Iemand bekend met dit 'boost control 'systeem?

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Driekus

Zoal het topic al aangeeft:
Is iemand hier bekend met het volgende systeem:

http://www.autospeed.com/A_0670/cms/article.html

http://www.autospeed.com/A_0685/cms/article.html

Een vriend van me is van plan dit te monteren-> WEl/niet doen?? EN natuurlijk vooral WAAROM niet??
Driekus

Ik ben blij dat jullie rustig de tijd nemen om de site goed door te lezen! :p
gille
Contacteer:

levert ergens winst op ,hahahahahahahahahahahahhahah
sorry mas das pas bulshit :-* :-* :-* :-* :-*
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

bij een audi/vw tdi moter worden deze kleppen gebruikt om de egr en de wastegate van de turbo aan te sturen
deze exemplaren zijn alleen instelbaar
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
HotShot

Voor de vijf kan het deels gaan werken (bv. bij een zwakke veer in de actuator). Je zou dan in principe kunnen volstaan met alleen de sluitklep die bij een bepaalde druk pas de druk doorlaat. Ik verwacht dat een simpele bleed valve het zelfde resultaat kan bieden.

Op mijn 944 turbo zit een vergelijkbaar systeem als op de, in het artikel vermelde, auto. Daar heeft het systeem heel veel effect!
Riël
Über-Spammer

Jah, is dat speciaal ofzo?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
HotShot

De turbodruk wordt via het motormanagement geregeld. Er zit een klep op (cyclic valve) die afhankelijk van het toerental de druk wel of niet doorlaat naar de wastegate. De wastegate opend al bij 0.3 bar, maar door de druk slechts gedeeltelijk door te laten wordt de maximum druk afgeregeld op ± 0.8 bar.
Bij lage toeren wordt alle druk doorgelaten naar de wastegate waardoor er dus weinig druk wordt opgebouwd, vanaf 2600 toeren wordt de druk vervolgens normaal opgebouwd.
Kortom, bij lage toeren weinig druk, dus een extra groot turbo gat.
Stefijn

Zoals ik het lees heeft ie in 1e instantie een klep gemaakt die er juist voor zorgt dat bij maximale druk de wastegate ineens open gaat.
Ik stel me voor dat in het systeem van een GTT de wastegate door de opbouwende druk al vrijwel direct een klein beetje opengaat net zolang tot ie zover opengaat dat de druk over de turbo niet meer oploopt. Hij noemt dat "wastegate creep" en hierdoor zal de druk wat langzamer opbouwen omdat tot op het moment van maximale turbodruk ook al onnodig uitlaatgassen over de wastegate verloren gaan.

Hij heeft iets gebouwd dat dus de wastegate dichthoudt totdat de aanstuurdruk van die wastegate een bepaald niveau heeft bereikt en dan gaat ineens de wastegate open om de druk af te kappen. Kwestie van afstellen om ervoor te zorgen dat dit punt net ligt voor het bereiken van de maximumdruk (die dus door de wastegate geregeld wordt). Ik beredeneer dan even dat de druk in het systeem dan zo snel als maar mogelijk is opbouwt, totdat je max druk bereikt heb je feitelijk een onbegrensde turbo(druk).
Hoe verder je de maximale aanstuurdruk van de wastegate onder de maximale druk legt(afgesteld MET de wastegate) hoe langzamer de druk opbouwt, totdat je alles open hebt staan en de wastegate reageert alsof dit systeem er niet tussenzit.
The pressure relief valve prevents any airflow passing through it until the input pressure reaches a certain, adjustable, level. For example, this valve can be set to 10 psi. Below this pressure the valve will be shut; above it, the valve will open and allow flow to occur through it. If this valve is placed in front of the pressure regulator, no boost will be fed to the pressure reg (and so also the wastegate) until the preset pressure is overcome. In other words, the pressure relief valve can be set so that wastegate creep is zilch.
Daarnaast bouwt ie in het 2e artikel nog een terugslagklep in die eventuele restdruk die achterblijft voor de wastegate na het schakelen afvoert zodat de wastegate ook écht gesloten blijft totdat de drukregulator weer aangeeft dat ie kan openen. Dit om te voorkomen dat deze restdruk na overschakelen de wastegate nog een beetje open zou duwen.
[img]http://us1.webpublications.com.au/stati ... 85_6lo.jpg[/img]
Hij geeft hier ook bij aan dat de opbouwende druk in het systeem deze klep zal dichtblijven drukken totdat er geschakeld wordt en het drukrestant kan ontsnappen.
Maar goed ik ben geen supertechneut. Imho klinkt het wel goed eigenlijk :) De winst zit puur in het versnellen van het opbouwen van druk, niet in hogere maximale druk.
En volgens mij ook goed toepasbaar op een GTT, mits een dumpvalve geinstalleerd is?
Plaats reactie