Hallo,
Sinds een week of twee heb ik een Clio 16V uit '91.
Nu vroeg ik mij af of mijn oliedruk en temperatuur normaal zijn: druk varieert van onder in de schaal bij stationeer toerental tot bijna helemaal boven aan in de schaal. Verder komt de naalt van de olieteperatuurmeter tot het dikke streepje onder het getal 100.
Olie temperatuur en druk
Allereerst heet ik je van harte welkom op het forum! Stel je effe voor door hier te klikken...
Zo te lezen zijn de waarden die jou 16v aangeeft volkomen normaal. Bij warme motor geeft de oliedruk bijna niets of helemaal niets aan bij stationair toerental. Dat is goed, dus. Bij koude motor is de oliedruk erg hoog, zeker als je een beetje gas geeft. Dit moet naar verloop van tijd (lees: warmere motor) veranderen in een oliedruk tot ongeveer het 2e streepje bij constante snelheid van 100/120 in 5.
De olietemperatuur ziet er ook goed uit. Bij mij loopt ie wat meer op (dus staat ie horizontaal) als ik constant 120/140 op de snelweg rijdt.
Wat voor olie zit er in je blok?
Zo te lezen zijn de waarden die jou 16v aangeeft volkomen normaal. Bij warme motor geeft de oliedruk bijna niets of helemaal niets aan bij stationair toerental. Dat is goed, dus. Bij koude motor is de oliedruk erg hoog, zeker als je een beetje gas geeft. Dit moet naar verloop van tijd (lees: warmere motor) veranderen in een oliedruk tot ongeveer het 2e streepje bij constante snelheid van 100/120 in 5.
De olietemperatuur ziet er ook goed uit. Bij mij loopt ie wat meer op (dus staat ie horizontaal) als ik constant 120/140 op de snelweg rijdt.
Wat voor olie zit er in je blok?
Laatst gewijzigd door Merijn op do 27 feb 2003 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoi Wollie, welkom op het forum
Stel jezelf even voor in het wie is wie topic <- klikken!
Wat betreft de normale waarden van een clio 16v zullen we even op de experts wachten, maar een temp van +/- 90 graden is een normale bedrijfstemperatuur voor een auto, en dat de oliedruk schommelt tussen weinig en wat meer is heel normaal. Stationair levert de pomp weinig druk, en hoe meer toeren je maakt, hoe meer druk.

Stel jezelf even voor in het wie is wie topic <- klikken!
Wat betreft de normale waarden van een clio 16v zullen we even op de experts wachten, maar een temp van +/- 90 graden is een normale bedrijfstemperatuur voor een auto, en dat de oliedruk schommelt tussen weinig en wat meer is heel normaal. Stationair levert de pomp weinig druk, en hoe meer toeren je maakt, hoe meer druk.
Damn B.A. beat me.
YOU FOOL!
YOU FOOL!

Wat bedoel je met de waarden 1 en 2 (bijvoorbeeld)? Het eerste streepje, neem ik aan... Maar sommige mensen zien het streepje wat helemaal onderaan zit als streepje 1, en anderen zien het streepje dat op ongeveer 1/5 van de schaal zit het eerste streepje...
Hoe zie jij dit?
Hoe zie jij dit?

nu we het toch over temperaturen hebben, wat is ongeveer de temperatuur van de olie bij een gangetje van 120 km p/u? bij GTT ph II '89
Mijn temperatuurmeter gaat zo richting de 107 graden, is dit niet te hoog?
Heb een sencor op de oliepeilstok....
Greetz Elwin.
Mijn temperatuurmeter gaat zo richting de 107 graden, is dit niet te hoog?
Heb een sencor op de oliepeilstok....
Greetz Elwin.
If you got a problem
And if you can find 'em
Call:
Ollie & Wollie
[/b]
And if you can find 'em
Call:
Ollie & Wollie

Mag ik meedoen? Maat van mij heeft een twingo, Bollie...Riël schreef:If you got a problem
And if you can find 'em
Call:
Ollie & Wollie
[/b]
Ollie schreef:Nou nou, ik kan mijn lollie niet op![]()

Mag mijn vriendin ook mee? Dat is namelijk nogal een snollie...

Hoe halen jullie het in je bollie, om te praten over een collie, dat is toch te dollie, met zijn grote hollie een hele grote lollie voor zijn baasjes nollie en pollie, nee solly, dat hoeft voor mij niet zo hoor!
Leuke naam heb ik toch hè!

Leuke naam heb ik toch hè!
Zit dan vast vaak genoeg op je knollieMatijs schreef:![]()
![]()
![]()
Mag mijn vriendin ook mee? Dat is namelijk nogal een snollie...
![]()
![]()