aansluiten Amperemeter
Hoe kan je het beste een amperemeter aansluiten. Volgens de handleiding gaat de plusdraad van de accu naar de + metertje en dan van de - metertje naar de regulator (=wat voor ding?)
Je kan hem tussen de + of - pool zetten van je accu. Ik zou de - pool eraf halen, die in de + van je meter stoppen, en dan de - pool van de accu in de - van je meter stoppen, dat zou moeten werken.
Niet gaan starten ofzo :-D of andere grote verbruikers inschakelen, want dat gaat je meter niet fjin vinden. Oppassen dus.
Succes
Niet gaan starten ofzo :-D of andere grote verbruikers inschakelen, want dat gaat je meter niet fjin vinden. Oppassen dus.
Succes
let wel: bart bedoelt niet tussen de + en - pool, (=fout)Bart V schreef:Je kan hem tussen de + of - pool zetten van je accu. Ik zou de - pool eraf halen, die in de + van je meter stoppen, en dan de - pool van de accu in de - van je meter stoppen, dat zou moeten werken.
Succes
hij bedoelt in de draad naar de - pool, of in de draad naar de + pool. (=goed)
duzz die eerste zin is wat verwarrend. Maar daar kom je wel achter als je toch probeert.
-
Robert je bent scherp! ...is inderdaad geen overbodige informatie
Je kan toch zeker niet je amperemeter zo aan je accu hangen??
-
- Contacteer:
Tussen de stroombron en de verbruiker, in serie. Een voltmeter sluit je parallel aan, over de verbruiker.Riël schreef:Je kan toch zeker niet je amperemeter zo aan je accu hangen??
Het heeft er mee te maken dat de ideale (niet bestaande) ampèremeter geen weerstand heeft en de ideale (ook niet bestaande) voltmeter een oneindig grote weerstand.
Vooropgesteld dat ik me de natuurkundeles van 20 jaar geleden goed herinner.

- Peter
Ah d8 dat ie wilde meten hoeveel ampere op de accu stond ...
Vergelijk een amperemeter maar met een watermeter. Die monteer je ook in de doorgaande leiding, anders kun je niet meten hoeveel water er doorheen gaat.
Spanning is vergelijkbaar met druk(verschil). Dat meet je over de 2 punten waar je het drukverschil wilt meten.
Stroom loopt. Spanning staat.
Als de waterkraan dicht staat loopt er geen (water)stroom door, maar is er wel een drukverschil over de kraan. Draai je de kraan open dan stroomt het, maar het drukverschil over de kraan is weg.
Spanning is vergelijkbaar met druk(verschil). Dat meet je over de 2 punten waar je het drukverschil wilt meten.
Stroom loopt. Spanning staat.
Als de waterkraan dicht staat loopt er geen (water)stroom door, maar is er wel een drukverschil over de kraan. Draai je de kraan open dan stroomt het, maar het drukverschil over de kraan is weg.
Don't Take Life Too Seriously. No One Gets Out Alive Anyway
Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom ik een amperemeter in mijn auto zou willen gebruiken. Misschien staat het wel geinig als je je zware versterker laat knallen
Thuis zou je een amperemeter kunnen gebruiken als je wilt weten waarom een stop er na een uur uit vliegt. Als je met je amperemeter meet dat er 20 ampere stroom loopt terwijl de zekering maar 16 ampere is, dan weet je dat die groep te zwaar belast is.

Thuis zou je een amperemeter kunnen gebruiken als je wilt weten waarom een stop er na een uur uit vliegt. Als je met je amperemeter meet dat er 20 ampere stroom loopt terwijl de zekering maar 16 ampere is, dan weet je dat die groep te zwaar belast is.
-
- Moderator
- Car: MB
daar hebben ze de stop voor uitgevonden. Denk jij dat je 20 ampere kunt meten met een stop van 16 ampere ??? Voordat jij dat kunt meten is die stop er allang uit geknald
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
Tegenwoordig heb je dus automaten, heel handig zekeren zichzelf.
Ampere is op zich denk ik niet het eerste wat je wil meten.
wanneer je vage klachten hebt met één of ander apparaat, waarvan je weet hoe die het eigenlijk moet doen. En je bent dus benieuwd in hoelang je apparaat bij maximum vermogen een (te meten) waarde aan stroom opneemt. Of half vermogen, beter neem je drie kwart dan zit het zeker goed qua apperatuur.
wanneer zekering in het apparaat zit is het lastig vervangen. zo kan je besluiten om het dubbel te zekeren. voor de zekerheid.
heel verhaal
als je de accu wil meten doe je toch met acculader
Ampere is op zich denk ik niet het eerste wat je wil meten.
wanneer je vage klachten hebt met één of ander apparaat, waarvan je weet hoe die het eigenlijk moet doen. En je bent dus benieuwd in hoelang je apparaat bij maximum vermogen een (te meten) waarde aan stroom opneemt. Of half vermogen, beter neem je drie kwart dan zit het zeker goed qua apperatuur.
wanneer zekering in het apparaat zit is het lastig vervangen. zo kan je besluiten om het dubbel te zekeren. voor de zekerheid.
heel verhaal

als je de accu wil meten doe je toch met acculader
Ja. En dat denk ik niet alleen, dat weet ik wel zeker.Tom schreef:daar hebben ze de stop voor uitgevonden. Denk jij dat je 20 ampere kunt meten met een stop van 16 ampere ??? Voordat jij dat kunt meten is die stop er allang uit geknald
Een smeltpatroon van 16A smelt echt niet gelijk door als er iets te veel stroom doorheen gaat hoor. Een smeltpatroon is een prima beveiliging tegen kortsluiting, maar bij overbelasting houdt ie het echt nog wel effe vol. En als je graag wilt weten hoe lang, dan wil ik dat ook nog wel voor je uitzoeken.
Ik gebruik hem wel eens als ik een lekstroom wil meten in de auto. Alles uit dus en dan meten hoeveel stroom er loopt, als er teveel loopt (meen vanaf 600 mA) kan je daar uit concluderen dat er een lekstroom is waardoor je accu langzaam leegloopt.Ollie schreef:Inderdaad, daar is die stop voor ja! Maargoed, zou wel eens van TurboDJ willen weten waar ie hem voor wil gaan gebruiken, ben niet nieuwsgierig ofzo
Dat is de enige reden waarvoor ik er 1 gebruik.
Gr Bart
-
Hier Idem
Heb een poosje terug lekstroom gehad bij mijn GTT en deze wordt voor de fun gereden.meestal in weekend en op woensdag door de vriendin. nou was hij in het weekend gebruikt en de woensdag erop niet meer starten accu dood. 1 conclusie:accu defect, neen andere accu gemonteerd en week erna idem dito.
2de conclusie: dynamo, neen gedemonteerd en getest bij een garage met benodigde apperatuur. 3de conclusie: lekstroom, bingo amperemeter ertussen gehangen als alles uitstaat en dan stuk voor stuk de zekering eruit halen zodat ik weet welke groep ik moet hebben voor de lekstroom. 5min later groep gevonden en de zekering eruit laten als ik niet met de auto rij totdat ik tijd heb om het probleem binnen de groep op te sporen.
Voordeel als je dus zo`n meter standaard in de auto hebt is dat je die ene keer dat het gebeurt je het op je metertje kan zien. tenzij je denkt dat het metertje niet goed is dan.
Heb een poosje terug lekstroom gehad bij mijn GTT en deze wordt voor de fun gereden.meestal in weekend en op woensdag door de vriendin. nou was hij in het weekend gebruikt en de woensdag erop niet meer starten accu dood. 1 conclusie:accu defect, neen andere accu gemonteerd en week erna idem dito.
2de conclusie: dynamo, neen gedemonteerd en getest bij een garage met benodigde apperatuur. 3de conclusie: lekstroom, bingo amperemeter ertussen gehangen als alles uitstaat en dan stuk voor stuk de zekering eruit halen zodat ik weet welke groep ik moet hebben voor de lekstroom. 5min later groep gevonden en de zekering eruit laten als ik niet met de auto rij totdat ik tijd heb om het probleem binnen de groep op te sporen.
Voordeel als je dus zo`n meter standaard in de auto hebt is dat je die ene keer dat het gebeurt je het op je metertje kan zien. tenzij je denkt dat het metertje niet goed is dan.
-
weerstand meten.
Da's pas handig!
Kan je 's proberen met en zonder kink in de kabel.
Veel energie gaat verloren door lengte en/of onjuiste aansluiting (verkeerde maat aansluit- staafjes, vorkjes e.d.
groetjes Gerda
Da's pas handig!
Kan je 's proberen met en zonder kink in de kabel.
Veel energie gaat verloren door lengte en/of onjuiste aansluiting (verkeerde maat aansluit- staafjes, vorkjes e.d.