[GTT] Bumper maken met polyester en strak maken

Alles wat te maken heeft met plaatwerkerij en het interieur
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

red_Turbo schreef:dan krijg je wel een hele dikke bumper denk ik.

moet je dus gaan rekenen.

paar graam van ene en dan 2% daarvan van de ander
moet je even kijken hoeveel je precies nodig hebt.

zit er veel in zo'n potje
[img]http://www.hammerite.nl/_images/_visual ... lamuur.jpg[/img]
<--------------------------------->
10-15 cm
some people are alive only because it's illegal to kill them
red_Turbo
Berichten: 630
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 16:56
Locatie: Rouveen

maak je gewoon eerst een kwart klaar. misschien heb je weegschaaltje thuis(zo;n keuken ding) kijk je of je dan genoeg hebt
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

red_Turbo schreef:maak je gewoon eerst een kwart klaar. misschien heb je weegschaaltje thuis(zo;n keuken ding) kijk je of je dan genoeg hebt
Ok, ik probeer het wel eventjes :)
some people are alive only because it's illegal to kill them
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

jeetje zeg, doe niet zo moeilijk. Dat komt echt niet op een grammetje hoor !!! Meestal word die zooi een beetje rozig als het je het mengt. En maak niet meer aan dan dat je in de "uithardingtijd" kunt verwerken (reken op max 10 min). Anders kun je het namelijk weg gooien
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

oja, had je niet beter eerst een matje kunnen plakken aan de achterzijde ??? Lijkt me wel nodig
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Tom schreef:oja, had je niet beter eerst een matje kunnen plakken aan de achterzijde ??? Lijkt me wel nodig
Ik doe eerst de gleuven waar de rubberen strips hebben gezeten.

Daarna doe ik pas de scheuren, en dan doe ik uiteraard eerst polyster matjes erachter.

maar bij die gleuven, ik las ergens dat het nog ging inzakken, moet ik daarom met lagen werken en die eerst laten drogen/inzakken?
some people are alive only because it's illegal to kill them
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

is mischien wel beter om het niet in 1 keer dicht te smeren. Maar als je hem "op zijn rug" legt dan zal dat inzakken nog wel meevallen denk ik (alleen mischien aan de uiteindes)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Paskie
Berichten: 631
Lid geworden op: vr 25 jan 2002 0:00
Locatie: Arnhem...

het is net zoals Tom al zei: die verhoudingen hoef je je niet al te druk over te maken . Maar t is toch beter om t in 2 of 3 lagen aan te brengen want als je t in een dikke laag probeert is de kans groot dat er een dikke bult zit en schuur je je dus de pleures :( .
Het beste is om eerst dat matje te plakken aan de achterkant
scherpe kanten wegsteken/wegschuren
dan de eerste laag(zie t meer als opvulling)
weer ff schuren
en dan pas de laatste laag (en met deze laag kun je t geheel mooi afplamuren)
weer schuren
als t niet strak genoeg is kun je t nog een keer plamuren

suc6
Turbo-Peer
Berichten: 424
Lid geworden op: zo 24 mar 2002 0:00
Locatie: Noord-Brabant

Met glasvezelplamuur heb ik die sleuven afgelopen week ook dichtgemaakt. De verhouding verharder/plamuur komt niet zo precies.

Daarna heb ik 't strak gemaakt met autoplamuur.

Werkt perfect!
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Glasvezelplamuur is niet geweldig vind ik, bison combi power is harder... tot 160 kg/cm2 en das veel!
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Ok, vanmiddag even die gleuf volgestopt met polyesterplamuur.

Hier wat fototjes:

[img]http://members.home.nl/chrisvollenberg/bumper.jpg[/img]

Deze week even opschuren, dan autoplamuur erop, weer schuren. En dan ga ik aan de scheuren beginnen.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Beter eerst die scheuren schoonmaken en vullen en daarna het hele geheel plamuren en schuren!

1 er komt allemaal stof in je scheuren
2 die scheuren laten ook dikke naden achter die je weer moet nabewerken met plamuur en daarna schuren.

Maargoed, ziet er wel netjes uit :)
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Steven (Fiets) schreef:Beter eerst die scheuren schoonmaken en vullen en daarna het hele geheel plamuren en schuren!

1 er komt allemaal stof in je scheuren
2 die scheuren laten ook dikke naden achter die je weer moet nabewerken met plamuur en daarna schuren.

Maargoed, ziet er wel netjes uit :)
Ik bedoelde eerst autoplamuur voor de gleuf. Aan die scheuren heb ik nog niets gedaan, daar ga ik volgende week aan beginnen.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Oke, net even bison-kombi power gekocht, autoplamuur en polyster hars en dergelijke.

Eind van de week weer hobbyen :)
some people are alive only because it's illegal to kill them
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

beter op het eind pas alles afwerken, dan is ook de kans op beschadiging van je eerdere werkje niet aanwezig aangezien je dit toch nog moet afwerken
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Wat is autoplamuur??

Wat voor spul is 't??
Mrtn = Maarten
Turbo-Peer
Berichten: 424
Lid geworden op: zo 24 mar 2002 0:00
Locatie: Noord-Brabant

de hobby-autoplamuur van alabastine komt in elk geval uit een tube. Het is veel dunner/makkelijker verwerkbaar dan bijvoorbeeld polyesterplamuur. Het is dus geschikt om de laatste putjes/kleine ondiepe scheurtjes op te vullen.
Het schuurt ook makkelijker weg dan polyesterplamuur en al helemaal in vergelijking met het orgineel polyester van de bumper, zodat je het echt glad kunt maken.

Ik ben vandaag gestopt met schuren van mijn voorbumper zodat ik het morgen in de kunststof-grondlak kan zetten.
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Chrisv schreef:Oke, net even bison-kombi power gekocht, autoplamuur en polyster hars en dergelijke.

Eind van de week weer hobbyen :)
Met die bison combi power wel ff opletten dat je niet teveel van dat spul aan de buitenkant krijgt. Tis zo gruwelijk hard dat het nauwelijks weg te schuren is :)

Dus scheur opentrekken, ff ontvetten met een sloot wasbenzine (denk aan het milieu ;) )
Dan lekker veel van dat spul ertussen, bumper zelf laten sluiten. Iig niet teveel aandrukken, dan lijmt ie onder spanning en dan scheurt ie veel sneller.

En dan met je vinger even het naadjes gladstrijken aan de buitenkant.
De gebruiksaanwijzing zeurt weer over vastplakkende vingers, maar gezien je die sloot wasbenzine nog in de buurt hebt krijg je dat er makkelijk af.
Het gaat er iig om dat je er maar een dun laagje af hoeft te scheuren, want ik kan je wel vertellen dat een dikke klodder heel lang duurt voor ie weg is ;)

Oja, aan de binnekant moet je die naad wel even een beetje platstrijken zodat ie daar goed kan hechten aan het omliggende materiaal van de scheur dus in T vorm: onderkant T is buitenkant bovenkant T is aan de binnenkant.

Snappie het nog? :D
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Haha nee dat laatste snapte ik niet meer helemaal maar bedankt voor de info :)
some people are alive only because it's illegal to kill them
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

gewoon aan de binnenkant een dikke laag :)
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Turbo-Peer schreef:de hobby-autoplamuur van alabastine komt in elk geval uit een tube. Het is veel dunner/makkelijker verwerkbaar dan bijvoorbeeld polyesterplamuur. Het is dus geschikt om de laatste putjes/kleine ondiepe scheurtjes op te vullen.
Het schuurt ook makkelijker weg dan polyesterplamuur en al helemaal in vergelijking met het orgineel polyester van de bumper, zodat je het echt glad kunt maken.

Ik ben vandaag gestopt met schuren van mijn voorbumper zodat ik het morgen in de kunststof-grondlak kan zetten.

Hmm volgensmij heb ik gisteren de verkeerde gekocht. Heb het hem 2 keer gevraagd daar in die autozaak, eikels.
Ik heb nu een potje van motip, en er staat op polyesterplamuur terwijl ik gvd 2 keer om autoplamuur gevraagd heb.
Nou strax maar eens teruggaan dan.
Bij de gamma hadden ze geen autoplamuur trouwens. Waar halen jullie dat?
some people are alive only because it's illegal to kill them
Rudo
Berichten: 5061
Lid geworden op: di 24 jul 2001 0:00
Locatie: Velsen-Noord

Chrisv schreef:Bij de gamma hadden ze geen autoplamuur trouwens. Waar halen jullie dat?
Praxis! :D
gerjo
Berichten: 201
Lid geworden op: ma 1 jul 2002 8:38
Locatie: Haarlem,Holland

HEE, Ik werk bij de Gamma in Haarlem en we hebben gewoon polyesterplamuur van alablastine :(

Werkt prima hoor. Ooit een roestgat in de carosserie van een oude escort mee opgevuld.

Of autoplamuur moet echt iets heel anders zijn? Maar dat weet ik niet.


:D :lol:
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

gerjo schreef:HEE, Ik werk bij de Gamma in Haarlem en we hebben gewoon polyesterplamuur van alablastine :(

Werkt prima hoor. Ooit een roestgat in de carosserie van een oude escort mee opgevuld.

Of autoplamuur moet echt iets heel anders zijn? Maar dat weet ik niet.


:D :lol:
Ja het kan zijn dat ik toch het goede heb gekregen, vond het ook raar omdat ik het 2 keer had gevraagd. maar er staat op polyesterplamuur.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Wat is autoplamuur dan?? wat voor goedje is 't??
Mrtn = Maarten
gerjo
Berichten: 201
Lid geworden op: ma 1 jul 2002 8:38
Locatie: Haarlem,Holland

zou ik dan ook wel eens willen weten, want idd bepaalde mensen hebben het over polyesterplamuur en autoplamuur. Wie weet het antwoord ? Wie o Wie? Help ons uit ons lijden!!! :lol: :D
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Misschien staalplamuur? :S
Turbo-Peer
Berichten: 424
Lid geworden op: zo 24 mar 2002 0:00
Locatie: Noord-Brabant

Ga naar een goeie dhz zaak zoals Formido :D

Daar hebben ze het hele assortiment van alabastine, dus polyesterplamuur èn autoplamuur.

polyesterplamuur is harder dan autoplamuur, dus minder goed weg te schuren. Daarnaast droogt het vele malen sneller dan autoplamuur.
Autoplamuur is dunner/makkelijker verwerkbaar en komt uit een tube. Zit dus niet in zo'n potje met verharder zoals polyesterplamuur.

als je de gleuven in de bumper al hebt opgevuld met glasvezelplamuur en dat een beetje dik hebt opgebracht zou ik dat eerst zo vlak mogelijk schuren en dan direct met autoplamuur strak maken, dus de laatste scheurtjes en putjes die eventueel nog in het gedroogde glasvezelplamuur zitten wegwerken.
Polyesterplamuur heb je dan niet nodig. Polyesterplamuur is makkelijker voor redelijk kleine ondiepe carroserie-beschadigingen, glasvezelplamuur voor diepe beschadigingen of als opvulling. Glasvezelmatjes met hars kun je gebruiken als je een gat moet overbruggen of iets dergelijks.
Autoplamuur geldt bij al deze plamuurmogelijkheden als afwerkplamuur evenals spuitplamuur. Spuitplamuur wordt daarnaast ook gebruikt als basis voor het spuiten.
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
gerjo
Berichten: 201
Lid geworden op: ma 1 jul 2002 8:38
Locatie: Haarlem,Holland

Ik dank u voor uw heldere uitleg :wink:
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Sorry, maar Gamma, Praxis of Formido in één zin gebruikt met "goede bouwmarkt?"

Zeker nog nooit echt geklust? :lol: Dan koop je namelijk zo min mogelijk bij die doe-het-zelf zaken, want dan kun je het ook mij helemaal zelf doen, zonder goede spullen! :lol:
gerjo
Berichten: 201
Lid geworden op: ma 1 jul 2002 8:38
Locatie: Haarlem,Holland

klopt, en btw koop het lekker bij de groothandel voor bedrijven. Zijn meestal nog goedkoper ook. Ik ken het weten. Ik haal mijn spullen ook niet bij de gamma, (of ik moet geen zin hebben ergens anders heen te gaan)terwijl ik er zelfs werk. Haal het lekker bij de buren (Keur Bouwmatron, vd Boogaard in h'lem, enz) Is goedkoper en beter. Niet doorvertellen hoor. :wink: :lol: :D
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Heb net even in het potje polyesterplamuur gekeken en daar zit wel wat anders in dan in het eerdere potje polyesterplamuur welke ik had gekocht.
Veel fijner spul, en er zit ook een tubetje verharder bij. Staat ook bij dat het makkelijker wegschuurt e.d..
Zal dan dus toch wel goed zijn denk ik.
some people are alive only because it's illegal to kill them
gerjo
Berichten: 201
Lid geworden op: ma 1 jul 2002 8:38
Locatie: Haarlem,Holland

het kan sowieso, zal dus alleen wat lastiger schuren zijn. Dat is het enige, voor zover ik begrijp uit bovenstaande reacties. :wink:
Goof
Berichten: 1647
Lid geworden op: ma 19 mar 2001 0:00
Locatie: Den Haag

Turbo-Peer schreef: Autoplamuur geldt bij al deze plamuurmogelijkheden als afwerkplamuur evenals spuitplamuur. Spuitplamuur wordt daarnaast ook gebruikt als basis voor het spuiten.
Schuur je dat nog, spuitplamuur??
Of is het direct grondverf/kleur eroverheen?
gerjo
Berichten: 201
Lid geworden op: ma 1 jul 2002 8:38
Locatie: Haarlem,Holland

Goeie vraag. Volgens mij moet je de spuitplamuur heel licht opschuren om het iets ruwer te maken. gebruik korrel 400 hiervoor, maar durf het niet zeker te zeggen.
Grondverf moet je officieel ook nog eerst opschuren voordat je erover gaat verven. Het zorgt alleen maar voor een betere hechting van de verf, maar of dit ook zo is met autolak, dat weet ik niet zeker
Plaats reactie