[GTT] Motor wil niet meer als hij warm staat (opgelost!!!!)

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Gunther

Hoi iedereen, misschien heeft er iemand dit nog ervaren. Wanneer de motor van mijn GTT phase II warm staat wil hij niet meer starten!! Eerst dacht ik dat het aan de benzinetoevoer lag (benzine verdampt voor hij in de carb komt) daar dit een bekend kwaaltje is bij de GTT's, doch na nog wat getest te hebben,

kom ik tot de conclusie dat wanneer hij warm staat hij dus geen ontsteking meer geeft... :(

dit duurt totdat de motor effe is afgekoeld dan start hij weer als een pareltje, mijn ontsteking is de 209 en hangt nog boven de turbo...

zou het eventueel kunnen door slechte verdelerkap en bougiekabels??? iemand hier ervaring mee, en het rare is, eens hij draait, hij blijft draaien, het is pas wanneer je hem stillegt en dan terug wil starten...

hij eerst moet afkoelen???
Laatst gewijzigd door Gunther op za 22 mar 2003 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoge bomen vangen...geen konijnen
gille
Contacteer:

probeer je sensor boven het vliegwiel eens te vernieuwen(BDP)
lijkt me veel op een oud GTT probleem ik had
Gunther

Tja..ik zie nie in dat dat iets te maken zou hebben met de warmte van mijn motor...ik dacht eerder aan versleten bougiekabels gezien het feit, als ik aan die kabels kom terwijl mijn motor draait...ik daar een ferme schok van krijg of zou mijn ontsteking van de warmte weten???
Pieter
Contacteer:

Je hoort wel vaker dat de motor niet meer start omdat de ontsteking nog boven de turbo hangt en te warm wordt. Kan zijn dat je je hitteschild niet meer om je turbo hebt zitten? Kan sowieso geen kwaad om je RE209 aan de andere kant te hangen.
Gunther

Mijn hitteschild hangt nochtans nog boven mijn turbo...en is zelfs nog in goede staat?!! Wat moet er dan juist veranderd worden om de ontsteking naar de andere kant te brengen??
speedline

gille (mountainbike) schreef:probeer je sensor boven het vliegwiel eens te vernieuwen(BDP)
lijkt me veel op een oud GTT probleem ik had
Gille heeft groot gelijk. Niet eigenwijs zijn en de BDP sensor controleren of gewoon vervangen. Voor de kosten hoef je het niet te laten. Deze sensoren zijn namelijk ook gevoelig voor warmte. Ik heb het zelf ook ondervonden. Als je ontsteking uitvalt tijdens het rijden moet je niet de koppeling intrappen. Zeker niet bij hoge toerentallen. Maar gewoon de auto af laten remmen op de motor tot stilstand.

Als je dit wel doet is dit funest voor de turbocompressor. Uitdraaien zonder oliedruk (toerental 0 door ingetrapte koppeling) is zeer slecht voor je lagers.

De ontsteking verplaatsen zoals in eerdere topics vermeld is ook een MUST.
Gunther

Okee, heb juist mijn BDP sensor doorgemeten met een Ohmmeter en hij gaf 200 ohm...in andere topics is deze waarde als goed beschreven...het enige wat ik dan nog kan doen is het BDP sensor doormeten als de motor warm is...dan ben ik weeral wat wijzer :lol:
Oja...zo'n BDP sensorke vervangen lijkt me ook niet in één twee drie gedaan :evil:
speedline

Gunther schreef:Okee, heb juist mijn BDP sensor doorgemeten met een Ohmmeter en hij gaf 200 ohm...in andere topics is deze waarde als goed beschreven...het enige wat ik dan nog kan doen is het BDP sensor doormeten als de motor warm is...dan ben ik weeral wat wijzer :lol:
Oja...zo'n BDP sensorke vervangen lijkt me ook niet in één twee drie gedaan :evil:
Gewoon de fohn erop of aansteker erbij houden (gedemonteerd dan :D )...
Gunther

Voor die BDP sensor nu nog te demonteren...da zie ik effe nie zitten, zal het morgen wel bekijken, alhoewel ik niet overtuigd ben dat dat het probleem is...ik ga het zeker nakijken...om het uit te sluiten maar denk eerder in de richting van de verdelerkap en bougiekabels...het is toch nie normaal dat wanneer je motor draait, je aan die kabels komt, je er een ferme schok van krijgt.??? of ik zou er overgevoelig voor moeten zijn :lol:
Kay
Contacteer:

is zeker de BDP-sensor.
Als je bij de dealer komt met dit verhaal is dat het eerste wat ze zeggen. Veel voorkomende kwaal bij Renaults.

succes,

Kay
Mrtn
Car: R5GTT

Reken maar dat je een klap krijgt als je een bougiekabel los trekt terwijl de motor aan staat :lol:

Ik ging eens met een vriend een blokkie rijden in z'n nw. auto, liep ie opeens op 3 poten. Wij de auto aan de kant gezet, de motor lieten we lopen en gingen onder de kap kijken. M'n vriend zag het meteen en duwde die kabel weer op de bougie, de klap die dat gaf kon je horen, ik was blij dat dat mijn arm niet was :lol: :lol: Een dag heeft ie er geen gevoel mee gehad :lol:
Mrtn = Maarten
Menno

de kans dat ie van rotte bougiekabels in ene uit gaat is erg klein. Dan zouden ze er alle veer tegelijkertijd mee uit moeten scheiden. De klacht die bij rotte kabels hoort is dat ie rot gaat lopen.

Grote verdachte is idd bdp sensor. Eventueel ook nog het 'toerentalrelais' maar die heeft weinig last van warmte.
rev it like a rental
Gunther

Vrienden, heb juist mijn BDP sensor uitgemeten wanneer mijn motor goed warm was...dit bleef mooi 200 Ohm stabiel, dus ik denk dat we dat als defect kunnen uitsluiten.

Verder heb ik mijn ontsteking {209} achter mijn schutbord gemonteerd doch het probleem blijft, eens mijn motor warm is...en ik leg hem af, krijg ik hem niet meer gestart tot hij min of meer op kamertemp. is :(

Wat O wat zou er toch mis kunnen zijn met mijn vijfje?????
Gunther

niemand???
Rudo

Even voor de goede orde:

Met "hij start niet meer" bedoel je dan dat de startmotor wél rond draait maar dat de auto niet aanslaat? Of draait de startmotor dan helemaal niet rond?

Wat je nog kunt proberen is van iemand anders een ontsteking lenen en kijken of hij het daar wél mee doet. Mocht hij dan nog steeds het probleem geven, dan heb je de onsteking ook uitgesloten.
Gunther

Inderdaad Rudo...de startmotor draait dus nog wel (goed zelfs) doch hij slaat niet aan....omdat hij geen ontsteking meer geeft, ik ga nog effe andere bougiekabels, verdelerkap en bougies steken...en als het dan nie is opgelost...op zoek naar een tweedehands 209 ontsteking... :(
Floris
Contacteer:

Check dan gelijk ook de rotor in de verdelerkap ff... Deze is vaak geoxideerd (spel ik dat zo goed??)
Deze moet je eigenlijk ook zo'n beetje elk 3/4 jaar vervangen omdat je met een nieuwer type ontsteking rondrijdt! (slijtage gehalte is daarom hoger!) :wink:
Menno

Gunther schreef:Inderdaad Rudo...de startmotor draait dus nog wel (goed zelfs) doch hij slaat niet aan....omdat hij geen ontsteking meer geeft, ik ga nog effe andere bougiekabels, verdelerkap en bougies steken...en als het dan nie is opgelost...op zoek naar een tweedehands 209 ontsteking... :(
zoals reeds eerder gezegd: bougiekabels en bougies zijn 't niet. Als 't de verdelerkap zou zijn, zou je hier iets aan moeten zien. Kans lijkt me erg klein.

Blijft over:
- de voeding van je ontsteking valt weg, dit is te checken met proeflampje of multimeter.

- de BDP sensor. Dat ie 200Ohm aan blijft geven is naar mijn idee geen garantie dat ie probleemloos is, it's black magic >-) Gewoon ff een ander op schroeven. Zo'n ding kan je van elke renault af trekken, en zit met 2 boutjes (11) vast, koekie om te verwisselen.

- de ontstekingsmodule zelf.
rev it like a rental
Rudo

Gunther schreef:Inderdaad Rudo...de startmotor draait dus nog wel (goed zelfs) doch hij slaat niet aan....omdat hij geen ontsteking meer geeft, ik ga nog effe andere bougiekabels, verdelerkap en bougies steken...en als het dan nie is opgelost...op zoek naar een tweedehands 209 ontsteking... :(
Je kunt er zolang ook een 208 op zetten. Deze zit op een fase 1. Heeft geen pingelcensor en draait 500 toeren minder, maar het werkt wel gewoon. Tis dat je niet helemaal in de buurt woont, maar ik heb twee x 208 als reserve liggen.

Ik zou wel ff een sloperij afgaan als ik jou was, nieuw zijn ze onbetaalbaar. (zoŽn 450 euro!)
speedline

Rudo schreef: Je kunt er zolang ook een 208 op zetten. Deze zit op een fase 1. Heeft geen pingelcensor en draait 500 toeren minder, maar het werkt wel gewoon. Tis dat je niet helemaal in de buurt woont, maar ik heb twee x 208 als reserve liggen.

Ik zou wel ff een sloperij afgaan als ik jou was, nieuw zijn ze onbetaalbaar. (zoŽn 450 euro!)
Ik heb bij opbouw van mijn 5 een nieuwe gekocht en daar geen spijt van gehad...

Die 208 heeft wel degelijk een aansluiting voor een pingelsensor. En het werkt nog ook :D

En het type ontsteking heeft niets te maken met het wel of niet aanwezig zijn van een pingelsensor.

Op een fase 1 is een pingelsensor standaard aanwezig vanaf een bepaald bouwjaar en is dus niet faseafhankelijk. Ook het 208 209 fenomeen is niet faseafhankelijk maar afhankelijk van het motortype en het bouwjaar.

En sinds wanneer kennen deze modules een toerenbegrenzer ?

vr./gr.
Rudo

speedline schreef:
Rudo schreef: Je kunt er zolang ook een 208 op zetten. Deze zit op een fase 1. Heeft geen pingelcensor en draait 500 toeren minder, maar het werkt wel gewoon. Tis dat je niet helemaal in de buurt woont, maar ik heb twee x 208 als reserve liggen.

Op een fase 1 is een pingelsensor standaard aanwezig vanaf een bepaald bouwjaar en is dus niet faseafhankelijk.
Hier zal je wel gelijk in hebben.

Ook het 208 209 fenomeen is niet faseafhankelijk maar afhankelijk van het motortype en het bouwjaar.
Dit is niet helemaal waar, want een fase 2 is altijd met een 209 geleverd. Maar net zoals met de watergekoelde turbo zijn ze al eerder begonnen met het doorvoeren van technische veranderingen nog voordat de uiterlijke veranderingen werden doorgevoerd, dus zeg maar de overgang van f1 naar f2. Maar voor het gemak hou ik voor mezelf deze overgang als scheidslijn al overlapt het elkaar gedeeltelijk op technisch gebied.
En sinds wanneer kennen deze modules een toerenbegrenzer ?
Correct me if iŽm wrong, maar mij is altijd voorgehouden dat de motor met een 209 500 toeren méér kan lopen dan met een 208.

Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

M. vr. gr.

:)
Gunther

Nog iemand tips???
kevinb
Contacteer:

Misschien stom, maar wat ik heb voorgehad, was met een nieuwe motor te leggen, een slecht contact op de fiche van de BDP sensor de eerst fiche die je tegenkomt vanaf de boîte.
Had daar een slecht contact.
Heeft misschien niets te maken met het warmte verhaal, maar ik wil helpen, en je kan het beter is ff nazien.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

bij mij lag het in de rotor
was wel een at maar dezelfde symptomen en dezelfde gevolgen
basis van de ontsteking is hetzelfde
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Gunther

Okee thanks voor de tips al!! Heb juist nieuwe verdelerkap en bougiekabels gestoken...nog niks, maar nu heb ik horen zeggen dat, wanneer je de motor laat draaien zonder aan te laten slaan (met startmotor dus :wink: ) je +/- 5 volt moet meten aan het stekkertje van je BDP-sensor dat normaal in je ontstekingsunit verdwijnt??? Iemand ervaring mee??? want dat geeft mijn BDP-sensor dus nie...enkel maar 200 Ohm kan ik meten maar niks van 5 volt...vind het eigenlijk ook maar raar dat dienen sensor 5 volt zou opwekken???
speedline

Nou is het eerst wat mij te binnen schoot bij een BDP sensor ca. 80ohm. Maar daar kan ik me in vergissen. Heb je de BDP sensor al verwarmd met een aansteker ? En dan tegelijkertijd weerstand gemeten ?

Ik blijf de BDP sensor verdacht vinden. Geen bdp signaal = namelijk onmiddelijke uitval complete ontsteking. En bij een GT zijn er behalve het wegvallen van de stuurspanning van de ontsteking niet 1,2,3 andere oorzaken op te noemen.

Dus check je BDP sensor nogmaals of vervang 'm.

vr./gr.
Gunther

Nee hoor speedline...in de werkplaats handboek staat duidelijk dat de BDP-sensor 200 Ohm moet geven met een lichte afwijking...dus dat zit wel snor.

heb ondertussen ook effe een ander ontsteking eraan gehangen, en hetzelfde resultaat dus de ontsteking zou ik durven uitsluiten denk ik...halverwege de kabel van de BDP-sensor en de ontstekingsunit was wel een verdikking omwonden met plakband...heb deze dan verwijdert en tot mijn verbazing was die kabel daar aanéén gezet met een "kroontje" of lusterklem zoals wij dat zeggen, hetgeen al gedeeltelijk gesmolten was van de hitte van de motor.

Heb dat dan maar mooi aan elkaar gesoldeerd i.p.v. dat kroontje, maar nog niks.
Speedline weet jij dan misschien hoe het toch komt dat ik hem gerust een uur kan laten draaien zonder problemen maar wanneer ik hem ZELF afleg bvb na 10 min, hij dan niet meer start?? Ik bedoel, mocht het die BDP-sensor zijn, dan zou die toch uitvallen tijden het draaien van de motor met stilvallen tot gevolg, of zie ik dit verkeerd??

Nee ik heb die sensor nog nie verwarmt met een aansteker maar wel al uitgemeten terwijl mijn motor niet wil starten...en de waarde blijft exact hetzelfde...zowel koud als warm!! Ik ga die zeker eens vervangen, alleen ik denk dat je der moeilijk aan kunt en meer nog...ik heb er geen en heb geen idee hoeveel die sensor kost en welke artikelnummer die bevat?!
Steven
Car: M536

Nou als jij rijd heb je rijwind koeling, die zorgt dat de temp onder de kap redelijk blijft.

Trek je kap maar es open als je direct van de snelweg komt en doe em 1 minuut later nog es open. Dan voel je dat ie meer warmte afgeeft.

BDP sensor kost weinig, ik dacht dat het 20 euro was, maar zeker weten doe ik het niet. De redenw aarom dat kroonsteentje ertussen zat is vanwege de 4 graden vroegere ontsteking als je de draadjes omdraaid. Dus de vorige eigenaar heeft met vervroegde ontsteking gereden en heeft dat mooi opgelost met een kroonsteentje (NOT! ;) )
gille
Contacteer:

probeer ook eens de + van je re209(de relais er van;kan zijn dat die te warm word,en dan kan die wel falen
Gunther

Okee Gille, doch die heb ik al gemeten...heb zo'n vraagbaak van de Renault vijf en daarin stond het ook uitgelegd bij storingen hoe en wat je moet meten aan je ontsteking, alles blijkt normaal te zijn...

ik zeg het zelfs een andere ontstekingsunit en hij wil nog niet starten als hij warm staat...

ik weet het opdenduur nie meer hoor het enigste wat ik nu nog kan doen is de BDP sensor vervangen (ook al heeft hij de juiste waarde zowel warm als koud.

Zelfs mijne pingelsensor heb ik deraf gehad omdat ik dacht dat die misschien, wanneer hij warm werd contact gaf alszijnde pingelen en dan valt je ontsteking ook uit hé, maar niks gekort...blijft juist hetzelfe :(
speedline

Gunther schreef:Nee hoor speedline...in de werkplaats handboek staat duidelijk dat de BDP-sensor 200 Ohm moet geven met een lichte afwijking...dus dat zit wel snor.

heb ondertussen ook effe een ander ontsteking eraan gehangen, en hetzelfde resultaat dus de ontsteking zou ik durven uitsluiten denk ik...halverwege de kabel van de BDP-sensor en de ontstekingsunit was wel een verdikking omwonden met plakband...heb deze dan verwijdert en tot mijn verbazing was die kabel daar aanéén gezet met een "kroontje" of lusterklem zoals wij dat zeggen, hetgeen al gedeeltelijk gesmolten was van de hitte van de motor.

Heb dat dan maar mooi aan elkaar gesoldeerd i.p.v. dat kroontje, maar nog niks.
Speedline weet jij dan misschien hoe het toch komt dat ik hem gerust een uur kan laten draaien zonder problemen maar wanneer ik hem ZELF afleg bvb na 10 min, hij dan niet meer start?? Ik bedoel, mocht het die BDP-sensor zijn, dan zou die toch uitvallen tijden het draaien van de motor met stilvallen tot gevolg, of zie ik dit verkeerd??

Nee ik heb die sensor nog nie verwarmt met een aansteker maar wel al uitgemeten terwijl mijn motor niet wil starten...en de waarde blijft exact hetzelfde...zowel koud als warm!! Ik ga die zeker eens vervangen, alleen ik denk dat je der moeilijk aan kunt en meer nog...ik heb er geen en heb geen idee hoeveel die sensor kost en welke artikelnummer die bevat?!
Nou zou de dealer dat niet weten dan ? Gewoon meenemen naar de dealer en vragen naar magazijn. Daar staat meestal een vriendelijke meneer met een computer op zijnen desk en die zal dat vast voor je op kunnen zoeken. Allejezus man... :D En ik geloof dat ie een paar tientjes koste ?!

En wat dat solderen aan de draad betreft, en het functioneren van de sensor. Ik kreeg bij mijn eigen auto twee maal onder verschillende omstandigheden totale ontstekingsuitval. Daar is bij een GT maar 1 verklaring voor en dat is falen van de BDP sensor. Het kan aan neerslag van vuil liggen, of wat dan ook. Dus tenzij er iets anders en heel vreemds verkeerd is aan je auto is de BDP sensor de oplossing.

Het solderen aan draden beinvloedt de weerstand en is bij dit soort gevoelige "elektronica" verre van verstandig.

Je had veel eerder de BDP sensor goed moeten nakijken. En dat betekent dus ook losnemen en bij twijfel vervangen.

Nou ja, ik zit me weer kwaad te maken...
Tijn
Contacteer:

hoe kan het dat je hier nou nog steeds mee aan het tobben bent na twee weken, alles vervangen hebt waarvan iedereen zei dat dat het niet was (rotor, bougies, bougiekabels) maar nog steeds te eigenwijs bent om gewoon een nieuwe BDP sensor te halen. In het ergste geval heb je er een op reserv en dat is handig, want die krengen gaan altijd stuk.

alle andere dingen heb je vervangen. do the math.
there is no spoon.
Michel S.
Contacteer:

Snap het ook niet meer. Meerdere mensen zeggen je van, je kunt meten wat je wilt, maar als je hem niet vervangd weet je het gewoonweg niet. Ik kan je genoeg dingen opnoemen waar ik het met meten heb proberen op te lossen. Metingen waren goed, toch werkte het niet. Ding vervangen opgelost. Sta je toch effe te kijken met de meter in je handen.
Enigste wat ik me nog zou kunnen voorstellen is de carburateur. Het vlottertje wat misschien blijft hangen. Maar dat is toch wel heeeeeeeeel ver gezocht.

ale. succes ermee
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
jeroen.k

Heb bij mn oude 5 eens een vlotter gehad die bleef hangen (door oververhitting) dan stroomt je carb over en dat merk je ook wel...starten lukt dan helemaal niet meer, ook niet als ie ff afgekoeld is...
speedline

Gunther schreef:Hoi iedereen, misschien heeft er iemand dit nog ervaren. Wanneer de motor van mijn GTT phase II warm staat wil hij niet meer starten!! Eerst dacht ik dat het aan de benzinetoevoer lag (benzine verdampt voor hij in de carb komt) daar dit een bekend kwaaltje is bij de GTT's, doch na nog wat getest te hebben,

kom ik tot de conclusie dat wanneer hij warm staat hij dus geen ontsteking meer geeft... :(

dit duurt totdat de motor effe is afgekoeld dan start hij weer als een pareltje, mijn ontsteking is de 209 en hangt nog boven de turbo...
Wat en hoe heb je precies getest ? Ik moet mijn GT, en net als bijna alle motoren met carburateur, warm, met het gaspedaal iets ingedrukt starten (niet "pompen" uiteraard, ik laat de brandstofpomp ook even druk draaien met een schakelaar). Dit is normaal en hoort bij het carburateur rijden.

Dus leg maar eens uit want weet je zeker dat je wel goed start ?
Plaats reactie