Alpine versus Turbo

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
da-goof
Berichten: 414
Lid geworden op: do 28 mar 2002 0:00
Locatie: 5^o 34' 26" OL 51^o 15' 2" NB
Contacteer:

Okay, ik zit met een dubio.
Ik ben gestart met een projectje, namelijk een R4 conversie naar Alpine(turbo).
Ik heb nu de kans om een alpine of alpine turbo motor aan te schaffen, maar wat moet ik kiezen?
Een Alpine is feller onderin dan de turbo. Een turbo kan stuk gaan en bevat meer onderdelen als een alpine en die moeten allemaal ingebouwd worden. MAAR een turbo heeft wel aanzienlijk meer vermogen, zeker met verhoogde druk. :p
Kortom, wat moet ik nou kiezen. Graag objectief advies van kenners en niet alleen "pro turbo talk" van de vele freaks hier. Zie het nut & de fun van de turbo wel in, maar ik zie ook de nadelen.
Hans (-=Sleepie=-)
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Dat is maar helemaal afhankelijk waar je naar op zoek bent.
Zoals je zelf al zegt, de Alpine Turbo heeft meer vermogen, maar de turboloze heeft zeer zeker meer trekkracht onderin.
"Bewijs" hiervoor, de behendigheidswedstrijden van de Club Renault Sportives worden eigenlijk zo'n beetje altijd gewonnen door mensen die in een Alpine rijden.

Maar je mist dan natuurlijk wel de kick van een echte Turbo.....
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
bruno @af
Berichten: 1179
Lid geworden op: wo 4 apr 2001 0:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Voor 'gewoon' :p straatgebruik zou ik zeker voor de turbo gaan ... Ik heb ze vroeger allebei gehad en ik ondervond meer plezier aan de at . Qua vertrouwbaarheid vond ik eigenlijk de twee vergelijkbaar . Ik heb nooit schade gehad aan beide motoren . Een at is ook minder fragile opgebouwd dan een gt vind ik ... Ik heb indertijd ook de at in m'n 4 gehad en deze was een uitdaging om mee te rijden (niet-aangepaste versnellingsbak van een 1100 >-)
Succes met de beslissing en het project 8)

Bruno
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

alpine: moeilijk op te fokken
alpine turbo: makkelijker op te fokken, maar turbolag en geen intercooler. Niet zeiken over turbo kapot, dat gebeurt zowat nooit. Netjes laten afkoelen weet je wel.

wat joe moet doen is: alpine bak en gtt blok erop.
is al eens gedaan door die oudehaske monteur, die auto stond een maandje geleden nog te koop.
t2 = minder turbolag, er zijn makkelijker 2nd hans onderdelen van, intercoolertje eenvoudig mogeljk

Voor info hoe en wat kwa aandrijassen, fusee's en remdelen: ask menno.
da-goof
Berichten: 414
Lid geworden op: do 28 mar 2002 0:00
Locatie: 5^o 34' 26" OL 51^o 15' 2" NB
Contacteer:

Bak ben ik al uit, dat wordt de R5 TS 5 versnellingsbak, want dat past vrij makkelijk in de 4.
Panoramix
Berichten: 601
Lid geworden op: vr 15 mar 2002 0:00
Locatie: Gallië

Toch jammer dat er geen R25 V6 turbo blokje inpast :D
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

waar een wil is, is een weg.

differentieel omdraaien en achterin leggen!
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

En dan elke apk weer ombouwen? Of een extra R4 met originele motor en vals chassisnr voor de apk? :p
da-goof
Berichten: 414
Lid geworden op: do 28 mar 2002 0:00
Locatie: 5^o 34' 26" OL 51^o 15' 2" NB
Contacteer:

Panoramix schreef:Toch jammer dat er geen R25 V6 turbo blokje inpast :D
Echt wel

[img]http://www.renault-4-freaks.web1000.com ... y/ra02.jpg[/img]
Vos
Berichten: 4534
Lid geworden op: di 8 jan 2002 0:00
Locatie: Enschede

WREED ZEG! hij zal maar naast je komen staan bij het stoplicht! :lol: :D
Clio 16v.....
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Lijkt me niet echt een straatauto die je tegen zult komen bij het stoplicht! :p
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

bruut , mijn pa heeft er ook nog zo een gehad . nee niet met dat blok . had ie beter wel kunnen doen :lol:
da-goof
Berichten: 414
Lid geworden op: do 28 mar 2002 0:00
Locatie: 5^o 34' 26" OL 51^o 15' 2" NB
Contacteer:

Maar om ff bij het onderwerp te blijven...
Heeft er iemand toevallig de bijbehorende cijfers van de motoren en koppelkromme's?
da-goof
Berichten: 414
Lid geworden op: do 28 mar 2002 0:00
Locatie: 5^o 34' 26" OL 51^o 15' 2" NB
Contacteer:

En is er misschien iemand die weet wat een AT motor aan vermogen levert met 1 bar overdruk?
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

koppelkrommes om alpine, alpine turbo te vergelijken
ben ik ook al tijden naar op zoek geweest.

dus de kans dat je dat vind is klein.
Maar lama horen als je wat hebt.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

da-goof schreef:En is er misschien iemand die weet wat een AT motor aan vermogen levert met 1 bar overdruk?
Hou er wel rekening dat je best aan 't klussen moet om zo'n ding op 1 bar te laten draaien. In de standaard setup vraagt 't motortje meer om afvoeren dan opvoeren, bij de standaard 0,45 bar overdruk pingelt ie eigenlijk al.

Als je na de nodige mods wel op 1 bar rijdt, ben je snel uitgeluld over prestatieverschillen tussen de A en AT. :p

In standaard setup is de AT wat bulliger, met veel koppel in 't middengebied, en weinig enthousiasme om veel toeren te draaien, terwijl de A precies 't omgekeerde doet, je moet 'm echt op toeren houden om hard te gaan. Qua absolute prestaties is 't verschil niet extreem groot.
rev it like a rental
da-goof
Berichten: 414
Lid geworden op: do 28 mar 2002 0:00
Locatie: 5^o 34' 26" OL 51^o 15' 2" NB
Contacteer:

En hoe ga je voorkomen dat ie dan al gaat pingelen? Is het trouwens rendabel en mogelijk om de turbo van een GTT te monteren. heb begrepen dat die dingen eerder op toeren zijn, dus eerder aanpakken.
Stylo
Berichten: 170
Lid geworden op: za 11 mei 2002 11:09
Locatie: Zwolle;Overijssel

Vraag eens aan 16klepper, want die heeft ook een R4 met een Alpine turbo motor
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Puur op gevoel (ik heb geen ervaringen met AT's) zou ik voor een GTT blok gaan. Is meer van te krijgen, makkelijker op te fokkuh, en improviseren moet je toch bij zon ombouw.

Er zijn al meerdere in nl. die een GTT blok in een 4tje hebben gelepeld. Win eens informatie in bij CRS leden.

En Menno en Folkert (hoeheetie ookalweer?) hebben toch ook een 4 met ffffffffffffffffffffttt geluid?
da-goof
Berichten: 414
Lid geworden op: do 28 mar 2002 0:00
Locatie: 5^o 34' 26" OL 51^o 15' 2" NB
Contacteer:

Geen GTT voor mij om verscheidene redenen.
Op de eerste plaats past de AT veel beter, want bij gtt ziten dynamo en waterpomp aan de verkeerde kant => Zagen en lassen aan het schutbord. Op de tweede plaats vind ik het AT blok beter in de tijdsgeest van het viertje passen, ik vind de naam chiquer en dat "alpine renault" op het kleppendeksel is toch zo leuk. Derde argument: Der is genoeg spul te krijgen, je moet alleen weten waar...
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

En niet te vergeten dat de AT de serieuzere motor is. Crossflow, grote kleppen, mooi uitlaatspruitstukkie.
rev it like a rental
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Oke oke okee, daar hebben jullie inderdaad gelijk in.

mmmm, das zo klote he, als ik ongelijk heb :( :( :wink:
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

als je serieus aan het brandstofsysteem wilt en durft te prutsen (dus een intercooler mogelijk maakt), dan is een at de beste keus.
Een andere optie is natuurlijk gewoon de compressieverhouding verlagen. dikke koppakking voor E80,- (en blokpakkingen ook voor E80,-) en klaar.

Als het hele powerpakket onaangetast laat dan is gtt de beste keus. (herhaling: want intercooler, betere turbo..)
je zou bij die bestaande r4gtt kunnen kijken hoe het waterpomp/dynamo probleem is opgelost.
Plaats reactie