Waterinjectie?????
Ik dacht dat hier een topic over was maar kan het niet vinden.
De laatste tijd hoor ik veel over waterinjectie zowel voor straat als voor race/rally gebruik maar wat is het precies?
-Wat zijn nou de voordelen van waterinjectie?
-Werkt dit altijd of moet je dat zelf met een schakelaar bedienen?
-Werkt het wel op een atmosferische motor?
-Ik heb begrepen dat het water de motor in wordt gespoten, alleen water kan je niet comperiseren of is het zo weinig dat het gewoon verdampt?
Zijn er leveranciers of websites bekent van dit soort systemen hier in Nederland?
Groet, Ro
De laatste tijd hoor ik veel over waterinjectie zowel voor straat als voor race/rally gebruik maar wat is het precies?
-Wat zijn nou de voordelen van waterinjectie?
-Werkt dit altijd of moet je dat zelf met een schakelaar bedienen?
-Werkt het wel op een atmosferische motor?
-Ik heb begrepen dat het water de motor in wordt gespoten, alleen water kan je niet comperiseren of is het zo weinig dat het gewoon verdampt?
Zijn er leveranciers of websites bekent van dit soort systemen hier in Nederland?
Groet, Ro
Hey Ro, heb je nog steeds niet gebeld, sorry !!!! doe ik zeker nog wel !
Hier even een aantal antwoorden op je vragen.
Het werkt zeker op een atmosferische motor, juist op die motoren omdat die geen turbo hebben
. Wat gebeurt er nu eigenlijk; Water kun je idd niet comprimeren en dat is de grap nou juist. Doordat water niet te comprimeren valt verklein je de verbrandingskamers oftewel je krijgt met de zelfde brandstof inspuiting dezelfde verbranding in een kleinere kamer, gevolg ==> een hardere slag. Vroeger werd het in de formule 1 gebruikt, tegenwoordig niet meer.
Er zijn voordelen en nadelen:
Voordeel is het beter en harder trekken van je auto.
Nadeel is dat je motor van binnen kan gaan roesten / corroderen.
Ik heb zelf redelijk veel naar het systeem gekeken en informatie ingewonnen maar heb nog geen keuze kunnen maken. Tevens moet ik even in mijn homologatie kijken of ik het wel mag, maar denk het niet.
Hetgeen wat mij niet zint is het feit dat je water in je blok spuit waardor het kan gan roesten. Je kunt de laatste KM's alleen op benzine rijden om de waterdampen uit je blok te krijgen, iets wat ik ook zeerzeker zelf zou doen maar er is meer aan de hand.
Het vocht zal niet geheel verdampen, er zal hoogstwaarschijnlijk veel blijven hangen in je blok, vergelijk het met de verwarming aan in je net koude auto 's ochtends ===> condens vorming op je ruiten. Als je je auto uit zet blijft dit vaak lang hangen en dat wil je in je blok niet hebben, vocht betekend vaak roest of corrosie.
Verder lopen de prestaties van je blok wel dusdanig omhoog dat het de moeite waard is, ik vraag me alleen steeds nog af of het afweegt tegen de schade die het je blok kan aanrichten.
Ik heb wel redelijk info ingewonnen maar nog niet bij bedrijven geïnformeerd die auto's onderhouden die dat systeem onder de kap hebben. Ik zou graag eens willen weten wat ze tegenkomen als ze het blok na een 10.000 KM opentrekken, ik hoop namelijk niet dat je dan hetgeen tegenkomt als je in het huis van je waterpomp kijkt :-*
Ik hoop je zo snel wat meer info gegeven te hebben !
Hier even een aantal antwoorden op je vragen.
Het werkt zeker op een atmosferische motor, juist op die motoren omdat die geen turbo hebben

Er zijn voordelen en nadelen:
Voordeel is het beter en harder trekken van je auto.
Nadeel is dat je motor van binnen kan gaan roesten / corroderen.
Ik heb zelf redelijk veel naar het systeem gekeken en informatie ingewonnen maar heb nog geen keuze kunnen maken. Tevens moet ik even in mijn homologatie kijken of ik het wel mag, maar denk het niet.
Hetgeen wat mij niet zint is het feit dat je water in je blok spuit waardor het kan gan roesten. Je kunt de laatste KM's alleen op benzine rijden om de waterdampen uit je blok te krijgen, iets wat ik ook zeerzeker zelf zou doen maar er is meer aan de hand.
Het vocht zal niet geheel verdampen, er zal hoogstwaarschijnlijk veel blijven hangen in je blok, vergelijk het met de verwarming aan in je net koude auto 's ochtends ===> condens vorming op je ruiten. Als je je auto uit zet blijft dit vaak lang hangen en dat wil je in je blok niet hebben, vocht betekend vaak roest of corrosie.
Verder lopen de prestaties van je blok wel dusdanig omhoog dat het de moeite waard is, ik vraag me alleen steeds nog af of het afweegt tegen de schade die het je blok kan aanrichten.
Ik heb wel redelijk info ingewonnen maar nog niet bij bedrijven geïnformeerd die auto's onderhouden die dat systeem onder de kap hebben. Ik zou graag eens willen weten wat ze tegenkomen als ze het blok na een 10.000 KM opentrekken, ik hoop namelijk niet dat je dan hetgeen tegenkomt als je in het huis van je waterpomp kijkt :-*
Ik hoop je zo snel wat meer info gegeven te hebben !
Ik denk dat je de compressie verhouding minimaal verhoogt, bij aqua mist geven ze ook aan dat het systeem het beste werkt als je de CV verhoogt.
De standaard koppakking kan best wel wat hebben en zoniet zijn er sterkere exemplaren voor verkrijgbaar.
De standaard koppakking kan best wel wat hebben en zoniet zijn er sterkere exemplaren voor verkrijgbaar.
Roest zal nog bewel meevallen, de zuigerwanden worden telkens netjes ingevet en schoongeschraapt, dus die zullen sowieso wel wat minder lijden.
Je kop zal ook wel meevallen, alleen je spruitstuk en uitlaat misschien.
Ik denk dat die roest minder erg zal zijn als Matthijs beschrijft. (maarja blijft ook maar ene gok
)
Je kop zal ook wel meevallen, alleen je spruitstuk en uitlaat misschien.
Ik denk dat die roest minder erg zal zijn als Matthijs beschrijft. (maarja blijft ook maar ene gok

Dokter kunt U mijn neus verkleinen?? Ja dat denk ik wel maar t blijft een gok.(maarja blijft ook maar ene gok)

Steven ik weet ook idd niet hoe dat zich zal vormen maar aluminium van een blok is geen aluminium dat in de doe-het-zelf-zaak ligt. De kwaliteit is qua dichtheid vele malen slechter heb ik het idee dus corroderen (roest is niet het meest juiste woord denk ik) zal best goed mogelijk kunnen zijn !
Alu corrodeert idd maar dat corrodeert zo dat het dichtslibt.Matthijs schreef:Steven ik weet ook idd niet hoe dat zich zal vormen maar aluminium van een blok is geen aluminium dat in de doe-het-zelf-zaak ligt. De kwaliteit is qua dichtheid vele malen slechter ben ik bang dus corroderen (roest is niet het meest juiste woord denk ik) zal best goed mogelijk kunnen zijn !
Als jij iets van alu schoonschrobt corrodeert het meteen al zodra jij je schuurpapiertje eraf haalt. Dat laagje wordt mooi egaal en zorgt dat er geen zuurstof verder bij kan komen. Dus corrodeert het ooknie verder.
En in je blok kan het echt wel tegen een beetje vocht, denk een aan dikke mist ofzo.... Ok dit is wat extremer, maar toch spoelt het echnie het olielaagje in 1x weg, het verdampt bijna meteen maar zal weinig tijd hebben om lekker te kunnen gana vreten op je onderdelen.
Yeps dat klopt wel maar een nadeel, je injecteerd nu puur water in je blok, mist is de verhouding andersom daar zit water in lucht. Ik denk dat de verhouding lucht in water kleiner zal zijn dan water in lucht.
Overigens ben ik bang dat het verhaal van het niet meer verder corroderen niet helemaal op gaat. Roest komt meestal van binnenuit, corrosie van buitenaf.
Maarja dat is dus de vraag die velen hebben merken we al
Overigens ben ik bang dat het verhaal van het niet meer verder corroderen niet helemaal op gaat. Roest komt meestal van binnenuit, corrosie van buitenaf.
Maarja dat is dus de vraag die velen hebben merken we al

-
- Moderator
- Car: MB
Steven (Fiets) schreef:Alu corrodeert idd maar dat corrodeert zo dat het dichtslibt.Matthijs schreef:Steven ik weet ook idd niet hoe dat zich zal vormen maar aluminium van een blok is geen aluminium dat in de doe-het-zelf-zaak ligt. De kwaliteit is qua dichtheid vele malen slechter ben ik bang dus corroderen (roest is niet het meest juiste woord denk ik) zal best goed mogelijk kunnen zijn !
Als jij iets van alu schoonschrobt corrodeert het meteen al zodra jij je schuurpapiertje eraf haalt. Dat laagje wordt mooi egaal en zorgt dat er geen zuurstof verder bij kan komen. Dus corrodeert het ooknie verder.
En in je blok kan het echt wel tegen een beetje vocht, denk een aan dikke mist ofzo.... Ok dit is wat extremer, maar toch spoelt het echnie het olielaagje in 1x weg, het verdampt bijna meteen maar zal weinig tijd hebben om lekker te kunnen gana vreten op je onderdelen.
idd, dit klopt. je hoord altijd dat alu niet šroestš, maar eigenlij zien wij alleen veroest alu. Van nature is het namelijk zeer glanzend
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Is er geen vloeistof in te spuiten buiten water welk geen corroderende werking heeft? Dan komt 't op 'tzelfde neer.
Neem dan meteen <-NOS_>Riël schreef:Is er geen vloeistof in te spuiten buiten water welk geen corroderende werking heeft? Dan komt 't op 'tzelfde neer.

idd, dit klopt. je hoord altijd dat alu niet šroestš, maar eigenlij zien wij alleen veroest alu. Van nature is het namelijk zeer glanzend[/quote]
ehhhh jij bedoeld chroom kerel,allu roest wel zichtbaar en dat is die witte uitslag,en glanzend is dat helemaal niet
ehhhh jij bedoeld chroom kerel,allu roest wel zichtbaar en dat is die witte uitslag,en glanzend is dat helemaal niet
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
Aquamist werkt vaak op 2 manieren.
1 het verhoogd de compressie door verbrandingsruimte in te pikken welke zich niet laat comprimeren. Maar hier haal je volgens mij niet het vermogen uit.
Door water in de inlaat te laten sprayen en dus ook verdampen ontrek je een hoop warmte uit je inlaat lucht. Zoals we weten, gaat er meer lucht in wanneer we deze goed koelen.
Bij een turbo werkt dit fenomeen dus heel goed. Dan kun je behoorlijk wat meer druk rijden omdat je het pingelen weer een eind weg trapt door de werktemperatuur omlaag te brengen. Tevens koelt het natuurlijk alles wat weer je duurzaamheid en betrouwbaarheid ten goede komt.
Echter heersen er grote gevaren. Stel het verkeerd af en je blok is kapot.
Teveel water en je rijd het blok zo naar de Kilo Utrecht Tango
1 het verhoogd de compressie door verbrandingsruimte in te pikken welke zich niet laat comprimeren. Maar hier haal je volgens mij niet het vermogen uit.
Door water in de inlaat te laten sprayen en dus ook verdampen ontrek je een hoop warmte uit je inlaat lucht. Zoals we weten, gaat er meer lucht in wanneer we deze goed koelen.
Bij een turbo werkt dit fenomeen dus heel goed. Dan kun je behoorlijk wat meer druk rijden omdat je het pingelen weer een eind weg trapt door de werktemperatuur omlaag te brengen. Tevens koelt het natuurlijk alles wat weer je duurzaamheid en betrouwbaarheid ten goede komt.
Echter heersen er grote gevaren. Stel het verkeerd af en je blok is kapot.
Teveel water en je rijd het blok zo naar de Kilo Utrecht Tango
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
-
te veel water is inderdaad waterslag en daarmee een kromme drijfstang.
Lijkt me ook alleen iets voor turbo motoren, zoals Michel al zegt, voor de koeling.
Bij atmosferische motoren is de inlaatluchttemperatuur al laag, dus om die nou extra te koelen zie ik weinig winst in.
En voor de CV te verhogen moet je wel HEEL veel water inspuiten denk ik. En waarom dan niet gewoon kop vlakken.
In de Formule 1 werd het inderdaad gebruikt, maar was in het turbo tijdperk
Lijkt me ook alleen iets voor turbo motoren, zoals Michel al zegt, voor de koeling.
Bij atmosferische motoren is de inlaatluchttemperatuur al laag, dus om die nou extra te koelen zie ik weinig winst in.
En voor de CV te verhogen moet je wel HEEL veel water inspuiten denk ik. En waarom dan niet gewoon kop vlakken.
In de Formule 1 werd het inderdaad gebruikt, maar was in het turbo tijdperk
-
- Contacteer:
Bij mij wordt Aqua Mist ingebouwd in Augustus. Dus dan zal ik het weten.
Het komt op een JL tuning blokje te zitten overigens
Het komt op een JL tuning blokje te zitten overigens

Drive it like you stole it
-
- Car: renault 5 gt turbo
- Contacteer:
dus niet aanbevolen voor atmosferische motorenaquamist site schreef: 16. I have a normally aspirated car, would water injection help me to obtain more power?
No, in general. Unless you decided to increase the compression ratio, more advance ignition or run lower fuel grade than recommended by the manufacturer.
-
- Contacteer:
Maar voor m'n turbotje...

Drive it like you stole it
-
Sorry Matthijs, maar dat verhaal dat je een hogere compressie krijgt door waterinjectie is klinklare onzin.
Waterinjectie heeft 2 functies:
1: Afkoeling van de inlaatlucht, waardoor de cilindervulling wordt verbeterd, en de temperatuur in de verbrandingskamer iets lager wordt, waardoor je detonatie kan voorkomen (dus bij geblazen motoren met meer druk kan worden gereden)
2: Bij het verbrandingsproces wordt het aanwezige water in zeer korte tijd verwarmd tot stoom (in het engels: superheating genoemd) waarbij er dus een hogere druk in de verbrandingskamer ontstaat. (water zet tot 1700x zijn eigen volume uit als het stoom wordt) Door de hogere druk op de zuiger ontstaat er dus wat meer vermogen.
Het is dus inderdaad niet handig om op een atmosferische motor toe te passen, tenzij je alles aanpast. En dan nog is het niet verstandig, zeker als je motor afhankelijk wordt van je waterinjectie om niet te pingelen. Een keer water vergeten of een storing en het is gedaan.
Bij turbomotoren is het anders: je kan er voor kiezen om slechts af en toe met verhoogde druk te rijden, en alleen in die gevallen waterinjectie toe te passen.
p.s. om corrosie te voorkomen is het mogelijk water te mengen met alcohol (brandspiritus).
Dit voorkomt ook meteen bevriezen bij kouder weer...
Grt. Robin
1: Afkoeling van de inlaatlucht, waardoor de cilindervulling wordt verbeterd, en de temperatuur in de verbrandingskamer iets lager wordt, waardoor je detonatie kan voorkomen (dus bij geblazen motoren met meer druk kan worden gereden)
2: Bij het verbrandingsproces wordt het aanwezige water in zeer korte tijd verwarmd tot stoom (in het engels: superheating genoemd) waarbij er dus een hogere druk in de verbrandingskamer ontstaat. (water zet tot 1700x zijn eigen volume uit als het stoom wordt) Door de hogere druk op de zuiger ontstaat er dus wat meer vermogen.
Het is dus inderdaad niet handig om op een atmosferische motor toe te passen, tenzij je alles aanpast. En dan nog is het niet verstandig, zeker als je motor afhankelijk wordt van je waterinjectie om niet te pingelen. Een keer water vergeten of een storing en het is gedaan.
Bij turbomotoren is het anders: je kan er voor kiezen om slechts af en toe met verhoogde druk te rijden, en alleen in die gevallen waterinjectie toe te passen.
p.s. om corrosie te voorkomen is het mogelijk water te mengen met alcohol (brandspiritus).
Grt. Robin
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...
ach het is een beetje kip-ei verwarring.Blue Thunder schreef:Sorry Matthijs, maar dat verhaal dat je een hogere compressie krijgt door waterinjectie is klinklare onzin.
als je met je turbo motor toch graag een hoge compressieverhouding wilt, dan kan je met waterinjectie (hopelijk) de boel heel houden.
Je spreekt jezelf (dus mijn stelling) tegen op punt 2Blue Thunder schreef:Sorry Matthijs, maar dat verhaal dat je een hogere compressie krijgt door waterinjectie is klinklare onzin.
Grt. Robin

En als je alles al aangepast hebt??? De motor zit nu op de pingelgrens en met de waterinjectie wil dat onder controle houden, het pingelen.Blue Thunder schreef:Het is dus inderdaad niet handig om op een atmosferische motor toe te passen, tenzij je alles aanpast. En dan nog is het niet verstandig, zeker als je motor afhankelijk wordt van je waterinjectie om niet te pingelen. Een keer water vergeten of een storing en het is gedaan.
-
Matthijs, ik spreek mezelf niet tegen bij punt 2:
Jij stelde dat water niet te comprimeren is, waardoor de inhoud van de verbrandingskamer kleiner zou worden.
Reken even mee: Stel je wil je compressieverhouding op die manier willen beinvloeden en laten we zeggen dat je ongeveer een 5cc kleinere verbrandingskamer creeren d.m.v. waterinjectie:
Je zou dan bij elke arbeidsslag 5cc water moeten injecteren om dat te bereiken.
Stel je rijdt 6000 tpm. Dat zou betekenen dat je dus 3000x5cc water per minuut nodig zou hebben: 15 liter water per minuut...
Ik denk niet dat de winst aan compressieverhoudings verhoging opweegt tegen de enorme watertank die je mee moet nemen.
Ik heb het bij punt 2 over vorming van stoom, en dat is een heel ander verhaal dan jij had geschetst.
Ik hoop je hiermede voldoende geinformeerd te hebben.....
Grt. Robin
Jij stelde dat water niet te comprimeren is, waardoor de inhoud van de verbrandingskamer kleiner zou worden.
Reken even mee: Stel je wil je compressieverhouding op die manier willen beinvloeden en laten we zeggen dat je ongeveer een 5cc kleinere verbrandingskamer creeren d.m.v. waterinjectie:
Je zou dan bij elke arbeidsslag 5cc water moeten injecteren om dat te bereiken.
Stel je rijdt 6000 tpm. Dat zou betekenen dat je dus 3000x5cc water per minuut nodig zou hebben: 15 liter water per minuut...

Ik denk niet dat de winst aan compressieverhoudings verhoging opweegt tegen de enorme watertank die je mee moet nemen.

Ik heb het bij punt 2 over vorming van stoom, en dat is een heel ander verhaal dan jij had geschetst.
Ik hoop je hiermede voldoende geinformeerd te hebben.....
Grt. Robin
OK dan koelingspunt....... Dat kleine beetje water waar jij het over hebt gaat qua koeling dan ook niet op, waarom niet ?? Je hebt het over stoom, oftwel het water is al weer op z'n kookpunt dus veel zal het de inlaatlucht niet meer afkoelen 
Ik blijf bij een samenhang van omstandig heden, waarom ?? IK heb eens een tijd gereden met een auto die koelvloeistof verbruikte op een of 2 cilinders, heel iets maar. Deze auto trok lekker door, nadat de koppakking was vervangen was het grootste feest over.....
en koelvloeistof is altijd heet 

Ik blijf bij een samenhang van omstandig heden, waarom ?? IK heb eens een tijd gereden met een auto die koelvloeistof verbruikte op een of 2 cilinders, heel iets maar. Deze auto trok lekker door, nadat de koppakking was vervangen was het grootste feest over.....

Net daarom koelt het de inlaat lucht zo goed. Wanneer een vloeistof naar gas toestand gaat, kost dat enorm veel warmte energie. Oftewel het water verdampt en trekt zo enorm veel warmte uit je lucht.Matthijs schreef:OK dan koelingspunt....... Dat kleine beetje water waar jij het over hebt gaat qua koeling dan ook niet op, waarom niet ?? Je hebt het over stoom, oftwel het water is al weer op z'n kookpunt dus veel zal het de inlaatlucht niet meer afkoelen![]()
Spuit maar eens een vluchtig goedje op je hand. Je hand koelt echt flink af. Terwijl als je ej hand in de vloeistof houd het niet koud is.
Dus daar zit ook het hele geheim ervan. Tis de bedoeling dat het verdampt. nog voordat je natuurlijk de arbeidsslag hebt.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
-
Thanks Michel, ik heb aan dat verhaal helemaal niets toe te voegen.
Uit dit verhaal blijkt ook dat teveel water injecteren niet goed is voor het vermogen: je zou de uitlaatgastemp. te ver omlaag kunnen brengen, waardoor je minder turbodruk krijgt. En dat wil je niet....
Dus de hoeveelheid water die je injecteert is van groot belang. Vandaar dat je bij Aquamist-systemen wat electronica meegeleverd krijgt om de boel optimaal af te kunnen stellen.
Als je in het bezit bent van een vrij-programmeerbaar motormanagementsysteem, is het vaak ook mogelijk om je waterinjectie daarmee te regelen.
Zo gebruiken wij een Motec M800 voor de aansturing van de waterinjectie bij de rallywagen (subaru impreza) van mijn werkgever.
Uit dit verhaal blijkt ook dat teveel water injecteren niet goed is voor het vermogen: je zou de uitlaatgastemp. te ver omlaag kunnen brengen, waardoor je minder turbodruk krijgt. En dat wil je niet....
Dus de hoeveelheid water die je injecteert is van groot belang. Vandaar dat je bij Aquamist-systemen wat electronica meegeleverd krijgt om de boel optimaal af te kunnen stellen.
Als je in het bezit bent van een vrij-programmeerbaar motormanagementsysteem, is het vaak ook mogelijk om je waterinjectie daarmee te regelen.
Zo gebruiken wij een Motec M800 voor de aansturing van de waterinjectie bij de rallywagen (subaru impreza) van mijn werkgever.
Ik denk als je teveel water erin mikt, dat je niet genoeg warmte hebt om je water te laten verdampen. Daardoor heb je oncomprimeerbare vloeistof in je motor. Dat zal je motor behoorlijke schade kunnen aanbrengen.Blue Thunder schreef:Thanks Michel, ik heb aan dat verhaal helemaal niets toe te voegen.
Tenminste ik dat dat gebeurd en dus ook het risico is ervan.
Dit weet ik trouwens niet zeker. Is gewoon de theoretische benadering wat ik hier ter plekke bedenk.
Zou best kunnen rammelen van alle kanten.
-
Als je inderdaad echt veel te veel water inspuit zou je kans hebben op hydrostatic lockup waarbij je aardig wat schade oploopt (kromme drijfstangen, kapotte kop/kapotte zuigers breken van je krukas enz)
Wil je het zo gek maken, dan moet je wel heel erg veel injecteren ( een groter volume dan je verbrandingskamer) en ik denk dat voor die tijd de motor al afslaat vanwege gebrek aan brandbaar mengsel.
In principe kan je het systeem redelijk veilig maken door bepaalde voorwaarden te creeren wanneer er waterinjectie mag plaatsvinden:
Bij de rallyauto hebben we een voorwaarde van 3000 tpm of meer en een druk hoger dan 0.7 bar voordat de injectie mag plaatsvinden. Verder is er gekozen voor een injector met een maximale flow die overeenkomt met de cilinderinhoud. Op deze manier kan er nooit teveel water geinjecteerd worden.
Ik geloof dat bij de Aquamist-systemen ook bepaalde parameters in te stellen zijn om te zorgen dat het niet fout kan gaan.
Het grootste gevaar is dan enkel dat als je volledig afhankelijk bent van waterinjectie om pingelen te voorkomen, je water opraakt of je een storing krijgt.
Tot nu toe hebben we met de subaru nog geen enkel probleem gehad met het systeem en we rijden nu nog met 1.4 bar. Deze week wordt er een andere turbo opgebouwd en we hopen dan op 1.8 bar te rijden.
We gebruiken TurboMax brandstof, waterinjectie en een spray-bar op de intercooler om de zaak niet te laten pingelen.
Wil je het zo gek maken, dan moet je wel heel erg veel injecteren ( een groter volume dan je verbrandingskamer) en ik denk dat voor die tijd de motor al afslaat vanwege gebrek aan brandbaar mengsel.
In principe kan je het systeem redelijk veilig maken door bepaalde voorwaarden te creeren wanneer er waterinjectie mag plaatsvinden:
Bij de rallyauto hebben we een voorwaarde van 3000 tpm of meer en een druk hoger dan 0.7 bar voordat de injectie mag plaatsvinden. Verder is er gekozen voor een injector met een maximale flow die overeenkomt met de cilinderinhoud. Op deze manier kan er nooit teveel water geinjecteerd worden.
Ik geloof dat bij de Aquamist-systemen ook bepaalde parameters in te stellen zijn om te zorgen dat het niet fout kan gaan.
Het grootste gevaar is dan enkel dat als je volledig afhankelijk bent van waterinjectie om pingelen te voorkomen, je water opraakt of je een storing krijgt.
Tot nu toe hebben we met de subaru nog geen enkel probleem gehad met het systeem en we rijden nu nog met 1.4 bar. Deze week wordt er een andere turbo opgebouwd en we hopen dan op 1.8 bar te rijden.
We gebruiken TurboMax brandstof, waterinjectie en een spray-bar op de intercooler om de zaak niet te laten pingelen.