil:

Maar goed, dat is mooi. Dan werkt mn koelsysteem (HOPELIJK) ook gewoon goed.
Alleen jammer dat ik nu dus weer niet zeker weet of mn temp. meter het zal doen en dus ook niet kan controleren of de koeling echt goed werkt..... :p

Maar dat komt later nog wel.

Eerst maar es kijken of het wil bewegen.

Er zijn nog een paar kleine pokkedingetjes(speciale T-stukkies :evil: ) die ik moet hebben en dit weekend heb ik niet al te veel tijd.
Dus waarschijnlijk is het grote moment er volgend weekend....

En zonder bougies in kop laten lopen...
Dan zou er toch echt alleen maar benzinelucht uit moeten komen hè?!?!
Niet dat alles zometeen onder de (olie)baggerzit. :-*


Allemaal bedankt voor de hulp en de info.
We zijn al een heel eind opweg om deze GT weer op de weg te krijgen.


En das maar goed ook, want ik moet waarschijnlijk de schuur weer uit...
De bouwvergunning is geloof ik binnen.... :( :evil:
Maar ja, t weer is mooi dus op straat sleutelen kan ook weer! :D


Tot de volgende, hopelijk vrolijke, berichtgeving!
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

spir@l schreef:En zonder bougies in kop laten lopen...
Dan zou er toch echt alleen maar benzinelucht uit moeten komen hè?!?!
Niet dat alles zometeen onder de (olie)baggerzit. !
wat denk je zelf.. olie in de cylinders

zal die lekker van lopen he...


NOT


;)

Komt wel goed Krein...
Plaats reactie