[R5]Homokineet

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
Floyd

Mannuh!

Uit de verschillende posts begrijp ik dat er ook bij mijn 5'je een homokineet kapot is. Ik krijg alleen niet mee hoe ik er achter kom welke er nu kapot is, links of rechts. De symptomen zijn: Kloppend geluid bij acceleren in een bocht naar links - in de 2e versnelling.

En verder, wat gaat dat onderdeel nieuw kosten? En moet ie nieuw zijn, of kan ik er ook 1 bij de sloop gaan halen?

Gr.Floyd
Robert dB.

probeer een search op "homokineet" dmv de searchknop bovenaan de pagina, wellicht dat er een hoop info uitrold.
jeroen.k

Bocht naar links, dan is je rechter homokineet stuk. Ik zou hem niet van de sloop halen, maar gewoon een nieuwe aandrijfas bij de onderdelenboer. Kost iets van rond de 100 euro. Je krijgt voor de oude as vaak ook nog "statiegeld" terug, montage is ook een "eitje".

Dus onthouden, bocht naar links betekent kracht op aandrijfas rechts, dus dan bonken is rechts kapot! ;)
Super 5 Devil

Bij mij kon je gewoon zien dat ie gaar was. De hele remschijf en aandrijfas zat vol met vet en smeer. Had dus gauw in de gaten dat het de linkerzijde was. Ik had inderdaad problemen met rotondes afrijden (bocht rechts) dus kan kloppen. Kijk er eens onder als je je stuur gedraaid hebt. Bij mij hoefde hij niet eens op de brug, ik zag het zo al. Succes!!!
Rally is NOT a crime!
My only limit, is the limit of my car!
Mrtn
Car: R5GTT

Dan is je stofhoes gescheurd waardoor al het vet eruit geslingerd wordt, maar een homokineet kan ook verslijten zonder dat de stofhoes scheurt en dan zie je het niet....
Mrtn = Maarten
canonballman

Als ik jouw was zou ik een goede as op de sloop gaan scoren. Bij redelijk wat Renaults is het geloof ik onmogelijk de losse homokineet te vervangen.

Op de sloop ben je vaak met 25 euro klaar.
Super 5 Devil

Ja voor 3 weken misschien. Krijg je gegarandeerd snel weer kloterij mee. Inderdaad was het bij mij ook de ashoes die gescheurd was. Door het droog lopen is de homokineet ook naar de knoppen gegaan.
Rally is NOT a crime!
My only limit, is the limit of my car!
Floyd

Ik ben net dus even bij een Renault werkplaats geweest om te vragen wat een nieuwe as kost, en dat blijkt +/- EUR 150 te zijn. Maar wat interessanter was, is dat die monteur er ook ff goed naar heeft gekeken. Eerst een stukje rijden (ja, ik hoor inderdaad iets tokken....), en later op de brug. En ondanks het feit dat ie alleen het geluid maakt bij bochten naar links, wilde dat volgens 3 (drie!) monteurs niets zeggen over aan welke kant de homokineet kapot is. Het kwam er eigenlijk op neer dat het een goeie gok is welke er kapot is. Raar, of hebben ze uit hun nek staan lullen?

Verder nog wat - er zijn weer een paar remblokken weggesleten. Alleen is dat wel erg snel. Deze gingen er vorig jaar maart op en hebben nog maar 27000 km geklokt. Of slijten blokken echt zo snel?

gr. Floyd
Abel
Über-Spammer

ik heb eeb goede aandrijfas liggen minder als 20000 kilometer mee gereden en ik heb hem zelf bij de dealer weg. foutief vervangen wanwege dat zelfde geintje als bij jou. niet wetend welke kant. zelfs bij de dealer geweest om te vragen. 58 euro incl. verzend kosten mag je hem hebben.

eitje om te vervangen. rechterkant!

remblokjes kunnen ook extreem slijten als je rem aan loopt. ik heb er nog 2 blokjes liggen nieuw orgineel renault.

die mag je hebben voor 10 euro.

Groeten Abel.

Mocht je intresse hebben PM me maar
Floyd

Dag Abel,

Ik zag je PM net. Zou idd een mooie oplossing zijn, die as van jou, maar Groningen is ff iets te ver uit de buurt.

Verder denk ik dat ik morgen maar ff naar de Kwik Fitt ga voor die blokken. Ik krijg de bouten van m'n voorwielen met geen geweld los. En of dat door mijn beperkingen komt (ik loop nu nog met krukken) of door die bouten - maar het moet even snel gebeuren. Ik ga woensdag voor het eerst in 3 maanden weer op m'n werk kijken, en dat is een aardig stukje file rijden.

gr. Remco
Abel
Über-Spammer

Floyd schreef:Dag Abel,

Ik zag je PM net. Zou idd een mooie oplossing zijn, die as van jou, maar Groningen is ff iets te ver uit de buurt.

gr. Remco
Wel eens van PTT gehoord?

Stuur het naar je op en jij maakt nadien geld over.
Floyd

Ja, dat zijn toch die rooie busjes.....

Ik las er ff overheen, m'n post was meer een reaktie op je PM.
Abel
Über-Spammer

:D :D
Floyd

Nog even van mijn kant het verhaal hoe dit probleem is afgelopen. Vandaag ff 2 assen gehaald bij de sloop en m'n eigen wielnaafmoeren los laten draaien.

Nadat ik de linker as vervangen had, ben ik een stukje gaan rijden. Problemen waren als vanouds. Bij bochten naar links een kloppend geluid...

Direct daarna de rechter ook vervangen. Toen was het gedaan de ellende. Ik kan inmiddels weer door elke bocht planken.

Om toch maar terug te komen op de bepaling welke homokineet kapot is - dat kan dus eigenlijk niet. Er is blijkbaar geen verband tussen bocht naar links -> dus links of rechts is kapot.

Wat betreft het werk, dat valt wel mee. De enige fout die ik vandaag maakte, was om het in de brandende zon te doen. Bij elkaar was het net wat meer dan 4 uur werk. Igv goed bruin geworden.

gr. Floyd

NB: ik heb nog een linker as over voor een 1.1ltr/JB4 combinatie. PM me maar als je er wat voor wil geven.
Plaats reactie