Asociaal benzineverbruik Clio 16V
Sinds kort heb ik een Clio 1800 16V, maar na zo'n 2x op en neer naar mn werk is 1/4e van mn tank al leeg (dwz 10 liter voor 60 km). Er zit trouwens een ander motorblok in omdat van de eerste de krukas doormidden was gebroken...Maar dat benzineverbruik vind ik toch wel errug veel!! Enne, ik ben een vrouw, maar rag mn auto dus heus niet af...is de teller misschien kapot of iets anders aan de hand?
Tips???
Tips???
-
- Berichten: 1295
- Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
- Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88
Kijk eens hoeveel je gereden hebt als je volgende keer moet tanken. Dus volgooien, dagteller op nul en dan kijken als je de volgende keer weer moet tanken.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Idd, die tellers moet je niet teveel op vertrouwen. Gewoon tank helemaal volgooien, dagteller op nul. Vervolgens de tank leegrijden en dan weer volgooien en dan vergelijk je het aantal liters dat je erin heb moeten gooien met het aantal gereden km's.
Wel de hele tank leegrijden dan, want als je het na een kwart tank al doet krijg je wellicht een vertekend beeld.
De Clio 16v heeft ook een kleinere tank, dus minder km's rij je soweiso al op die tank!
Wel de hele tank leegrijden dan, want als je het na een kwart tank al doet krijg je wellicht een vertekend beeld.
De Clio 16v heeft ook een kleinere tank, dus minder km's rij je soweiso al op die tank!
Bij mij is het ook zo dat het eerste stuk op de benzine meter heel snel omlaag gaat, en daarna gaat het wat langzamer, dus ik zou inderdaad even kijken hoe het nou met 1 hele tank zit.
Don't walk the grass... smoke it
En bij mij is da weer andersom, eerst langzaam dan snel
Dus is bij iedereen anders......
Dus is bij iedereen anders......
Bij mij staat ie bij 400 km al op bijna leeg (en dan heb ik nog eens een 50 liter tank ook!) denk toch dattie een beetje zuipt nu!Merijn schreef:Bij mij ook... Eerst gaat het heel erg langzaam: Ik kan volgens het metertje 400 km rijden op een halve tank. Daarna gaat het ineens (veel te!) snel...


-
- Berichten: 652
- Lid geworden op: do 24 jan 2002 0:00
- Locatie: Eindhoven
Mijn meter die liep ook niet helemaal goed meer, toen ik heb die zelf bijgesteld toen ik witte wijzerplaten erop had gezet
Want dan moet je die wijzertjes eraf halen en dan witte wijzerplaten erop.
Daarna dus tellerbak aansluiten en contact aan....ff wachten......en dan kan je de wijzertjes erop prikken, moet je wel ff voltanken
Vol tanken ---> dag teller op nul!!
Als je dan de volgende keer gaat tanken ----> dag-teller delen door de aantal getankte liters ----> uitkomst!!

Want dan moet je die wijzertjes eraf halen en dan witte wijzerplaten erop.
Daarna dus tellerbak aansluiten en contact aan....ff wachten......en dan kan je de wijzertjes erop prikken, moet je wel ff voltanken

Vol tanken ---> dag teller op nul!!
Als je dan de volgende keer gaat tanken ----> dag-teller delen door de aantal getankte liters ----> uitkomst!!
-
- Berichten: 652
- Lid geworden op: do 24 jan 2002 0:00
- Locatie: Eindhoven
probeer een paar keer op dat dagteller knopje te drukken, ik heb dat ook soms
als ik dan weer een paar keer gedrukt heb dan doet ie het. Er blijft soms iets hangen.

IdemJesper16v schreef:En bij mij is da weer andersom, eerst langzaam dan snel
Dus is bij iedereen anders......

Maaruh hoeveel kliometer rij je op een tank ongeveer
bij mij blijft mijn dagteller ook hangen , mijn benzinemeter gaat in het begin ook erg snel en daarna niet meer

-
- Berichten: 1295
- Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
- Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88
Als dat echt zo is dan zuipt hij wel erg veel.Lydia schreef:nou ik snap dr niks van...heb woensdag getankt, zo'n 200 km gereden en mn tank is bijna weer leeg, moet straks dus alweer tanken!! SLURPT dat ding nou benzine? Bedankt voor jullie info, zal even in de gaten houden hoeveel ik precies tank en het aantal kilometers...wordt vervolgd...
Kom je ook naar de meeting trouwens zondag?
some people are alive only because it's illegal to kill them
-
- Berichten: 275
- Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:50
- Locatie: Andijk
Lydia, volgens mij klopt dat niet erg
mijnes rijdt op een tank als ik stevig doortrap 300 km. Dus 200 is wel erg weinig denk ik.
Ik hoop voor je dat er niets ernstigs aan de hand is
Suc6

mijnes rijdt op een tank als ik stevig doortrap 300 km. Dus 200 is wel erg weinig denk ik.
Ik hoop voor je dat er niets ernstigs aan de hand is
Suc6
Ik heb vandaag 9 liter getankt (tank was leeg en had niet meer geld
) en de hele dag op pad geweest in stads verkeer en een 30 km over de lodijk richting weesp nu is de tank weer leeg en heb er 110 km op staan en heb absoluut niet zuinig gereden lekker lopen drukken en ihalen van de oudjes op de weg.
Vacuum vervroeger lek? dan zuipt hij ook wel denk ik.

Vacuum vervroeger lek? dan zuipt hij ook wel denk ik.
Dan is er iets niet goed, het is toch wel een standaard motor?? lekt er niks, geen plasje onder de auto??Lydia schreef:nou ik snap dr niks van...heb woensdag getankt, zo'n 200 km gereden en mn tank is bijna weer leeg, moet straks dus alweer tanken!! SLURPT dat ding nou benzine? Bedankt voor jullie info, zal even in de gaten houden hoeveel ik precies tank en het aantal kilometers...wordt vervolgd...
Ik heb een zwaar getund blok erin liggen en haal met rustig rijden de 250 km.
Als ik dat zo hoor dan zuipt mijn auto ook wel lekker. Ik heb nu 194km gereden en ben ook al over de helf van mijn tank.
De 300 km haal ik misschien net op 1 volle tank
Groeten
De 300 km haal ik misschien net op 1 volle tank
Groeten
Ik heb een aardig getuned blok erin liggen en haal de 300 op de snelweg. (anders 280)RO 16v schreef:Dan is er iets niet goed, het is toch wel een standaard motor?? lekt er niks, geen plasje onder de auto??
Ik heb een zwaar getund blok erin liggen en haal met rustig rijden de 250 km.
Gassen op de snelweg is voor mij dweilen met de kraan open, dan haal ik de 190 km niet meer heb het al uit geprobeerd.Ploegah schreef:Ik heb een aardig getuned blok erin liggen en haal de 300 op de snelweg. (anders 280)RO 16v schreef:Dan is er iets niet goed, het is toch wel een standaard motor?? lekt er niks, geen plasje onder de auto??
Ik heb een zwaar getund blok erin liggen en haal met rustig rijden de 250 km.

p.s. hij is weer wat sneller gemaakt, nog grotere inlaatkleppen erin, speciale nokkenassen laten slijpen en nog meer brandstofdruk nu goed voor 181 pk.

* bandenspanning op 44psi/ 3barLydia schreef:Sinds kort heb ik een Clio 1800 16V, maar na zo'n 2x op en neer naar mn werk is 1/4e van mn tank al leeg (dwz 10 liter voor 60 km). Er zit trouwens een ander motorblok in omdat van de eerste de krukas doormidden was gebroken...Maar dat benzineverbruik vind ik toch wel errug veel!! Enne, ik ben een vrouw, maar rag mn auto dus heus niet af...is de teller misschien kapot of iets anders aan de hand?
Tips???
* minder gasgeven en langzamer gaspedaal intrappen
* geen korte stukken rijden (door koude startverrijking = verbruik veel hoger)
* niet te vroeg (te laag toerental) opschakelen, indicatie kan ik niet echt geven is veel te afhankelijk van omstandigheden maar motor mag niet onder 2000min-1 terugvallen bij opschakelen
* bij handhaving gereden snelheid de hoogst mogelijke versnelling gebruiken (dus niet te hoog en motor mag niet onder 1500min-1 komen !, accelereren is dan uit den boze, eerst terugschakelen)
* minder frequent schakelen
* anticiperen door afstand te houden en veel gas los op de motor laten afremmen (dus koppeling niet in trappen zodra je moet remmen)
* houd je aan de maximum snelheid (door lagere weerstand hoef je minder gas te geven = lager verbruik)
* vooras uit laten lijnen
* "staat" van motor is erg belangrijk = rendement = verbruik
* chiptuning is niet erg bevorderlijk voor het verbruik, desastreus is een beter woord
* wil je naar een hogere snelheid dooraccelereren doe dit niet volgas in een te hoge versnelling maar accelereer, volgas, zo snel mogelijk m.b.v. een lagere versnelling.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar instructie van iemand met kennis van zaken levert nog veel meer op. En nog ten overvloede. Nooit je verbruik "uitrekenen" aan de hand van je meterstand. Alleen uitgaan van dagteller en getankte hoeveelheid.
Met vriendelijke groet,
Speedline
Laatst gewijzigd door speedline op vr 14 mar 2003 18:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Het is wel vreemd. Is het iets van de laatste dagen of al langer vanwege een iets hogere buitentemp, zit er wel gang in als de motor nog een beetje koud is? en als je nou ongeveer 30 sec rond de 4500 tpm gaat rijden en hem dan intrapt wilt hij dan wel boven de 160 doorgaan?
een beetje off topic ik weet het, sorry.
een beetje off topic ik weet het, sorry.

Tis injectie hoor, beter optrekken met veel gas en snel doorschakelen, dat half gas gesukkel gaat alleen op bij carb motoren, dus geen toeren trappen.speedline schreef: * minder gasgeven en langzamer gaspedaal intrappen
Snel gas geven en rond de 2500tpm overschakelen.
Bij carb is het wel zuiniger als je half gas geeft met optrekken, bij injectie gaat het niet op.
Mrtn = Maarten
Tuurlijk... Tuurlijk... Maar liever onderbouwen voor je dit soort uitlatingen post.Mrtn schreef:Tis injectie hoor, beter optrekken met veel gas en snel doorschakelen, dat half gas gesukkel gaat alleen op bij carb motoren, dus geen toeren trappen.speedline schreef: * minder gasgeven en langzamer gaspedaal intrappen
Snel gas geven en rond de 2500tpm overschakelen.
Bij carb is het wel zuiniger als je half gas geeft met optrekken, bij injectie gaat het niet op.
Laatst gewijzigd door speedline op za 15 mar 2003 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.