[16V]hoge toeren

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
arradi
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 13 jan 2003 11:53

Hallo,

ik heb een probleem met mijn 16V, als ik namelijk flink heb getrapt en vervolgens bij de stoplicht stil sta dan blijft ie bij de 2000 toeren hangen maar bij normaal rijgedrag doet hij dit niet. door de moter af te zetten en weer aan te zetten loopt hij weer op 1000 toeren, weet iemand wat hier de oorzaak van is?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

volgens mij is dit normaal. Als ik stevig door gereden heb en ik laat hem meteen stationair draaien dan maakt ie ook wat meer toeren dan normaal
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Zelfs mijn 8v deed dit laatst :p
arradi
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 13 jan 2003 11:53

ik denk het niet voorheen deed ie dit niet en als een motor goed warm is moet deze veel rustiger klinken en geen hoge toeren draaien
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Mischien blijft de gasklep ff hangen of je stationair-nogietsgeval...tzal iig niet schadelijk zijn.

Ik gok er zelf echter op dat dit heel normaal is.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Hmm... Als ik effe stevig geplankt heb dan blijft bij stilstand het toerental even wat hoger hangen en valt rustig terug naar 900 tpm. Dus het lijkt me niet helemaal lekker.

Computerproblemen? If so: Format C: ;)
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

hier is een topic waar het alle maal uitgeled staat:
http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... t&start=50
arradi
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 13 jan 2003 11:53

Johan,

volgens mij heb je inderdaad gelijk, maar die regeleenheid zit deze bij de dynamo? kan ik erbij zonder deze eraf te halen? of moet de dynamo helemaal vervangen worden want ik heb namelijk begrepen dat de stroomregelaar in de dynamo zit of is dit iets anders dan een regeleenheid.
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

die regeleenheid van de dynamo weet ik niet veel af. want bij mij was het probleem alleen maar de km-teller kabel die kapot was.
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

arradi schreef:Johan,

volgens mij heb je inderdaad gelijk, maar die regeleenheid zit deze bij de dynamo? kan ik erbij zonder deze eraf te halen? of moet de dynamo helemaal vervangen worden want ik heb namelijk begrepen dat de stroomregelaar in de dynamo zit of is dit iets anders dan een regeleenheid.
Hmmmm, nee op je dynamo zit een spanningsregelaar, die zorgt ervoor dat je dynamo het huiste voltage stroom afgeeft aan de accu, heeft niks met je probleem te maken dus.

De regeleenheid (rekeneenheid, motormanagement, computer) zit in een zwart koektrommeltje links naast je blok. Dit is dus een soort computer die een aantal vitale zaken voor de motor regelt, inspuiting enzo. Hier zit bijvoorbeeld ook de chip in. Je kunt hier zelf niet veel aan doen als je er geen verstand van hebt. Doormeten is het antwoord.

Bij een probleem met het motormanagement kun je ook ff je accuklemmen loshalen (een aantal seconden), dan reset de computer zich en is het probleem misschien voorbij?
arradi
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 13 jan 2003 11:53

Nee, ik heb accu er een hele dag uit gehad maar heeft niet geholpen, gisteren een flink stuk gereden maar blijft dit doen. Gaat dit nou veel geld kosten? en weet iemand een specialist op dit gebied?
Plaats reactie