[GTT p2] turbo druk omhoog/omlaag schroeven PROBLEEM
Hmm lastig uitleggen zo.
Je moet eerst he tmoertje losdraaien, is dat gelukt? ik neem aan van wel.
Als het moertje los is moet je de rod idd van je wastegate afhalen om em in te kunnen draaien (voor meer druk) daarbij moe tje dus opletten dat je de actuator nie tlaat ronddraaien in z'n potje. (dus links ergens goed vasthouden).
Maarrrrr jij wilde 2 drukken gaan schakelen he? Nou kan ik je zo al vertellen dat als je op cupcircuit gaat je druk ietsje terug zal vallen (hij zal meer op het midden van je schaal komen) als je em dan met je beeldvalve op 0.9 bar (tegen het rode aan) zet met je gasafsluiter ertussen lijkt me dat een heel mooi combinatie?
0.5 bar = lekker zuinig en goed voor op de snelweg en 0.9 voor het blazen?
Je moet eerst he tmoertje losdraaien, is dat gelukt? ik neem aan van wel.
Als het moertje los is moet je de rod idd van je wastegate afhalen om em in te kunnen draaien (voor meer druk) daarbij moe tje dus opletten dat je de actuator nie tlaat ronddraaien in z'n potje. (dus links ergens goed vasthouden).
Maarrrrr jij wilde 2 drukken gaan schakelen he? Nou kan ik je zo al vertellen dat als je op cupcircuit gaat je druk ietsje terug zal vallen (hij zal meer op het midden van je schaal komen) als je em dan met je beeldvalve op 0.9 bar (tegen het rode aan) zet met je gasafsluiter ertussen lijkt me dat een heel mooi combinatie?
0.5 bar = lekker zuinig en goed voor op de snelweg en 0.9 voor het blazen?
Nee das 1 geheel, het rechter deel is een platgeslagen busje met schroefdraad erin en door het platgeslagen deel de wastegate.Tom schreef:maar hoor je dat groene en paarse dingetje nou onafhankelijk van elkaar te kunnen draaien of niet??
en het linker deel is daarin geschroeft.
Het borgmoertje lijkt niet echt nodig te zijn, maar als je actuatorstang in z'n potje zou gaan draaien krijg je natuurlijk drukverschillen.
-
ah, nu is het duidelijk, dat ding moet gewoon eerst los. Het moertje ging vrij gemakkelijk los, ik denk dat het busje ook wel gaat als ik eerst het palletje los maak en dan de schroefdraad vastklem.
En over het afstellen, ik wil de druk zo ver als mogelijk is terugschroeven, en dan wil ik proberen of ik met een dubbele afstelling 4 verschillende drukken kan instellen:
http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... sc&start=0
En over het afstellen, ik wil de druk zo ver als mogelijk is terugschroeven, en dan wil ik proberen of ik met een dubbele afstelling 4 verschillende drukken kan instellen:
http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... sc&start=0
-
Nou tis gelukt 
ik heb de druk aangepast, teruggeschroefd dus. Alleen: ik krijg m niet lager dan 0,4 bar? Veel verder kan ik m geloof ik niet verstellen.
Anyway, heb ook nog een bleedvalve aangesloten, dat werkte ook, tot 0,9 afgesteld en dat ging goed.
Alleen heb ik dit wel aangesloten op de 2e aansluiting van de actuator om die manier van instellen effe te proberen (door gebruik te maken van 2e actuator aansluiting dus), en daar wordt de turbo inderdaad erg traag van. Komt pas bij 4000 toeren volgas op volle druk of zo.

ik heb de druk aangepast, teruggeschroefd dus. Alleen: ik krijg m niet lager dan 0,4 bar? Veel verder kan ik m geloof ik niet verstellen.
Anyway, heb ook nog een bleedvalve aangesloten, dat werkte ook, tot 0,9 afgesteld en dat ging goed.
Alleen heb ik dit wel aangesloten op de 2e aansluiting van de actuator om die manier van instellen effe te proberen (door gebruik te maken van 2e actuator aansluiting dus), en daar wordt de turbo inderdaad erg traag van. Komt pas bij 4000 toeren volgas op volle druk of zo.
-
Niet eigenwijs, één of andere kerel die hier een tuningbedrijf heeft (die zou eventueel stelschroevne leveren) zei dat het zo moest...sja, ik probeer het maar
tis iig niks, ga ik m nog wel vertellen

Jah en ik had al uitgebreid gemeld dat dat niet werkte omdat ik die geweldige tip ook een x kreeg.Stefijn schreef:Niet eigenwijs, één of andere kerel die hier een tuningbedrijf heeft (die zou eventueel stelschroevne leveren) zei dat het zo moest...sja, ik probeer het maartis iig niks, ga ik m nog wel vertellen
Maar verder no hard feelings

-
had je verhaal ook wel gelezen en had het al voor waar aangenomen
, maar ja, ik sta aan die vent uit te leggen hoe ik het wil doen, begint ie "ja maar dit en ja maar dat"...en sja, ik heb er maar beperkte kennis over, dus dan weet ik het niet meer 
Gelukkig zit het niet permanent ingebouwd, alles hangt nog los en zo, dus ik kan nog elke mogelijkheid effe uitproberen.

Gelukkig zit het niet permanent ingebouwd, alles hangt nog los en zo, dus ik kan nog elke mogelijkheid effe uitproberen.
-
één of andere kerel die hier een tuningbedrijf heeft
Wie wie wie????????
-
Tuning Centre Tilburg, voorheen aan de Valentijnstraat, nu zit ie ergens bij hilvarenbeek naar links. Komt nog een werkplaats meen ik.
Btw, het moet toch mogelijk zijn om met het verstellen van de actuator de druk helemaal naar nul te zetten?
Btw, het moet toch mogelijk zijn om met het verstellen van de actuator de druk helemaal naar nul te zetten?
Laatst gewijzigd door Stefijn op di 11 feb 2003 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Nee, is niet mogelijk. Je kunt met de actuator de wastegate wel continu open zetten, maar die wastegate is te klein om ALLE uitlaatgassen door te laten. Er moeten dus toch uitlaatgassen door de turbine heen, waardoor je toch altijd een beetje druk hebt.
Oja TCT, die kerel ken ik. Zit nou inderdaad in Biest Houtakker. Heeft mn vliegwiel gebalanceerd na het afdraaien. En daar komt idd nog een werkplaats bij ja.
Oja TCT, die kerel ken ik. Zit nou inderdaad in Biest Houtakker. Heeft mn vliegwiel gebalanceerd na het afdraaien. En daar komt idd nog een werkplaats bij ja.
-
Hij wist niet eens dat een GTT 0,68 bar heeft (hij dacht 0,4)...niet dat ik nou gelijk wil zeggen dat ie er geen verstand van heeft, maar goed, zijn tip om een beeldvalve aan te sluiten op de 2e actuator ingang was ook neit echt een succes.
Tot hoever denk jij dan dat je terugkunt? Ik heb het idee dat ik niet lager kan dan 0,4
Beetje suckend wel, want eerder is me verteld (hier op RTC) dat wel helemaal terugkon, en daarop heb ik me plannen gebaseerd (en daar kan ik een deel niet meer van veranderen
)
Tot hoever denk jij dan dat je terugkunt? Ik heb het idee dat ik niet lager kan dan 0,4
Beetje suckend wel, want eerder is me verteld (hier op RTC) dat wel helemaal terugkon, en daarop heb ik me plannen gebaseerd (en daar kan ik een deel niet meer van veranderen

Helaas, ome_Reinier heeft al uitgelegd dat niet als door je wastegategat kan....
je kan misschien een andere actuator proberen, voor een kleinere tub (1 van een 1.8T 150pk vag, das de T1,5 maar dan van KKK als ik het goed heb)
je kan misschien een andere actuator proberen, voor een kleinere tub (1 van een 1.8T 150pk vag, das de T1,5 maar dan van KKK als ik het goed heb)
-
Nee je begrijpt het niet verkeerd Stefijn, die Steven is weer eens aan het kwatsen
Ook al zet je er een actuator van een kruimeldief op, die wastegate (die door de actuator wordt bediend!) blijft even klein. Dus al staat die wastegate helemaal open, meer open gaat niet meer
Die wastegate is een klepje van ongeveer een 2 cm doorsnede, in het rond. Daar kunnen natuurlijk NOOIT alle uitlaatgassen doorheen. Dat gaat in principe wel, maar als ze ook een andere weg kunnen kiezen(door de turbine) dan doen ze dat
Doordat er toch wat gassen door die turbine gaan (ik denk zeker wel 50%) wordt er toch druk opgebouwd.
Ook al zet je er een actuator van een kruimeldief op, die wastegate (die door de actuator wordt bediend!) blijft even klein. Dus al staat die wastegate helemaal open, meer open gaat niet meer

Die wastegate is een klepje van ongeveer een 2 cm doorsnede, in het rond. Daar kunnen natuurlijk NOOIT alle uitlaatgassen doorheen. Dat gaat in principe wel, maar als ze ook een andere weg kunnen kiezen(door de turbine) dan doen ze dat

Geeft toch ook niet? 0,4 is laag zat. Daaronder zal je rendement toch niet echt veel meer stijgen, omdat het GTT blok nou eenmaal gemaakt is om met vuldruk te functioneren. De lage compressie zal moeten worden gecompenseerd met geforceerde vulling, anders rijdt je altijd veel te rijk.
Ik kwats helemaal niet, ik zeg toch dat jijg elijk heb? Ik bedoelde dat met een kleinere actuator de druk misschien nog ietsiepietsie lager kan, maar dan hooguinaar 0.3 Bar...canonballman schreef:Nee je begrijpt het niet verkeerd Stefijn, die Steven is weer eens aan het kwatsen![]()
Ook al zet je er een actuator van een kruimeldief op, die wastegate (die door de actuator wordt bediend!) blijft even klein. Dus al staat die wastegate helemaal open, meer open gaat niet meer![]()
Die wastegate is een klepje van ongeveer een 2 cm doorsnede, in het rond. Daar kunnen natuurlijk NOOIT alle uitlaatgassen doorheen. Dat gaat in principe wel, maar als ze ook een andere weg kunnen kiezen(door de turbine) dan doen ze datDoordat er toch wat gassen door die turbine gaan (ik denk zeker wel 50%) wordt er toch druk opgebouwd.
16 maart

-
Nou, als die wastegate al helemaal open staat, bereik je met een andere actuator helemaal niks volgens mij.
en wat is er 16 maart te doen?????
1 Heb je gelijk in, maar het kan zijn dattie net niet helemaal open kan met je standaard actuator, maargoed lijkt me ook onzin om hier een andere actuator voor te kopen... dus schrap het hele idee maar...canonballman schreef:Nou, als die wastegate al helemaal open staat, bereik je met een andere actuator helemaal niks volgens mij.
en 16 Maart gaan we eens gezellig babbelen

-
en 16 Maart gaan we eens gezellig babbelen (es kijken of ik ongezien je 25 kan slopen, met een achterbrug van een GTT )

Ik moet nog wel effe 6 zuigers afdraaien, 2 cilinderkoppen de- en monteren, en dan de koppeling vervangen. Vervolgens nog effe alle spruitstukken en andere rommel overbouwen, en dan het kapotte blok eruit en de 2800 erin

O, en de bandjes op spanning zetten.........
-
Zo gisteren weer opnieuw bezig geweest.
Eerst heb ik alles weer teruggezet in cupstand zonder aanpassingen en de actuator een klein stukje teruggeschroefd (naar hogere druk dus), met als resultaat dat ik nu maximaal 0,5 bar druk heb, en -
veel belangrijker - weer een snel opbouwende druk.
Wat was nl. het geval: ik had de druk tot het uiterste omlaag gedraaid (in mijn geval ± 0,4 bar) en een bleedvalve op 2e actuatorpunt aangesloten. Hiermee kreeg ik een turbo die, zelfs bij het verstellen van de bleedvalve, wel 5 seconden deed over het bereiken van maximale druk.
In eerste instantie dacht ik dat het aan de manier van aansluiten lag (bleedvalve niet als lek op het 1e actuatoraanlsuiting, maar als stelschroef op de 2e actuatoraansluiting), maar nadat ik alles weer weggehaald had maar de actuator niet terug had gezet naar een hogere druk BLEEF de turbo zo traag.
Conclusie: ik had de actuator zó ver versteld dat de wastegate al openstond bij 0 turbodruk, m.a.w. op het moment dat de turbo uitlaat gassen te eten kreeg ging de helft al door de wastegate.
Anyway, om te testen of dat inderdaad het probleem was heb ik daarna alles weer op deze manier aangesloten
[img]http://members.home.nl/stefijn/gtt/cupc ... natief.jpg[/img]
en daarmee heb ik dus GEEN trage turbo! Gewoon bij 2250-2750 toeren max druk (afh. van versnellign)
Maar nu een ander probleem: ik was een beetje aan te spelen met de druk en ben op een gegeven moment naar 1 bar gegaan, maar toen viel de ontsteking bij 5500 toeren al weg. Ik dacht dat die beveiliging op 1,1 stond of zo? Of zou de druk op het eind nog ietsepietsie oplopen dat ik dat niet gezien heb?
Moet ik die sensor loshalen, of kan ik die hoger instellen?
Overigens wil ik uiteindelijk niet hoger dan 0,9 bar gaan als ik niet eerst nog carburateur en koppakking en intercooler aangepast heb dus het is geen acuut "probleem", vroeg het me alleen af.
Eerst heb ik alles weer teruggezet in cupstand zonder aanpassingen en de actuator een klein stukje teruggeschroefd (naar hogere druk dus), met als resultaat dat ik nu maximaal 0,5 bar druk heb, en -
veel belangrijker - weer een snel opbouwende druk.
Wat was nl. het geval: ik had de druk tot het uiterste omlaag gedraaid (in mijn geval ± 0,4 bar) en een bleedvalve op 2e actuatorpunt aangesloten. Hiermee kreeg ik een turbo die, zelfs bij het verstellen van de bleedvalve, wel 5 seconden deed over het bereiken van maximale druk.
In eerste instantie dacht ik dat het aan de manier van aansluiten lag (bleedvalve niet als lek op het 1e actuatoraanlsuiting, maar als stelschroef op de 2e actuatoraansluiting), maar nadat ik alles weer weggehaald had maar de actuator niet terug had gezet naar een hogere druk BLEEF de turbo zo traag.
Conclusie: ik had de actuator zó ver versteld dat de wastegate al openstond bij 0 turbodruk, m.a.w. op het moment dat de turbo uitlaat gassen te eten kreeg ging de helft al door de wastegate.
Anyway, om te testen of dat inderdaad het probleem was heb ik daarna alles weer op deze manier aangesloten
[img]http://members.home.nl/stefijn/gtt/cupc ... natief.jpg[/img]
en daarmee heb ik dus GEEN trage turbo! Gewoon bij 2250-2750 toeren max druk (afh. van versnellign)
Maar nu een ander probleem: ik was een beetje aan te spelen met de druk en ben op een gegeven moment naar 1 bar gegaan, maar toen viel de ontsteking bij 5500 toeren al weg. Ik dacht dat die beveiliging op 1,1 stond of zo? Of zou de druk op het eind nog ietsepietsie oplopen dat ik dat niet gezien heb?
Moet ik die sensor loshalen, of kan ik die hoger instellen?
Overigens wil ik uiteindelijk niet hoger dan 0,9 bar gaan als ik niet eerst nog carburateur en koppakking en intercooler aangepast heb dus het is geen acuut "probleem", vroeg het me alleen af.
1 stekkertje van de sensor gewoon loshalen, en bij mijn weten staat ie afgesteld op 1.0 bar, was bij mij namelijk ook het geval.
Immer wieder die verdammte Holländer
De beveiliging moet standaard afgesteld staan op 1,1 plus of min een beetje. Kan dus best dat hij er al bij 1,0 uitvliegt. Effe verstellen. Ik zou hem er wel op houden, want je weet maar nooit.
Enne kanne we een foto zien van hoe dat nou zit met die bleedvalve en die klep? Ik ben namelijk al bezig met het knopje, dusss...
Enne kanne we een foto zien van hoe dat nou zit met die bleedvalve en die klep? Ik ben namelijk al bezig met het knopje, dusss...

-
hehe, knopje (s) zijn gemonteerd, de rest is aangesloten maar ik moet het nog effe monteren onder de motorkap ergens.
Heb je de klep en zo al wel? Ik heb nu gewoon een electrisch EN handmatig verstelbare benzineafsluiter, was maar 13 euro.
Omdat ik eerst een dubbele uitvoering wilde maken heb ik nu 2 knopjes, waarvan ik er nu maar 1 kan gebruiken, want die dubbele uitvoering gaat niet lukken (kwam ik dus achter toen ik al 2 knopjes had gemaakt): de druk gaat niet lager dan 0,4 bar.
Pas als ik een maximale druk van 1,1 of meer heb kan ik aan een dubbele uitvoering gaan denken helaas, maar dan moet ik zowieso meer gaan aanpassen (koppakking, carb etc). Komt maybe nog wel.
Zal morgen of zo verder afmaken en pics maken.
Heb je de klep en zo al wel? Ik heb nu gewoon een electrisch EN handmatig verstelbare benzineafsluiter, was maar 13 euro.
Omdat ik eerst een dubbele uitvoering wilde maken heb ik nu 2 knopjes, waarvan ik er nu maar 1 kan gebruiken, want die dubbele uitvoering gaat niet lukken (kwam ik dus achter toen ik al 2 knopjes had gemaakt): de druk gaat niet lager dan 0,4 bar.
Pas als ik een maximale druk van 1,1 of meer heb kan ik aan een dubbele uitvoering gaan denken helaas, maar dan moet ik zowieso meer gaan aanpassen (koppakking, carb etc). Komt maybe nog wel.
Zal morgen of zo verder afmaken en pics maken.
Laatst gewijzigd door Stefijn op zo 16 feb 2003 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Cool.
Als ik morgen m'n camera weer terug heb zal ik ff een picture maken van mijn knopje. Ik heb er een heel kunstwerk van gemaakt
EDIT:
En zo'n klep heb ik nog niet nee. Jij had die in Son gehaald geloof ik he? Als jij er tevreden over bent wil ik er ook wel zoeen. Dus als je mij kan vertellen waar ik naar moet vragen maak je het me wel lekker makkelijk
Als ik morgen m'n camera weer terug heb zal ik ff een picture maken van mijn knopje. Ik heb er een heel kunstwerk van gemaakt

EDIT:
En zo'n klep heb ik nog niet nee. Jij had die in Son gehaald geloof ik he? Als jij er tevreden over bent wil ik er ook wel zoeen. Dus als je mij kan vertellen waar ik naar moet vragen maak je het me wel lekker makkelijk

Laatst gewijzigd door Matijs op zo 16 feb 2003 20:24, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Me 2
als het af is kunnen we effe meeten en elkaars kunstwerk showen 
Ik werk in Eindhoven dus das makkelijk
Klep heb ik niet in Son gehaald (daar zit een bedrijf die leveren "electomagnetische ventielen" voor 17 euro), maar in Tilburg bij een bedrijf 2M Alternative Fuel Systems
2M Alternative Fuel Systems
Rheastraat 41
5047 TL TILBURG
Tel 013 571 29 00
Fax 013 571 23 27
e-mail: 2M@rdc.net
Kosten: 13 euro.
Het zijn wel vrij lompe dingen, maar die van dat bedrijf in Son waren ongeveer net zo groot, en die hadden een "T"-splits werking, ipv gewoon dicht of open, mijn keuze viel dus op deze:
[img]http://members.home.nl/stefijn/gtt/cupc ... neklep.jpg[/img]

Ik werk in Eindhoven dus das makkelijk
Klep heb ik niet in Son gehaald (daar zit een bedrijf die leveren "electomagnetische ventielen" voor 17 euro), maar in Tilburg bij een bedrijf 2M Alternative Fuel Systems
2M Alternative Fuel Systems
Rheastraat 41
5047 TL TILBURG
Tel 013 571 29 00
Fax 013 571 23 27
e-mail: 2M@rdc.net
Kosten: 13 euro.
Het zijn wel vrij lompe dingen, maar die van dat bedrijf in Son waren ongeveer net zo groot, en die hadden een "T"-splits werking, ipv gewoon dicht of open, mijn keuze viel dus op deze:
[img]http://members.home.nl/stefijn/gtt/cupc ... neklep.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door Stefijn op zo 16 feb 2003 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Heej handig. Kunnen we misschien komende week al een keer iets aspreken, dan kan ik de kunst even afkijken 
-
Wat kun je met die handmatige ahstelling doen? Is dat ding een electrisch bediende afsluiter die tevens als instelbare bleedvalve diens doet?
dat zou mooi zijn......
vertel vertel.....
dat zou mooi zijn......

vertel vertel.....