Als ik mijn auto start (en de motor is nog koud), dan slaat hij iedere keer af...
Het is een R19 1.7 (monopoint). Persoonlijk denk ik dat hij de sjoke niet goed pakt... Bedradings probleempje?
Hopelijk weet iemand de oplossing!
[R19]Koude motor inhouden...
alleen auto's met een carburateur hebben een choke, dus dat kan het niet zijn.
Weet niet hoe het bij de monopoint zit van de 19, maar meestal zit er bij monopointinjectie een omloopkanaaltje wat met behulp van een stappenmotortje in grootte van doorlaat wordt versteld ( soort verstelbare venturie). Daardoor kan bij koude motor een rijker mengsel worden gecreëerd.
Volgens mij wordt dit aangestuurd ( weet niet of dat direct of indirect is) door een temperatuursensor. Als deze kapot is, kan het zijn dat je motor onder koude omstandigheden niet meer lekker loopt.
Weet niet hoe het bij de monopoint zit van de 19, maar meestal zit er bij monopointinjectie een omloopkanaaltje wat met behulp van een stappenmotortje in grootte van doorlaat wordt versteld ( soort verstelbare venturie). Daardoor kan bij koude motor een rijker mengsel worden gecreëerd.
Volgens mij wordt dit aangestuurd ( weet niet of dat direct of indirect is) door een temperatuursensor. Als deze kapot is, kan het zijn dat je motor onder koude omstandigheden niet meer lekker loopt.
Dan maar op zoek naar een temperatuursensor! 

-
- Berichten: 3934
- Lid geworden op: wo 9 jan 2002 0:00
- Car: Megane coupe ph1 16V
- Locatie: Middelburg (zeeland,NL)
- Contacteer:
In de Vraagbaak staat:Koude motor slaat af bij stationair draaien.
Mogelijke Oorzaak:
1.Choke niet goed afgesteld
2.Versneld stationair toerental te Laag
Remedie:
1.Controleer de werking van de shoke en stel deze zo nodig af.
2.Controleer de afstelling en regel opnieuw af
Ik hoop dat dit kleine stukie info helpt,suc6
Mogelijke Oorzaak:
1.Choke niet goed afgesteld
2.Versneld stationair toerental te Laag
Remedie:
1.Controleer de werking van de shoke en stel deze zo nodig af.
2.Controleer de afstelling en regel opnieuw af
Ik hoop dat dit kleine stukie info helpt,suc6
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
Soms wordt meer mengsel gecreëerd bij koude doordat een stappenmotor de gasklep kan verstellen. Bij een koude motor zal deze er dus voor zorgen dat de gasklep verder open staat dan bij een warme motor.
Als deze gasklep in de 'warme toestand' blijft staan doordat weer de temp.sensor of de stappenmotor defect is, krijg je deezelfde klachten. Misschien dat dit bedoeld wordt met de afstelling van de chokeklep of doelen ze in het werkplaatshandboek op modellen R19 die nog wel een carburateur hebben.
Ik ken echt geen injectiesysteem waar een chokeklep op zit.
Als deze gasklep in de 'warme toestand' blijft staan doordat weer de temp.sensor of de stappenmotor defect is, krijg je deezelfde klachten. Misschien dat dit bedoeld wordt met de afstelling van de chokeklep of doelen ze in het werkplaatshandboek op modellen R19 die nog wel een carburateur hebben.
Ik ken echt geen injectiesysteem waar een chokeklep op zit.
Ik zou eens een spuitbus WD40 en een bus contact cleaner pakken, de boel goed schoonmaken wil ook wel eens helpen
-
- Berichten: 3934
- Lid geworden op: wo 9 jan 2002 0:00
- Car: Megane coupe ph1 16V
- Locatie: Middelburg (zeeland,NL)
- Contacteer:
er zit toch wel een shoke op een injectie systeem toch?naar mijn idee gaat dat dan alleen geheel automatisch
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
nee, dat is een carburateur met automatische (thermostatische) choke. Bij zo'n automatische choke wordt door middel van de temperatuur van je koelvloeistof (die naar je carburateur stroomt) de chokeklepstand bepaald.
De verschillen tussen carburateur met automatische choke en monopoint zoals jij omschrijft zijn overigens niet groot hoor. Zeker als je ze van buiten bekijkt.
elementair verschil is wel, dat de chokewerking bij een carburateur wordt gecreëerd door de chokeklep verder te sluiten waardoor een grotere 'zuigwerking' ontstaat waardoor de uit de sproeier relatief meer brandstof gezogen wordt bij eenzelfde hoeveelheid lucht.
Bij een monopoint wordt dat anders geregeld. Er zit een injector boven de gasklep. De openingstijd en daarmee de brandstofhoeveelheid wordt door je motormanagement bepaald.
De gasklepstand heeft altijd een bepaalde ruststand (stationair toerental). Nooit helemaal dicht, want de langsstromende lucht vormt de basis voor het mengsel dat bij stationair toerental wordt ingespoten. Het stationair toerental wordt geregeld door deze gasklep mbv een stelmotor te verstellen.
De hoeveelheid benzine die wordt ingespoten bij de lucht is bij een koude motor relatief meer dan bij warme motor. Eigenlijk een beetje te vergelijken met een choke (rijker mengsel) alleen veel nauwkeuriger.
Bij een koude motor wordt het toerental dus verhoogd door:
- verstellen gasklep ( meer lucht )
- langer inspuiten brandstof ( rijker mengsel )
Daaruit kun je afleiden dat een chokeklep gewoon niet nodig is.
De verschillen tussen carburateur met automatische choke en monopoint zoals jij omschrijft zijn overigens niet groot hoor. Zeker als je ze van buiten bekijkt.
elementair verschil is wel, dat de chokewerking bij een carburateur wordt gecreëerd door de chokeklep verder te sluiten waardoor een grotere 'zuigwerking' ontstaat waardoor de uit de sproeier relatief meer brandstof gezogen wordt bij eenzelfde hoeveelheid lucht.
Bij een monopoint wordt dat anders geregeld. Er zit een injector boven de gasklep. De openingstijd en daarmee de brandstofhoeveelheid wordt door je motormanagement bepaald.
De gasklepstand heeft altijd een bepaalde ruststand (stationair toerental). Nooit helemaal dicht, want de langsstromende lucht vormt de basis voor het mengsel dat bij stationair toerental wordt ingespoten. Het stationair toerental wordt geregeld door deze gasklep mbv een stelmotor te verstellen.
De hoeveelheid benzine die wordt ingespoten bij de lucht is bij een koude motor relatief meer dan bij warme motor. Eigenlijk een beetje te vergelijken met een choke (rijker mengsel) alleen veel nauwkeuriger.
Bij een koude motor wordt het toerental dus verhoogd door:
- verstellen gasklep ( meer lucht )
- langer inspuiten brandstof ( rijker mengsel )
Daaruit kun je afleiden dat een chokeklep gewoon niet nodig is.
-
- Berichten: 3934
- Lid geworden op: wo 9 jan 2002 0:00
- Car: Megane coupe ph1 16V
- Locatie: Middelburg (zeeland,NL)
- Contacteer:
Weer wat geleerd,dus dat kleine plastike ding in het midden van het gat voor de gasklep is de injector?
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
-
- Berichten: 3934
- Lid geworden op: wo 9 jan 2002 0:00
- Car: Megane coupe ph1 16V
- Locatie: Middelburg (zeeland,NL)
- Contacteer:
jo ???
ik dacht namelijk dat dat een sensor was ofzo,die de luchtflow gegelde en meten.


ik dacht namelijk dat dat een sensor was ofzo,die de luchtflow gegelde en meten.
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!