aansluiten Amperemeter

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
TURBODJ
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 3 feb 2002 0:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Hoe kan je het beste een amperemeter aansluiten. Volgens de handleiding gaat de plusdraad van de accu naar de + metertje en dan van de - metertje naar de regulator (=wat voor ding?)
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Je kan hem tussen de + of - pool zetten van je accu. Ik zou de - pool eraf halen, die in de + van je meter stoppen, en dan de - pool van de accu in de - van je meter stoppen, dat zou moeten werken.

Niet gaan starten ofzo :-D of andere grote verbruikers inschakelen, want dat gaat je meter niet fjin vinden. Oppassen dus.

Succes
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

Bart V schreef:Je kan hem tussen de + of - pool zetten van je accu. Ik zou de - pool eraf halen, die in de + van je meter stoppen, en dan de - pool van de accu in de - van je meter stoppen, dat zou moeten werken.

Niet gaan starten ofzo :-D of andere grote verbruikers inschakelen, want dat gaat je meter niet fjin vinden. Oppassen dus.

Succes
let wel: bart bedoelt niet tussen de + en - pool, (=fout)
hij bedoelt in de draad naar de - pool, of in de draad naar de + pool. (=goed)
duzz die eerste zin is wat verwarrend. Maar daar kom je wel achter als je toch probeert.
Robert dB.
Berichten: 6477
Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
Locatie: Woerden

Robert je bent scherp! ...is inderdaad geen overbodige informatie
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

ja idd scherp :-D Ik had het niet eens van die kant bekeken.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

oftewel. Een Ampere meter NOOIT parallel aansluiten !!!! Doe je dit wel dan ga je BBQ effecten krijgen (en dat wil je niet in je auto)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Anonymous

Heel goed, er moet een verbruiker tussen zitten, oftwel een weerstand :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Je kan toch zeker niet je amperemeter zo aan je accu hangen??
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Peter @ Malta
Berichten: 493
Lid geworden op: vr 12 jul 2002 20:20
Locatie: Malta
Contacteer:

Riël schreef:Je kan toch zeker niet je amperemeter zo aan je accu hangen??
Tussen de stroombron en de verbruiker, in serie. Een voltmeter sluit je parallel aan, over de verbruiker.

Het heeft er mee te maken dat de ideale (niet bestaande) ampèremeter geen weerstand heeft en de ideale (ook niet bestaande) voltmeter een oneindig grote weerstand.

Vooropgesteld dat ik me de natuurkundeles van 20 jaar geleden goed herinner. :)

- Peter
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ah d8 dat ie wilde meten hoeveel ampere op de accu stond ...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
DeNzo
Berichten: 42
Lid geworden op: za 10 aug 2002 15:47
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Vergelijk een amperemeter maar met een watermeter. Die monteer je ook in de doorgaande leiding, anders kun je niet meten hoeveel water er doorheen gaat.

Spanning is vergelijkbaar met druk(verschil). Dat meet je over de 2 punten waar je het drukverschil wilt meten.

Stroom loopt. Spanning staat.
Als de waterkraan dicht staat loopt er geen (water)stroom door, maar is er wel een drukverschil over de kraan. Draai je de kraan open dan stroomt het, maar het drukverschil over de kraan is weg.
Don't Take Life Too Seriously. No One Gets Out Alive Anyway
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Kijk, dit vind ik wel een heldere uitleg!

Waar/voor welke apparatuur wordt die ampèremeter eigenlijk gebruikt, maw wat heb ik eraan ?
DeNzo
Berichten: 42
Lid geworden op: za 10 aug 2002 15:47
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom ik een amperemeter in mijn auto zou willen gebruiken. Misschien staat het wel geinig als je je zware versterker laat knallen :D

Thuis zou je een amperemeter kunnen gebruiken als je wilt weten waarom een stop er na een uur uit vliegt. Als je met je amperemeter meet dat er 20 ampere stroom loopt terwijl de zekering maar 16 ampere is, dan weet je dat die groep te zwaar belast is.
Don't Take Life Too Seriously. No One Gets Out Alive Anyway
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

daar hebben ze de stop voor uitgevonden. Denk jij dat je 20 ampere kunt meten met een stop van 16 ampere ??? Voordat jij dat kunt meten is die stop er allang uit geknald
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Inderdaad, daar is die stop voor ja! Maargoed, zou wel eens van TurboDJ willen weten waar ie hem voor wil gaan gebruiken, ben niet nieuwsgierig ofzo :p
Foeke
Berichten: 2742
Lid geworden op: do 21 feb 2002 0:00
Locatie: Leeuwarden

stoppen is oud. Installatie-automaten
<-------So you know don't mess with a Reno------->
waterwacht
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 11:09
Locatie: Rockanje

Tegenwoordig heb je dus automaten, heel handig zekeren zichzelf.
Ampere is op zich denk ik niet het eerste wat je wil meten.
wanneer je vage klachten hebt met één of ander apparaat, waarvan je weet hoe die het eigenlijk moet doen. En je bent dus benieuwd in hoelang je apparaat bij maximum vermogen een (te meten) waarde aan stroom opneemt. Of half vermogen, beter neem je drie kwart dan zit het zeker goed qua apperatuur.
wanneer zekering in het apparaat zit is het lastig vervangen. zo kan je besluiten om het dubbel te zekeren. voor de zekerheid.

heel verhaal :p

als je de accu wil meten doe je toch met acculader
DeNzo
Berichten: 42
Lid geworden op: za 10 aug 2002 15:47
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Tom schreef:daar hebben ze de stop voor uitgevonden. Denk jij dat je 20 ampere kunt meten met een stop van 16 ampere ??? Voordat jij dat kunt meten is die stop er allang uit geknald
Ja. En dat denk ik niet alleen, dat weet ik wel zeker.
Een smeltpatroon van 16A smelt echt niet gelijk door als er iets te veel stroom doorheen gaat hoor. Een smeltpatroon is een prima beveiliging tegen kortsluiting, maar bij overbelasting houdt ie het echt nog wel effe vol. En als je graag wilt weten hoe lang, dan wil ik dat ook nog wel voor je uitzoeken.
Don't Take Life Too Seriously. No One Gets Out Alive Anyway
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Ollie schreef:Inderdaad, daar is die stop voor ja! Maargoed, zou wel eens van TurboDJ willen weten waar ie hem voor wil gaan gebruiken, ben niet nieuwsgierig ofzo :p
Ik gebruik hem wel eens als ik een lekstroom wil meten in de auto. Alles uit dus en dan meten hoeveel stroom er loopt, als er teveel loopt (meen vanaf 600 mA) kan je daar uit concluderen dat er een lekstroom is waardoor je accu langzaam leegloopt.

Dat is de enige reden waarvoor ik er 1 gebruik.

Gr Bart
clio16vturbo
Berichten: 164
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Velp (GLD)

Hier Idem

Heb een poosje terug lekstroom gehad bij mijn GTT en deze wordt voor de fun gereden.meestal in weekend en op woensdag door de vriendin. nou was hij in het weekend gebruikt en de woensdag erop niet meer starten accu dood. 1 conclusie:accu defect, neen andere accu gemonteerd en week erna idem dito.
2de conclusie: dynamo, neen gedemonteerd en getest bij een garage met benodigde apperatuur. 3de conclusie: lekstroom, bingo amperemeter ertussen gehangen als alles uitstaat en dan stuk voor stuk de zekering eruit halen zodat ik weet welke groep ik moet hebben voor de lekstroom. 5min later groep gevonden en de zekering eruit laten als ik niet met de auto rij totdat ik tijd heb om het probleem binnen de groep op te sporen.
Voordeel als je dus zo`n meter standaard in de auto hebt is dat je die ene keer dat het gebeurt je het op je metertje kan zien. tenzij je denkt dat het metertje niet goed is dan.
Foeke
Berichten: 2742
Lid geworden op: do 21 feb 2002 0:00
Locatie: Leeuwarden

electro technishian roeleren 8) 8)
<-------So you know don't mess with a Reno------->
waterwacht
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 11:09
Locatie: Rockanje

weerstand meten.
Da's pas handig!
Kan je 's proberen met en zonder kink in de kabel.
Veel energie gaat verloren door lengte en/of onjuiste aansluiting (verkeerde maat aansluit- staafjes, vorkjes e.d.
:wink: groetjes Gerda
Plaats reactie