Tom schreef:alleen stationair bouwd ie geen druk op. Idd even rustig rijden de laatste km en de turbo tussen de 30sec en de 2min (ongeveer) uit laten draaien. Dit dus afhankelijk van de belasting tijdens die rit.
Dat je turbo bij 140 zoveel druk draait kopt idd. Dat hoort zo maar ik geef eerlijk toe dat het niet prettig rijd. Als ik lange stukken reed dan vond ik dat eigenlijk het lekkerste om rond de 100 a 110 km te rijden, maar na een tijdje gaat dit wel vervelen. Een GTT is wat betreft meer een auto van hollen of stilstaan en dus geen high-speed cruiser. Wat dat betreft ben ik zeeer tevreden over de willi
Ik ben het helemaal met tom eens.
De standaard gtt heeft bij een snelheid van 120 km/uur een 0.4 to 0.6 bar druk.De turbo moet vrij hard werken om continue deze snelheid te rijden.
Als je de gtt gaat verbeteren op sommige punten,met name het in en uitlaat traject zal je merken dat het allemaal veel soepeler gaat.Met een paar kleine aanpassingen kan je een hoop winst behalen zonder de turbo op te hoeven schroeven.
Denk hierbij aan de weerstand punten in de inlaat traject b.v: de intercooler, als je deze "freeflowed"
of nog beter vervangt door een groter/beter exemplaar zal je hier al een kleine verbetering merken.
Ga je verder het inlaatsysteem af kom je bij het plastic inlaat stuk op de carburateur.Deze is bijna 30% geknepen in de knik die hij moet maken.Vervang deze voor een aluminium carb inlaat,deze behouden de diameter van de doorlaat in de knik naar de carburateur toe.Dit zal ook weer een merkbaar verschil opleveren.
Ook is een dumpvalve niet alleen leuk voor het geluid maar helpt ook de levensduur van de turbo te verlengen.Dit is ook altijd een goede aanpassing voor een gtt.Als je het geluid niet wilt maar wel de functie van de dumpvalve,neem dan een "closed loop" versie.Deze blaast de afgeblazen lucht terug in het inlaat traject van de turbo en helpt deze daarbij weer met het opspinnen.
Als je het uitlaat systeem wilt verbeteren moet je beginnen bij de turbo,vervang de elbow op de turbo door een grotere "big bore elbow" deze zal weinig verschil geven zonder de aansluitende "downpipe".
Je hebt hier een zeer merkbaar verschil door,meer trekkracht onderin en een sneller opspinnende turbo.
Je kan evt dit nog uitbreiden met een ander uitlaatsysteem van een dikkere diameter "groep A"
En evt een een spagetti spruitstuk.
Deze aanpassingen bij elkaar geven op een gtt zelfs met standaard druk een goed merkbaar vermogenswinst.En een veel soepeler gedrag van de motor en turbo.
Eventueel kan je de carb voorzien van een iets grotere hoofdsproeier met standaard druk of vervangen voor een groep A als je de druk verder als 1 bar wilt opschroeven.
Alles bij elkaar zal je merken dat je op de snelweg bij dezelfde 120 km/uur veel minder druk nodig hebt.
Denk aan ongeveer 0.1 tot 0.3 bar.De auto zal ook veel beter reageren op het gasgeven met inhalen en het brandstof verbruik met dezelfde rijstijl en niet verhoogde druk zal minder worden.
Kleine aanpassingen die de duurzaamheid en betrouwbaarheid van de gtt niet nadelig hoeven te beinvloeden.Maar toch een vorm van tuning waar je veel plezier voor kan hebben.
Al deze genoemde aanpassingen en onderdelen kunnen door ons worden geleverd en gemonteerd.
Bel gerust voor info en prijzen.
mvg jeroen lubking.
JLtuning.