GTT motor spuit olie

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
red_Turbo
Berichten: 630
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 16:56
Locatie: Rouveen

Ik heb het volgende probleem.

als ik na een ritje mijn motor kap open doe is het allemaal olie.

dus ik maak het schoon geef goed gas maar zie nergens olie van daan komen. rijden en na poosje motorkap open weer olie.

dus weer schoon gemaakt, maar nog steeds nix te zien als je goed veel gas geeft.

hij bouwt niet echt druk op dus er is iets lek maar wat.

heb alle slangen al nagekeken en waren zo ver ik kon zien allemaal goed.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Hmm... Het lijkt erop dat het van je turbo afkomt. Die bouwt namelijk minimale druk op bij gas in z'n neutraal...

Waar komt de olie precies terecht?
red_Turbo
Berichten: 630
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 16:56
Locatie: Rouveen

heb ook geprobeerd om turbo ook te gebruiken stil staand. klep gaat wel klein stukje open en dicht en dump blaast ook hard. maar dan geen olie.

alleen tijdens rijden. (wel met het nodige toerental maar niet te veel)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Blaast je dump ook tijdens het rijden? Klinkt ie gewoon normaal? Komt daar de olie niet uit?
red_Turbo
Berichten: 630
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 16:56
Locatie: Rouveen

nee heb gekeken maar het komt niet uit de dump


als ik 50 rij in de 5 hoeveel bar moet ie dan hebben?

moet ie ongeveer op streepje 4-5 staan koude motor
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

red_Turbo schreef:nee heb gekeken maar het komt niet uit de dump


als ik 50 rij in de 5 hoeveel bar moet ie dan hebben?

moet ie ongeveer op streepje 4-5 staan koude motor
Huh, 50 in de 5 heb je toch geen druk?
some people are alive only because it's illegal to kill them
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Hij heeft het over oliedruk, denk ik... :)
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Merijn schreef:Hij heeft het over oliedruk, denk ik... :)
Haha stom.

Ja dan zit hij op 4-5 ja bij mij tenminste
some people are alive only because it's illegal to kill them
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

idd, rond de 4 a 5 bar, bij warme motor loopt ie terug naar 2 ongeveer en bij een warme stationair draaiende motor soms bijna naar 0. Ik denk toch ook dat het met je turbo te maken heeft.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
red_Turbo
Berichten: 630
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 16:56
Locatie: Rouveen

en als ik over een paar uurtjes de gt start (is dan dus helemaal koud) hoeveel moet ie dan aangeven stationair?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

bij een koude motor is de druk stationair ongeveer even hoog als rijdend (niet stationair), bij warme motor komt er meestal pas verschil in
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

inderdaad
some people are alive only because it's illegal to kill them
red_Turbo
Berichten: 630
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 16:56
Locatie: Rouveen

4-5 dus?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ja, bij een koude stationair draaiende motor is de druk dus erg hoog. Onder andere daarom is het dus ook erg slecht om met een koude motor te gaan stampen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
red_Turbo
Berichten: 630
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 16:56
Locatie: Rouveen

dan is de olie nog dik.

maar als ie zometeen gewoon 4-5 aangeeft dan is de druk goed he.

en als ie goed warm is dan moet is stationair 1-2 aangeven toch?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ja, idd. De druk moet juist vrij hoog zijn bij een koude motor. En bij warme motor moet ie ook wel 1 a 2 zijn, liever niet minder.

Let er ook op dat de olie druk meters van de GTT nou niet bepaald het sterkste punt van de auto zijn. De elektrische aansluiting hiervan wil nog wel eens haperen. De sensor zat meen ik aan de voorkant ergens onder aan je blok en de kabels lopen volgens mij door de centrale stekker bij de linker koplamp. Die stekker wil ook wel eens vol zitten met van die groene koper roest
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
red_Turbo
Berichten: 630
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 16:56
Locatie: Rouveen

ja de sensor zit aan de leiding die naar de turbo toe gaat. die is ook wel dicht volgens mij.

maar heb vanmorgen alle leidingen weer eraf gehaald en er weer opgezet. maar heb nog niet gekeken of ie weer lekte nog geen tijd voor gehad.

hij had vanmorgen weinig druk met koude motor dus denk dat ie nog niet dicht is.
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Niet vergeten die olie steeds weer bij te vullen hè! ;)
red_Turbo
Berichten: 630
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 16:56
Locatie: Rouveen

heb voor de zekerheid toch maar even wat olie in de koffer gelegd.

hij spuit maar heel klein beetje elke x.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

het zou ook kunnen zijn : dat bij het rijden je oliepijlstok omhoog komt en dan heb je ook overal olie .
dit kan voorkomen als je echt heel erug veel druk in je blok hebt . ik heb het zelf ( gelukkig niet met mijn auto ) al eens meegemaakt wat een zooitje .
en je blijft maar zoeken naar iets wat lekt .
red_Turbo
Berichten: 630
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 16:56
Locatie: Rouveen

de peilstok zit er wel heel erg los in. heb er nog 1 thuis liggen dus zal die is proberen(zit veel strakker).

bijna 5 uur dan kijk ik wel even
Mickael
Berichten: 985
Lid geworden op: vr 8 feb 2002 0:00
Locatie: Dordrecht

Heb dit dus ook een keer meegemaakt met een r5 express, dat de peilstok lekte. Is erg leuk zoeken, als ie er wel nog in zit, maar er langs lekt. Zat ook alles onder de olie en stinken :-*

Is zeker een hele goede mogelijkheid!
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Is het al opgelost?
red_Turbo
Berichten: 630
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 16:56
Locatie: Rouveen

denk het wel heb nog geen tijd gehad om het schoon te maken onder de kap maar aan de druk te zien lekt hij niet omdat hij die behoud.

maar als ik de auto op contact zet dan is de druk meter eerst een peilstok toch?

kun je daar van op aan? heeft bij mij nog nooit op 3 ofzo gestaan met motor uit.
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

red_Turbo schreef:denk het wel heb nog geen tijd gehad om het schoon te maken onder de kap maar aan de druk te zien lekt hij niet omdat hij die behoud.

maar als ik de auto op contact zet dan is de druk meter eerst een peilstok toch?

kun je daar van op aan? heeft bij mij nog nooit op 3 ofzo gestaan met motor uit.
Ja, bij contact aan peilt hij eerst, als ik het goed heb moet hij dan op 4 staan geloof ik.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Ik kan me niet voorstellen dat het daar weg komt. bij de pijlstok wel te verstaan.

Al hij daar olie spuit hej je een veel te hoge carther druk. en dan zou ik eerst kijken hoe het zit met jou carther ontluchting.
red_Turbo
Berichten: 630
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 16:56
Locatie: Rouveen

volgens mij spuit hij daar ook niet hoor.

ik heb de slang naar het filter(carterontluchting) eraf gehaald en die van het spruitstuk ook. die van kleppendeksel en onderuitblok komen indat potje en daar zit slang op richting de straat :D .

maar die meter die klopt altijd wel? bij mij staat hij op 1 en klopt ook wel. staat net iets boven minimum.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Abel schreef:Ik kan me niet voorstellen dat het daar weg komt. bij de pijlstok wel te verstaan.

Al hij daar olie spuit hej je een veel te hoge carther druk. en dan zou ik eerst kijken hoe het zit met jou carther ontluchting.

het hoeft niet zo te zijn bij deze .

maar het kan wel degelijk dat je je oliepijlstok eruit blaast , ik kan ook een 5 gt noemen die het 2 x heeft meegemaakt
red_Turbo
Berichten: 630
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 16:56
Locatie: Rouveen

nou volgens mij is het probleem met het olie spuiten wel afgelopen door het controleren van alle slangen.

heb hem nog niet hoog in toeren gehad maar denk dat het nu wel over is

heeft nu alleen beetje lage druk met koude motor maar dat zal wel komen door de turbo(zie ander topic).
jetab
Berichten: 679
Lid geworden op: ma 19 mar 2001 0:00
Contacteer:

Ik heb precies hetzelfde. Ik merk dat het alleen voorkomt bij ca. 5000 toeren en hoger en alleen als ik rij, dus niet stilstaand... Na de 5e keer schoonmaken en testen zag ik dat de peilstok een kleinbeetje omhoog stond. Ik weet bij 100% zeker dat het hier uit is gekomen. Vreemde is waarom bij de pijlstok en niet bij de karterontluchting (CUP aangesloten).... iemand een iedee waar het aan kan liggen? Zuigerveren kaduk waardoor er druk in de karter ontstaat? Toch vreemd dat hij druk opbouwd in de carter terwijl er via de karterontluchting de druk weg zou kunnen....

tips? ideeen? ervaringen?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Klinkt misschien wat simpel, maar is de carterontluchting niet verstopt? Heb ik ook een x gehad...
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Uhm... Is de carterontluchting misschien verstopt? Hij moet zijn druk ergens kwijt en misschien is dat de enige plek waar het nog weg kan. (Het kan best zijn dat ik nu een lulverhaal opgehangen heb. :) )
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Zeg dan nix, zeker niet als het er al staat :p
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

hehe... Ik ga dat topic niet door liggen ploegen, he! :)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

En ik typ nogal langzaam, vandaar dat ik 2 minuten later was dan jij... ;)
Plaats reactie