hoe ver mag turbodrukmeter uitslaan?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
r5alpine-turbo

Zoals jullie weten heb ik een r5at.na maanden gepolijst te hebben van die velgen(zijn eindelijk af,yes :D .

ik snel de velgen eronder en rijen maar,ik had ook een andere turbo ergens vandaan gehaald omdat van de ouwe de wastegate bleef hangen.

als ik volgas optrek dan gaat de turbodrukmeter binnen uit het bereik(verder dan het rood!)hij begint dan ook te pingelen.ik tank wel 98 met loodvervanger.

hoort dit zo?en zoniet waar ligt dit dan aan en is dit te testen?ik denk zelf dat het die actuator is met dat stokje eraan,maar kan je die ook los vervangen,want die heb ik nog liggen.

en dan nog iets,volgens mij hoor ik mijn krukas/drijfstanglagers en ik wil dus maar met een schone lei beginnen.wat kost het reviseren ongeveer als je het zelf doet?dus:bussen,zuigers,drijfstanglagers en krukas afdraaien/balanceren?als het kan imitatieonderdelen.

maar om deze negatieve ervaring te compenseren, wat trekt zo'n ding hard! :)
Stefijn

nou, als je m standaard wil hebben moet ie dus niet in het rode gebied komen lijkt me, net iets daarvoor.
Dat pingelen kan komen door te hoge druk (te arm mengsel)
r5alpine-turbo

hij gaat bijna het klokje rond zeg maar.wastegate is in orde,bewogen met steeksleutel namelijk.

zou je ook bussen en zuigers van een 1600 erin kunnen zetten?

o ja,als ik gas loslaat dan hoor ik zo'n pruttel in m'n uitlaat,dit betekent dus dat het te arm is,is het verstandig om dat zelf een beetje bij te schroeven?zoja, waar zitten die schroeven!
Tom
Moderator
Car: MB

heb je je druk niet gewoon veeel te hoog staan?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
r5alpine-turbo

ik heb die turbo 2dehands gekocht en gewoon aangesloten,maarre hoe stel ik die druk dan af?

want volgens mij klopt er echt iets niet hier!
bruno @af
Contacteer:

*Druk afstellen kan door de stang die de wastegate verbind met de actuator te verkorten of verlengen . Hierdoor gaat de wastegate vroeger of later open .
*Pingelen is niet het gepruttel in de uitlaat wanneer je gas loslaat, pingelen is bij hoog toerental en hoge belasting . Ik zou niet aan de afstelschroeven beginnen draaien op de carb. ...
*Als je ze nog vind, de bussen/cilinders van een 1550cc wil wel half 5at-rijdend Nederland en België deze van je overkopen . Andere passen niet ...

Bruno :wink:
Tom
Moderator
Car: MB

hoe korter het stangetje hoe hoger de druk. eerst even de borging los halen en dan kun je hem verstellen (wel daarna dat boutje weer aandraaien al is dat inprincipe niet nodig voor de werking). Er is ook wel ergens een topic waar het zelfs met foto's uitgelegd staat
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Menno

ben je zeker dat je de slangetjes op de wastegate capsule goedom heb aangesloten?

Vaak gaat de wastegate zelf vastzitten, maar dat heb je al gecheckt, dus.
rev it like a rental
r5alpine-turbo

slangetje van actuator naar inlaat zit er wel op,wastegate is beweegbaaar met een sleutel.als ik het slangetje van de actuator loshaal en er luchtdruk van een compressor opzet?als ie dan niet beweegt of lekt dan weet ik misschien ook genoeg.

o ja bruno,ik boedoelde het zo.als de turbodrukmeter zoveel uitslaat gaat ie pingelen,te hoge turbodruk denk ik dan.

maar als ik bij 4000 tpm op de motor afrem,dus gas los.dan hoor je dat gepruttel in je uitlaat.dat is toch een te arm mengsel?

oja en menno hoe bedoel je "goedom"?maakt het uit of je dat slangetje omdraait ofzo?
Abel
Über-Spammer

r5alpine-turbo schreef: oja en menno hoe bedoel je "goedom"?maakt het uit of je dat slangetje omdraait ofzo?
Op de gt turbo zit op de waste gate 2 slangen. 1 van die slangen zuigt lucht en 1 van die slangen perst lucht.

Als je die slangen verkeerd aansluit hebben ze geen effect/ verkeers effect op de wastegate.

Als de druk te hoog wrod gaat de wate gate open. dat stel je dus af met de as die uit de actuator naar de waste gate gaat. de achterste aansluiting op de actuator trekt de wastegate open (zit aan de carb.)
de voorste duwt de actuor de waste gate weer dicht.

Dus weet zeker dat de achterse zuigt anders werkt je waste gate niet en word hij door de turbo zelf dicht geduwd. ergo je turbo bijft maar druk opbouwen.
r5alpine-turbo

ik heb hem aangesloten volgens het schema in de vraagbaak.de slang bij het "stokje" gaat naar vóór de turbo.

de andere zit na de turbo(dus in het drukgebied).best logisch de een zuigt de wastegate dus open en de ander drukt hem open.

maar dat zit in ieder geval goed dan.ik denk dat er dan nog weinig opties overblijven,misschien die andere actuator er eens opzetten of luchtdruk erop zetten om te kijken of hij niet lekt.
red_Turbo

als je stil staat en vol gas geeft zie je hem soms ook wel bewegen. en anders beetje druk met de compressor erop zetten.

net ook even gekeken hoeveel druk ik heb met 120 nou dat is 0, beetje wijzertje gaat amper omhoog. lukt wel om 4000 toeren te rijden zonder druk. maar dan in 1 keer volgas slaat ie direct uit.
robert

een alpine turbo haalt zonder vuldruk ongeveer 150.
(hogere compressieverhouding, turbine met minder weerstand, grotere kleppen... >-) )
Ivo
Über-Spammer

Je doet t pas goed, als je wijzertje lekker ver je rode gebied inloopt als je m doortrekt :D :D
Chrisv

red_Turbo schreef: net ook even gekeken hoeveel druk ik heb met 120 nou dat is 0, beetje wijzertje gaat amper omhoog. lukt wel om 4000 toeren te rijden zonder druk. maar dan in 1 keer volgas slaat ie direct uit.
Maar als je op 120 wilt komen heb je toch wel druk nodig? 120 constant dan heeft hij geen druk inderdaad.
Ik vind het smorgens soms al moeilijk met koude motor om 80 km per uur te gaan rijden zonder druk te gebruiken.
Zitten er allemaal mensen achter je te duwen :). Ja sorry, hijs koud :lol:
some people are alive only because it's illegal to kill them
red_Turbo

zou wel kunnen maar dan rij je echt heel raar en duurt ook wel even voordat je dan eindelijk zo hard rijd.

vind zelf fijner om toch even stationair te laten draaien zodat je toch wel iets meer turbo kunt gebruiiken tijdens kort ritje
Chrisv

red_Turbo schreef:zou wel kunnen maar dan rij je echt heel raar en duurt ook wel even voordat je dan eindelijk zo hard rijd.

vind zelf fijner om toch even stationair te laten draaien zodat je toch wel iets meer turbo kunt gebruiiken tijdens kort ritje
Dan moet je hem toch keilang stationair laten draaien of niet? Is toch ook niet goed zo lang stationair laten draaien? correct me if i'm wrong :)
some people are alive only because it's illegal to kill them
red_Turbo

is gewoon voor mijn gevoel iets beter dat alles even olie heeft gekregen en beetje op temp, laat hem niet zover op temp komen dat ik volop kan maar gewoon beetje psst kan horen
Plaats reactie