Zijn er verschillende soorten koelvloeistof?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Anonymous

Vraagje,

Op dit moment zit er roze koelvloeistof in het reservoirtje, tis nog helemaal helder. Nu staat het peil praktisch op minimum dus moet er wat bij. Nu is het bij bv stuurbekr olie dat er of groene in mag of rode olie, soorten zijn niet uitwisselbaar volgens de garage. Geldt dit ook voor koelvloeistoffen? Ikzelf dacht nl van niet maar wil eigenlijk het risico niet nemen. Kan iemand hier wat zinnigs over melden? Bij de meeste pompstations hebben ze nl gewoon blauwe /groene koelvloeistof en bij zit er dus roze in...
Mrtn
Car: R5GTT

Dat roze noemen ze rode koelvloeistof, vooral gebruikt door VAG, werkt een vriend van mn vader, ik heb zelf ook rode en hij heeft me op het hart gedrukt dat ik niet mag mengen/bijvullen met een andere kleur, dit gaat namelijk op elkaar bijten met roest als gevolg.

Bij rood moet rood, blauw, groen en geel zijn wel elkaars vrienden als je ze mengt, maar rood absoluut niet :wink:
Mrtn = Maarten
Anonymous

Ok, das mooi, twijfelde al. Het gaat in dit geval ook mijn VAG auto...Spul is dus zeker ook alleen maar bij de VAG te krijgen?
Mrtn
Car: R5GTT

Ongetwijfeld :lol:

Tis weer een manier van VAG om geld te verdienen aan reeds verkochte auto's :lol:
Mrtn = Maarten
Steven
Car: M536

Nou ik heb een x met alle kleuren van de regenboog erin gereden en er was nix aan de hand hoor :p

Lijkt me ook stug dat fabrikanten dingen zo verschillend maken dat ze elkaar opheffen waardoor je roest zou krijgen....

Ik heb speedline ook wel eens gehoord dat ELF Coolant beter is, maar ikzelf geloof er niet zo in. KV van de gamma is prima :)
hitman

yup klopt je hebt g11 en g12 koelvloeistof(v.w./audi in ieder geval).
jij hebt er g12(rode)in zitten.deze mag dus niet gemengd worden met g11(groene).dit omdat ,volgens mij,er andere dopes in de koelvloeistof zitten wat dus weer net wat slechter is voor jou type blok.

correct me if i'm wrong,dus speedline:..... :wink: :lol:

tom
mijn clio zegt pssssjjt

a computer is like an airconditioning,it stops working when you open windows
jacco 16v

bij reno hebben ze 2 soorten koelvloeistof.
donker en licht groene.
als je deze 2 sooren door elkaar gebruikt dan krijg je een witte schuimvomige massa in je expantie vaatje.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Emiel5

Voor zover ik weet bestaat koelvloeistof altijd uit glycol (1,2 ethaandiol), dus ik zou zeggen dat dit niets moet uitmaken. Het kan zijn dat er bij sommige koelvloeistoffen additieven zijn toegevoegd maar zover ik weet is dit niet het geval.
En de verschillende kleuren komt gewoon door verschillende kleurstoffen.
Glycol is van zich zelf kleurloos.
jeroen.k

Koelvloeistof is water met meerdere dopes! Niet slechts eentje.

Kleuren kunnen best kleurstoffie zijn, maar aangezien ook de garage en onderdelenboeren zeggen dat je beter geen kleuren kunt mengen zou ik gewoon het zekere voor het onzekere nemen. Toch?
Emiel5

Hier nog een site gevonden van fina waar ze het mengen van verschillende koelvloeistoffen afraden, dit komt doordat er dan geen optimale koeling meer is.

http://www.total.nl/nl.nl/part12/chap2/sub/00005350.htm
Emiel

Wat ik is heb gehoord hierover, is dat het te maken zou hebben met materiaal blok.

De rode vloeistof word toegepast als er aluminium is toegepast in het blok. De normale vloeistof vreet het aluminium aan, en word daarom dus afgeraden.

Dit is wat mij werd verteld in de tijd dat ik nog bij een tankstation achter de kassa werkte. En als voorzorg dat we klanten niet het verkeerde verkochten.

Ik denk dat als jeje systeem bijvult met compleet rood dat het dan goed is. Alleen groen in een auto waar rood in moet :-*
Daaf (Davy)

jacco 16v schreef:bij reno hebben ze 2 soorten koelvloeistof.
donker en licht groene.
als je deze 2 sooren door elkaar gebruikt dan krijg je een witte schuimvomige massa in je expantie vaatje.
Hee geinig??? Heb ik dus ook gehad......Is dit erg schadelijk? Tis nu wel weer verdwenen. Heb blauwe bij lichtgroene gegooid.
Alles vernieuwen nu?
Emiel5

daaf (davy) schreef:jacco 16v wrote:
bij reno hebben ze 2 soorten koelvloeistof.
donker en licht groene.

Hee geinig??? Heb ik dus ook gehad......Is dit erg schadelijk? Tis nu wel weer verdwenen. Heb blauwe bij lichtgroene gegooid.
Alles vernieuwen nu?
Lijkt mij wel meevallen, het mengen van 2 verschillende soorten wordt afgeraden omdat er dan geen optimale koeling meer is.
Als je auto nog normaal koelt dan zal dit allemaal wel los lopen.
jacco 16v

Emiel schreef:Wat ik is heb gehoord hierover, is dat het te maken zou hebben met materiaal blok.

De rode vloeistof word toegepast als er aluminium is toegepast in het blok. De normale vloeistof vreet het aluminium aan, en word daarom dus afgeraden.

Dit is wat mij werd verteld in de tijd dat ik nog bij een tankstation achter de kassa werkte. En als voorzorg dat we klanten niet het verkeerde verkochten.

Ik denk dat als jeje systeem bijvult met compleet rood dat het dan goed is. Alleen groen in een auto waar rood in moet :-*

hoe zit dat dan
de meeste auto's hebben toch een gietijzeren blok met een lichtmetalen kop
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Emiel

Volgens mij hebben de motoren van tegenwoordig ook aluminium in het blok zitten. Zowieso de auto's uit het VAG gebeuren wat ik zo weet.

Correct me if I'm wrong!
speedline

Steven (Fiets) schreef:Nou ik heb een x met alle kleuren van de regenboog erin gereden en er was nix aan de hand hoor :p

Lijkt me ook stug dat fabrikanten dingen zo verschillend maken dat ze elkaar opheffen waardoor je roest zou krijgen....

Ik heb speedline ook wel eens gehoord dat ELF Coolant beter is, maar ikzelf geloof er niet zo in. KV van de gamma is prima :)
Jij gelooft, ik weet... :wink:
hitman schreef:yup klopt je hebt g11 en g12 koelvloeistof(v.w./audi in ieder geval).
jij hebt er g12(rode)in zitten.deze mag dus niet gemengd worden met g11(groene).dit omdat ,volgens mij,er andere dopes in de koelvloeistof zitten wat dus weer net wat slechter is voor jou type blok.

correct me if i'm wrong,dus speedline:..... :wink: :lol:

tom
Het type G12 is een OAT koelvloeistof. Dat OAT staat voor Organic Acid Technology. Deze koelvloeistof met dit specifieke additievensysteem was een ontwikkeling van Texaco. Het behelst een anti corrosie systeem op basis van twee organische zouten. Deze vormen een dunne beschermlaag tegen oxidatie in het koelsysteem ipv dikke chemische lagen. De koelprestaties zijn hoger door een betere warmteoverdracht.

Japanse motorenbouwers hebben gekozen voor fosfaten en een organisch zout. Al zullen deze op termijn allemaal overschakelen op G12 of een variant daarvan.

Volkswagen heeft om het verschil naar voren te brengen gekozen voor een rode kleur voor de G12 (OAT LongLife) vloeistof. De traditionele G11 silicaat houdende vloeistof is groen. Worden ze gemengd, dan ontstaat er een roestbruine kleur.

Mengen is absoluut uit den boze!

Als je een verkeerde koelvloeistof gebruikt kunnen er zeer kostbare schades optreden aan de motor. De koppakking kan worden beschadigd. Dit kan lekkage van koelvloeistof en daardoor pingelen tot gevolg hebben. Resultaat: motorschade... :(

De OAT koelvloeistof brengt slijtage aan de waterpomp een halt toe omdat deze vloeistof geen schurende delen kent zoals de traditionele G11.

Bij Volkswagen blijft de OAT longlife koelvloeistof de levensduur van de auto zitten (14 jaar). OAT's van andere merken moeten minimaal om de 4 jaar ververst worden. Normale koelvloeistoffen dienen om de 2 tot 3 jaar ververst te worden.

Als je op de goede manier ververst (doorspoelen) kan je gerust overschakelen op een OAT koelvloeistof. Ze zijn hooguit 20% duurder, dus economischer in gebruik.
Emiel

Kijk hier hebben we wat aan! Bedankt voor deze info!
Panoramix

Een renaultmonteur vertelde mij dat er een koelvloeistof 'type C, 'Type D' en nog een type was.

Ik heb nou 'type C' in mijn renault zitten: een blauwgroene vloeistof. Wat zijn dan die andere typen?
bartuitlauwe
Contacteer:

Emiel schreef:Wat ik is heb gehoord hierover, is dat het te maken zou hebben met materiaal blok.

Ik werk ook bij een benzinestation en mij is verteld dat je deze niet bij elkaar mag gooien, omdat deze gewoonweg niet mengen. De een blijft dan op de ander liggen.
tyberium
Contacteer:

Je mag ze niet mengen omdat anders de kleuren vervagen of in elkaar overlopen.........o nee wacht, da's in de wasmachine :D .
Anton (R1916V)

tyberium schreef:Je mag ze niet mengen omdat anders de kleuren vervagen of in elkaar overlopen.........o nee wacht, da's in de wasmachine :D .
:lol:
...::: RENO HEAVEN 'S OPEN :::...
....::: FOR 2004 TAX FREE :::....
Plaats reactie