phase I tegen phase II

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Ahameter
Berichten: 36
Lid geworden op: di 18 feb 2003 12:06
Locatie: Wijk bij Duurstede
Contacteer:

Wat is nu het verschil tussen phase I en phase II, misschien een domme vraag, maar echt duidelijk is het voor mij niet.

Kan iemand de verschillen op een rijtje zetten? heeft dit te maken met het uiterlijk van de auto (dus skirts etc) of de motor (of beide) ??

En vanaf welk bouwjaar heb je een phase II en is een phase II ook beter dan een phase I ??

vertel vertel !!! :wink:

Arjen
ETE [Endure The Elements]
PIOT [Pain is only temporary]
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

probeer eens de search functie van dit forum.. er is laatst al heeeeeeel uitgebreid over gepraat. :wink:
Ahameter
Berichten: 36
Lid geworden op: di 18 feb 2003 12:06
Locatie: Wijk bij Duurstede
Contacteer:

kan iemand mij vertellen waar dat dan staat?? heb bij search ong 8 pagina's doorgespit en niks gevonden.

Zal wel niet de goede trefwoorden invullen.....

help..?? :)
ETE [Endure The Elements]
PIOT [Pain is only temporary]
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

heb ff liggen zoeken alleen de search werkt echt superk#t, kan het ook niet vinden. Weet wel dat er minimaal 2 topics zijn waarin dit uitgelgd is.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Phase 1:

Roostertjes in skirt,
Geen lip onder voorbumper
Andere bekleding
Geen pingelsensor
Andere cilinderkop (klephoek dacht ik anders)
en 5 pk minder als phase 2

Phase 2 is ietwat verbeterd maar voelt naar mijn gevoel minder 'bruut' aan :)

Mazzel!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

En...

Phase 1:
- RE208 (ontstekingsmodule), hangend boven de turbo
- oliegekoelde turbo met metalen hitteschild
- geribbelde elleboogjes onder achterlicht-units

Phase 2:
- RE209, geplaatst achter schutbord
- watergekoelde turbo met niet-metalen hitteschild
- gladde elleboogjes
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

En in principe is een phase 2 gemaakt vanaf 1988. Daarvoor heb je een phase 1, maar gebleken is dat daar nogal eens wat verschil in zit. In de overgangsfase zijn er ook een aantal GT's gemaakt uit onderdelen van beide. Dus, met phase 2 exterieur, maar met een phase 1 turbo en bijvoorbeeld ontstekingsmodule.

Let daar dus wel op! :D
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Veerpoten zijn voor anders.

uitlaat spruitstuk ph1 in groter in diameter dan ph2

ontsteking ph1 = 208 ph2 =209 die vanaf eind 89 achter schutbord zit.

er zit verschil in de carb.

Kop is anders ph2 heeft idd een grotere klep hoek.

Water slangen zijn heel verschillend (ph 2 heeft er meer.)

De meeste ph1 gtt hebben lucht gekoelde turbo's ipv 1 in aan het koel water circuit aangesloten.

Ph1 heeft orgineel niet meegespoten bumpers en scirts

ph1 scirt heeft "testarossa" roostertje in de
achterste scirt

Ph1 en 2 hebben verschillende bekleding op de stoellen.

Ph2 heeft meestal een rode vloerbedekking.

er zijn vast wel meer verschillen. :D
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

de middenconsole is bij een phase 1 volgens mij ook kleiner. Die stopt toch al vóór de pook !!??!!
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Dat was volgens mij een optie, maar dat weet ik niet zeker!
Rudo
Berichten: 5061
Lid geworden op: di 24 jul 2001 0:00
Locatie: Velsen-Noord

Merijn schreef:En...


Phase 2:
- RE209, geplaatst achter schutbord
Welnee, ze zijn pas ergens in 89 begonnen met het plaatsen van de ontsteking achter het schutbord. Dat betekent dat ze ongeveer twee jaar lang fases 2 hebben gemaakt met de ontsteking gewoon boven de turbo.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ow... Weer wat geleerd! :D
Rudo
Berichten: 5061
Lid geworden op: di 24 jul 2001 0:00
Locatie: Velsen-Noord

Tom schreef:de middenconsole is bij een phase 1 volgens mij ook kleiner. Die stopt toch al vóór de pook !!??!!
Heel veel fase 2 heb je ook met een kort middenconsole. Dat hing weer af van het feit of er wel of geen "comfortpakket" op zat: elec. ramen en c.v.
Jeroen Lubking
Berichten: 441
Lid geworden op: zo 22 sep 2002 18:44
Locatie: Zevenhuizen Turbo`s: Garrett T3 vs GT32
Contacteer:

Rudo schreef:
Merijn schreef:En...


Phase 2:
- RE209, geplaatst achter schutbord
Welnee, ze zijn pas ergens in 89 begonnen met het plaatsen van de ontsteking achter het schutbord. Dat betekent dat ze ongeveer twee jaar lang fases 2 hebben gemaakt met de ontsteking gewoon boven de turbo.
Klopt,alleen waren het ook 208 ontstekingen die boven de turbo hingen.Vanaf `89 is er pas standaard een 209 gemonteerd.
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
Rudo
Berichten: 5061
Lid geworden op: di 24 jul 2001 0:00
Locatie: Velsen-Noord

Merijn schreef:En in principe is een phase 2 gemaakt vanaf 1988. Daarvoor heb je een phase 1, maar gebleken is dat daar nogal eens wat verschil in zit. In de overgangsfase zijn er ook een aantal GT's gemaakt uit onderdelen van beide. Dus, met phase 2 exterieur, maar met een phase 1 turbo en bijvoorbeeld ontstekingsmodule.

Let daar dus wel op! :D
Correctie :wink: :

Fase 2 is vanaf augustus 87. Je hebt wél fase 1 interieur+exterieur maar al wel uitgevoerd met watergekoelde turbo + fase 2 onsteking (re209).

Als je een fase 1 uitvoering tegenkomt met fase 2 interieur dan zal dat er later zelf ingezet zijn.
Rudo
Berichten: 5061
Lid geworden op: di 24 jul 2001 0:00
Locatie: Velsen-Noord

Jeroen Lubking schreef:
Rudo schreef:
Merijn schreef:En...


Phase 2:
- RE209, geplaatst achter schutbord
Welnee, ze zijn pas ergens in 89 begonnen met het plaatsen van de ontsteking achter het schutbord. Dat betekent dat ze ongeveer twee jaar lang fases 2 hebben gemaakt met de ontsteking gewoon boven de turbo.
Klopt,alleen waren het ook 208 ontstekingen die boven de turbo hingen.Vanaf `89 is er pas standaard een 209 gemonteerd.
Niet volgens mijn Renault Werkplaatsboek. Fase 2 = vanaf half Ž87 = re209.

En ik weet zelfs vrij zeker dat de laatste fases 1 ook al met re209 zijn geleverd.
Jeroen Lubking
Berichten: 441
Lid geworden op: zo 22 sep 2002 18:44
Locatie: Zevenhuizen Turbo`s: Garrett T3 vs GT32
Contacteer:

Rudo schreef:
Jeroen Lubking schreef:
Rudo schreef:
Merijn schreef:En...


Phase 2:
- RE209, geplaatst achter schutbord
Welnee, ze zijn pas ergens in 89 begonnen met het plaatsen van de ontsteking achter het schutbord. Dat betekent dat ze ongeveer twee jaar lang fases 2 hebben gemaakt met de ontsteking gewoon boven de turbo.
Klopt,alleen waren het ook 208 ontstekingen die boven de turbo hingen.Vanaf `89 is er pas standaard een 209 gemonteerd.
Niet volgens mijn Renault Werkplaatsboek. Fase 2 = vanaf half Ž87 = re209.

En ik weet zelfs vrij zeker dat de laatste fases 1 ook al met re209 zijn geleverd.
Gooi dat werkplaats handboek maar weg want dat klopt niet :lol:

Ik heb al een paar honderd gtt`s onderhanden gehad waar onder fase 1 en 2 en in de praktijk blijkt dat alleen de `89 en nieuwer standaard met een 209 zijn uitgerust.
Alle oudere gtt`s zijn achteraf voorzien van een 209 ontsteking(als reparatie).En meer en deel rijd nog steeds met een 208!
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

In elk geval, phase 1 roeleert :)

Er wordt ook gezegd dat een phase 1 een stuk 'agressiever' rijdt, al is ie theoretich ietsje langzamer dan de phase 2.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Hans (-=Sleepie=-)
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Riël schreef:In elk geval, phase 1 roeleert :)

Er wordt ook gezegd dat een phase 1 een stuk 'agressiever' rijdt, al is ie theoretich ietsje langzamer dan de phase 2.
Phase 1 roeleert misschien wel....maar koelsysteem van de Phase 2 schijnt toch wel stukken beter te zijn, als je zo eens wat rondvraagt bij tuners etc.
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Qua uiterlijk roeleert de phase 1, met uitzondering van de voorbumper. Verder vind ik persoonlijk alles aan het phase 1 mooier. Hij is wat agressiever! Zeker als de bumpers en skirts niet meegespoten zijn.

Als ik ooit nog een goeie tegenkom, dan zal ik er serieus over nadenken om 'm te kopen...
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Wat zijn dan de verschillen tussen de 208 en 209 ontstekingen??
Mrtn = Maarten
Anonymous

209 heeft pingelsensor en kan 500 rpm meer.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Een 209 heeft geloof ik ook een andere mapping of hoe heet dat? Mijn phase 1 draaide trouwens extreem veel toeren met een 209 (7500+).
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Merijn schreef:Qua uiterlijk roeleert de phase 1, met uitzondering van de voorbumper. Verder vind ik persoonlijk alles aan het phase 1 mooier. Hij is wat agressiever! Zeker als de bumpers en skirts niet meegespoten zijn.
Dat is absoluut een kwestie van smaak.
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

zeker, geef mij maar een phase 2 (bij wijze van spreke, ik heb de mijne niet voor niets verkocht :D )
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik stel mijn mening bij... Ik vind de onderstaande 5 de mooiste!

[img]http://www.xs4all.nl/~dopejay/CAR12.jpg[/img]
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

die is idd super. Die kleur combinatie is echt vet.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Vos
Berichten: 4534
Lid geworden op: di 8 jan 2002 0:00
Locatie: Enschede

Die is idd erg vet Merijn!
Clio 16v.....
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Hier nog zo'n ph1/2 mix bak...

(mooi hé .. ;))

[img]http://www.renault-tuning.com/common/ga ... 0071.2.jpg[/img]
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Het nadeel aan die niet gespoten skirts is dat ze na 17 jaar wel gaan vervagen.
Maar met motip kom je een heel eind.
Kleurcode:46802.

ook heb ik nog een renix 208 boven mijn F2 hitteschild hangen.(Lekker frituren zomers :D )

Maar ik denk ook dat de carroserie van een F2 sterker is en betere roestbescherming heeft.
Ook de carb. koelfan is een mooie mod.(Als ie het doet :wink: )

Maar het meeste hangt toch af van iemands smaak.
Als je maar met veel plezier GTT rijd toch? :p
Getting as fast as i can in a renault powerd brick on wheels.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

carroserie in NIET verschillend. Alleen hebben GTT's na 89 een betere anti roest behandeling gehad.
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Dan weet ik dat ook weer. :)
Getting as fast as i can in a renault powerd brick on wheels.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Abel schreef:carroserie in NIET verschillend. Alleen hebben GTT's na 89 een betere anti roest behandeling gehad.
Nog beter!? :lol:
Ahameter
Berichten: 36
Lid geworden op: di 18 feb 2003 12:06
Locatie: Wijk bij Duurstede
Contacteer:

juist ja, het word me allemaal duidelijk. Echte wezenlijke verschillen zitten er dus niet in, behalve dan bv onsteking en voorbumper.

ik ga als het goed is zaterdag kijken naar een ph I in groningen, hoop dat het wat is, ene rick, iemand van hier?(wel koppakking vervangen helaas...)

:)

Ps wat is een pingelsensor ??
ETE [Endure The Elements]
PIOT [Pain is only temporary]
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Abel schreef:carroserie in NIET verschillend. Alleen hebben GTT's na 89 een betere anti roest behandeling gehad.
En dat geloof jij. hahaha sorry hoor maar volgens mij heeft renault geen flikker aan de roestbescherming gedaan. Als ik al mijn gtt`s phase1 vergelijk met phase2 dan zijn die van mij harder. Ik geloof er niets van dat de phase2 beter behandeld is. Ze roesten net zo hard als een phase1. En een kennis van mij waarvan ik 2 gtt`s heb gekocht zegt hetzelfde als ik en hij is schadehersteller( Sorry jeroen l maar dit moest wel ff van een vakman gequote worden omdat ik zelf geen phase2 heb gehad)
There will be plenty of time to rest when your dead
Plaats reactie