[Scénic] Panne! -- update: Renault Malta sucks

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Peter @ Malta
Contacteer:

Ben ik net bekomen van het vaderschap, gaat mijn Scénic kaduuk. Ik rijd rond op zoek naar een parkeerplaats bij het ziekenhuis (een regelrechte nachtmerrie: parkeren hier is altijd moeilijk maar bij het ziekenhuis is het helemaal een ramp), maar dan opeens begint de motor lawaai te maken en vermogen te verliezen.

Een uiterst gelukkig toeval wil dat het hoofdkantoor en de werkplaats van één van de plaatselijke wegenwachten (uitgerekend die waar ik lid van ben) net om de hoek ligt, dus ik rijd hem daar de garage in, waar ze vaststellen dat hij moeite heeft met vonken ('misfire' heet het in Engels, ik weet zo snel de Nederlandse vertaling niet). Nou ja, in ieder geval heb ik een parkeerplaats.

Bij de wegenwacht weten ze het niet op te lossen. Ze hebben andere bougies geprobeerd, maar het werkt niet echt. Ook zit er veel brandstof in cilinders, wat je ook kunt ruiken. Nummers 2 en 3 zijn degenen die problemen geven.

Dus transporteren ze de auto naar de plaatselijke Renault-dealer. Dinsdag zou ik meer moeten weten, dan hebben ze daar tijd om er naar te kijken.

Nou is mijn Scénic minder dan twee jaar oud en ik doe er toch geen echt gekke dingen mee. Is dit een bekend probleem?

- Peter
Laatst gewijzigd door Peter @ Malta op za 22 mar 2003 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Remco_Rs
Contacteer:

Als hij loopt te hotteren en stoten ,,kan je er wel van uit gaan dat de er een van de bobine,s stuk zijn,,aangezien dat erg vaak voorkomt bij de nieuwere scenic,s ,,ze hebben allemaal losse pen bobine,s die ERG vaak problemen geven
Abel
Über-Spammer

In iedergeval je bent papa geworden dus renault komt op de 2e plaats toch??

Maar zegt me niets. sorry. sterkte ;)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

klopt wat er boven wordt vermeld
de bobines gaan stuk doordat er vocht in de schachten blijft staan
en vocht en elektra dat is funest
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Peter @ Malta
Contacteer:

Laat het nou de laatste tijd ontzettend veel geregend hebben, met af en toe waterplassen van gemakkelijk 20 of 30 cm diep.

OK, merci. Ik denk dat ik dit aan de dealer ga doorgeven, teneinde een spoedige thuiskomst van mijn auto te bespoedigen. Anders moet ik namelijk mijn vrouw en baby met de Ka ophalen en dat wordt passen en meten. Weet iemand zo de Engelse term voor bobine?

Bovendien zit het kinderzitje al in de Renault. Ik heb zelfs een speciaal Renault-frame besteld om het Bébé Confort Elios kinderzitje gemakkelijk in mijn Scénic te kunnen zetten. :)

- Peter
Patrick L.

schijnt nagal een zwakke plek te zijn van die nieuwe 16v`s, zowel 1.6 als 1.4, de bobines gaan snel stuk, er zit per cilinder 1 bobine. Schijnen 2 verschillende fabrikanten te zijn die ze maken, de ene maakt zwarte de andere grijze, die grijze zijn dacht ik de betere (Saturn weet welke precies...) De Megane 1.6 16v van mijn pa en de Clio 1.4 16v van mijn vriendin hebben allebei dit probleem gehad, viel gelukkig nog onder garantie.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

die dingen noemen ze pencil coils
verder de merken zijn:
denso ,dit zijn de goede
en
sagem dit is wat meestal stuk gaat
speedline

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:die dingen noemen ze pencil coils
verder de merken zijn:
denso ,dit zijn de goede
en
(Nippon)Denso = Japans :D

Sagem = Frans :wink: Ik hoef hier toch geen uitleg bij te geven he ? :D
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

haha ja en toch gaat ik het proberen op de at
wel met de denso's natuurlijk maar ok
Patrick L.

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:die dingen noemen ze pencil coils
verder de merken zijn:
denso ,dit zijn de goede
en
die bedoelde ik :wink:
Peter @ Malta
Contacteer:

Aha, ik krijg net telefoon van de Renault-garage:

"Your car is ready."
"Good. Was it the coils?"
"Uh, yes."

Resultaat: vier nieuwe bobines. Aangezien de auto nog niet zo lang onder de garantie vandaan was, nemen zij de kosten van drie van de vier bobines voor hun rekening en betaal ik dus alleen één bobine en arbeidskosten.

Morgen weet ik wat de schade is, dan kan ik hem ophalen.

- Peter
Remco_Rs
Contacteer:

Nou zie je maar weer eens,,dat je eigenlijk niet eens een dealer nodig hebt ,,om een PROBLEEM OP TE LOSSEN :) :) zonder te kijken wisten we het al :D
Peter @ Malta
Contacteer:

Laat ik het zo zeggen: ik heb de dealer niet nodig om de diagnose te stellen. Om het daadwerkelijk te verhelpen... dat is een ander verhaal. Zo handig ben ik nou ook weer niet. :)

Ik zal morgen eens kijken welk merk bobines ik nu heb. Als het weer Sagem is, rijd ik gewoon niet wanneer het regent. :lol:

- Peter
Rudo

Peter @ Malta schreef: Ik zal morgen eens kijken welk merk bobines ik nu heb. Als het weer Sagem is, rijd ik gewoon niet wanneer het regent. :lol:

- Peter
Dat is op Malta niet echt een probleem denk ik :)
Peter @ Malta
Contacteer:

Rudo schreef:
Peter @ Malta schreef: Ik zal morgen eens kijken welk merk bobines ik nu heb. Als het weer Sagem is, rijd ik gewoon niet wanneer het regent. :lol:
Dat is op Malta niet echt een probleem denk ik :)
Nou, dat valt dus vies tegen. In de winter regent het hier best wel veel en dit jaar regende het erg veel. Herinner je je nog het topic met de drijvende Ford Ka?

In de zomer... dat is een ander verhaal. Dan regent het gewoon drie maanden helemaal niet. Ook niet heel even. Als het dan weer gaat regenen, zit de regen vol met stof en wordt je auto helemaal smerig. :(

Enfin, ik heb hem terug en in totaal kostte het me 25 Maltese liri, dat is zo'n 60 euro. Ik heb vier nieuwe bobines waarvan ik er daadwerkelijk één heb betaald.

Ik heb nog niet de tijd gehad om even onder de motorkap te turen, maar de nieuwe bobines zijn originele Renault-onderdelen, dus met een beetje pech heb ik weer die smerige Sagems die er net zijn uitgehaald.

We zien wel. Zodra het weer het regenseizoen wordt, ga ik met argusogen naar het motorblok kijken.

- Peter
Peter @ Malta
Contacteer:

Ik had vandaag mijn motorkap open, want ik wilde zien wat ze nou precies gedaan hadden. Met alle gedoe had ik daar nog geen tijd voor gehad. Mijn vader was er toevallig ook bij, want hij en mijn moeder zijn net twee weken hier.

Ligt @*&%@#$@ de plastic kap, die over de cilinders past, gewoon los! Hij werd alleen op zijn plaats gehouden door de kabel die er overeen loopt. Voor het zelfde geld was hij naar beneden gedonderd,

Heb ik dus mijn auto laten repareren bij de officiële Renault-garage, niet bij Beun de Haas of zo. Dan verwacht je toch minimaal dat ze een paar klemmetjes zo kunnen buigen dat die kap vast blijft zitten.

Kan je het nog bijna beter zelf gaan doen (met jullie hulp, uiteraard) en geloof me, ik heb nog meer verstand van verzekeren.

- Peter
Bas
Bestuurslid
Car: Clio IV RS

:-) Ken ut

Heb tijden terug een testrit gemaakt met een megane 1.9d. Rammelen dat ding, niet normaal. Toch maar even de motorkap opengemaakt: afdekplaat motor los...

Bij inleveren maar even tegen de verkoper gezegd. "Uh, vandaar dat iedereen hem zo lawaaiig vond." De eikel (Renault Dealert)
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

M'n Clio had gisteren hetzelfde probleem. Op de snelweg begon hij in te houden, met dit type motor moet dat haast wel een kapotte bobine zijn. De dichtstbijzijnde dealer was in Haren, dus ben ik daarheen gereden. Maar die kerel achter de balie weigerde om te gaan kijken in het magazijn, want "het is een heel groot magazijn hoor" en de magazijnman was al weg (17.15 uur) Prima, steek die bobines dan maar in je * :(
De dealer in Assen wilde gelukkig tot 6 uur wel helpen. Dus al stotterend naar Assen gereden. Daar zijn alle bobines vervangen. 3 vertoonden al wat doorslagsporen, 1 had een gat erin gebrand.
Ik hoefde nog niet te betalen, omdat hij niet wist of er coulance van toepassing is. Vandaag bellen ze me hierover terug. De service van Koops Assen is (Y)

Hij had wel eens vaker RTC-nummerplaathouders gezien. Goede ijsbreker, want hij begon vol trots over hun Clio V6 en de Mégane RS die ze al hadden gehad. :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Rémi clio ph3

Martijn *Baccara* schreef:M'n Clio had gisteren hetzelfde probleem. Op de snelweg begon hij in te houden, met dit type motor moet dat haast wel een kapotte bobine zijn. De dichtstbijzijnde dealer was in Haren, dus ben ik daarheen gereden. Maar die kerel achter de balie weigerde om te gaan kijken in het magazijn, want "het is een heel groot magazijn hoor" en de magazijnman was al weg (17.15 uur) Prima, steek die bobines dan maar in je * :(
De dealer in Assen wilde gelukkig tot 6 uur wel helpen. Dus al stotterend naar Assen gereden. Daar zijn alle bobines vervangen. 3 vertoonden al wat doorslagsporen, 1 had een gat erin gebrand.
Ik hoefde nog niet te betalen, omdat hij niet wist of er coulance van toepassing is. Vandaag bellen ze me hierover terug. De service van Koops Assen is (Y)

Hij had wel eens vaker RTC-nummerplaathouders gezien. Goede ijsbreker, want hij begon vol trots over hun Clio V6 en de Mégane RS die ze al hadden gehad. :)
Oei het is niet goed om met een kapotte bobine te rijden, want dan krijg je onverbrande benzine in je cat, en dat doet je cat geen goed. Als die kapot gaat helpt zelfs wiskas niet meer :lol:
One clio to rule them all
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Ik weet het, maar ja, je moet wat... :(

De keuring volgende maand zal het uitwijzen.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
lenny_R

Martijn *Baccara* schreef:M'n Clio had gisteren hetzelfde probleem. Op de snelweg begon hij in te houden, met dit type motor moet dat haast wel een kapotte bobine zijn. De dichtstbijzijnde dealer was in Haren, dus ben ik daarheen gereden. Maar die kerel achter de balie weigerde om te gaan kijken in het magazijn, want "het is een heel groot magazijn hoor" en de magazijnman was al weg (17.15 uur) Prima, steek die bobines dan maar in je * :(
De dealer in Assen wilde gelukkig tot 6 uur wel helpen. Dus al stotterend naar Assen gereden. Daar zijn alle bobines
vervangen. 3 vertoonden al wat doorslagsporen, 1 had een gat erin gebrand.

ik kom ook graag bij koops, is er altyd erg gezellie en de service is idd zwaar okeej, ze hebben mij al meerdere malen geholpen terwijl ze eigenlijk al dicht waren...

die clio v6 van koops, gaat misschien meej naar de franse autosport dag in augustes, tenminste ik heb die afspraak gemaakt met een v/d verkopers aldaar...
Marcel (Mr. Bacardi Cola)

Als ze je ergens besodemieteren dan is het wel bij Koops Renault. (N)
Matijs
Contacteer:

Toch fijn om te horen dat er ook nog goede enthousiaste dealerts bestaan
lenny_R

hoezo dat dan?? hebben ze jouw ergens mee genaaid???
Marcel (Mr. Bacardi Cola)

Yup, een gast die zowel in Assen als in Groningen werkt. Zei tegen mij dat er veel aan m'n auto mankeerde terwijl dat niet zo was. Vieze oplichters daaro :evil: Heb alleen onderzoekskosten betaald en m'n auto meegenomen. Dealers in Veendam en Delfzijl zijn stukken beter.
lenny_R

hmd das idd niet zow fijn,.... weet je ook een naam van die gozer?? was hij jong??, want er werkt idd een gozer die zogenaamd alles weet, maar niet altyd gelijk heefd..
toch jammer dat je er negatieve ervaringen mee hebt, je bent de 1e die ik ken, die niet blij is met koops.......
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Vandaag de rekening gekregen, geen bedragen waar je vrolijk van wordt. € 49,- per bobine, excl. BTW. :( Ze hebben wel 10% korting gegeven, erg netjes! (Y)

Gelukkig heeft het wel nut gehad, zo mooi heeft de Clio nog nooit gelopen (en ook ietsje zuiniger, lijkt het)
RenaultclioII16v (Peter)
Car: Talisman sedan
Contacteer:

Die van mij zijn ook pas vervangen, ik ik hoefde gelukkig niks te betalen.
Mijn dealer is ook altijd (Y) met service en met hulp buiten "winkeltijden".
Cleaned Style
Projecttopic
Juno

Gaan die bobine's zo snel stuk dan? OF heeft Peter zijn Clio al een hele tijd?
Ferdy
Über-Spammer

mijne is van 2002
moet ik dan ook verwachten dat ze binnenkort kapot gaan ? :S
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

De mijne zijn 155.000 km mee gegaan (Clio is van mei 2000; ja, op benzine :s )
Vanaf een tellerstand van 100.000 liep de auto een enkele keer op 3 cilinders, bij de koude start.
Zoals hierboven staat zijn er 2 merken: die met het lichte kapje erop zijn de betere.
Peter @ Malta
Contacteer:

Juno schreef:Gaan die bobine's zo snel stuk dan? OF heeft Peter zijn Clio al een hele tijd?
Nee, ik heb een Scénic 1 fase 2, geen Clio. Rond de tijd van dit incident was hij iets meer dan anderhalf jaar oud, dus nog erg nieuw.

Inmiddels hebben we nog meer wolkbreuken gehad, maar ik rijd nou toch iets voorzichtiger rond wanneer de weg in een kabbelend (nou ja...) beekje verandert.

Volgens mij zijn er twee dingen die spelen:
  • De Sagem-bobines die Renault standaard levert zijn niet al te best.
  • Er schijnt een ontwerpfout in de motor van de Scénic te zitten, waardoor water gemakkelijk in de bobines komt.
Maar daar zou je normaal gesproken niet zoveel last van moeten hebben.

- Peter
Plaats reactie