[Clio] Motor aanpassingen en andere tips

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
RO 16v

Dan hebben volgen jou dus alle auto's hetzelfde remsysteem b.v. de clio 1.2 heeft dezelfde remmen als een RS of V6.
Als je gaat kijken naar getunde auto's hebben ze dan nog allemaal het standaardt remsysteem eronder zitten? of hebben ze dit ook aangepast?
Meer power vraagt gewoon om meer stopkracht, meer power betekent meestal ook meer topsnelheid en daar is je standaard remsysteem niet op berekent, dus je moet het wat zwaarder uitvoeren.
En wat dat verhaal van die porsches betreft, als je die gt3 op 4 thuiskomertjes zet, dan heb je ook niks meer aan die grote schijven, want harder remmen als de grip van de banden op het wegdek kun je niet, hoe goed je systeem ook is.
Dit soort opmerkingen zijn dus een inkopertje om lullige reacties te krijgen.

Als je nog steeds niet begrijpt moet je maar een tuner bellen misschien dat die persoon je een antwoordt kan geven. 010-4602655 hier heb je het nummer van Achterberg bel maar eens.
Anonymous

da-goof schreef:Laat ik het dan zo zeggen (ook ik denk logisch :) )
Ik snap niet wat het verschil is tussen slippende banden met een standaard remsysteem en slippende banden met een aangepast remsysteem. Harder remmen als net niet slippen kan niet, dus als je met een gewoon remsysteem nog kunt slippen, waarom dan een aangepast.
Nogmaals, ik begrijp dat om slijtage technische en hitte redenen er in de autosport ander materiaal gebruikt wordt, maar dat heb je op de openbare weg toch absoluut niet nodig.

En wat dat verhaal van die porsches betreft, als je die gt3 op 4 thuiskomertjes zet, dan heb je ook niks meer aan die grote schijven, want harder remmen als de grip van de banden op het wegdek kun je niet, hoe goed je systeem ook is.

Maar misschien is er iemand die haarfijn uit kan leggen waarom dat het remsysteem groter moet worden als je meer power hebt.
Zo schijnt het althans te werken, alhoewel ik niet kan beredeneren waarom. Volgens mijn beredenering hangt je remsysteem alleen af van het gewicht van de wagen en de grootte van het raakvlak van de banden met de weg.
ja dat zou ik ook wel eens willen weten.

Het enige wat ik me zou kunnen voorstellen, is dat een ge-upgrade remsysteem sneller druk zou kunnen opbouwen, maar dat verschil moet miniem zijn.

Zodra je ermee gaat racen begrijp ik een dikker remsysteem aangezien een standaard remsysteem te snel gaat faden voor dit gebruik (door oververhitting)

Wat da-goof en ik bedoelen, denk ik, is dat bij normaal straatgebruik je niets hebt aan betere remmen omdat je al aan het maximum zit met je standaard systeem (je wielen blokkeren dus veel harder kan het niet gaan). Of duurt het bij een beter remsysteem langer voordat je wielen gaan blokkeren soms ? Lijkt me niet want dit heeft te maken met gewicht v.d. auto, en contact oppervlak van de banden met de weg.

Kan iemand hier een logisch antwoord op geven ?
da-goof
Contacteer:

RO 16v schreef:Dan hebben volgen jou dus alle auto's hetzelfde remsysteem b.v. de clio 1.2 heeft dezelfde remmen als een RS of V6.
Als je gaat kijken naar getunde auto's hebben ze dan nog allemaal het standaardt remsysteem eronder zitten? of hebben ze dit ook aangepast?
Meer power vraagt gewoon om meer stopkracht, meer power betekent meestal ook meer topsnelheid en daar is je standaard remsysteem niet op berekent, dus je moet het wat zwaarder uitvoeren.
Kijk, een clio 1.2 heeft smallere banden als een rs of v6, logisch dat die dus een zwaarder systeem hebben als de 1.2, niet omdat ze meer power hebben, maar om de simpele reden dat het contactoppervlak met de weg groter is.
Meer Power vraagt om meer grip. meer grip vraagt om meer stopkracht dat wel, maar als je je banden even breed houdt en je motor tuned, dan zie ik het nut niet in van zwaardere remmen.
RO 16v

da-goof schreef: Kijk, een clio 1.2 heeft smallere banden als een rs of v6, logisch dat die dus een zwaarder systeem hebben als de 1.2, niet omdat ze meer power hebben, maar om de simpele reden dat het contactoppervlak met de weg groter is.
Meer Power vraagt om meer grip. meer grip vraagt om meer stopkracht dat wel, maar als je je banden even breed houdt en je motor tuned, dan zie ik het nut niet in van zwaardere remmen.
Dus als een RS of V6 hetzelfde contactoppervlak heeft als die van de 1.2 heb je ook genoeg aan het remsysteem van een 1.2, dacht het niet, het gewicht het aantal pk's het verschil in topsnelheid heeft ook te maken met je remsysteem.

Als je je motor tuned zie ik het nut niet van standaard banden.
da-goof
Contacteer:

dat het gewicht van de auto ermee te maken heeft heb ik al vermeld, en indirect kan het motorvermogen te maken hebben met het remsysteem, om dat je logischerwijs bij meer power een bredere band hebt. Maar aangezien getunede auto's vaak van origine al sportmodellen waren, wordt ook vaak de originele breedte band gebruikt en in dat geval is het absoluut nutteloos om het remsysteem aan te gaan passen. Ook is het nutteloos op het moment dat de breedte van je band nog zodanig is dat het originele remsysteem genoeg druk kan leveren om de wielen te laten blokkeren. Wel zullen de onderdelen dan sneller slijten, maar ik vraag me af wat goedkoper is, een ander remsysteem of nieuwe blokken....
Wel is het een feit dat met open velgen grotere schijven er stoer uitziet, maar dat heeft niks mer de technische kant van het verhaal te maken.
RO 16v

.....oeps
Laatst gewijzigd door RO 16v op za 19 apr 2003 11:47, 2 keer totaal gewijzigd.
da-goof
Contacteer:

Luister jongen, als jij dit topic wilt deleten ga je maar je gang.
Ik stel hier gewoon een vraag omdat ik iets niet snap, hierom wordt ik vervolgens voor halve mongool uitgemaakt en vertel je mij dat het heeeel logisch is dat je bij meer power een zwaarder remsysteem nodig hebt. Vervolgens leg ik m'n probleem nog eens een keer in geuren en kleuren uit om het duidelijk te maken (let wel, toen was ik absoluut nog niet kwaad). Hierop wordt vervolgens weer een verhaal met dezelfde strekking gegeven als het eerste antwoordt, maar nog steeds heb je me niet uitgelegd WAAROM het zo logisch is....
Dan laat ploegah weten dat ie nou ook wel eens wil weten hoe het zit en geef ik nog eens aan waar ik denk dat je redeneringsfout zit.

En nou ben je ineens agressief.... waar heb ik dat aan te danken? Ff voor de duidelijkheid, ik ga niet met smilies liggen k*tten om duidelijk te maken dat ik nou wel KWAAD ben.
Als jij me in gewone taal uit kunt leggen WAAROM jij het een en ander denkt en niet alleen vermeld dat iets logisch is, dan kunnen we er gewoon over discussieren, niks aan de hand, maar zoals het nu gaat kun je toch niet met elkaar praten....
Menno

En toch heeft goof 't aardig door. De maximale remkracht wordt inderdaad volledig begrensd door de maximale kracht die je banden over kunnen dragen.
In die zin heeft Da-goof gelijk dat bij gelijkblijvende banden het upgraden van de remmen zinloos is.

Maarrrrrrrrrrr, dat blokkeren haal je bij een hoop auto's niet ten aller tijden, en bij veel auto's moet je er erg hard voor trappen. In dat geval heeft 't wel zin om het remsysteem sterker te maken, totdat je met een normale pedaalkracht je banden kan laten blokkeren.

2e punt is iedereen het wel over eens denk ik: bij een snellere auto zal je je remmen vaker en sterker gebruiken, en wil je dus dat de remmen tegen hogere temperaturen bestand zijn. Daar zijn veel rem-upgrades dan ook op gericht.

Dat je uberhaupt betere remmen wilt op een opgevoerde auto is 2ledig uit te leggen.
-Het feit dat je 'm opgevoerd hebt impliceert dat je hogere eisen hebt dan 'Otto Normalverbraucher'. Logisch dus dat je ook hogere eisen stelt aan de remmen.
-Met je opgevoerde remmen haal je op korte stukjes weg veel hogere snelheden, en die wil je er ook weer uit kunnen remmen.

Hopelijk is 't weer een beetje duidelijk zo.

@RO: dat jij 't remmenverhaal voor waar aanneemt, zonder de verklaring te kennen, betekent niet dat andere mensen geen interesse in die verklaring hebben. Het geven van voorbeelden, danwel statements a'la: tuurlijk is dat zo, zijn geen verklaring :)
rev it like a rental
RenaultclioII16v (Peter)
Car: Talisman sedan
Contacteer:

Eindelijk es een goeie uitleg!! :wink:
Cleaned Style
Projecttopic
da-goof
Contacteer:

Kijk, nou heb ik een verklaring voor mijn vraag :)
Mickael

Dat remmen verhaal is nu geloof ik duidelijk.

Ik vraag mij af of degene die de vragen hadden regelmatig boven de 200km/u komen.

Zoja dan had je toch moeten begrijpen hoeveel dit zou kunnen schelen.

Zonee rij maar een keer met mij mee. Eerst in die van mij vriendin (org) en dan in die van mij (niet org), dan zal ik de ankers uitgooien bij plus 200, kan je meteen het verschil voelen en die is echt HEEL GROOT.

Hoewel ik wel moet zeggen dat het niet altijd zo geschikt is voor straat gebruik. Heb er al een paar keer bijna een achterop gehad, omdat ze het niet aankonden remmen.
da-goof
Contacteer:

da-goof schreef: Op het moment rij ik renault 4, gaat dat ding standaard niet harder als 126 km/h en weegt slechts 670 kg.
Riël
Über-Spammer

Remmen... nog iets, als ik met mijn volvo de autobaanafrit opkom met 175 (harder gaat niet) en ga VOL in de ankers, krijg ik hem al bijna niet aan het blokkeren (bij normaal gebruik wel) en bij 50 gaat je pedaal heel raar aanvoelen en moet je ff los... Dit is ook een voorbeeld van 'originele remmen', dit verschijnsel kun goed voorkomen met een geupgrade versie. Maar goof heeft gelijk, de banden zijn je enige contact met de weg, en zij zijn de zwakste schakel. Maar probeer je eens voor te stellen de clio 1.2 remmen in een 16v te leggen, es goed op het gas te gaan en dan meteen weer te remmen. Denk dat je ff denkt van wow dit mag wel wat heftiger gaan...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Blue Thunder

Waar het eigenlijk allemaal om draait bij die grotere remmen, is de nauwkeurigheid waarmee je het blokkeren van de wielen kan benaderen. Eigenlijk wil je zo hard mogelijk remmen, waarbij de wielen net niet blokkeren. Met zwaardere remmen is dit veel eenvoudiger aan te voelen dan bij standaard remmen. Ik heb nu onder mijn Kevertje 4 geventileerde schijven (rond 300mm) en 4-pots klauwen van een Porsche 944 Turbo gezet, en het remmen gaat waanzinnig. Je kan precies aanvoelen hoe hard je kan remmen zonder blokkerende wielen.
Verder is het ook zo dat als je een stuk gaat blazen, dat je de remmen vaak gebruikt. Bij je standaard remmen heb je dan kans op fading omdat alles te heet wordt, bij zwaardere remmen is dat niet of nauwelijks meer het geval.
De banden zijn natuurlijk van groot belang, al is het zo dan je niet altijd harder kan remmen als je bredere banden hebt. Bij nat/glad weer raak je zelfs eerder grip kwijt met bredere banden.
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...
RenaultclioII16v (Peter)
Contacteer:

ff een andere soort vraag: Zou er in een gewone clio II phase II, ook een 2 liter blok passen?
Cleaned Style
Projecttopic
RO 16v

Ja het past maar je hebt ook het onderstel, remmen en versnellingsbak nodig.
RenaultclioII16v (Peter)
Contacteer:

Dus alleen qua carrosserie zou het kunnen. De rest moet allemaal uit een donorauto komen?
Cleaned Style
Projecttopic
Anonymous

Dit soort projectjes zijn erg leuk maar als je zelf weinig kunt, begin er dan niet aan. Bezint eer ge begint. Er gaat heeel veel tijd in zitten en nogmaal als je dat allemaal uit moet besteden gaat het je veel geld kosten.

Als je achteraf een optelsom maakt kun je beter dat geld bij je huidige auto bijleggen en een complete Clio Sport kopen dan alles om te bouwen. Bij eventuele verkoop verdien je het never-nooit-niet terug plus je zult er een liefhebber voor moeten vinden.

Als je nu bv een williams hebt en je blok moet vervangen worden dan is het megane blok een leuke optie, zeer zeker omdat de onderblokken identiek zijn. De f4r blokken zijn ook leuk maar gaat je zo intens veel geld extra kosten aan ombouw dat het leuke er snel af is. Ook het gezeik met kabelbomen levert veel problemen op, zonder schema's ben je nergens en veelal worden de blokken zonder comp en kabelboom aangeleverd dus daar kun je ook nog naar op zoek.

De remmenombouw is ook niet zo heel makkelijk. MEt name van clio naar megane levert je fuseeproblemen op, dat past niet zomaar.

De versnellingsbak van een RS moet ook passen op een 16v/williams.
RenaultclioII16v (Peter)
Contacteer:

Dat is allemaal waar Zeeuw.
Ik was ook niks van plan maar was wel nieuwschierig of het zou kunnen.
Ik vind mŽn 1600Žtje snel genoeg (voorlopig dan :lol: )
Cleaned Style
Projecttopic
Anonymous

RenaultclioII16v (Peter) schreef:Dat is allemaal waar Zeeuw.
Ik was ook niks van plan maar was wel nieuwschierig of het zou kunnen.
Ik vind mŽn 1600Žtje snel genoeg (voorlopig dan :lol: )
HEt is een algemene opmerking.
cliomaniac

die 19mm remcilinder is dat van een megane 2.0 l 16v?
if it isn't possible it is not impossible
Anonymous

cliomaniac schreef:die 19mm remcilinder is dat van een megane 2.0 l 16v?
als het goed is van een clio 16V :)
cliomaniac

ik ben bij de sloop wezen kijken en een clio16v remcilinder is al 19mm dus wat kan ik er maximaal opzetten? 23mm of wat wel
if it isn't possible it is not impossible
Anonymous

cliomaniac schreef:ik ben bij de sloop wezen kijken en een clio16v remcilinder is al 19mm dus wat kan ik er maximaal opzetten? 23mm of wat wel
Wat is nu het probleem ?? Je hebt een clio waar al 19mm op zit en wil gaan kijken voor een megane omdat daar ook 19 opzit ?? Ik snap het ff niet meer :)
BartK (Adrenalin)

RO 16v schreef:De versnellingsbakken zijn onderling te verwisselen, dus de JB3 (R5, Clio), JC5 (Willams, Megane), de JC5 bak van de megane 2.0 16v is de kortste bak die er is je topsnelheid gaat wel omlaag maar je trekt er stukken sneller mee weg omdat de verhoudingen beter bij elkaar liggen. Het enige nadeel is dat je kilometerteller bijna 2 keer zo snel loopt dan normaal (b.v. 1 kilometer echt gereden is 2 kilometer aangegeven).
Even een vraag ivm de versnellingsbak van een williams. Als ik deze in mijn 16V wil monteren krijg ik dan te maken mat dat probleem wat hierboven staat beschreven over die km-afwijking?
Beire

Even een vraag ivm de versnellingsbak van een williams. Als ik deze in mijn 16V wil monteren krijg ik dan te maken mat dat probleem wat hierboven staat beschreven over die km-afwijking?
Neen hoor, geen probleem met Willie-bak onder 16V 8)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

Zeeuw schreef:Dit soort projectjes zijn erg leuk maar als je zelf weinig kunt, begin er dan niet aan. Bezint eer ge begint. Er gaat heeel veel tijd in zitten en nogmaal als je dat allemaal uit moet besteden gaat het je veel geld kosten.

Als je achteraf een optelsom maakt kun je beter dat geld bij je huidige auto bijleggen en een complete Clio Sport kopen dan alles om te bouwen. Bij eventuele verkoop verdien je het never-nooit-niet terug plus je zult er een liefhebber voor moeten vinden.

Als je nu bv een williams hebt en je blok moet vervangen worden dan is het megane blok een leuke optie, zeer zeker omdat de onderblokken identiek zijn. De f4r blokken zijn ook leuk maar gaat je zo intens veel geld extra kosten aan ombouw dat het leuke er snel af is. Ook het gezeik met kabelbomen levert veel problemen op, zonder schema's ben je nergens en veelal worden de blokken zonder comp en kabelboom aangeleverd dus daar kun je ook nog naar op zoek.

De remmenombouw is ook niet zo heel makkelijk. MEt name van clio naar megane levert je fuseeproblemen op, dat past niet zomaar.

De versnellingsbak van een RS moet ook passen op een 16v/williams.
het probleempje kabelboom /startonderbreker /ecu
kan je oplossen door een universeel systeem zoals DTA te (laten) monteren
gelijk een goede basis om meer vermogen te krijgen door een volledig programmeerbaar kenveld
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Yde 16V
Contacteer:

RO 16v schreef:...

De wiellagers zijn ook te versterken.
De snelle Clio’s hebben ook nog het probleem van snel slijtende wiellagers maar hier is een oplossing voor.
Als je de voorophanging van een R19 of Willams hebt kan je de lagers van de Megane gebruiken hier is een pas set van verkrijgbaar bij de dealer.

...
Ik heb een R19 16v met twee kapotte voorwiellagers. :( Nu weet ik dat vorig jaar en het jaar daarvoor het rechter voorwiellager is vervangen. Kan het zijn dat er iets krom is of komt dit vaker voor? De auto is wel flink verlaagd...

Weet iemand toevallig het SKF-nummer van die Megane lagers? En het Renaultnummer van die pas-set?

Alvast bedankt.
Bart V

Hoezo megane lagers?? je hebt een R19....

Mocht je doelen op stevigheid...de 19 16V lagers zijn al groter uitgevoerd, dus daar ligt het niet aan. Kan zijn dat de naaf is ingesleten doordat er telang is doorgereden met een defect lager.

Ik heb nog goede fusee's liggen eventueel met goede lagers, compleet en zo te monteren. Kan handig zijn als blijkt dat je naaf niet goed meer is.
Yde 16V
Contacteer:

Hoezo megane lagers?? je hebt een R19....
Mocht je doelen op stevigheid...de 19 16V lagers zijn al groter uitgevoerd, dus daar ligt het niet aan. Kan zijn dat de naaf is ingesleten doordat er telang is doorgereden met een defect lager.
Nou, Ro heeft het hierboven over een Clio met de ophanging van een R19 en lagers van een Megane, vandaar...

En idd, ik wil de lagers gewoon sterker hebben als ik ze dan toch vervang. Straks blijkt de naaf nog wel gewoon goed te zijn en dan sta ik volgend jaar weer...
Ik heb nog goede fusee's liggen eventueel met goede lagers, compleet en zo te monteren. Kan handig zijn als blijkt dat je naaf niet goed meer is.
Ik zal het onthouden :D
MarcoG
Contacteer:

Voor RO 16v
Info van Menno uit het 1.8>2.0 motor ombouw topic:
't is net ff waar je de klepafmetingen meet, buitenkant klep, buitenkant afdichtvlak, of buitenkant zitting, maar de volgende maten KLOPPEN, mr motorbouwer:
1.8 16v 30mm
willy 2.0 16v 33mm
Megane 2.0 16v 34mm
rico1047

wat dachten jullie freaks van een betere warmte afvoer van groteremschijven met remblokken.met die kleine kutschijvies is je remblok zo verbrand en verglaast dan rem je niks meer.
dus grote remmmen hebben meer remkracht en meer warmte afvoer,en remt dus beter.met een getuned blok is je topsnelheid hoger dus moet je ook meer afremmen.
heeft iemand dat trouwens wel een s gedaan een 2.0 turbo f4r t in een of een andere nieuwe type 16v k4m f4p f4r f5r(direct ingespoten) of k4m+(vestelbbaar nokkenaswiel) in een clio 1 of een ren 5 of twingo gelepeld. De meest drastische change die ik gezien heb is een williams in een 5 of een express en de volvo 2.0 16v turbo (n7Q)maar dan met turbo in een laguna.
Plaats reactie