
[R5] How to make a rolkooi?
-
- Berichten: 165
- Lid geworden op: di 3 sep 2002 22:03
- Locatie: Uden
Heej is er iemand die ervaring heeft met het zelf maken van een fatsoenlijke rolkooi? Ik zou graag tips hebben om wat aan mijn uh.... veiligheid te doen
Of is het nou gewoon voor de fun? Na ja, boeien. Wie heeft tips?

Rally is NOT a crime!
My only limit, is the limit of my car!
My only limit, is the limit of my car!
Mensen deze jongen vraagt tips voor een rolkooi. Hij vraagt er niet om afgezeken te worden met zn tl
Tip: Laten doen. Beter door een bedrijf laten doen die het vaker heeft gedaan, zodat je met een aanrijding niet tussen je rolkooi gefrommeld zit.

Tip: Laten doen. Beter door een bedrijf laten doen die het vaker heeft gedaan, zodat je met een aanrijding niet tussen je rolkooi gefrommeld zit.
5 GT Turbo '88 GT5
Ok, ik heb net ff 3 dieptrieste reply's verwijderd, ik verwacht dus dat het daarbij blijft 

there is no spoon.
zoek gewoon een 2ehands gt turbo rolkooi. is een stuk minder werk en waarschijnlijk een stuk degelijker in een crach. Als je er zalf een wilt maken moet je een hoop kunnen.
1 precies zijn.
2 kunnen lassen
3 Juiste materaal hebben
4 een Haakse slijper
5 2 handen vol schroeven en moeren
6 een hoop geduld en geluk (want de eerste X zal wel een flopje worden) no offece
7 toch nog een hoop poen
8 goed kunnen afwerken
9 goed kunnen schuren en verven en weer schuren en weer verven
10 een hulp met dingen vasthouden
11 vast nog veeeeeel meer dan in nu snel ff kan opnoemen.
Volgens mij heeft Catrinus een halve matter kooi tekoop. Met behoud van achterbank dus
1 precies zijn.
2 kunnen lassen
3 Juiste materaal hebben
4 een Haakse slijper
5 2 handen vol schroeven en moeren
6 een hoop geduld en geluk (want de eerste X zal wel een flopje worden) no offece
7 toch nog een hoop poen
8 goed kunnen afwerken
9 goed kunnen schuren en verven en weer schuren en weer verven
10 een hulp met dingen vasthouden
11 vast nog veeeeeel meer dan in nu snel ff kan opnoemen.
Volgens mij heeft Catrinus een halve matter kooi tekoop. Met behoud van achterbank dus

ik mis er nog eentje trouwens:
een buigijzer voor 50mm doorsnede.
in het kader van zelf maken heb je daar ook gelijk het grotste probleem. ja kan namelijk de punten boven en onderaan niet haaks maken (past niet) en ook niet uit segmenten maken want dat is in geval van een ongeluk te zwak en dan steekt je hoofdbuis door je neusgat naar buiten.
Zelf maken kan dus alleen als je in de metaalbewerking / machinebouw o.i.d. zit.
er zijn hele lijsten met regelementn opgesteld door de FIA en ik hoor dan iedereen weer roepen dat ze toch geen wedstrijden gaan doen, maar het problem is dat als je zelf maar wat aanklooit met die buien en wanddiktes enzo dat het gevaarlijker is met als zonder. voor de leifhebbers heb ik mooie foto's ter illustratie van foute kooien.
een buigijzer voor 50mm doorsnede.
in het kader van zelf maken heb je daar ook gelijk het grotste probleem. ja kan namelijk de punten boven en onderaan niet haaks maken (past niet) en ook niet uit segmenten maken want dat is in geval van een ongeluk te zwak en dan steekt je hoofdbuis door je neusgat naar buiten.
Zelf maken kan dus alleen als je in de metaalbewerking / machinebouw o.i.d. zit.
er zijn hele lijsten met regelementn opgesteld door de FIA en ik hoor dan iedereen weer roepen dat ze toch geen wedstrijden gaan doen, maar het problem is dat als je zelf maar wat aanklooit met die buien en wanddiktes enzo dat het gevaarlijker is met als zonder. voor de leifhebbers heb ik mooie foto's ter illustratie van foute kooien.
there is no spoon.
zal het boek vanavond scannen
there is no spoon.
Hmmz, en mijn post is ook aangepast...terwijl ik alleen maar aangaf dat je er ook rekening mee moet houden dat je auto zwaarder wordt...das toch gewoon normaal? Mijn eerste liefde was namelijk ook een TL!Tijn schreef:Ok, ik heb net ff 3 dieptrieste reply's verwijderd, ik verwacht dus dat het daarbij blijft

Clio 16v.....
Ik heb zelf al meerderen rolkooien gemaakt , en ja het klinkt simpel maar een goede kooi maken is niet zo isie. Een goeie kooi maakt een auto ook veel stijver mits die goed bevestigd is. Dit betekent niet alleen aan de bodem van de auto , maar je moet als waren de kooi in de auto ophangen. Dan wordt de stijfheid van de auto veel groter. De kooien die ik meestal maakt zijn voor cross auto's dus gewoon van ijzeren constructiebuis van 50 of 55. Maar voor de weg is dat niet zo geschikt veel te zwaar dan krijg je z'n lompe auto. Dan zou ik een kooimaken van alluminium buis dit kun je ook goed vast bouten.Super 5 Devil schreef:Heej is er iemand die ervaring heeft met het zelf maken van een fatsoenlijke rolkooi? Ik zou graag tips hebben om wat aan mijn uh.... veiligheid te doenOf is het nou gewoon voor de fun? Na ja, boeien. Wie heeft tips?
En ff een tip heb het zelf al eens meegemaakt , als je er een kooi in hebt en je maakt een grote klapper ( een aanstormende vrachtwagen bv. ) mee en je zit ook nog eens een beetje knel en ze moeten je eruit snijden. Dan heb maar ff geduld duurt allemaal iets langer.
Heb 2 weken terug net mijn Rolbeugel in de auto gezet.
Dit is een Wiechers beugel. De pasvorm is i.t.t. sommige andere merken erg goed!
Maar ik had achteraf graag gewild dat ze dat bevestigingplaten NIET aan de kooi hadden gelast.
Liever gewoon los meeleveren, en dan zelf lassen.
Wieghers had het idee, om de platen door de remleidingen en door de benzineleidingen heen vast te maken.
Dus veel werk, alles afslijpen en verplaatsen.
Zelf heb ik gekozen voor een beugel, met H buis achter de stoelen en met een X achterin.
Dit is afdoende bij een rol.
Aangezien ik in een 3punts zit in een Sparcokuip, heb je een beugel nodig.
Met een komplete kooi, kun je soms LANG bezig zijn.
Vriend van mij had een GOEDKOPE kooi, en is 1 week bezig geweest.
(Let wel heeft een eigen schadeherstelbedrijf!! 1 week avonduren)
Alluminum, is alleen voor de SIER! En je loopt kans dat bij een ongeluk, de buizen scheuren!!
En een gescheurdebuis....zijn operatie messen.
Dus, nog maar even een nacht overslapen voordat je een keuze maakt.
Persoonlijk zou ik voor een stalen kooi gaan!
Op de site van http://www.esrij.nl kun je wel info vinden voer Wiechers kooien.
http://www.wiechers-sport.de/
Dit is een Wiechers beugel. De pasvorm is i.t.t. sommige andere merken erg goed!
Maar ik had achteraf graag gewild dat ze dat bevestigingplaten NIET aan de kooi hadden gelast.
Liever gewoon los meeleveren, en dan zelf lassen.
Wieghers had het idee, om de platen door de remleidingen en door de benzineleidingen heen vast te maken.

Dus veel werk, alles afslijpen en verplaatsen.
Zelf heb ik gekozen voor een beugel, met H buis achter de stoelen en met een X achterin.
Dit is afdoende bij een rol.
Aangezien ik in een 3punts zit in een Sparcokuip, heb je een beugel nodig.
Met een komplete kooi, kun je soms LANG bezig zijn.
Vriend van mij had een GOEDKOPE kooi, en is 1 week bezig geweest.
(Let wel heeft een eigen schadeherstelbedrijf!! 1 week avonduren)
Alluminum, is alleen voor de SIER! En je loopt kans dat bij een ongeluk, de buizen scheuren!!
En een gescheurdebuis....zijn operatie messen.
Dus, nog maar even een nacht overslapen voordat je een keuze maakt.
Persoonlijk zou ik voor een stalen kooi gaan!
Op de site van http://www.esrij.nl kun je wel info vinden voer Wiechers kooien.
http://www.wiechers-sport.de/
Een goeie kooi voorkomt dat er gezaagd moet worden, dus dat zegt wel iets over die kooi.Ruud schreef: Ik heb zelf al meerderen rolkooien gemaakt , en ja het klinkt simpel maar een goede kooi maken is niet zo isie. Een goeie kooi maakt een auto ook veel stijver mits die goed bevestigd is. Dit betekent niet alleen aan de bodem van de auto , maar je moet als waren de kooi in de auto ophangen. Dan wordt de stijfheid van de auto veel groter. De kooien die ik meestal maakt zijn voor cross auto's dus gewoon van ijzeren constructiebuis van 50 of 55. Maar voor de weg is dat niet zo geschikt veel te zwaar dan krijg je z'n lompe auto. Dan zou ik een kooimaken van alluminium buis dit kun je ook goed vast bouten.
En ff een tip heb het zelf al eens meegemaakt , als je er een kooi in hebt en je maakt een grote klapper ( een aanstormende vrachtwagen bv. ) mee en je zit ook nog eens een beetje knel en ze moeten je eruit snijden. Dan heb maar ff geduld duurt allemaal iets langer.
there is no spoon.
Een goeie kooi voorkomt dat er gezaagd moet worden, dus dat zegt wel iets over die kooi.[/quote]
Sorry maar als er een vrachtwagen vol met stenen van 40 ton ff door je deur naar binnen wilt , dan helpt de beste kooi ook niet meer. Ik denk dat ik zonder die kooi nu in het hemeltje der dooden had gezeten
.
Sorry maar als er een vrachtwagen vol met stenen van 40 ton ff door je deur naar binnen wilt , dan helpt de beste kooi ook niet meer. Ik denk dat ik zonder die kooi nu in het hemeltje der dooden had gezeten

-
- Berichten: 275
- Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:50
- Locatie: Andijk
Als je het mij vraagt.
Ik zou dan gewoon een nieuwe kopen, dan weet je zeker, dat je er ook wat aan hebt, het kost je geen gekl#@$i en tijd om hem in elkaar te zetten. En als je hem nieuw koopt zit er volgens mij ook een handleiding bij die je ongetwijfeld nodig zult hebben voordat je je boor in de vloer van je auto zet

Ik zou dan gewoon een nieuwe kopen, dan weet je zeker, dat je er ook wat aan hebt, het kost je geen gekl#@$i en tijd om hem in elkaar te zetten. En als je hem nieuw koopt zit er volgens mij ook een handleiding bij die je ongetwijfeld nodig zult hebben voordat je je boor in de vloer van je auto zet
ja ja... tuurlijk, hij zal best sterk geweest zijn, maar een te dikke kooi zorgt dus weer voor vertraging bij de hulpverlening bedoel ik. een gekeurde kooi kan relatief eenvoudig geknipt worden met de bekende jaws of life van de brandweer.Ruud schreef: Sorry maar als er een vrachtwagen vol met stenen van 40 ton ff door je deur naar binnen wilt , dan helpt de beste kooi ook niet meer. Ik denk dat ik zonder die kooi nu in het hemeltje der dooden had gezeten.
there is no spoon.
Als je dit wilt doen dien je in mijn ogen over de volgende dingen te beschikken:Super 5 Devil schreef:Heej is er iemand die ervaring heeft met het zelf maken van een fatsoenlijke rolkooi? Ik zou graag tips hebben om wat aan mijn uh.... veiligheid te doenOf is het nou gewoon voor de fun? Na ja, boeien. Wie heeft tips?
* een overlijdensverzekering waarin in de kleine lettertjes vermeld staat dat al dan niet dodelijk letsel wat door onrechtmatige of onkundige wijzigingen aan een voertuig wel verzekerd is... ?!
* een gezonde dosis doodsverachting en bereidheid "je zelf om zeep te helpen"...
* een technische opleiding (en nee een tandartsen opleiding valt daar niet onder

* theoretische kennis van en praktijkervaring met de krachten die kunnen inwerken op zo'n kooi en hoe de kooiconstructie de constructie van het voertuig beinvloed
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is absoluut niet grappig bedoeld.
Ik ken een voorbeeld van een "huis tuin en keuken" demonstratie waarbij ik met een moker een zelfgemaakte "kooi" bewerkte om te bewijzen dat een bepaald stupide heerschap door een buis van zijn eigen, voor een cross-auto, gemaakte kooi "gepenetreerd" zou worden in geval van een ongeluk...

Misschien krijg je nu het idee dat ik het niet zo'n goed idee vindt samen met het merendeel van de bovenstaande heren.
Voor rolkooien (roll-cage in het "Engels" btw...) kun je bij de daarin gespecialiseerde bedrijven terecht.
Merken als Matter en Devil zijn dan de eersten die in mij opkomen.
Met vriendelijke groet,
Gert aka Speedline
VA engineering in sint-oedenrode kan ik aanraden voor een op maat gemaakte oplossing. die man heeft gouden handen wat mij betreft en daar zit dus wel FIA keur op.
there is no spoon.
Hey gti-g60 zo`n kooi wat jij hebt krijg ik binnenkort ook maar dan van alu. Compleet van voor naar achter met kruis en zijprotectie en stang achter de stoelen langs. Kost wat maar dan heb je ook een kooi die gezien mag worden. Tja en ik denk dat die alu kooi best wel wat kan hebben. Maar staal is natuurlijk altijd beter
There will be plenty of time to rest when your dead
http://www.va-motorsport.com/Tijn schreef:VA engineering in sint-oedenrode...
yep, dat issem.
(heeft de williams laatst onder handen genomen, helemaal top.)
(heeft de williams laatst onder handen genomen, helemaal top.)
there is no spoon.
Dat "scheuren", laten we dat maar op breuk houden. En of de kooi nu van een aluminiumlegering gemaakt wordt of van staal maakt niet uit. De constructie is bepalend of er scheur of breukvorming optreed. En iedere constructie bezwijkt onder een voldoende grote kracht. Het is algemeen bekend dat je om de sterkte van staal te evenaren meer aluminium moet verwerken. Vandaar ook het beperkte gewichtsvoordeel.GTI1-G60 schreef:Alluminum, is alleen voor de SIER! En je loopt kans dat bij een ongeluk, de buizen scheuren!!
En een gescheurdebuis....zijn operatie messen
Dus aub geen tendentieuze uitlatingen doen. Zeker als deze niet onderbouwd worden. Persoonlijk heb ik ook een voorkeur voor staal maar non-ferro metalen, waar Aluminium dus ook onder valt, kunnen uitstekend voldoen mits goed verwerkt.
Vriendelijke groet,
Speedy
P.s.: Roep je ook in het vliegtuig dat aluminium alleen voor de sier is ? Kan nog lelijk tegenvallen...

tja laat em gewoon maken bij en bedrijf. biesheuvel ofzo. voor 500 euro zit er een groep n kooi in voor je dan ben je in een keer klaar. of las em eens in een sloopauto. heeft een maat van mij ook gedaan. dan kan je kijken hoe et wordt. hij werkt bij een staalbedrijf voor de stadsverwarming. hij had de ruimte de apperatuur en gereedschap en vooral de handigheid ervoor. als je er nu al tegenopkijkt en niet precies weet hoe en wat......niet aan beginnen. gewoon laten maken dan. en tipje als je em laat maken neem er een met een fia keur erbij. dat zegt toch wel weer wat over de kooi. dus niet zo een remola dingetje.