[Twingo]Tunen.

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Romke

Ik ben net de trotse eigenaar geworden van een twingo uit 1995. Met zo'n 70000km op de teller dus dat is prima!

Nu wil ik rustig aan wat gaan tunen. Wat zijn nou de eerste effectieve aanpassingen wat betreft de motor?
#Open-air luchtfilter en welk type?
#Race bougies ?
rasit..

niet rustig doen, gelijk een turbo erop :D

edit: stel je effies voor in de daarvoor bestemde topic http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... 43#1227843
Panoramix

Effectief? Ja turbokitje erop of andere motor erin (past dat?) Of snellere auto kopen :D

Ik heb altijd gemengde gevoelens als iemand zo'n motor wil gaan kietelen.
Tijn
Contacteer:

Romke schreef:Ik ben net de trotse eigenaar geworden van een twingo uit 1995. Met zo'n 70000km op de teller dus dat is prima!

Nu wil ik rustig aan wat gaan tunen. Wat zijn nou de eerste effectieve aanpassingen wat betreft de motor?
#Open-air luchtfilter en welk type?
#Race bougies ?
Zo ver als ik weet is er voor de twingo met C motor niet zoiets als een open filterkit. (kan me vergissen hoor, maar ik heb gewoon een K&N vervangingsfilter gemonteerd)

Racebougies (voor zover die al bestaan) helpen geen ene zier. Ik heb ze er allemaal wel ingehad en de originele gaan net zo hard.
Romke

Ja de openluchtfilters zijn er zeker wel! Van verschillende merken zelfs maar ik neem aan dat die van K&N het beste is?
Is het verschil buiten het geluid trouwens merkbaar?
gerjo

denk erom dat een openluchtfilter warme lucht aanzuigt ipv koude, omdat hij dicht bij de motor zit. Motor wordt dus minder gekoeld.
toet doet mijn toeter
jeroen.k

gerjo schreef:denk erom dat een openluchtfilter warme lucht aanzuigt ipv koude, omdat hij dicht bij de motor zit. Motor wordt dus minder gekoeld.
Heeft niks met cooling te maken ;) In warme lucht zit minder zuurstof dan in koude lucht...(lucht zet in principe uit als het warm is) dus zal de luchttoevoer van je auto "geknepen" worden door het open filter. Als je het filter goed monteert zuigt hij gewoon koude lucht aan. Je moet hem gewoon niet direct naast het blok hangen, maar zover mogelijk ervanaf in een luchtstroom en liefst afgeschermd met een hitteschildje.

Alleen heeft een open filter alleen een leuk effect op het geluid, hij gaat er verder niet harder van. Heeeeel kleinbeetje pakt hij feller op, maar that's it...
marco

hallo mannen,over het tunen van een twingo weet ik geen bal :D ,wilde gewoon ff melden dat er op marktplaats een twing te koop staat voor 3750 €,met een TURBO KIT,
enigste in nederland staat erbij ,mooie bak trouwens :D

http://www.marktplaats.nl/markt/autos/r ... m?oudei=15 klik hier maar eens
Abel
Über-Spammer

zag hem staan.. vind de kit niet zo.
Tijn
Contacteer:

Romke schreef:Ja de openluchtfilters zijn er zeker wel! Van verschillende merken zelfs maar ik neem aan dat die van K&N het beste is?
Is het verschil buiten het geluid trouwens merkbaar?
controleer wel ff goed bouwjaar en motortype. voor de D motor ken ik ze wel namenlijk.
Bas
Bestuurslid
Car: Clio IV RS

marco schreef: enigste in nederland staat erbij
Wat een gelul. 8)
Er is toch ook die blauw/witte, en tijden terug is er nog een topic over een andere geweest.
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
~thijs~
Contacteer:

Gewoon een GTTurbo blok erin hangen heeft Twingoturbo ook gedaan (de blauw/witte) echt tof :p
Tom
Moderator
Car: MB

Bas schreef:
marco schreef: enigste in nederland staat erbij
Wat een gelul. 8)
Er is toch ook die blauw/witte, en tijden terug is er nog een topic over een andere geweest.

maar dat is een GTT blok en deze heeft mischien šgewoonš een turbo kit op de bestaande motor zitten
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Ik zou eerst wat aan de remmen verbeteren. Want echt geweldig zijn die niet. Van een GT Turbo schijnt zonder problemen te passen.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Romke

Ja, de remmen ben ik al aan het vervangen:)

Maar ik neem toch aan dat een open luchtfilter met luchtaanvoer vanuit de grille beter is dan een vervangingsfilter?

Iemand ervaring met K&N ?
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Die open luchtfilters die hebben qua performance een te verwaarlozen voordeel, volgens mij. Voor een mooier, dieper geluid is het wel aan te raden.

Ik heb laatst in een tuningblad een stuk gelezen waarin ze een Focus gingen testen. Sportieve uitlaat, bougies, luchtfilter, etc...

Alles bij elkaar scheelde het 3 PK geloof ik. Dus voor een vermogensboost hoef je dit niet te doen.
Mrtn
Car: R5GTT

Ik vind de Twingo echt gretig remmen hoor, mn vriendin heeft er één van het werk, d'r zitten prima stoppers op :wink:

Verder zal het goedkoper, maar wel moeilijker zijn om er inderdaad een GTTblok in te leggen. Past een 1.4(energy) blok uit de clio erin?? zit je op 75PK en een beetje met een Twingo, dat gaat als de brandweer hoor :) zal minder plaats innemen als een turboblokje en zal snoeihard gaan 8)
Mrtn = Maarten
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Die Twingo is vrij nieuw zeker? Tegenwoordig zitten er grotere remmen op (vandaar die 14-inch velgen). Hij pakt wel goed met remmen, maar ze worden erg snel heet en remmen dan minder. Kan ook aan mij liggen :p
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Romke

Dus een vervangingsfilter zou even veel effect hebben als een openluchtfilter ??
Tijn
Contacteer:

Romke schreef:Dus een vervangingsfilter zou even veel effect hebben als een openluchtfilter ??
ja, beide ongeveer 1 pk.

niet om te zeuren ofzo, gewoon uit ervaring dus.
Romke

Mmm als iedereen het daarmee eens is! scheelt geld!
Zal alleen het geluid niet hebben, maar daar kan ik mee leven :)
RO 16v

Is het mogelijk om van je luchtfilterhuis een slang naar je bumper te leggen zodat hij de lucht uit de rijwind krijgt.

Je kan ook gaan sparen voor een 1.8 of 2.0 16V. :p
Romke

Ja dat is zeker mogelijk, iets degelijks ligt er ook al origineel....

Je wilt zeggen dat een openluchtfilter dan wel meer effect heeft ?
RO 16v

Een openluchtfilter heeft geen effect, zo zie ik het en het is ook al aangegeven.

Ik bedoel een vervangingsfilter heeft meer effect als je een slang van je huis naar de voorbumper legt en die haalt dan z'n koele lucht uit de rijwind, je krijgt dan een soort van ram-air systeem wat dus een betere prestatie zal geven.
Romke

Mm ja vriend van mij heeft een RAM-air systeem in zijn Golf..

Zou dat wel meer effect hebben?
Tijn
Contacteer:

er is behalve een mechanische compressor of een turbo eigenlijk NIETS dat echt effect heeft op de motor van een twingo. Hij rijdt leuk van zichzelf overigens, maar vor snelheid in een twingo moet je aan drastche maatregelen (lees: euro's) denken. iets anders helpt helaas niet.
Mrtn
Car: R5GTT

Twingootje is ook nooit origineel met snelle motor uitgebracht, dit in tegenstelling tot de R5, Clio....broertjes zeg maar.

De R5 van toen is de Twingo van nu en de Clio, opvolger van de R5 is daardoor wat hoger in de markt geplaatst, z'n plek werdt/wordt immers door de Twingo opgevuld.

Snelle varianten van de Twingo zijn er dus niet, de auto is dus ook niet als zodanig gepositioneerd, dus voor de snellerikken niet echt interessant om aan te sleutelen, waardoor er minder/tot bijna nix voor te krijgen is en als het er is, is het schrikbarend wat ervoor gevraagd wordt, de oplage is namelijk niet stuitend genoeg om de prijs te drukken.

Wil je voor een leuk bedrag je Twingo opvoeren, moet je denken aan een ander motortje, enkele Twingogekken kunnen je daar vast meer over vertellen, die al eerder genoemd zijn.

Een 1.4 GTT blok past in een Clio, een 1.4 energy ook, de 1.4 GTT past in een Twingo, dus een 1.4 energy ook en die kwam ik laatst op internet tegen voor €199, helemaal compleet met bak en noem maar op.

dus voor €199 is een Twingo op te voeren naar 75pk :wink:
Mrtn = Maarten
Nick (germanstyle)

de C3G is een turbo voor verkrijgbaar bij SK-Tuning. Alleen als je de prijs ziet (excl inbouw) dan laat je dat ook maar zitten.
Je zult echt moeten gaan werken met andere nokkenas, zeg maar de klassieke tuning.

En dan zul je nog niet verder komen dan maximaal 80pk(als je dat al gaat halen.
Dan win je het nog niet van een 1.2 16V Twingo.

De andere blokken die passen:
- 1.8 16V
- 2.0 16V (Williams), en ik heb het al gezien dat het past, dus niet zeuren dat het niet past :wink:
- een 1.4 Turbo van een GTT

Dit was trouwens mijn Twingo:
[img]http://members.tripodnet.nl/nicktwingo/twingobochum.jpg[/img]
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

daar hebben we die skeluh twingo weerrrr :D
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Romke

Nou zo spannend is die 1.2 16v twingo niet, scheelt vrij weinig..

Het gaat mij overigens niet om een hogere topsnelheid, maar gewoon wat sneller optrekken.
Volgens mij moet dat zonder turbo of ander blok lukken.
Nick (germanstyle)

Aan een twingo motor is nu eenmaal bijna niks te doen. Je zou dus alleen het bovenstaande kunnen doen zoals andere nokkenas e.d.

Ik heb drie jaar een twingo gehad en in die drie weet heb ik wel voor alles geinformeerd voor motortuning. Ik heb het toen niet gedaan, omdat het een bult geld kost en het levert bijna niks op.

Of je moet een ander blok erin leggen.
Ivo
Über-Spammer

Gewoon even een hart transplantatie doen..... :D
Laten fluiten die Twingoo
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Mrtn schreef:Een 1.4 GTT blok past in een Clio, een 1.4 energy ook, de 1.4 GTT past in een Twingo, dus een 1.4 energy ook en die kwam ik laatst op internet tegen voor €199, helemaal compleet met bak en noem maar op.

dus voor €199 is een Twingo op te voeren naar 75pk :wink:
die twingo 1.2 16v heeft toch ook 75 PK??? waarom dan een andere 75 pk motor er in leggen? ga dan sneller harder en groter.

zoals al door nick aagegeven kan het wel.

Gr.Frits
speedline

Mrtn schreef:Ik vind de Twingo echt gretig remmen hoor, mn vriendin heeft er één van het werk, d'r zitten prima stoppers op :wink:
Je monteert geen andere (lees grotere) remmen om letterlijk harder te remmen... Je doet het voor de duurbelasting.

En met de standaard bandenmaat van een Twingo in ogenschouw genomen zullen er bij de noodstops geen topwaardes op de stopwatch verschijnen...

Als iemand die echt hard kan rijden een "stint" doet, met een standaard Renault, slaat na korte tijd de rook van de schijven/ blokken. Het remsysteem is namelijk ronduit onderbemeten bij de meeste serie Renaults. En dus ook bij een Twingo, en ook bij een GT, etc.

Verder is het ontbreken van snelle versies bij de Twingo het gevolg van de algehele opzet van de auto zelf. Het model is voornamelijk in de markt gezet voor een vrouwelijke kopersgroep. En die zijn niet geinteresseerd in hardere onderstellen en krachtiger motoren.

Verder lijkt het erop dat het lullen tegen de bierkaai is hier in dit topic. De starter schijnt niet echt te willen luisteren naar mensen die er toch een stuk meer kaas van hebben gegeten. Ik krijg iig geen enorm hoge dunk van iemand die over "race-bougies" begint... :D

Net zoals enkele anderen hier al gemeld hebben helpt deze rotzooi geen zier. Het enige wat werkt is een andere motor, verregaande mechanische tuning of een vorm van drukvulling.

Maar als er een goedkope motortransplantatie moet plaatsvinden is een K6M 1600 van 59kW/80pk een goede keus. Een zeer incourante motor en dus zeer goedkoop te krijgen.

En met flink meer koppel als de 1.2 of zelfs 1.2 16v. En vergeet aub niet het "chassis" (wielophanging, vering en demping) en de remmen van de Twingo aan te passen. Want het is in standaard vorm absoluut onvoldoende voor sportief gebruik.

Met vriendelijke groet en no offence,

Speedy
spir@l
Car: 5 GT Turbo
Contacteer:

................
Plaats reactie