computer fan als "turbo"

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Rémi clio ph3
Berichten: 932
Lid geworden op: wo 12 mar 2003 10:10
Locatie: Valkenburg Car: clio II ph 3 (1600)

Ik heb eens van horen zeggen gehoord dat je een koel ventilator van een computer of de ventilator van een föhn op je lucht inlaat buis kunt zetten om een ietsje hogere inlaat druk te krijgen en daar door meer vermogen krijgt weet iemand hier meer van af?
Weet iemand hoe groot de lucht flow van 1.6 16V is?

Groet Rémi
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

broodje aap-verhaal
there is no spoon.
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Zou interessant zijn, maar werkt niet denk ik...
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

als de schoepen van een normale turbo al afbrokkelen, hoe zou een plastic fannetje het dan kunnen houden? :)
Don't walk the grass... smoke it
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

oxje schreef:als de schoepen van een normale turbo al afbrokkelen, hoe zou een plastic fannetje het dan kunnen houden? :)
Dat moet je uiteraard niet met elkaar vergelijken, je vergelijkt nu een turbo op 0.6 Bar met een ventilatortje die puur voor meer flow zorgt, maar denk dat ie niet voor meer flow kan zorgen dan rijwind! Steek je kop maar eens uit het raam tijdens het rijden...zo hard blaast zo'n ding niet lijkt me! :D

Voor extra cooling zou zo'n ventilatortje met koeler wel geschikt zijn misschien
Anonymous

ventilators werken prima om grote hoeveelheden luchte snel te verplaatsen maar om druk op te bouwen zijn ze volslagen waardeloos.

Test: als je eens op een plee zit waar zo'n fan inzit moet je je hand er eens voorhouden (de fan dus ;-) ) met de deut open en de deur dicht. Met de deur dicht verplaatst ie bijna geen lucht. (of de deur sluit niet goed)

conclusie: je kan beter een gat in je fietsbel boren dat scheelt zeker 5km per uur op top. :-)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Ploegah schreef:Met de deur dicht verplaatst ie bijna geen lucht. (of de deur sluit niet goed)
Deuren zijn gemaakt om het zicht weg te nemen en niet om alle lucht buiten te laten.

Anders zou je binnen ±5 min stikken op een kleine ruimte als een toilet. (niet dat het nu niet kan van de stank natuurlijk)

Gr.Frits
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

Ploegah schreef:ventilators werken prima om grote hoeveelheden luchte snel te verplaatsen maar om druk op te bouwen zijn ze volslagen waardeloos.

Test: als je eens op een plee zit waar zo'n fan inzit moet je je hand er eens voorhouden (de fan dus ;-) ) met de deut open en de deur dicht. Met de deur dicht verplaatst ie bijna geen lucht. (of de deur sluit niet goed)

conclusie: je kan beter een gat in je fietsbel boren dat scheelt zeker 5km per uur op top. :-)
Beste goeie redenering voor een pornoacteur/fietsenmaker :)
Don't walk the grass... smoke it
Rémi clio ph3
Berichten: 932
Lid geworden op: wo 12 mar 2003 10:10
Locatie: Valkenburg Car: clio II ph 3 (1600)

Ik heb hier een link gevonden van iemand die daar iets over te melden heeft:
http://www.autospeed.com/cms/article.html?&A=0237&P=1
En nog een link van een naar mijn inzicht iets betere oplossing:
http://www.speedracingfx.com/Electric%20Turbo.htm
Robert dB.
Berichten: 6477
Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
Locatie: Woerden

ja dis werkelijk fantastisch!!! Alle nieuwe race BMW en Ferrari's etc worden nu met dit systeem uitgevoerd!......geweldig Mike! :p :wink:
Goof
Berichten: 1647
Lid geworden op: ma 19 mar 2001 0:00
Locatie: Den Haag

Met regelbare druk :D:D:D

[img]http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1047500368.jpg[/img]
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Hahaha, dit geloof je toch zelf niet! :lol:

Denk dat die dingetjes bijvoorbeeld wel weer te gebruiken zijn icm de koeler van de pc om bijv. je carb te koelen, maar echt niet voor turbodruk! :lol:
Hans (-=Sleepie=-)
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Sjips....ik wilde hem verplaatsen naar het Forum nl.chat.onzin maar dat bestaat niet :(
:D
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
HotShot
Berichten: 384
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00

Een fan van een computervoeding heeft absoluut te weinig capaciteit om enige toegevoegde waarde te hebben!

Probeer het echter eens met een impeller van een model vliegtuigje. Die hebben redelijk wat capaciteit en zou volgens mij wel iets kunnen toevoegen.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Ik heb hier nog wel een mooie fan liggen van een videokaart. Mooie koperen dingetje met heatpipe. Turbo en intercooler ineen! :lol:
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/AbitOTES.jpg[/img]
Serge1916V
Berichten: 652
Lid geworden op: do 24 jan 2002 0:00
Locatie: Eindhoven

Je kan als je een openluchtfilter hebt en hij trekt warme lucht, dan kan je wel een buis maken vanaf een punt waar frisse lucht gehaald kan worden en dan in die buis zo'n FAN inbouwen dan krijg je wel koude lucht en dan trekt ie dus geen warme lucht meer. Dat scheelt zeker!!
JPP heeft dit ook!!!
Greetzz
Hans (-=Sleepie=-)
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Serge1916V schreef:Je kan als je een openluchtfilter hebt en hij trekt warme lucht, dan kan je wel een buis maken vanaf een punt waar frisse lucht gehaald kan worden en dan in die buis zo'n FAN inbouwen dan krijg je wel koude lucht en dan trekt ie dus geen warme lucht meer. Dat scheelt zeker!!
JPP heeft dit ook!!!
Greetzz
Die fan blockt alleen maar een deel van je buis, en dus de flow door je buis.
Je moet die buis gewoon naar je voorbumper leiden, zodat hij in de rijwind hangt.

Zo'n fan genereert echt niet meer flow dan de rijwind. Zet maar eens een stofzuiger op je fan in de PC (oppassen voor kapotte lagers), zelfs dan gaat zo'n fan al veel harder draaien dan normaal.
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Hans (-=Sleepie=-) schreef:
Zo'n fan genereert echt niet meer flow dan de rijwind. Zet maar eens een stofzuiger op je fan in de PC (oppassen voor kapotte lagers), zelfs dan gaat zo'n fan al veel harder draaien dan normaal.
ja, door gebrek aan weerstand, je haalt immers de lucht weg!

Stel het maar zo voor, je hebt een 1800cc motor en die wil 6000 toeren per minuut draaien, dan doet een viertakt per omwenteling 900cc lucht aanzuigen, dus 5400000cc lucht per minuut. Da's 5400 liter lucht per minuut, oftewel 5,4 kuub. Knap ventilatortje. En dan heeft ie nog geen toegevoegde waarde. (Ja het veroorzaakt een leuke swirl in je luchtstroom wat gunstig kan zijn voor 't mengsel. Voor dit effect zijn er trouwens ook propellortjes te koop die je in je inlaat kan zetten).
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Rémi clio ph3
Berichten: 932
Lid geworden op: wo 12 mar 2003 10:10
Locatie: Valkenburg Car: clio II ph 3 (1600)

Dus met andere woorden grote bull sh... :-*
Op zich zou het best ruig zijn bij de clio 2 ph2 als je daar andere koplamp units voor krijgt waar het knipperlicht niet meer boven in zit, maar lucht inlaten voor de motor, voor dat rijwind verhaal.
Zeker gezien het feit ik regelmatig harder dan 160 rij (werk bij de oosterburen :wink: )
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Meer luvhtinlaten zorgt nog niet voor meer lucht, hij zuigt aan wat hij nodig heeft en that's it! De lucht wordt er ook door rijwind niet ingeperst! Extra luchtinlaten is alleen leuk voor de cooling! ;)
Serge1916V
Berichten: 652
Lid geworden op: do 24 jan 2002 0:00
Locatie: Eindhoven

Hans (-=Sleepie=-) schreef:
Serge1916V schreef:Je kan als je een openluchtfilter hebt en hij trekt warme lucht, dan kan je wel een buis maken vanaf een punt waar frisse lucht gehaald kan worden en dan in die buis zo'n FAN inbouwen dan krijg je wel koude lucht en dan trekt ie dus geen warme lucht meer. Dat scheelt zeker!!
JPP heeft dit ook!!!
Greetzz
Die fan blockt alleen maar een deel van je buis, en dus de flow door je buis.
Je moet die buis gewoon naar je voorbumper leiden, zodat hij in de rijwind hangt.

Zo'n fan genereert echt niet meer flow dan de rijwind. Zet maar eens een stofzuiger op je fan in de PC (oppassen voor kapotte lagers), zelfs dan gaat zo'n fan al veel harder draaien dan normaal.

Klopt ja, alleen het is wel fijn zodat je geen(niet zo veel) warme lucht aanzuigt. :)
Plaats reactie