Ik heb zaterdag de hele dag in de sneeuw rondgereden en zondag en gister viel me op dat de eerste vijf minuten wanneer mijn auto koud is er het een en ander aanloopt/schaaft. Volgens mij is dit zout/pekel kan dat??
Het zit in de motordelen, want ik hoor het ook als ik stilsta en het gas intrap....zat te denken aan multiriem???
[clio]vaag geluid na de sneeuw
Laatst gewijzigd door Haas op di 4 feb 2003 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
klopt, daarom vraag ik het ook...hier zitten mensen met meer technische kennis dan ikjpp_GTX schreef:Lijkt me niet, want dan zou het toch ook zijn bij het warm worden. En dan zou het ook wel na de 1e keer weg zijn toch?
CORRECT ME IF I AM WRONG

Heb net nog met mijn auto gereden...ik vind t kei vaag...als de auto koud is hoor ik het, zowel tijdens het rijden als stationair. Ik hoor het nog steeds als ik de koppeling intrap, dus het komt van de motor af...wat is dit? Heb van de week wel gekeken onder de kap (ik hoor dit pas sinds zaterdag). Toen lag er veel ijs en sneeuw op het subframe, dacht dat het daaraan lag, gewoon tegen de aandrijfas aan ofzo. Nu is dit weg, maar hoor ik het nog steeds. Kan het zout of rommel uit de sneeuw ofzo in de dynamo gekomen zijn, dat ik dat hoor, of wat kan t zijn?
Distributie lijkt me niet, dies immers goed afgeschermt. Blijft de multiriem over. Water- en oliepomp lijkt me ook sterk, dus vandaar de dynamogedachte...

ps. Betreft een Clio S
pps. Als de motor koud is hoor ik het heel goed, hoe warmer de auto word, hoe minder hoorbaar het is. Denk je op een gegeven moment: het is weg, over. Zet je auto weg, maar zodra hij weer koud is en gaat rijden, dan doet hij het weer...vaag dus...
Distributie lijkt me niet, dies immers goed afgeschermt. Blijft de multiriem over. Water- en oliepomp lijkt me ook sterk, dus vandaar de dynamogedachte...

ps. Betreft een Clio S
pps. Als de motor koud is hoor ik het heel goed, hoe warmer de auto word, hoe minder hoorbaar het is. Denk je op een gegeven moment: het is weg, over. Zet je auto weg, maar zodra hij weer koud is en gaat rijden, dan doet hij het weer...vaag dus...
Kunnen multiriemen raar geluid maken? Anders mik es een straal wd40 ofzo erop als ie koud is, dan hoor je meteen verschil.. de corrado van een vriend van me had ook altijd zo'n multiriemgeluid. Whoeoeogggggsssssssssssoeoeoeoeoeoe wazig
ik weet niet of het de multiriem is, maar dat is het enigste wat ik kan bedenken...vandaar. Ik zal eens kijken...Als iemand nog verdere tips heeft, laat maar horen 

Jullie gaan me niet wijsmaken dat er hier niemand een enkel idee heeft wat het misschien zou kunnen zijn....

-

Monteur mee om te luisteren.
Nou wanneer die net optrok, hoorde ik het wel heel snel gaan. Monteur hoorde het niet. Eenmaal in z'n 3 en 4 hoorde ik het ook wel, maar dan heel zacht. te zacht voor de monteur.
Enfin, weer opnieuw een stukje gereden. En steeds was het geluid het hardst wanneer die net optrok.
Conclusie van dit rondje rijden. Het is de toerenteller kabel.
Die draait rond in een kabeltje. Wanneer dat kabeltje een beetje uit het lood is geraakt, hoor je het alsof iets heel erg aan het verslijten is.
Zeker wanneer het koud is.
Het helpt als je dat kabeltje smeert.

s'ochtends is het geluid het ergst met koud kabeltje 50 km per uur rijden.

klopt, t klinkt zoals jij beschrijft, wat het precies nu met de sneeuw te maken heeft, weet ik ook niet, maar ik ga het iig even proberen, tnx!!!waterwacht schreef:Om eerlijk te zeggen ben ik wel eens langsgeweest bij de garage voor zoiets (vaags).
Monteur mee om te luisteren.
Nou wanneer die net optrok, hoorde ik het wel heel snel gaan. Monteur hoorde het niet. Eenmaal in z'n 3 en 4 hoorde ik het ook wel, maar dan heel zacht. te zacht voor de monteur.
Enfin, weer opnieuw een stukje gereden. En steeds was het geluid het hardst wanneer die net optrok.
Conclusie van dit rondje rijden. Het is de toerenteller kabel.
Die draait rond in een kabeltje. Wanneer dat kabeltje een beetje uit het lood is geraakt, hoor je het alsof iets heel erg aan het verslijten is.
Zeker wanneer het koud is.
Het helpt als je dat kabeltje smeert.
![]()
s'ochtends is het geluid het ergst met koud kabeltje 50 km per uur rijden.

-

-
en groeide er gras
om eerlijk te zijn heb ik er nog niets aan gedaan...nog geen tijd gehad... :-*
Op de een of andere manier wordt t wel minder, althans het is minder snel weg, zal wel komen doordat het nu minder koud is...
Als ik er iets aan doe en het is opgelost, laat ik het wel horen
Op de een of andere manier wordt t wel minder, althans het is minder snel weg, zal wel komen doordat het nu minder koud is...
Als ik er iets aan doe en het is opgelost, laat ik het wel horen