[R5]Kachel

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Anonymous

Ik zit sinds vandaag met een probleem met mijn kachel. Ik heb mijn ventilatorstand op nul staan, mijn draaistandknop staat in de richting van de vooruit. En hoe harder ik rij hoe meer KOUDE lucht hij blaast??? En als ik stil sta dan is het weg! Heeft iemand een idee? Het gaat hier om een 5TL uit 1988.
Matijs
Contacteer:

Dan zal er binnenin een klep niet goed staan. Misschien is een van de twee kabels die aan de knoppen van de verwarming zitten los, of misschien is er ergens iets afgebroken.
Anonymous

Op de een of andere manier komt er buitenlucht binnen via mijn kachel, dus hoe harder je rijdt hoe harder hij blaast in de richting van hoe je je keuze-schakelaar hebt staan... Snap er niets van.
Matijs
Contacteer:

De lucht die de verwarming naar binnen blaast komt altijd van buiten (midden onder de voorruit), maar als je de ventilatie dicht zet hoort dit dus te worden afgesloten door een klep in het huis van de verwarming. De wordt bedient met een kabel die verbonden is met de draaiknop op het dashboard. Als de kabel los is, of de klep om een andere reden open blijft staan krijg je dus gewoon de rijwind naar binnen, dus hoe harder je rijdt hoe meer ventilatie.
Anonymous

Dat snap ik dus niet...
Het enigste wat ik kan doen is mijn aanjager uitzetten... Met de verstelknop kan ik alleen maar de standen verzetten naar waar ik het lucht naar toe geblazen wil hebben...
Matijs
Contacteer:

Ik zou maar eens die knoppen eruit halen en kijken of de kabels nog goed zitten.

Eerst moet de asbak eruit (omhoog schuiven en twee schroefjes), dan moet je het knoppenpaneeltje naar binnen duwen. Dit wordt tegengehouden door vier clipjes, twee onder en twee boven. Een beetje pielen dus. De onderste twee kan je van onderaf bij, linksboven kan je bij als je een paar van die knoppen erboven uit je dash haalt (gewoon naar voren trekken). Die rechtsboven is kl#te, daar kan je niet bij, die moet je met een voelermaatje indrukken.
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/verwarm ... _small.jpg[/img]
Dan duw je het paneeltje helemaal naar binnen en kan je hem door het gat van de asbak naar buiten halen om te kijken hoe de kabels er bij hangen.
Succes!
Floyd

Het lijkt me allemaal wel logisch. Als ik met m'n kop uit het raam hang en harder ga rijden, gaat het ook harder waaien.

Verder zet je idd je ventilator uit, maar het gat waar je je ventilatielucht hapt, blijft gewoon open staan. En dat die lucht koud is, kan ook erg goed kloppen want dat stel je zelf in met de warm-koud knop. Wat je zult merken is dat als je 'm op verwarmen zet, je minder lucht binnen krijgt. De kachelradiator vormt immers een weerstand in je anders vrij luchtstroom naar binnen.

gr. Floyd
Plaats reactie