Turbo vraagjes

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
SimonBalk
Contacteer:

Zoals sommigen hier weten, heb ik een 5 GTT. Nu heb ik een paar vraagjes voor behoud van mijn auto.

1) als ik 120 km/u begin de turbo al aardig mee te draaien. bij 140 km/u draait hij al op 70% van zijn 'power'. Is dit wel goed? en kan het geen kwaad als ik zo voor 100 km aan 1 stuk door rij?

2) Ik hoor ook van iedereen dat je na het rijden de turbo moet later 'uitblazen'. Wat is hier de beste manier voor?

3) Ik heb een dumbvalve, maar sinds een paar dagen 'dumbt' hij niet meer. Ik merk geen verschil in mijn moter(kracht), maar ik vind het toch raar. ik heb er even naar gekeken, maar hij ziet er goed uit en niet vuil ofzo. Tijdens het rijden hoor ik wel dat wanneer hij nomaal 'dumbte' de druk kwijt raakt, maar niet zoals het hoort. Iemand enig idee hierover wat het kan zijn?

Bedankt voor de antwoorden en suggesties :D
peter5GTTurbo
Contacteer:

Volgens mij hoort dat, dat je turbo al zoveel meedraait.doet die van mij ook geloof ik.

Beste manier om je turbo uit te laten draaien:
paar kilometer voor je eindbestemming lekker rustig aan gaan rijden, en op je bestemming aangekomen je auto 1 of 2 minuten stationair laten lopen.

je turbo is net een vrouw. :)

Vrouwen (de meeste dan) houden van voorspel. :(
Een turbo (alle) houdt er ook van, dus laat hem rustig aan warm te worden.

Vrouwen hebben liever niet dat je na de daad zomaar je bed uit stapt en tv gaat zitten kijken.
En een turbo vindt het niet lekker als je zomaar je contact uit draait, dus laat lekker een tijdje je motor draaien.

zitten al je slangen naar je dumpvalve er nog op??
of zit er toevallig 1 verstopt??
SimonBalk
Contacteer:

Volgens mij hoort dat, dat je turbo al zoveel meedraait.doet die van mij ook geloof ik.

Beste manier om je turbo uit te laten draaien:
paar kilometer voor je eindbestemming lekker rustig aan gaan rijden, en op je bestemming aangekomen je auto 1 of 2 minuten stationair laten lopen.

Ok. bedankt

je turbo is net een vrouw. :)

Vrouwen (de meeste dan) houden van voorspel. :(
Een turbo (alle) houdt er ook van, dus laat hem rustig aan warm te worden.

Ik gebruik de trubo ook alleen maar wanneer de moter helemaal warm is.

Vrouwen hebben liever niet dat je na de daad zomaar je bed uit stapt en tv gaat zitten kijken.
En een turbo vindt het niet lekker als je zomaar je contact uit draait, dus laat lekker een tijdje je motor draaien.

Het laatste stuk rijdt ik ook weer rustiger. Alleen het stationair moet ik dan nog even doen :D

zitten al je slangen naar je dumpvalve er nog op??
of zit er toevallig 1 verstopt??

Alles zit er nog op. een verstopping zou kunnen, dus ik zal de slangen even loshalen om te kijken.
McDennis

Als het een membraan dumpvalve is kan je membraan ook wel eens gescheurd zijn....dan heeft ie er ook bijster weinig zin meer in..
-If you are afraid to trust you will lose-
Ivo
Über-Spammer

Je turbo draait altijd mee, en hoe hoger je druk is, hoe harder je turbo meedraait :)
Tom
Moderator
Car: MB

alleen stationair bouwd ie geen druk op. Idd even rustig rijden de laatste km en de turbo tussen de 30sec en de 2min (ongeveer) uit laten draaien. Dit dus afhankelijk van de belasting tijdens die rit.

Dat je turbo bij 140 zoveel druk draait kopt idd. Dat hoort zo maar ik geef eerlijk toe dat het niet prettig rijd. Als ik lange stukken reed dan vond ik dat eigenlijk het lekkerste om rond de 100 a 110 km te rijden, maar na een tijdje gaat dit wel vervelen. Een GTT is wat betreft meer een auto van hollen of stilstaan en dus geen high-speed cruiser. Wat dat betreft ben ik zeeer tevreden over de willi
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
SimonBalk
Contacteer:

McDennis schreef:Als het een membraan dumpvalve is kan je membraan ook wel eens gescheurd zijn....dan heeft ie er ook bijster weinig zin meer in..
Zat ik ook net aan te denken. Ik ga er morgen of over morgen even uitgebreidt naar kijken, want ik mis het geluidje wel EN ik wil wel weten wat er aan de hand it.
Jeroen Lubking
Contacteer:

Tom schreef:alleen stationair bouwd ie geen druk op. Idd even rustig rijden de laatste km en de turbo tussen de 30sec en de 2min (ongeveer) uit laten draaien. Dit dus afhankelijk van de belasting tijdens die rit.

Dat je turbo bij 140 zoveel druk draait kopt idd. Dat hoort zo maar ik geef eerlijk toe dat het niet prettig rijd. Als ik lange stukken reed dan vond ik dat eigenlijk het lekkerste om rond de 100 a 110 km te rijden, maar na een tijdje gaat dit wel vervelen. Een GTT is wat betreft meer een auto van hollen of stilstaan en dus geen high-speed cruiser. Wat dat betreft ben ik zeeer tevreden over de willi
Ik ben het helemaal met tom eens.

De standaard gtt heeft bij een snelheid van 120 km/uur een 0.4 to 0.6 bar druk.De turbo moet vrij hard werken om continue deze snelheid te rijden.

Als je de gtt gaat verbeteren op sommige punten,met name het in en uitlaat traject zal je merken dat het allemaal veel soepeler gaat.Met een paar kleine aanpassingen kan je een hoop winst behalen zonder de turbo op te hoeven schroeven.

Denk hierbij aan de weerstand punten in de inlaat traject b.v: de intercooler, als je deze "freeflowed"
of nog beter vervangt door een groter/beter exemplaar zal je hier al een kleine verbetering merken.

Ga je verder het inlaatsysteem af kom je bij het plastic inlaat stuk op de carburateur.Deze is bijna 30% geknepen in de knik die hij moet maken.Vervang deze voor een aluminium carb inlaat,deze behouden de diameter van de doorlaat in de knik naar de carburateur toe.Dit zal ook weer een merkbaar verschil opleveren.

Ook is een dumpvalve niet alleen leuk voor het geluid maar helpt ook de levensduur van de turbo te verlengen.Dit is ook altijd een goede aanpassing voor een gtt.Als je het geluid niet wilt maar wel de functie van de dumpvalve,neem dan een "closed loop" versie.Deze blaast de afgeblazen lucht terug in het inlaat traject van de turbo en helpt deze daarbij weer met het opspinnen.

Als je het uitlaat systeem wilt verbeteren moet je beginnen bij de turbo,vervang de elbow op de turbo door een grotere "big bore elbow" deze zal weinig verschil geven zonder de aansluitende "downpipe".
Je hebt hier een zeer merkbaar verschil door,meer trekkracht onderin en een sneller opspinnende turbo.
Je kan evt dit nog uitbreiden met een ander uitlaatsysteem van een dikkere diameter "groep A"
En evt een een spagetti spruitstuk.

Deze aanpassingen bij elkaar geven op een gtt zelfs met standaard druk een goed merkbaar vermogenswinst.En een veel soepeler gedrag van de motor en turbo.

Eventueel kan je de carb voorzien van een iets grotere hoofdsproeier met standaard druk of vervangen voor een groep A als je de druk verder als 1 bar wilt opschroeven.

Alles bij elkaar zal je merken dat je op de snelweg bij dezelfde 120 km/uur veel minder druk nodig hebt.
Denk aan ongeveer 0.1 tot 0.3 bar.De auto zal ook veel beter reageren op het gasgeven met inhalen en het brandstof verbruik met dezelfde rijstijl en niet verhoogde druk zal minder worden.

Kleine aanpassingen die de duurzaamheid en betrouwbaarheid van de gtt niet nadelig hoeven te beinvloeden.Maar toch een vorm van tuning waar je veel plezier voor kan hebben.

Al deze genoemde aanpassingen en onderdelen kunnen door ons worden geleverd en gemonteerd.
Bel gerust voor info en prijzen.

mvg jeroen lubking.

JLtuning.
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
Menno

Jeroen Lubking schreef: De standaard gtt heeft bij een snelheid van 120 km/uur een 0.4 to 0.6 bar druk.De turbo moet vrij hard werken om continue deze snelheid te rijden.
Onzin.
Voor zo'n snelheid heeft een gtt'tje echt nog geen turbodruk nodig. Omdat er geen beschaafde turbodrukregeling op zit levert de turbo wel druk, maar dit wordt door je gasklep weer weggepoetst. Het motortje draait dus nog steeds op onderdruk.
rev it like a rental
Tom
Moderator

maar hij leverd dus wel druk en daar ging het om!! Een turbo kan overigens ook lang mee gaan zonder DV. Op de mijne zat nog altijd de eerste turbo en de teller stond al rond de 180K. Je moet gewoon zuinig omgaan met je spullen en op tijd onderhouden. Dat wil dus ook zeggen altijd goed warm rijden en dan kan ie heeel veeel hebben
Jeroen Lubking
Contacteer:

Menno schreef:
Jeroen Lubking schreef: De standaard gtt heeft bij een snelheid van 120 km/uur een 0.4 to 0.6 bar druk.De turbo moet vrij hard werken om continue deze snelheid te rijden.
Onzin.
Voor zo'n snelheid heeft een gtt'tje echt nog geen turbodruk nodig. Omdat er geen beschaafde turbodrukregeling op zit levert de turbo wel druk, maar dit wordt door je gasklep weer weggepoetst. Het motortje draait dus nog steeds op onderdruk.
Ik ben met je eens dat de turbo niet echt staat te "blazen"

Maar sluit maar eens een druk meter aan onder de gasklep en ga dan maar eens 120 rijden.

Op je dashboard geeft de meter 0.4 tot 0.6 aan.

En op de druk meter onder de gasklep geeft deze 0.2 tot 0.4 er is dus wel degelijk overdruk onder de gasklep aanwezig.

En de turbo moet hier toch echt voor "werken"
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
Chrisv

SimonBalk schreef:
McDennis schreef:Als het een membraan dumpvalve is kan je membraan ook wel eens gescheurd zijn....dan heeft ie er ook bijster weinig zin meer in..
Zat ik ook net aan te denken. Ik ga er morgen of over morgen even uitgebreidt naar kijken, want ik mis het geluidje wel EN ik wil wel weten wat er aan de hand it.

Bij mij had laatst het t-stukje van mn dumpvalve het begeven, kon het op het eerste gezicht niet zien, en het maakte een raar geluidje. Misschien bij jou hetzelfde, maar denk van niet.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Sander
Contacteer:

Ik heb een turbodrukmeter van -1 tot 1,5 Bar onder de gasklep aan gesloten. Als ik 100km/per uur rij heb ik geen vacuüm en geen overdruk. Als ik 120 km/per uur rij heb ik +/- 0,2 bar overdruk.

S :D nder
Stefijn

Ik ook zo ongeveer
Tom schreef:Een GTT is wat betreft meer een auto van hollen of stilstaan en dus geen high-speed cruiser.
Mag ik dit even tegenspreken? Ik vind mijn GTT wel dégelijk lekker cruisen met 150/160, hij ligt super stabiel (1 handje ;) (en ook qua geluid is ie behoorlijk comfi), en dat kan ie probleemloos honderden kilometers, als de koeling maar goed is.

Ik heb zelfs een keer over een afstand van 100km bijna continue 180-190 gereden, no problemo

Dan wel effe een minuutje of 2 - 3 na laten lopen :)
Menno

Stefijn schreef:Ik heb zelfs een keer over een afstand van 100km bijna continue 180-190 gereden, no problemo
Was dat met een clio hinderlijk in je blikveld, en een fiesta in je nek? :D
rev it like a rental
Stefijn

toen ook ja :lol: t was maar goed dat de cops op zondag ook uitslapen ;)
Tom
Moderator

Stefijn schreef:Ik ook zo ongeveer
Tom schreef:Een GTT is wat betreft meer een auto van hollen of stilstaan en dus geen high-speed cruiser.
Mag ik dit even tegenspreken? Ik vind mijn GTT wel dégelijk lekker cruisen met 150/160, hij ligt super stabiel (1 handje ;) (en ook qua geluid is ie behoorlijk comfi), en dat kan ie probleemloos honderden kilometers, als de koeling maar goed is.

Ik heb zelfs een keer over een afstand van 100km bijna continue 180-190 gereden, no problemo

Dan wel effe een minuutje of 2 - 3 na laten lopen :)

als je met 1 hand kunt sturen wil dat niet zeggen dat comfortabel is. bij een GTT of clio kun je met 180 ook nog makkelijk met 1 hand sturen. die snelheden lang rijden vond ik gewoon niet prettig in de GTT. Alles werd idd enorm warm en je turbo draait overuren
Stefijn

in dit geval bedoel ik met 1 hand dat het wel comfortabel is, en qua techniek, sja die turbo draait toch wel, en zolang de koeling het aankan lijkt het me niet zoŽn probleem.

Dr is niks zo mooi als een letterlijk withete turbo bij nacht :lol: zal binnenkort eens een picje maken

Ik rij bijna altijd 140-160 (pas na opwarmen uiteraard) en dat vind ik een lekkere snelheid. moet regelmatig naar me ouders of een maat in Leiden en dat zijn lekkere snelwegroutes waar dat ook kan
SimonBalk
Contacteer:

Chrisv schreef:Bij mij had laatst het t-stukje van mn dumpvalve het begeven, kon het op het eerste gezicht niet zien, en het maakte een raar geluidje. Misschien bij jou hetzelfde, maar denk van niet.
In plaats van een "DUMB PFFFFFFFFFFF" geluid, komt de lucht er in kleine hapjes uit. Dus meer "DUMB PFFFFFF PFFFFFF PFFFFFF PFFFFFF PFFFFFF PFFFFFF PFFFFFF" (heel snel lezen :D ). beetje een lucht rateltje. Had jij ook zoiets?
-Ray-
Contacteer:

hoe gaat dat precies?
Immer wieder die verdammte Holländer
Chrisv

SimonBalk schreef:
Chrisv schreef:Bij mij had laatst het t-stukje van mn dumpvalve het begeven, kon het op het eerste gezicht niet zien, en het maakte een raar geluidje. Misschien bij jou hetzelfde, maar denk van niet.
In plaats van een "DUMB PFFFFFFFFFFF" geluid, komt de lucht er in kleine hapjes uit. Dus meer "DUMB PFFFFFF PFFFFFF PFFFFFF PFFFFFF PFFFFFF PFFFFFF PFFFFFF" (heel snel lezen :D ). beetje een lucht rateltje. Had jij ook zoiets?
Ja dit had ik ook zoiets.
some people are alive only because it's illegal to kill them
canonballman

Was dat met een clio hinderlijk in je blikveld, en een fiesta in je nek?

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Is wel toevallig. Toen ik dat las van dat 100 km met 180 a 190 km/u dacht ik ook meteen aan een ritje richting Maastricht........ :)
Stefijn

:D
Plaats reactie