Ik ken het... Ik ben ook verliefd geworden op mijn eerste wagen (R5 GT Turbo). En dat is dus niet goed afgelopen. De bodem was rot, dorpels verroest, gerepareerde delen waren gewoon slecht gemaakt en ga zo nog maar effe door.
Het is moeilijk niet verliefd te worden (zeker als het een Renault is! ), maar alsjeblieft, kijk uit wat je koopt! Ik denk dat niemand op dit forum er baat bij heeft dat jij misschien een rotte bak koopt...
wie kan mij trouwens vertellen wat echt de zwakke plekken zijn van de auto. Waar roest hij bijvoorbeeld het eerst? Wat zijn de zwakke punten van de bekleding. Wat zijn de tekenen van rottigheid wanneer je met de auto rijd. Ik hoorde ook dat de auto bij het starte een bepaalde oliedruk moet hebben , klopt dit?
· Achterschermen let op roest op de achterschermen ze hebben dit bijna allemaal (althans de geïmporteerde versies)
· Schades let op of de bumpers goed recht zitten vaak al een teken van schade
· Kijk op de brug of de kokerbalken nog netjes recht zijn, vouwen en knikken duiden op schades.
· Dorpels roest hoewel dit niet vaak voorkomt heb ik het wel al eens gezien
· Achterklep roest ter hoogte van slot bevestiging aan de binnenkant
· Verder algehele staat deukjes krasjes enz.
Interieur
· Voorstoelen bij deze wil de rugleuning het wel eens begeven TIP: even doen alsof je iemand achterin in laat stappen dit moet soepel gaan.
· Kijk onder de bekleding in de kofferbak voor eventuele schade verleden ribbels moeten recht zijn, tevens wil hier nog wel eens water onder te vinden zijn.
Motor
· Kijk in motorruimte of deze schoon is of dat er overal olie ligt, is redelijk gevoelig voor olie lekkage.
· Naast de accu zitten zekeringen en relais trek het zwarte bakje open en je weet of er aan deze auto in het verleden geknoeid is als het er niet netjes uitziet.
· Bij koude motor harde tikkende klepstoters dit hoor je duidelijk, maar moet weg trekken als de motor op bedrijfstemperatuur komt.
· Let op de oliemeter, er hoort tot vlak onder het maximum olie in te zitten, anders bijvullen voor de proefrit.
· Koppakking let op bruine drab in koelvloeistof vat en borrelen van koelvloeistof in expansie vat.
· De motor mag geen druppel koelvloeistof verbruiken, wederom lekke koppakking.
Versnellingsbak
· Clio's voor 93 zwakke versnellingsbak vaak gaan de synchrone ringen kapot zeer duren reparaties.
· Zou soepel moeten schakelen.
· Licht rammelen bij accelererend insturen duidt meestal op binnenkort versleten kruiskoppelingen. Niet te verwarren met een rammelend uitlaatsysteem, wat niet helemaal vrij hangt in de bochten.
Overige onderdelen
· Wiellagers willen nog wel eens kapot gaan.
· Fusee kogels zit vaak spelling op.
· Stuurhuis let op dat er geen spelling op het stuur zit.
· Veel 16V's zijn verlaagd, check of je wielen vrij kunnen draaien tijdens maximaal inveren en/of maximale wieluitslag. Inveren geldt ook voor achterwielen. Let daarnaast op de wegligging van sterk verlaagde Clio's.
Proefrit
· Koop NOOIT een Clio 16V zonder een proefrit te hebben gemaakt (geen enkele auto trouwens) !!! En zorg dat je zelf een stuk stuurt, dus niet alleen er naast zitten.
· Een koude motor heeft een extreem hoge oliedruk, voorzichtig warm rijden, op bedrijfstemperatuur zakt de oliedruk.
· Let tijdens het rijden op het volgende: Oliedruk (meest rechtse meter) Bij warme motor (100graden olie temp.) zou deze bij een toerental van 4000 toeren minstens 2,5 bar zijn. Is dit niet zo NIET kopen indien lagere oliedruk.
· Olie temp zou niet boven 120graden mogen komen.
· Koelvloeistof temperatuur dit is zeer verschild bij de Clio de een word wel warm en de ander niet, maar zou op de snelweg niet hoger als de helft van de meter moeten komen.
· Als je een stuk hebt gereden even stil gaan staan en de motor uitzetten, vervolgens onder de motorkap kijken naar koelvloeistof vat ziet u niets raar is het goed, maar borrelt het is de koppakking kapot. NIET kopen.
· Probeer een paar bochten iets harder te nemen dan dat je normaal zou doen, dit om te testen of wiellager aandrijfassen en fuseekogels te checken. Hoort u vreemde geluiden (tikken, bonken, scheurende enz) is er iets niet goed. Laat dit eerst oplossen al voor U een beslissing maakt.
· Let goed tijdens het rijden of hij wel spoort, daarmee bedoel ik of hij niet een kant optrekt of overgevoelig is voor spoorvorming. (bij banden groter als 195 is dit moeilijker te bepalen.)
· Let op spelling op het stuur tijdens het rijden, dit mag eigenlijk niets zijn tot een enkele millimeter.
Overige opmerkingen
· Naarmate een Clio meer getuned is, zal hij sneller slijten, meer en duurder onderhoudt vergen. (De plezierfactuur gaat weliswaar ook omhoog.)
· Kilometerstand; een Clio blok gaat gem. 250.000 km mee mits goed onderhouden.
· Ze zijn duur in onderhoud als men zelf niet kan sleutelen, kleine motorruimte met hele grote motor.
· Een genot om in te rijden
· Probeer er eerst een paar uit je zal merken dat geen van alle hetzelfde rijd en neem de beste.
· Neem indien mogelijk iemand mee die er verstand van heeft. Er zullen hier altijd wel mensen zijn die best met je mee willen gaan om er een te testen.
· Let op katvervangers en APK, met gechipte Clio's die een katvervanger hebben, moet de trukendoos open om ze door de APK te krijgen. Dit is wel te realiseren, maar een extra inspanning waarmee je rekening moet houden
Tom heeft hier een heel mooi Word-document van gemaakt en zodra hij online is zou je hem eens moeten PM'en. Daar staat eigenlijk alles in wat je moet weten.
NIET gaan trappen als de olietemperatuur (de middelste) onder de 100 zit, 16v's moet je altijd zorgvuldig warmrijden, gaat ie langer mee
Als hij bij de 80 graden is mag je hem al op z'n donder geven dan is de olie al genoeg op temp.
Hmm mij is altijd 100 verteld, dus nu hoef ik minder lang te wachten (eigenlijk me niet zo schuldig te voelen dat ik em inderdaad wel eens even eerder wat meer doortrek dan een x aantal rpm
Bij 100 graden is je motor al behoorlijk warm, ik trap hem gewoon in als de motor temp op z'n normale waarde staat en de olie temp rond de +60 graden is en dan bedoel ik echt trappen dus pas bij 6800 tpm of meer schakelen.
Nog even over de oliedruk, de metertjes zijn niet altijd even betrouwbaar. Koud moet ie bij goede staat zeker 5 bar gevenn, stationair rond de 3-4. Bij warme motor zijn deze waarden geheel anders; warm zal ie rond de 1bar hangen, al rijdende 3-4 bar max. Motortemp hangt ook weer sterk af een hoop factoren. Een gezonde motor zal bij 120km/u rond de 80-90 graden hangen, bij 150 + zal ie richting 100 gaan. Zijn de waarden hoger dan hoeft het niet direct slecht te zijn maar lager is beter. Olie verbuiken doen ze allemaal wel redelijk wat. Het belangrijkste is gewoon olie peil op max en niet planken onder de 60-70 graden. Hoop gasten checken het peil niet al te regelmatoig, gaan dan flink lopen bleren en dan lopen de lagers eruit...Gewoon goeie olie erin, 10W40 Elf Syntese Sti en klaar. Ze kunnen heus veel aan.
Over verliefd op een auto worden, kan ik aardig mee praten. Toen ik de willie zag die ik ging kopen was ik zo verliefd dat ik toch gekocht heb ondanks dat ik er maar 25 meter mee had gereden, omdat de benzine pomp kapot was gegaan! Feit was wel dat hij van een collega van mij was en dat ik dat kontrakt had.
Trouwens mijn willie verbuikte ook rijkelijk olie, maar toen ik er mee op vakantie ben gegaan en haast niet boven de 4500 RPM's heb gereden, toen verbruikte hij haast geen olie!!!
Merijn schreef:Tom heeft hier een heel mooi Word-document van gemaakt en zodra hij online is zou je hem eens moeten PM'en. Daar staat eigenlijk alles in wat je moet weten.
ik zie al dat het er al staat.
maar los van het feit ofdat het een echte of niet is (en ook los van de motorische conditie). Kijk heeel goed na eventuele schades!!!!
Ik net even achterberg gebeld in vlaardingen om te vragen of ze wisten of dat de auto getuned was of niet. Ze vertelde mij dat wanneer het blok blauw is en er een sticker op het blok zit de motor getuned is. Wanneer hij gechiptuned of iets aan de wegligging is gedaan krijg je er een sticker bij. Ze gaven de stickers in iedergeval niet zomaar weg.
tja je moet toch zelf checken ofdat het blok goed is (voor zover je dat kunt checken bij een motor, je kunt er tenslotte niet inkijken). want dat blauwe dat kan natuurlijk iedere hobbyist doen
verlagen is niet zo kunst (tenzij je torsie vast zit, maar over het algemeen komen die wel los bij een clio). Wat wel interessant is is dat er maar een paar soorten dempers zijn die op een wille passen. De dempers van een 1.816v passen namelijk NIET op een williams. Voor een williams is een complete set ook zeer duur. Maar ja, aangezien er op die auto toch een 16v ophanging zit (paar cm smaller) is dat niet het geval
Staar je niet blind op deze bak. Er zijn legio mooiere, betere en wellicht goedkopere 16v's te vinden.
Ik vind het persoonlijk maar een bij elkaar geraapte bak. Blokje hier, velgjes daar, dan mijn mama nog maar even een borduurseltje laten maken voor de stoelen...
Als ik hier aan denk, dan vrees ik het ergste voor het onderhoud.
Hij komt wel overeen met hetgeen waar ik naar zoek. Verder zit echt goed in de lak en de bekleding. Ga hem ook alleen nog een keer bekijken en er effe een stukje in rijden. Dan moet er ook nog zo'n 1000 euro van het bedrag af. En moet hoij motorisch echt 100% en een 2.0 liter zijn.
Maar ga de voor de gein eens een paar exemplaren vergelijken van zowel 16v als willi. Dan zie je de verschillen ineens stukker beter en zul je er wel een goede uit kunnen vinden voor een nette prijs die technisch oop klopt.
Persoonlijk koop ik liever een originele auto waar alles van klopt dan een vreemde auto met andere motor. Dit soort dingen leveren ook absoluut geen geld op bij verkoop (integendeel zelfs!!)
moet me er niet mee bemoeien maar is die 16v van maikel niets voor jou. staat voor ongeveer hetzelfde bedrag te koop. motor vorig jaar totaal gereviseerd
en niet veel gelopen geloof ik.
Frits schreef:moet me er niet mee bemoeien maar is die 16v van maikel niets voor jou. staat voor ongeveer hetzelfde bedrag te koop. motor vorig jaar totaal gereviseerd
en niet veel gelopen geloof ik.
volgens mij ben ik nu degene van het trage begrip...
Die bumper van Maikel is idd een orig gewone niet16V bumper, maar wat moet ik ermee dan? Zou m graag willen hebben idd, maar hij is niet tekoop toch of lees ik daar nou overheen??