[GTE] Hoe te tunen
-
- Contacteer:
Ik ga in mijn cabrio een GTE blok leggen maar wil hem ook gelijk tunen. Nu is mijn vraag wat kost het en hoeveel PK ga ik erbij krijgen.
Ik weet dat je bij reichhart chip en nokkenas kan kopen, ben je 650 euro armer, maar heb je dat ook van andere bedrijven? En ten 2e hoeveel PK scheeld het?
Als er namelijk weinig te koop is voor de GTE ga ik aardig twijfelen en gooi ik er straks een GTT blok in.
Ik weet dat je bij reichhart chip en nokkenas kan kopen, ben je 650 euro armer, maar heb je dat ook van andere bedrijven? En ten 2e hoeveel PK scheeld het?
Als er namelijk weinig te koop is voor de GTE ga ik aardig twijfelen en gooi ik er straks een GTT blok in.
-
GTE met turbo 

voor nokkenas en chip ben je d8 ik nog iets meer kwijt, had namelijk uit de site begrepen dat er nog iets anders bij die nokkenas moest wat net zo duur was. Dus alleen de nokkenas erop zetten is al 650 euro. De chip is ook via imrpove-tuning te krijgen (makkelijker met verzenden misschien). Veder kun je de benzinedruk omhoog doen en (als die niet op je blok zit) een spaghetti-spruitstuk erop zetten. Denk dat het daar wel een beetje bij ophoudt.
Heb wel eens een stukje gelezen van een Duitser die zijn GTE opgeboord had naar 1900 cc, daar zat wel behoorlijk wat vermogen in!
Weet niet meer waar ik dat gelezen heb 
Ook zou je hem om kunnen bouwen naar GTE-turbo, maar denk dat je dan met een Volvo-turbo blok beter af bent (qua kosten en werk).
Hoeveel pk kom je dan? Kzou het niet weten, heb hier eens gelezen dat Bas Hagen met zijn GTE zonder kat, met enkel sportuitlaat en open luchtfilter (verder origineel) op de 122 pk zat. Hoeveel het oplevert kun je achteraf dus pas bepalen...
Heb wel eens een stukje gelezen van een Duitser die zijn GTE opgeboord had naar 1900 cc, daar zat wel behoorlijk wat vermogen in!

Ook zou je hem om kunnen bouwen naar GTE-turbo, maar denk dat je dan met een Volvo-turbo blok beter af bent (qua kosten en werk).
Hoeveel pk kom je dan? Kzou het niet weten, heb hier eens gelezen dat Bas Hagen met zijn GTE zonder kat, met enkel sportuitlaat en open luchtfilter (verder origineel) op de 122 pk zat. Hoeveel het oplevert kun je achteraf dus pas bepalen...
-
- Contacteer:
Ik ben er dus eindelijk achter dat wat je bij de nokkenas moet bestellen een andere computer is, die was net zo duur. Dit is gelijk perfect want dan heb je het goede manegment voor je nokkenas.jeroen.k schreef:voor nokkenas en chip ben je d8 ik nog iets meer kwijt, had namelijk uit de site begrepen dat er nog iets anders bij die nokkenas moest wat net zo duur was. Dus alleen de nokkenas erop zetten is al 650 euro. De chip is ook via imrpove-tuning te krijgen (makkelijker met verzenden misschien). Veder kun je de benzinedruk omhoog doen en (als die niet op je blok zit) een spaghetti-spruitstuk erop zetten. Denk dat het daar wel een beetje bij ophoudt.
Heb wel eens een stukje gelezen van een Duitser die zijn GTE opgeboord had naar 1900 cc, daar zat wel behoorlijk wat vermogen in!Weet niet meer waar ik dat gelezen heb
Als ik aan een turbo ga beginnen wordt het echt te gek.
De kat gaat er tussen uit, ik heb een '86er dus de kat is niet nodig voor APK, is het verstandig om de lambda sonde te laten zitten?
Dus een Steuergerät is een computer? Okee, weet ik dat ook weer.Martijnberk schreef:Ik ben er dus eindelijk achter dat wat je bij de nokkenas moet bestellen een andere computer is, die was net zo duur. Dit is gelijk perfect want dan heb je het goede manegment voor je nokkenas.jeroen.k schreef:voor nokkenas en chip ben je d8 ik nog iets meer kwijt, had namelijk uit de site begrepen dat er nog iets anders bij die nokkenas moest wat net zo duur was. Dus alleen de nokkenas erop zetten is al 650 euro. De chip is ook via imrpove-tuning te krijgen (makkelijker met verzenden misschien). Veder kun je de benzinedruk omhoog doen en (als die niet op je blok zit) een spaghetti-spruitstuk erop zetten. Denk dat het daar wel een beetje bij ophoudt.
Heb wel eens een stukje gelezen van een Duitser die zijn GTE opgeboord had naar 1900 cc, daar zat wel behoorlijk wat vermogen in!Weet niet meer waar ik dat gelezen heb
Als ik aan een turbo ga beginnen wordt het echt te gek.
De kat gaat er tussen uit, ik heb een '86er dus de kat is niet nodig voor APK, is het verstandig om de lambda sonde te laten zitten?

Mijn oude GTE ( de zwarte voor de diehards)
had 135 pk op de wielen
andere nokkenas + bijbehorende chip
spaghetti spruitstuk
green open air
kat weggehaald
complete Devil voor tot achter ( voor GTT met wat aanpassingen)
Ik reed de standaard GTT snot voor ogen
Mijn Blue sport gaat ook deze behandeling krijgen
ik heb nl mijn oude GTE teruggekocht (zie eerder topic)
had 135 pk op de wielen
spaghetti spruitstuk
green open air
kat weggehaald
Ik reed de standaard GTT snot voor ogen

Heeft een GTE niet standaard een spaghetti-spruitstuk? Hij komt iig wel voor in het Renault magazijn... (volgens Marcel (mlg)).
Ennuh 135 pk aan de wielen? Is dat niet een beetje heeeeel veel voor zulke (relatief) kleine aanpassingen...
Ennuh 135 pk aan de wielen? Is dat niet een beetje heeeeel veel voor zulke (relatief) kleine aanpassingen...
Dat dacht ik al 
Wil mijn R19 GTE, eeeuh TXE, eeeuh ex-1.4e
ook een beetje tunen namelijk. En die 135 pk was toch wel een beetje mijn ingestelde maximum ja!
Maar das nog lekker (alleen jammer dat de 19 een stukkie zwaarder is...)

Wil mijn R19 GTE, eeeuh TXE, eeeuh ex-1.4e

-
de GTE heeft origineel standaard een soort van spaghettispruitstuk, lijkt op de van de Volvo 480.jeroen.k schreef:Heeft een GTE niet standaard een spaghetti-spruitstuk? Hij komt iig wel voor in het Renault magazijn... (volgens Marcel (mlg)).
...
Zal wel op de krukas zijn, want anders praat je over zo'n 170 pk op de krukas en dat lijkt me niet geloofwaardig.jeroen.k schreef:
Maar snel zal ie zeker zijn.
Als je echt veel vermogen wil is een 1.4 turbo toch sneller dan een N/A motor.
-
- Contacteer:
Het nadeel van een GTT vindt ik dat ie slecht start en mijn vriendin zal er in moeten rijden en je weet dat vrouwen de turbo niet laten afkoelen, maar die pleuren de motor gewoon uit....
-
- Contacteer:
een 19 is meer dan 1000 kg? een GTT is 850....scheeld nogal wat
99kW/135pk aan de wielen ?R5GTE schreef:Mijn oude GTE ( de zwarte voor de diehards)
had 135 pk op de wielen
spaghetti spruitstuk
green open air
kat weggehaald
Ik reed de standaard GTT snot voor ogen![]()
![]()

Zonder noemenswaardige verhoging van toerental en compressieverhouding ?
Dat is net zoveel als de opgaaf voor een 16v F7P !!!
Je mag al blij zijn met deze mods als je het officiele krukasvermogen van 94pk aan de wielen haalt ! Daar zou ik zelfs al aan twijfelen.
Ik zou maar eens controleren wat voor bank er is gebruikt en of de bank geen "please your customer" programma heeft ?!
Vr./gr. en no offence...
-
- Contacteer:
ik zit tussen de op de 120 pk bij 5500 tpmjeroen.k schreef:Volgens kenteken 980 kg, maar dat zal met mn GTE/TXE blokje idd wel boven de 1000 zijn!Martijnberk schreef:een 19 is meer dan 1000 kg? een GTT is 850....scheeld nogal wat
openlucht filter en remus einddemper (1.8 rt)
verder standaard
en die van mij weegt 1027 kg (3 drs)
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
vriend van mij heeft een Renault 5 GT Turbo, alleen hij heeft er geen Turbo meer in maar een Renault 19 1.8 16v motorblok!!(148 pk) dat gaat!!! nou gaat ie er ook nog een Turbo opbouwen!
dik blazen wordt dat! alleeen jammer genoeg is hij wel ff 1 jaar bezig geweest om het passend te maken enz, dus om dat ff te doen is dus niet mogelijk!!
GTE tunen is wel moeilijk, de motor is er niet echt voor gebouwd, ik heb gehoord dat een turbo op de GTE blok niet zo heel goed voor het blok is... en dat hij niet zo hele goeie prestaties haalt. opboren heeft weinig nut, behalve meer benzine zuipen!!
Maar nokkenasje en chippie zal alwel wonderen doen, denk ik!!

GTE tunen is wel moeilijk, de motor is er niet echt voor gebouwd, ik heb gehoord dat een turbo op de GTE blok niet zo heel goed voor het blok is... en dat hij niet zo hele goeie prestaties haalt. opboren heeft weinig nut, behalve meer benzine zuipen!!

Vandaar dat dit blok standaard in een volvo 480 Turbo ligt, met turbo dus! Opboren zal zeker wel resultaat hebben (idd ook dattie meer gaat zuipen, maar resultaat heeft het zeker!) Daarentegen zal een chippie en ander nokkenasje niet zo heeeel veel doen (bij mekaar misschien 15 pk? hooguit!)LE-Man schreef:vriend van mij heeft een Renault 5 GT Turbo, alleen hij heeft er geen Turbo meer in maar een Renault 19 1.8 16v motorblok!!(148 pk) dat gaat!!! nou gaat ie er ook nog een Turbo opbouwen!dik blazen wordt dat! alleeen jammer genoeg is hij wel ff 1 jaar bezig geweest om het passend te maken enz, dus om dat ff te doen is dus niet mogelijk!!
En daarbij...zo'n beetje elk blok is gemaakt om te tunen! Fabrieksaf zijn ze namelijk geknepen als de pest, alleen weegt de hoeveelheid geld niet altijd af tegen het resultaat, maar het GTE blok is net zo min gemaakt om te tunen als het 16v blok. Verschil is alleen om een GTE blok op de prestaties van een 16v blok te krijgen ben je al 3 (of meer) 16v blokken aan cash verder

edit: en hoezo 148 pk? standaard is 137 pk!
-
2.0L 8V blok er in hangen is natuurlijk ook een optie, is in principe het zelfde blok hè, ga je van 95pk naar 115pk(?)... of een 1.8 RSI blok, 110pk.
Ik wil er met de tijd( en het geld) ook een Volvo Turbo blok in hangen
lijkt me wel stoerrr
Maar tjip tjoening ? hoeveel pk win je daarmee bij een gte ?
en ik hoorde ergens dat het blok van de GTE in de formule3000 is gebruikt.. misschien dat het niet waar is maar zo wel.. is het toch best te tunen denk ik.

Maar tjip tjoening ? hoeveel pk win je daarmee bij een gte ?
en ik hoorde ergens dat het blok van de GTE in de formule3000 is gebruikt.. misschien dat het niet waar is maar zo wel.. is het toch best te tunen denk ik.
-
formule 3000????? waar hebbie dat gehoord? op TV?? fabeltjeskrant??
Nee, volgens mij gebruiken ze in de formule 3000 alleen zescilinders, maar ik kan het mis hebben.......
Nee, volgens mij gebruiken ze in de formule 3000 alleen zescilinders, maar ik kan het mis hebben.......
leek voor mij ook nogal ongeloofwaardig maarja vandaar dat ik het ook vroeg :-p
Jep, alleen 6-cilinders. Volgens mij al jaren...canonballman schreef:formule 3000????? waar hebbie dat gehoord? op TV?? fabeltjeskrant??![]()
-
- Contacteer:
2.0 van een 21? die heb ik ook nog wel....maar gaat dat passen???? en de kabelboom???Patrick L. schreef:2.0L 8V blok er in hangen is natuurlijk ook een optie, is in principe het zelfde blok hè, ga je van 95pk naar 115pk(?)... of een 1.8 RSI blok, 110pk.
Ik hoorde van alle kanten dat een GTE blokkie moeilijk te tunen was omdat de inlaat en uitlaat zo dicht bij elkaar zit, en dus weinig ruimte is om "grotere" spruitstuk en de poorten groter te maken enz..jeroen.k schreef:Vandaar dat dit blok standaard in een volvo 480 Turbo ligt, met turbo dus! Opboren zal zeker wel resultaat hebben (idd ook dattie meer gaat zuipen, maar resultaat heeft het zeker!) Daarentegen zal een chippie en ander nokkenasje niet zo heeeel veel doen (bij mekaar misschien 15 pk? hooguit!)LE-Man schreef:vriend van mij heeft een Renault 5 GT Turbo, alleen hij heeft er geen Turbo meer in maar een Renault 19 1.8 16v motorblok!!(148 pk) dat gaat!!! nou gaat ie er ook nog een Turbo opbouwen!dik blazen wordt dat! alleeen jammer genoeg is hij wel ff 1 jaar bezig geweest om het passend te maken enz, dus om dat ff te doen is dus niet mogelijk!!
En daarbij...zo'n beetje elk blok is gemaakt om te tunen! Fabrieksaf zijn ze namelijk geknepen als de pest, alleen weegt de hoeveelheid geld niet altijd af tegen het resultaat, maar het GTE blok is net zo min gemaakt om te tunen als het 16v blok. Verschil is alleen om een GTE blok op de prestaties van een 16v blok te krijgen ben je al 3 (of meer) 16v blokken aan cash verder
edit: en hoezo 148 pk? standaard is 137 pk!
die Renault GT Turbo(met 19 1.8 16v motor) die heeft 148pk, want ze hadden de kop wat mee gedaan, andere spruitstuk enz.. echt razend snel!!! we reden echt een Porche 911(bj rond 1980) er uit!! serieus waar!!
en dat je meer geld kwijt bent geloof ik best!! als je een GTE blok helemaal wilt tunen, bij een 16v is het allemaal veel makkelijker...
hee.. nog ff een vraagie.. een "bleed valve" is dat wat winst gevend??
-
- Contacteer:
een bleed valve is een systeem waarmee je al rijdend je turbo druk omhoog kan schroeven, dus krijg je op dat moment meer pk's, let er wel op dat je turbo dan 100% goed moet zijn!
-
2.0 van een 21? die heb ik ook nog wel....maar gaat dat passen???? en de kabelboom???
Nee, een F3R uit een laguna/megane. Das hetzelfde type motor als het GTE blok (ook een F-motor).
Kun je er zo inlepelen. Kabelboom uitvogelen is niet megaveel werk volgens mij. Moet in een dag wel lukken met schemas van beide autos.
Je wint er niet megaveel pks mee, maar wel redelijk wat koppel. En die amerikanen zeggen: no substitute for cubic inches! toch?