Sinds eind 2002, heb ik een renault clio 1.4 RT uit '90 een zeer leuk autotje, maarja je wilt altijd meer. In de tussen tijd ben ik zeer verliefd geworden op de clio williams. (mooi blauw met goud is niet lelijk) en eigenlijk wil ik er binnen niet al te lange tijd 1tje aanschaffen.
Zou iemand met kunnen vertellen waar ik allemaal op moet letten. Een vriend van me zegt dat ik het niet moet doen (renault in die tijd was misschien niet zo goed, en de aanschaf is behoorlijk hoog). Maar ik vind 2.0 16v zeer leuk voor me deur staan.
Ook omdat ik wel een audiogek ben geworden wil ik weten hoe het met inbouw zit? Gaat dat net zo makkelijk als de 1.4, alles door een goot en klaar is clio?
Alvast bedankt
Met vr. groet
Patrick
Laatst gewijzigd door PATRICK-CLIO op zo 9 mar 2003 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
ik heb ook sinds een paar weken (week of 6,7) een williams. Ik reed daarvoor altijd GTT en ik moet zeggen dat het toch wel een heel verschil is. Ze rijden gewoon heerlijk, maar je moet wel een goede zien te vinden. Neem daar dus de tijd voor en ga niet over 1 nacht ijs !!!
Ga er meerdere bekijken en neem iemand mee die er verstand van heeft. Let ook vooral op de volgende punten:
- ie het een schade auto?
- is het een nederlander ?
- is het een willi met een nummer (plaatje zit origineel gepopt).
- hoe is de staat van het interieur?
- hoe zijn de achterschermen of zijn die eventueel al ooit vervangen?
- is ie ooit overgespoten?
- klopt de km. stand en wanneer is de distributie vervangen?
- zitten de boekjes erbij? Zo ja, bel dan die bedrijven eventueel om te checken of alles klopt
Dit zijn allemaal dingen die je in mijn ogen moet (wilt) weten bij de aanschaf van een nieuwe auto. Zeker in het geval van een williams aangezien ze ook nogal wat kosten.
er staan er op het moment nog best wat te koop. In Tilburb bij innospares staat ook een nette (ben ik toen ook wezen kijken), maar die heeft wat zeer lichte roest aan de achterschermen. In Rotterdam staan er ook nog een aantal en ook Veban heeft er drie staan.
Hieronder nog wat tips van diverse personen uit een ander topic:
Aankoopadvies Renault Clio 16V/ willy
Carrosserie
· Achterschermen let op roest op de achterschermen ze hebben dit bijna allemaal (althans de geïmporteerde versies)
· Schades let op of de bumpers goed recht zitten vaak al een teken van schade
· Kijk op de brug of de kokerbalken nog netjes recht zijn, vouwen en knikken duiden op schades.
· Dorpels roest hoewel dit niet vaak voorkomt heb ik het wel al eens gezien
· Achterklep roest ter hoogte van slot bevestiging aan de binnenkant
· Verder algehele staat deukjes krasjes enz.
Interieur
· Voorstoelen bij deze wil de rugleuning het wel eens begeven TIP: even doen alsof je iemand achterin in laat stappen dit moet soepel gaan.
· Kijk onder de bekleding in de kofferbak voor eventuele schade verleden ribbels moeten recht zijn, tevens wil hier nog wel eens water onder te vinden zijn.
Motor
· Kijk in motorruimte of deze schoon is of dat er overal olie ligt, is redelijk gevoelig voor olie lekkage.
· Naast de accu zitten zekeringen en relais trek het zwarte bakje open en je weet of er aan deze auto in het verleden geknoeid is als het er niet netjes uitziet.
· Bij koude motor harde tikkende klepstoters dit hoor je duidelijk, maar moet weg trekken als de motor op bedrijfstemperatuur komt.
· Let op de oliemeter, er hoort tot vlak onder het maximum olie in te zitten, anders bijvullen voor de proefrit.
· Koppakking let op bruine drab in koelvloeistof vat en borrelen van koelvloeistof in expansie vat.
· De motor mag geen druppel koelvloeistof verbruiken, wederom lekke koppakking.
Versnellingsbak
· Clio’s voor 93 zwakke versnellingsbak vaak gaan de synchrone ringen kapot zeer duren reparaties.
· Zou soepel moeten schakelen.
· Licht rammelen bij accelererend insturen duidt meestal op binnenkort versleten kruiskoppelingen. Niet te verwarren met een rammelend uitlaatsysteem, wat niet helemaal vrij hangt in de bochten.
Overige onderdelen
· Wiellagers willen nog wel eens kapot gaan.
· Fusee kogels zit vaak spelling op.
· Stuurhuis let op dat er geen spelling op het stuur zit.
· Veel 16V's zijn verlaagd, check of je wielen vrij kunnen draaien tijdens maximaal inveren en/of maximale wieluitslag. Inveren geldt ook voor achterwielen. Let daarnaast op de wegligging van sterk verlaagde Clio's.
Proefrit
· Koop NOOIT een Clio 16V zonder een proefrit te hebben gemaakt!!! En zorg dat je zelf een stuk stuurt, dus niet alleen er naast zitten.
· Een koude motor heeft een extreem hoge oliedruk, voorzichtig warm rijden, op bedrijfstemperatuur zakt de oliedruk.
· Let tijdens het rijden op het volgende: Oliedruk (meest rechtse meter) Bij warme motor (100graden olie temp.) zou deze bij een toerental van 4000 toeren minstens 2,5 bar zijn. Is dit niet zo NIET kopen indien lagere oliedruk.
· Olie temp zou niet boven 120graden mogen komen.
· Koelvloeistof temperatuur dit is zeer verschild bij de Clio de een word wel warm en de ander niet, maar zou op de snelweg niet hoger als de helft van de meter moeten komen.
· Als je een stuk hebt gereden even stil gaan staan en de motor uitzetten, vervolgens onder de motorkap kijken naar koelvloeistof vat ziet u niets raar is het goed, maar borrelt het is de koppakking kapot. NIET kopen.
· Probeer een paar bochten iets harder te nemen dan dat je normaal zou doen, dit om te testen of wiellager aandrijfassen en fuseekogels te checken. Hoort u vreemde geluiden (tikken, bonken, scheurende enz) is er iets niet goed. Laat dit eerst oplossen al voor U een beslissing maakt.
· Let goed tijdens het rijden of hij wel spoort, daarmee bedoel ik of hij niet een kant optrekt of overgevoelig is voor spoorvorming. (bij banden groter als 195 is dit moeilijker te bepalen.)
· Let op spelling op het stuur tijdens het rijden, dit mag eigenlijk niets zijn tot een enkele millimeter.
Overige opmerkingen
· Naarmate een Clio meer getuned is, zal hij sneller slijten, meer en duurder onderhoudt vergen. (De plezierfactuur gaat weliswaar ook omhoog.)
· Kilometerstand een Clio blok gaat gem. 250.000 km mee mits goed onderhouden.
· Ze zijn duur in onderhoud als men zelf niet kan sleutelen, kleine motorruimte met hele grote motor.
· Een genot om in te rijden
· Probeer er eerst een paar uit je zal merken dat geen van alle hetzelfde rijd en neem de beste.
· Neem indien mogelijk iemand mee die er verstand van heeft. Er zullen hier altijd wel mensen zijn die best met je mee willen gaan om er een te testen.
· Let op katvervangers en APK, met gechipte Clio's die een katvervanger hebben, moet de trukendoos open om ze door de APK te krijgen. Dit is wel te realiseren, maar een extra inspanning waarmee je rekening moet houden
kijk ook, maar dat geld niet speciaal voor de williams, naar slijtage plekken en kilometerstand.
bijv, de zitting van de bestuurder stoel, de matjes, de pook, het stuur. Hoe rolt de gordel op ?
als die op 100.000 staat en de gordel rolt niet meer lekker op dan klopt er dus iets niet, of een gare pook met nieuwe matjes betekent dat er al een mattenset doorheen is gegaan. Hoeft allemaal niet erg te zijn maar het geeft je vaak een betere indicatie van hoeveel er mee gereden is dan de kilometerstand.
en het aller aller aller belangerijkste, neem iemand mee die een williams maar niets vind, of die er veel vanaf weet. Iig iemand die niet 'verliefd' word, wat jou waarschijnlijk wel gebeurt. Hij kan je dan op de slechte punten wijzen. Spreek ook nooit direct af dat je hem koopt maar laat het ff een dagje bezinken, zelfs als die al andere kopers heeft. (als tie die heeft waarom laat ie jou dan komen ??)
Veel success en laten we hopen dat het een goede is !
Olielekkage bij een Renault en zeker een 16v/williams is meer realiteit dan geen lekkage. Zo ongeveer elke clio lekt tussen bak en motor en is dus geen serieus probleem. Lekt ie niet dan kun je er vanuit gaan dat of de koppeling en dus ook de keerring is vervangen. Aandrijfasjes zijn duur, zijn nl niet immitatie te krijgen dus let op acceleren in bocht op tikken/takkelen. Om te testen of vermogen nog aanwezig is kijk ik altijd naar tussenacceleratie dus zoek ff op wat ie moet doen bij 80-120 in IV en V en test dit bij proefritje. Olieverbuik is ook een feit, 1 liter op 1000 is geen uitzondering. Luister goed naar motortje, bak maakt geluid bij vrij lopen stationair dus is ook geen probleem, als je kopp intrapt is het weg. Is in principe geen probleem, hebben ze allemaal. Ruilbak kost ong 1200 euro. HEt beste koop je een originele zonder allerlei shit als sportuitlaat, zeker geen open luchtfilter. Vergeet niet op schades te letten. Ff de deurrubbers opzij schuiven en kijken of je spuitnevel ziet. Dit ook in achterbak doen. Je kutn bij een geopende deur ook kijken bij overgaan van achterscherm naar deuropening, ff kijken op de randen. Kijk ff onder de auto en onder de kap bij deveerpootkokers naar kitnaden. Ff bij proefrit abrupt van gas en weer op gas. De motorsteunen zijn vrij zwak, met name de onderste. Heb je misschien wat foto's, er zijn niet zoveel williams'en en de meeste zijn daarom wel bij iemand bekend. Laat het motortje stationair draaien en haal de bijvuldop er ff af, dan kun je op onderdruk controleren. Als ie erg stoomt dan heb je redelijke zuigerveerslijtage. Let wel de olie spuit er ook lichtjes uit. LEt ook op bonkjes en sporing, probeer ff op een stuk oneffen weg te rijden en dan koppeling intrappen en goed luisteren. EEn fuseekogeltje of stuurstangkogel is altijd wel aan vervanging toe. LEt op de velgen, ze horen orgineel een chrome/gepolijste zilveren buitenste rand te hebben.
Km's zijn een heikel punt, wat heb je liever, een auto met 140000 km waar nog niets aan gedaan is, maw alles nog origineeel en waarschijnlijk ga JIJ de kosten maken of eentje met 2 ton waar al voor 5000 euro aan vervangen is??? Ik zou voor het laatste gaan. Die km-standen doen er op een gegeven moment echt niet meer toe.
Als je mogelijkheid hebt altijd voor de williams gaan. Je kunt de 16v en de williams niet met elkaar vergelijken, op papier lijkt het niet zoveel te schelen maar in praktijk merk je verschil. EEn williams is zoveel soepeler en sneller en niet te vergeten sterker! Kheb er 2 gehad. Kheb ook een gewone 16v en een 16v coupe gehad maar die zijn niet te vergelijken met een williams, niet qua snelheid en niet qua wegligging. Dus spaar door voor een goeie williams!!!!! Er stond een mooie originele bij een rover dealer in de buurt van ein
oja Patrick, Audio zou ik me nog geen zorgen over gaan maken. Dat is in elke auto even moeillijk/makkelijk en is zeer goed te doen in een wiliams.
Ga eerst voor de juiste auto en de rest komt goed. Staar je bij aanschaf ook niet blind op een radio of versterker die er al in ligt. Je bent tenslotte op zoek naar een auto en niet naar een radio !!!! DE AUTO MOET DUS GEWOON GOED ZIJN, DAT IS HET BELANGRIJKSTE. En nogmaals, neem iemand mee met verstand van zaken en zet de auto op de brug en maak een uitgebreide proefrit !!
OHO (ik ga een fiat panda kopen) Volgens mij hebben we een kenner
Ik ben zelf niet technisch je kan me eigenlijk van alles aan smeren en ik geloof het, Ik kan wel op al deze dingen gaan letten (neem een printje van dit alles mee) maar of het dan goed gaat, dat betwijfel ik. Kan wel een vriend van me meenemen die heeft een 106 rally, maar dat is toch net ffies anders.
Ik zal je een voorbeeld geven, omdat ik dus nooit in die auto heb gereden weet ik niet hoe die aan hoort. Bij dat iets harder dan normaal door de bocht ben ik dus bang dat ik dat niet zal op merken, of zijn dat harde klappen die er zijn.
Wel tof dat je dit allemaal ff neer wilde zetten, thanx ga het gelijk uit printen.
tja, als je zelf niet technisch bent en je kent ook niemand die technisch is (geen automonteur in de familie ?), dan kun je ook nog altijd een Dekra of ANWB keuring laten. Dit is echter ook geen garantie maar je krijgt een vrij goede indicatie van de auto.
Als je heel dit lijstje afwerkt dan kom je een heel eind en als een wiellager echt versleten is dan merk je dat meteen.
Ik heb wel een vage kennis die monteur is bij renault, maar die ik weet niet of hij het leuk vindt om voor mij stad en land af te reizen (denk het niet). Dus denk dat het de anwb
Ik zal verlopig ook nog nix kopen, maar we gaan wel opzoek. Naar een superclio.
Bij vragen zal ik jullie zeker weer lastig vallen.
Anders laat eens wat weten als je denkt een goede gevonden te hebben. ER zijn er hier op het forum genoeg die evt. wel met je mee zouden willen om te kijken.
Zal ik doen, als ik ergens ga kijken, zal ik ruim van te voren iets laten horen.
ik ga in ieder geval zaterdag naar de meeting in utrecht. Dus heb je een williams is de kans groot dat ik je lastig ga vallen Dus dan hoop ik in iedergeval meer info te hebben en dan gaan we echt kijken.
PATRICK-CLIO schreef:Zal ik doen, als ik ergens ga kijken, zal ik ruim van te voren iets laten horen.
ik ga in ieder geval zaterdag naar de meeting in utrecht. Dus heb je een williams is de kans groot dat ik je lastig ga vallen Dus dan hoop ik in iedergeval meer info te hebben en dan gaan we echt kijken.
ik ben er ook dan en ik heb zelf ook een willie op het moment. ALs je dan wat wilt weten ofzo dan komt het wel goed