[Transmissie] 6-versnellingsbak
Een voorlopige raming voor de complete gemodificeerde bak is tussen de 1500,- en 2000,- voor een nieuw exemplaar. Indien er een sper gespecificeerd wordt komt daar nog tussen de 750,- en 1000,- bij...
Dat dus is inclusief alle benodigde modificaties om hem in een GTT of Clio te lepelen.
Groeten Speedy...
Dat dus is inclusief alle benodigde modificaties om hem in een GTT of Clio te lepelen.
Groeten Speedy...
Laatst gewijzigd door speedline op di 18 mar 2003 8:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Contacteer:
hmm en voor de alpine turbo?
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Ben schreef:Ik blijf altijd weer met verbazing lezen. Speedline ben je een lopende auto encyclopedie?

Als je het over personenwagen-, bedrijfsauto-, vliegtuig- of landbouwtechniek hebt kan ik aardig meepraten. Maar personen- en bedrijfsauto's zijn een echte passie.
Ik wordt net zo enthousiast van een 3-tons Sprinter met Brabus chipje welke 185 loopt als de nieuwste gekietelde biturbo Brabus V12 bij wijze van spreken.
-
- Contacteer:
Hmm, dus zowel personen- als bedrijfswagens? Hoe is deze combo dan? Deze fijne mercedes zorgt ervoor dat we zelfs met deze last vrij vlot van A naar B kunnen, wat heeft dat ding een trekkracht zeg, slaat nergens op...
[img]http://www.bezemer-rally.nl/2002/Images ... 67_IMG.JPG[/img]
Gijs
[img]http://www.bezemer-rally.nl/2002/Images ... 67_IMG.JPG[/img]
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
-
- Contacteer:
PS: Jammer genoeg is de mercedes niet helemaal van ons, of erger nog, helemaal niet van ons, maar ok, we mogen hem af en toe lenen...
Bezemer Rally Team
Fantastisch apparaat zo'n Sprinter. Zeker omdat het de 1e generatie Sprinter CDI is. In dit geval een 4-tonner met een gvw van 3,5ton (denk ik zo) en een wielbasis van 4025mm. En voor dit werk de kortste eindoverbrenging in de 4.00:1 range. (ca. 125km/h bij 3500min-1) Welke motor en bak zijn er gespecificeerd ? Sprintshift (Sequentronic) i.c.m. een 4"13"- of 4"16"-motor van respectievelijk 95kw/129pk en 300Nm of 115kw/156pk en 330Nm ?clio_rally schreef:[img]http://www.bezemer-rally.nl/2002/Images ... 67_IMG.JPG[/img]
Gijs
Of zijn het zulke gieren dat ze het ABS/ABD en ASR hebben afbesteld en een 4"11"-motor hebben gespecificeerd ?
-
- Contacteer:
Hoho, bedrijfswagens zijn niet helemaal mijn ding. Volgens mij is het inderdaad een viertonner, maar zo gekeurd dat je er zonder groot rijbewijs in mag rijden, kan dat? Verder volgens mij de grootste motor, maar helaas begrenst door Bezemer op 140 km/h...
Gijs
PS: Zijn niet bepaald gieren, zeker niet in hun sponsorbijdrages...
Gijs
Bezemer Rally Team
Omdat er nogal wat "gelazer" is geweest omtrent het nut van een zesversnellingsbak zal ik dit proberen te verduidelijken. Als we nu uitgaan van twee auto's, bijvoorbeeld een Clio Williams, en we rusten 1 exemplaar uit met de Getrag 6 bak die wij op het oog hebben !
Die Getrag 6 bak is zo ontworpen dat we de eerste vijf overbrengingen sportief kunnen gebruiken. De zesde overbrenging is vrij lang en geeft op kruissnelheid een aangenaam laag toerental. Het snelheidsbereik van de 6 bak in de eerste 5 versnellingen is ongeveer gelijk aan het snelheidsbereik van de Renault 5 bakken in de eerste 4 versnellingen !!!
Daaruit volgt dat als we met de 6 bak schakelen in die eerste vijf versnellingen dat de motor op een hoger toerental oppakt in de volgende versnelling als bij de standaard auto. De 6 bak is dus volgens het "close-ratio" principe.
Ff versimpelen:
Laten we stellen dat we schakelen van 2 naar 3 bij allebei de versnellingsbakken. In de standaard auto zakt het toerental van bijvoorbeeld 6500min-1 naar 4000min-1. Bij de zesbak zakt het toerental van 6500min-1 naar bijvoorbeeld 4750min-1.
Pakken we nu de vermogens- en koppelkromme erbij zien we dat bij 4750min-1 meer vermogen beschikbaar is als bij 4000min-1. Met de 6 bak uitgerust zal de Williams dus sneller accelereren omdat het aan de wielen beschikbare vermogen bij elke gegeven snelheid constant hoger is.
Indien we over een laag schakeltoerental praten zakt de motor ook minder ver terug in toeren maar zien we nu nog een positief effect. Namelijk dat de motor langer en lager in het "groene-gebied" (toerengebied met laagste specifieke verbruik, hier draait de motor op zijn efficientst) gereden kan worden. Hierdoor daalt het verbruik !
Dus als eindconclusie kunnen we stellen dat met een juiste rijstijl we het verbruik kunnen verminderen maar dat de prestaties er altijd op vooruit zullen gaan.
Er zijn verschillende versies leverbaar met verschillende gearingsets voor de versnellingen en verschillende eindreducties.
Nou ik hoop dat ik het een en ander verduidelijkt heb !
Groeten,
Speedy
Die Getrag 6 bak is zo ontworpen dat we de eerste vijf overbrengingen sportief kunnen gebruiken. De zesde overbrenging is vrij lang en geeft op kruissnelheid een aangenaam laag toerental. Het snelheidsbereik van de 6 bak in de eerste 5 versnellingen is ongeveer gelijk aan het snelheidsbereik van de Renault 5 bakken in de eerste 4 versnellingen !!!
Daaruit volgt dat als we met de 6 bak schakelen in die eerste vijf versnellingen dat de motor op een hoger toerental oppakt in de volgende versnelling als bij de standaard auto. De 6 bak is dus volgens het "close-ratio" principe.
Ff versimpelen:
Laten we stellen dat we schakelen van 2 naar 3 bij allebei de versnellingsbakken. In de standaard auto zakt het toerental van bijvoorbeeld 6500min-1 naar 4000min-1. Bij de zesbak zakt het toerental van 6500min-1 naar bijvoorbeeld 4750min-1.
Pakken we nu de vermogens- en koppelkromme erbij zien we dat bij 4750min-1 meer vermogen beschikbaar is als bij 4000min-1. Met de 6 bak uitgerust zal de Williams dus sneller accelereren omdat het aan de wielen beschikbare vermogen bij elke gegeven snelheid constant hoger is.
Indien we over een laag schakeltoerental praten zakt de motor ook minder ver terug in toeren maar zien we nu nog een positief effect. Namelijk dat de motor langer en lager in het "groene-gebied" (toerengebied met laagste specifieke verbruik, hier draait de motor op zijn efficientst) gereden kan worden. Hierdoor daalt het verbruik !
Dus als eindconclusie kunnen we stellen dat met een juiste rijstijl we het verbruik kunnen verminderen maar dat de prestaties er altijd op vooruit zullen gaan.
Er zijn verschillende versies leverbaar met verschillende gearingsets voor de versnellingen en verschillende eindreducties.
Nou ik hoop dat ik het een en ander verduidelijkt heb !
Groeten,
Speedy
Kom op Sven, een Alpine Turbo heeft een transaxle constructie met de aanrdijflijn in lengte toch ?!Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:hmm en voor de alpine turbo?
Dan past een bak die geschikt is voor dwarse inbouw er toch niet in. De aandrijfasflenzen staan dan, van bovenaf gezien, 90 graden verkeerd

Groeten Speedy...
Laatst gewijzigd door speedline op di 18 mar 2003 8:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb het niet over de sponsorbijdrages. Maar over het bestede bedrag aan het wagenparkclio_rally schreef:Hoho, bedrijfswagens zijn niet helemaal mijn ding. Volgens mij is het inderdaad een viertonner, maar zo gekeurd dat je er zonder groot rijbewijs in mag rijden, kan dat? Verder volgens mij de grootste motor, maar helaas begrenst door Bezemer op 140 km/h...
Gijs

Dat terugkeuren kan zeker. Gewoon 3500kg gvw en dan mag je er fijn met B in rijden. Maar je hebt wel een technisch gvw van 4600kg en je kunt dus flink overbeladen. Dat overbelading ook schering en inslag is in deze categorie auto's verklaart meteen waarom deze auto's technisch worden overbemeten.
Als er een vijfcilinder in ligt is het een 416cdi. Dan heb je de beschikking over dezelfde motor als in de alle 270cdi modellen van mercedes benz. Een 2.7-liter vijfcilinder in lijn met dubbele bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder, 1e generatie common rail (1350bar en 2 inspuitingen) en een variabele geometrie turbo. Deze motor is ivm de levensduur en "behandeling" in dit segment flink gedrosseld. Namelijk zo'n 156pk en 330Nm. Dat koppel is zo laag omdat de bak niet meer aan kan (bij de gewenste levensduur !).
Als je lichtere versies besteld met een langere eindoverbrenging loopt hij 161km/h begrensd

Die begrenzing op 140km/h zal wel het maximale toerental zijn wat de motor af fabriek mag draaien. In de 5e (en evt. 6e versnelling bij sprintshift) versnelling is de motor altijd begrensd. In een bepaald hoog snelheidsgebied maakt de motor een lager maximaal toerental. Mercedes levert namelijk alleen begrenzingen op 100 en 120km/h. En ik geloof niet dat er op andere klantverzoeken in wordt gegaan bij een Sprinter.
Maar om kort te sluiten: een fijne auto ! Maar zit er nu een normale handgeschakelde bak in of is er Sprintshift (Sequentronic) aanwezig ? Je kunt het makkelijk zien door het ontbreken van het koppelingspedaal en de speciale kortere versnellingspook. Een zeer fijn systeem wat zijn meerprijs van slechts 800,- dik waard is.
Update:
We zitten te denken aan de mogelijkheid van gelijke aandrijfaslengtes. Maar hier is waarschijnlijk een extra constructie voor nodig met eventueel werk aan de motor. Dan worden de aandrijfassen gekoppeld dmv geboute flenzen.
Misschien een aanpassing voor fijnproevers met hoog getunede auto's omdat je hiermee torque steer bijna elimineert.
Groeten Speedy...
We zitten te denken aan de mogelijkheid van gelijke aandrijfaslengtes. Maar hier is waarschijnlijk een extra constructie voor nodig met eventueel werk aan de motor. Dan worden de aandrijfassen gekoppeld dmv geboute flenzen.
Misschien een aanpassing voor fijnproevers met hoog getunede auto's omdat je hiermee torque steer bijna elimineert.
Groeten Speedy...
Laatst gewijzigd door speedline op di 18 mar 2003 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Contacteer:
Nee, het is zekers een handgeschakelde bak. Over het sturen heb je helemaal gelijk, ding is echt enorm makkelijk te manouvreren, zeker met deze lading. Verder is hij later pas begrenst. De normale chauffeurs kregen namelijk nogal wat boetes in de eerste maanden, toen heeft Mr. Bezemer hem laten begrenzen...
Gijs
Gijs
Bezemer Rally Team
Even een vraag als leek:speedline schreef:Omdat er nogal wat "gelazer" is geweest omtrent het nut van een zesversnellingsbak zal ik dit proberen te verduidelijken. Als we nu uitgaan van twee auto's, bijvoorbeeld een Clio Williams, en we rusten 1 exemplaar uit met de Getrag 6 bak die wij op het oog hebben !
Als ik het goed begrepen heb je het hier over een handgeschakelde 6-bak.
Je moet nu dus wel een keer extra schakelen, dat kost ook tijd. Dus ik vraag me wel af of het wel winst geeft. Neem je dit aspect ook mee?
Ga jij sprinten tot de 200 dan?Mickael schreef:Even een vraag als leek:
Je moet nu dus wel een keer extra schakelen, dat kost ook tijd. Dus ik vraag me wel af of het wel winst geeft. Neem je dit aspect ook mee?
euh jaMatijs schreef:Ga jij sprinten tot de 200 dan?Mickael schreef:Even een vraag als leek:

Ik win dus alleen van hem als we naar tops gaan, dus ja en zelfs er ruim overheen.
Tsja. Wat een toestand

Laat ik het dan anders vragen
,
Als je met een 5 bak 3x moet schakelen op 400m (gokje nooit zo opgelet na hoeveel meter ik schakel) en je moet met de 6 bak 4x schakelen lijkt me dat je met een 5 bak sneller ben, omdat je dan minder tijd verliest met schakelen.
Het lijkt mij sterk dat je op korte afstand zoveel winst heb met een 6 bak, zodat je die extra keer schakelen kan hebben.

Als je met een 5 bak 3x moet schakelen op 400m (gokje nooit zo opgelet na hoeveel meter ik schakel) en je moet met de 6 bak 4x schakelen lijkt me dat je met een 5 bak sneller ben, omdat je dan minder tijd verliest met schakelen.
Het lijkt mij sterk dat je op korte afstand zoveel winst heb met een 6 bak, zodat je die extra keer schakelen kan hebben.
-
Met 1 keer meer schakelen verlies je als je het snel doet 0,5 seconde.Je moet nu dus wel een keer extra schakelen, dat kost ook tijd. Dus ik vraag me wel af of het wel winst geeft. Neem je dit aspect ook mee?
In de acceleratie naar de 200 km/uur win je door de 6 bak misschien wel 2 seconden, dus uiteindelijk issie toch sneller.
Met hoeveel toeren wil jij 200 gaan rijden dan ?? Tuurlijk je plakt in princiepe een 6e versnelling eraan vast en verplaatst de verhoudingen van de andere 5 versnellingen iets terug maar toch.... 200 in de 5 wordt dan denk ik wel ietsje (veel) meer toeren dan met een "normale" bakcanonballman schreef:Met 1 keer meer schakelen verlies je als je het snel doet 0,5 seconde.Je moet nu dus wel een keer extra schakelen, dat kost ook tijd. Dus ik vraag me wel af of het wel winst geeft. Neem je dit aspect ook mee?
In de acceleratie naar de 200 km/uur win je door de 6 bak misschien wel 2 seconden, dus uiteindelijk issie toch sneller.

Mickael schreef:Even een vraag als leek:speedline schreef:Omdat er nogal wat "gelazer" is geweest omtrent het nut van een zesversnellingsbak zal ik dit proberen te verduidelijken. Als we nu uitgaan van twee auto's, bijvoorbeeld een Clio Williams, en we rusten 1 exemplaar uit met de Getrag 6 bak die wij op het oog hebben !
Je hebt gelijk. Maar als je het goed gelezen had heb je gezien dat we 5 close ratio overbrengingen gebruiken die een snellere acceleratie opleveren.Mickael schreef:Laat ik het dan anders vragen,
Inderdaad leveren we tijd in vanwege de extra schakelhandeling. Maar het is dus de kunst om dat te compenseren. Dat we dat hebben gedaan dmv een bakkeuze met close ratio gearingset heb ik in een voorbeeld proberen aan te tonen. Hoe verder je GTT getuned (meer koppel en vermogen) is hoe groter het acceleratievoordeel zal zijn. Het nadeel van de extra schakelhandeling zal altijd 0.5 tot 0.7 seconden bedragen ! Tel uit je winst !
Groeten,
Speedy
speedline schreef:Als we nu uitgaan van twee auto's, bijvoorbeeld een Clio Williams, en we rusten 1 exemplaar uit met de Getrag 6 bak die wij op het oog hebben !
Ff versimpelen:
Ok duidelijk had ik iid overheen gelezen.
Maar toch vraag ik me af of het wel sneller is, want 0,5 sec is toch behoorlijk veel op bv een sprint van 400m. Als je een langer traject pakt zal je zeer waarschijnlijk sneller zijn met je 6 bak, maar op een kort traject moet je wel heel erg veel winst maken om die keer extra schakelen goed te maken.
Hmmm lijkt me leuk om dit te berekenen! (jammer dat ik alleen niet weet hoe, zal er toch maar een keer in moeten duiken)
Maar toch vraag ik me af of het wel sneller is, want 0,5 sec is toch behoorlijk veel op bv een sprint van 400m. Als je een langer traject pakt zal je zeer waarschijnlijk sneller zijn met je 6 bak, maar op een kort traject moet je wel heel erg veel winst maken om die keer extra schakelen goed te maken.
Hmmm lijkt me leuk om dit te berekenen! (jammer dat ik alleen niet weet hoe, zal er toch maar een keer in moeten duiken)
-
Ik heb vandaag in een Smart gereden, rijdt overigens best leuk, maar als je daarin een keer zou rijden weet je hoe het 6-bak verhaal zit.
Laat ik voorop stellen dat ik 1 ding buiten beschouwing laat: De Smart heeft een 6 bak die:
A. automatisch bediend wordt
B. best lange schakeltijden heeft
Maar ondanks het kleine, laag vermogende turbomotortje, heeft het ding een best leuke acceleratie. De eerste 5 versnellingen zijn 'echte' versnellingen (best wel close ratio) en de 6de is een overdrive.
Oftewel: de topsnelheid wordt in de 5de versnelling gehaald, en in 6 rijdt ie wat zuiniger (minder toeren)
Door de net wat te lange schakeltijden (+/- 1 seconde) is er misschien iets minder tijdswinst door de 6-bak, maar als het autootje met een 5 bak was uitgerust was de acceleratie zeker minder.
Laat ik voorop stellen dat ik 1 ding buiten beschouwing laat: De Smart heeft een 6 bak die:
A. automatisch bediend wordt
B. best lange schakeltijden heeft
Maar ondanks het kleine, laag vermogende turbomotortje, heeft het ding een best leuke acceleratie. De eerste 5 versnellingen zijn 'echte' versnellingen (best wel close ratio) en de 6de is een overdrive.
Oftewel: de topsnelheid wordt in de 5de versnelling gehaald, en in 6 rijdt ie wat zuiniger (minder toeren)
Door de net wat te lange schakeltijden (+/- 1 seconde) is er misschien iets minder tijdswinst door de 6-bak, maar als het autootje met een 5 bak was uitgerust was de acceleratie zeker minder.
Smart :-*
Ik heb 1 keer in z'n ding gereden, maar dat is dus echt niets voor mij :-* Ik ree weg en zat meteen al in de begrenser (dat heb als je 8000trm gewent ben)
plus elkeer bij het stoplicht stond ik met een flinke schok stil. nee echt niets voor mij.
Ok het idee, het is vind ik erg moeilijk te vergelijken, want ik vond dat ding dus echt niet van zijn plek komen. Maar ik begrijp wel wat jullie bedoelen.
Theoretisch hebben jullie gelijk, maar of het in werkelijkheid winst levert op korte sprints betwijfel ik. Van 0 naar top zal je zeker winst boeken.
Ik heb 1 keer in z'n ding gereden, maar dat is dus echt niets voor mij :-* Ik ree weg en zat meteen al in de begrenser (dat heb als je 8000trm gewent ben)

Ok het idee, het is vind ik erg moeilijk te vergelijken, want ik vond dat ding dus echt niet van zijn plek komen. Maar ik begrijp wel wat jullie bedoelen.
Theoretisch hebben jullie gelijk, maar of het in werkelijkheid winst levert op korte sprints betwijfel ik. Van 0 naar top zal je zeker winst boeken.
-
Van 0 naar top zal je zeker winst boeken.

canonballman schreef:Van 0 naar top zal je zeker winst boeken.

je zegt het zelf ook van 0 n 100 misschien een halve sec winst, wat je meteen kwijt ben omdat je een keer extra moet schakelen.
Dat tweede ja helemaal mee eens!
-
je zegt het zelf ook van 0 n 100 misschien een halve sec winst, wat je meteen kwijt ben omdat je een keer extra moet schakelen.
Neenee, een halve seconde NETTO winst!
Met een standaard GT kun je volgens mij niet aan de 100 ECHTE KM/UUR (dus geen teller-kilometers) komen in de eerste 2 versnellingen.
Oftewel: of je nou een 5 bak of een 6 bak hebt: JE MOET 2 KEER SCHAKELEN!
En met die 6 bak zit je eerder aan de 100!
Bij een GTT wel ja, maar we hadden toch een willy in het voorbeeld?
Ik haal makelijk100 in zijn 2 met mijn clio16v met een willy bak eronder.
Maar ik wou eigenlijk een berekening zien, daar was ik eigenlijk erg benieuwd naar hoe je dat kon doen.
Ik haal makelijk100 in zijn 2 met mijn clio16v met een willy bak eronder.
Maar ik wou eigenlijk een berekening zien, daar was ik eigenlijk erg benieuwd naar hoe je dat kon doen.
Dat tijdsverlies is er in sommige gevallen niet. Zoals ik al gemeld had zijn er verschillende uitvoeringen van deze bak. Allemaal met verschillende overbrengingen voor respectievelijk de versnellingen en de eindreductie.Mickael schreef:Ok duidelijk had ik iid overheen gelezen.
Als je nu de versie pakt waar de totale overbrengingen (overbrenging v.d. versnelling x eindreductie!) in bijvoorbeeld 1,2 en 3 ongeveer gelijk zijn aan die van een standaard Renault bak is er geen tijdsverlies in dat snelheidsbereik. Er is zelfs een klein beetje winst want deze bak met een zeer moderne synchromesh laat zeer snel schakelen toe. Dit wordt nog eens aangevuld door korte schakelwegen, een preciese kabelschakeling, en een schakelhevel in de bak met korte overbrenging. Hierin zit een kleine tijdswinst verscholen die maximaal 0.3seconden per schakelhandeling oplevert.
Je wint in een sprint tot de 3e versnelling (minimaal 110-120km/h afhankelijk van de afrolomtrek) misschien wel zo'n 0.6s. Dit is zeer afhankelijk van de bak die je nu gebruikt en hoever je je bak wilt mishandelen.
Op de baktypen kom ik op een later tijdstip terug. Ik zal dan schema's maken met daarin alle leverbare overbrengingen, snelheidsbereik per versnelling en per bandenmaat en de gesimuleerde acceleratie dmv software. Daar worden de eerste stappen toe gezet.
We zullen dan proberen om per auto de meest optimale toepassing te geven. Dan praten we dus over de Super 5 GT Turbo en GTE, de Clio 16v en Williams, de Megane 16v hatchback, Coupe en cabriolet en de Sport Spider.
Ik neem aan dat niemand zo gek zal zijn dit in een RS te willen hangen. Ik heb het idee dat deze auto's daar nog niet "rijp" voor zijn.
Ik wil benadrukken dat ik deze bak zie als een aanvulling op een compleet pakket serieuze tuning. Deze bak dient dan om de auto voor alle dagelijkse omstandigheden geschikt te maken.
De bak op zich zelf levert in mijn ogen ook niet een extra dimensie. Het is het totaalpakket wat er toe doet ! Een Focus ST170 of Mini Cooper S zijn ook geen sportieve automobielen door hun zesbak alleen. De zesbak helpt de auto alleen in alle omstandigheden bij elke snelheid het gewenste toerental te draaien.
Groeten Speedy...
Laag vermogen ? 55pk uit 600cm³ een laag vermogen ? (= +90pk per liter !) 55pk is niet veel, maar wel uit een (letterlijk) wegwerpmotortje van net een half melkpakcanonballman schreef:Maar ondanks het kleine, laag vermogende turbomotortje, heeft het ding een best leuke acceleratie. De eerste 5 versnellingen zijn 'echte' versnellingen (best wel close ratio) en de 6de is een overdrive.

De startaccu is bijna groter als de motor

De 6 bij een smart is geen "over"drive in de echte zin van het woord. Nog gekker alle overbrengingen van de driebak met rangegroep (= 6 versnellingen), zijn reducties (underdrives) !
Het motortje levert alleen niet genoeg vermogen en koppel om in de 6e versnelling (langere overbrenging = minder koppel aan de aandrijfwielen !) de auto op ((semi-)top)snelheid te houden, laat staan te accelereren. Bij lagere snelheden kan de 6e versnelling wel gewoon gebruikt worden om het toerental te drukken.
Om de schakeltijden te drukken zijn er leuke modificaties bij de "betere" tuner te krijgen. Wat minder is elke 10k tot 30k een nieuwe bakcanonballman schreef: Door de net wat te lange schakeltijden (+/- 1 seconde) is er misschien iets minder tijdswinst door de 6-bak, maar als het autootje met een 5 bak was uitgerust was de acceleratie zeker minder.
Groeten Speedy...
P.s.: Ik zit al tijden te denken aan een smart met cdi motortje... (en een Brabus chip
Het is een stadsauto van een revolutionair concept, geen hot-hatch...Mickael schreef: Ik heb 1 keer in z'n ding gereden, maar dat is dus echt niets voor mij :-* Ik ree weg en zat meteen al in de begrenser (dat heb als je 8000trm gewent ben)plus elkeer bij het stoplicht stond ik met een flinke schok stil. nee echt niets voor mij.
Zie bovenstaande posts. En nu kappenMickael schreef:Theoretisch hebben jullie gelijk, maar of het in werkelijkheid winst levert op korte sprints betwijfel ik. Van 0 naar top zal je zeker winst boeken.
Groeten Speedy...
-
Laag vermogen ? 55pk uit 600cm³ een laag vermogen ? (= +90pk per liter !) 55pk is niet veel, maar wel uit een (letterlijk) wegwerpmotortje van net een half melkpak
Ja, dat weet ik. Maar ik bedoelde ook:
het motortje is laag vermogend (55 pk is niet veel, VOOR ONS!!!!)
Als ik het NIET wist, had ik geschreven:
het motortje is RELATIEF laag vermogend
(dit is natuurlijk hartstikke onjuist, dat weet ik ook!)

Ik wilde met de eerste opmerking ook benadrukken dat ik de Smart ook niet zie als een Hot Hatch.
Met 'een leuke acceleratie' bedoel ik geen SNELLE acceleratie, maar een SNELLE acceleratie voor een opgevoerd INVALIDENWAGENTJE!