[R25 V6 turbo] Meer slagvolume, en dan.....??

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
canonballman

Zoals jullie misschien in NL.Chat hebben gezien heb ik het idee opgevat om een krukas met een langere slag (R25 V6, 2849cc) in een V6 turbo blok te leggen, wat standaard 2458 cc heeft.

Die krukas in een compleet TIPTOP blok weet ik al te liggen, en een r25 V6 turbo blok heb ik al (twee).

Maar dan?
Stel dat ik uitga van een gewoon V6 blok dus.
Een turbo heeft een compressieverhouding van ik dacht 8,6.
Een gewone V6 weet ik niet. IEMAND???
9,4????

Weet er iemand technische gegevens van deze motors?
Dus:
-koppakkingdikte
-inhoud verbrandingskamers
-exacte compressieverhoudingen
-zuiger-verschillen?

Compressieverhouding krijg ik altijd wel omlaag, OF door dikkere koppakkingen, OF door montage van Turbo-koppen.

Maar dan is mijn vraag:
Als ik dit allemaal doe, hoe past het injectiesysteem zich dan daaraan aan?
Het is een Type R injectiesysteem dat (uit mn blote hoofd) als voornaamste waarden de druk in het inlaatspruitstuk en het toerental heeft.

Maakt meer slagvolume dan niet uit omdat de computer de turbodruk meet en de brandstof daaraan aanpast, of gaat ie beroerd lopen?

Of valt die computer aan te passen?

Wie kan mij meer vertellen?
Menno?

alvast bedankt voor jullie VELE reacties!

groeten Reinier
canonballman

Ik zei dus:

ALVAST BEDANKT VOOR JULLIE VELE REACTIES! :wink:

Speedline, Robert????
Menno

Die computer gaat nix aanpassen als jij 't motortje verandert. Je zult echt de chip daarvoor aan moeten passen.

Vraagje: waar laat je die extra slag?
rev it like a rental
Abel
Über-Spammer

Je zult idd ook wel andere zuigers nodig hebben...
canonballman

Waar ik die extra slag laat:

Ik ben daar denk ik niet duidelijk in geweest:
Wat ik in principe wil doen is een compleet atmosferisch 2849 cc blok gebruiken (dat weet ik al 1 voor +/- 200 euro te liggen op de sloop, weinig km)
In zon blok zitten, om die extra slag kwijt te kunnen, kortere drijfstangen.
canonballman

Van dat atmosferisch 2849 cc blok kan ik de compressieverhouding aanpassen door montage van Turbo-koppen en Turbo-koppakkingen. EVENTUEEL!

De gewone koppen zitten namelijk nog op dat blok gemonteerd. Als ik hier dus alle turbo onderdelen opschroef moet het al kunnen lopen, maar dan heeft ie een hogere compressieverhouding als een Turbo motor. Door de turbodruk wat lager te zetten moet dat geen groot probleem zijn.
canonballman

De boring van beide motoren is gewoon hetzelfde.

Ik DENK echter, dat het injectiesysteem niet een probleem zal zijn, maar weet dat natuurlijk niet zeker. Mij lijkt het:

De turbo zorgt voor een bepaalde druk in het inlaatspruitstuk.

De computer past daar de ingespoten hoeveelheid brandstof aan aan.

Zo ontstaat natuurlijk het mengsel.

Vervolgens zuigt elke zuiger een beetje meer van dit mengsel aan, verbrandt een beetje meer mengsel, en daardoor meer vermogen en koppel. :)
canonballman

Ik HOOP dat het zo werkt. Als iemand denkt van niet dan hoor ik dat natuurlijk heel graag :)

Als de chip toch moet worden aangepast, dan wil ik graag weten:
- Of dat mogelijk is
- Hoe dat wordt gedaan
- Door WIE dat kan worden gedaan

Ik had nog een hersenspinseltje om de computer meer te laten inspuiten:

Weerstand van koelvloeistoftemp. meter aanpassen ------------> Computer denkt: Motor is KOUD------> Computer gaat iets meer inspuiten.

Of dit werkt weet ik niet, maar denk het wel (er zit immers GEEN lambda sonde op).
Of het verstandig is dit te doen, weet ik niet.
canonballman

Dussssss........

Wie helpt mij verder! :)

Overigens Menno........
Is er ook niet een J motor met 2200 cc inhoud in de Renault 21 geleverd? Krukasje met langere slag??

ideetje???

Je had toch een blok wat in de soep was gelopen?
Abel
Über-Spammer

Als je met zo'n project bezig gaat.. vergeet niet de oliepomp moet een stuk meer capaciteit hebben. (2 turbo's toch?)
Derby

Als de chip uit gat van de ONDERDRUK in het inlaatspruitstuk zal die bij turbo druk waarschijnlijk niets doen. Pas bij volledig geopende gasklep ontstaat er een druk in het inlaatspruitstuk van net onder de 1 bar. Moet je nagaan als de druk opeens op 1.7 bar zet. Die computer weet niet wat hem overkomt. Waarschijnlijk zal het stationair lopen ook nogal hoerig gaan. Door de extra weerstand een extra onderdruk dus meer inspuiten. of minder weet ik eigenlijk niet. Zal niet niet gaan denk ik.

Derby
canonballman

Euh,nee Abel, het is gewoon een motor met 1 turbo.

Het twinturbo verhaal is iets voor later :wink:
canonballman

En Derby:
Als ik hier dus alle turbo onderdelen opschroef moet het al kunnen lopen, maar dan heeft ie een hogere compressieverhouding als een Turbo motor.

Er komt dus gewoon een computer, MAP sensor en heel de reutemeteut van een Turbo op.
Menno

Reinier, joe hebt post!
rev it like a rental
canonballman

Jes, Ai sie it!
Riël
Über-Spammer

canonballman schreef:
Ik had nog een hersenspinseltje om de computer meer te laten inspuiten:

Weerstand van koelvloeistoftemp. meter aanpassen ------------> Computer denkt: Motor is KOUD------> Computer gaat iets meer inspuiten.

Of dit werkt weet ik niet, maar denk het wel (er zit immers GEEN lambda sonde op).
Of het verstandig is dit te doen, weet ik niet.
Hogere benzinedruk/andere injectors. Trouwens die andere computer wat menno zegt zou dit al opgelost moeten hebben!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
RO 16v

canonballman schreef:Ik HOOP dat het zo werkt. Als iemand denkt van niet dan hoor ik dat natuurlijk heel graag :)

Als de chip toch moet worden aangepast, dan wil ik graag weten:
- Of dat mogelijk is
- Hoe dat wordt gedaan
- Door WIE dat kan worden gedaan
- Het is mogelijk
- Je auto wordt op de testbank gezet en wordt gekeken hoe die loopt dan halen ze de chip eruit en geven die andere waarden, dit herhalen ze totdat de motor perfect loopt.
- Door iedereen die een testbank heeft en goed is met de elektronica/chip schrijven. ( er zitten een hoop beun hazen tussen)
canonballman

Adressen???? :)

Ik heb al een goed en goedkoop adres, ergens in Drenthe :)
Clubmembertje :wink:
canonballman

Nou, ik heb de 2849 cc motor gekocht. Heb 200 euro geboden, en dat was goed. (kut, was ik maar lager gaan zitten :wink: )

Ben een beetje aan het rekenen gegaan, en als ik de zuigers van die motor precies 1 mm afdraai kom ik op een compressieverhouding van 8,6.
Dit is dus de compressieverhouding van een Turbo 25.
Ik kan dan gewone V6 koppakkingen gebruiken. Met eventueel dikkere Turbo pakkingen (weet nog niet of die bestaan, en of dat ze dikker zijn) kan ik een lagere compr.verh. krijgen, of hoef ik maar plusminus 0,6 a 0,7 mm van de zuigers afdraaien.
Ik moet de berekeningen nog een tweede keer doen voor de zekerheid, maar denk wel dat deze goed zijn.

Hoe dan ook :
De zuigers moeten afgedraaid worden.

Ik ga dus eerst de kapotte turbo-motor uit elkaar halen en kijken of ik de zuigers er aan de onderkant uitkrijg, als ik de krukas uitbouw. Dan bespaar ik 2 koppakkingen, een iets minder werk.

Misschien dat ik komende zaterdag de motor er al uithaal (heb er zin in namelijk :) )

En ben een beetje aan het lezen geslagen:
Het D-Jetronic injectie systeem (D van Drukgestuurd) van Bosch lijkt op het systeem wat er op een 25 Turbo zit. (voornaamste waarden Druk in inlaatspruitstuk
Om dat te modificeren zodat ie meer brandstof inspuit kan er een andere MAP sensor worden gebruikt of kan de Inlaatluchttemperatuur worden beinvloedt :)
canonballman

Ik zei dus:
Voornaamste waarden: Druk inlaatspruitstuk en Toerental :wink:
Menno

canonballman schreef:.

Ik ga dus eerst de kapotte turbo-motor uit elkaar halen en kijken of ik de zuigers er aan de onderkant uitkrijg, als ik de krukas uitbouw. Dan bespaar ik 2 koppakkingen, een iets minder werk.
bij een V motor maak je iets meer kans, omdat de kruktappen 2 keer zo breed zijn, maar ik zou d'r nog steeds geen half biertje op in durven zetten dat 't kan.
rev it like a rental
Derby

En ben een beetje aan het lezen geslagen:
Het D-Jetronic injectie systeem (D van Drukgestuurd) van Bosch lijkt op het systeem wat er op een 25 Turbo zit. (voornaamste waarden Druk in inlaatspruitstuk
Om dat te modificeren zodat ie meer brandstof inspuit kan er een andere MAP sensor worden gebruikt of kan de Inlaatluchttemperatuur worden beinvloedt
Wat wil je hier mee zeggen moet het zijn: kan er een andere MAP sensor worden gebruikt of kan de Inlaatluchttemperatuur worden beinvloedt?

Je was tcoh van plan een andere compu te monteren dan heb je dit toch niet meer nodig?
Correct me if i'm wrong

Derby
canonballman

Ik DENK zelf ook dat ik de zuigers er aan de onderkant uitkrijg, maar inderdaad, ik durf er geen wedje om te leggen.

En Derby:
Ik gebruik dus gewoon een turbocomputer, maar misschien moet deze iets aangepast worden dat ie iets meer inspuit. Bijv, door andere MAP sensor of met het signaal van de inlaatluchttemperatuur klooien :)
speedline

Zo je wilt dus van een 2849cm³ Z7W motor een turboversie bouwen uit onderdelen van een 2458cm³ Z7U ?! Dan heb je mazzel want beide motoren beschikken over een krukas met verzette kruktappen. Qua ontstekingstijdstippen komt dit eigenlijk wel mooi uit al zal ook hier het nodige aangepast moeten worden.

Dit zijn Phase 1 data !!!

De Z7W motor met 2849cm³
90° V6 met 30° verzette kruktappen
boring x slag 91x73
compressie 9,5:1
kleppendiagram (° kruk) 14°, 50°, 55°, 21°

met kat 110kW/150pk@5400min-1 en 225Nm@2500min-1
eurosuper 95 octaan

zonder kat 115kW/156pk@5400min-1 en 230Nm@2500min-1
super 98 octaan

Z7U - A702 2458cm³
90° V6 met 30° verzette kruktappen
Garret T3 turbo 650mbar max. laaddruk
bxs 91x63
c 8,6:1
kleppendiagram (° kruk) 8°, 40°, 40°, 8°
133kW/180pk@5500min-1
280Nm@3000min-1
super 98 octaan loodhoudend

Beide motoren beschikken over dezelfde UN1 transmissie met identieke overbrengingen. De V6 heeft een 235CP 5500 droge plaatkoppeling met diafragmaveer, de V6 Turbo een 235CP 6050. Beiden beschikken over een hydraulisch bedieningsmechanisme.

UN1 V6
V1000=38,26km/h

UN1 V6 Turbo
V1000=39,17km/h

De remsystemen zijn identiek, met geventileerde 280mm schijven voor van 22mm dikte. De remklauw kent een 60mm zuiger. De achteras kent massieve 255mm schijven van 12mm dikte en een 36mm zuiger in de remklauw. De hoofdremcilinder is van het type tandem met 23,8mm diameter en een slag van 34mm.

De rembekrachtiger is een dubbel type van 8" en kent een bekrachtigingsverhouding van 6.

Er is achter een dubbel uitgevoerde remdrukbegrenzer aanwezig van het last en remdrukafhankelijke type.

Op de V6 Turbo is standaard een Bosch ABS systeem gemonteerd van de 2e generatie.

De bandenmaat van de V6 Turbo is 205/60-15. De V6 rijdt op 195/60-15
canonballman

Hee, Speedline, bedankt voor de info!

Van de motor wist ik eigenlijk al alles van wat jij noemt, BEHALVE:

het kleppendiagram: ZEER INTERESSANT!

Maar kun je dit iets meer toelichten? Als in:
Inlaat klep opent ... graden voor BDP
enzovoorts.

Weet je toevalig ook iets van kleplift van beide motoren?
En toevallig ook koppakkingdiktes?

bedankt alvast voor het meedenken!

groeten, Reinier
canonballman

En dan het versnellingsbak verhaal:

V1000 =38... km/u?????

Willen die snelheden zeggen hoe hard de auto rijdt in de 5de versnelling bij 1000 toeren per minuut??

En zijn ALLE overbrengingen hetzelfde, ook de eindoverbrenging?

Dus dat bovengenoemd snelheidsverschil in de bandhoogte zit?
canonballman

En voor iedereen het nieuws over het GEEF-EEN-25-V6-TURBO-MEER-PIT Project: :)

Ik heb vandaag een goede 2849cc V6 motor gekocht. Toen ik thuis was heb ik m gelijk helemaal kaal getrokken. Spruitstukken, kabelbomen en heel de reutemeteut eraf.

EN JONGE, JONGE, WAT ZIET ZON Z-MOTOR ER KAAL LEKKER UIT !!!!!!!!!!! :) >-)

Komt voornamelijk door de grote blokhoek van 90 graden, je ziet echt goed dat het een V-motor is, niet zon IKWILWELMAARIKKANNIET - VR6je :wink:
canonballman

Nou nog de motor uit de 25 halen, zuigers afdraaien, alles overzetten (spruitstukken, steuntjes, draadboom enz.) en GAAN!!!!! :D

Nog een hoop (uitvind)werk dus.

Ik denk, afhankelijk van de kleplift, dat ik de 2849 cc nokkenassen gewoon gebruik. Ik neem aan dat die een grotere lift geven, omdat zon motor ook 10 mm MEER slag heeft. Ik denk ook wel dat ik die kan gebruiken, omdat het waarschijnlijk (geen 7500 rpm V6) geen SUPER scherpe nokkenassen zullen zijn wat niet nodig is voor een Turbo motor (heb ik gelezen......)

Maar goed, als er meer nieuws is, dan horen jullie het !

Tips en ideeen of info blijven natuurlijk van HARTE WELKOM!!

Voor nou wens ik iedereen een gezellige jaarwisseling en een goed 2003! :)

groeten Reinier
Jan-Geert (Momentsleutel)

offtopic

zon un1 bak ligt er ook in mijn 25 gtx van 1985 (orgineel) dus lekker een stevige bak erachter :-) assen etc ook v6 :-) en dat org vanaf fabriek tot 1986 /1987 op de 4 cilinders (dit is een 2.2 multipoint 123pk)
einde offtopic
canonballman

Ja, en weer OMHOOG!!!!

Heb zojuist mn 2849cc blok op zn kop gehangen in mn nieuw gefabriceerde motor-montagebok, en de carterpan gedemonteerd:

Had een kleine tegenvaller: Ik had gehoopt dat ik de zuigers er aan de onderkant uit zou kunnen halen, maar dit is niet bij alle 6 zuigers mogelijk. En ja, op 4 benen kun je niet staan, dus zullen toch de cilinderkoppen eraf moeten.

Ga ik dan deze week maar mee verder, zodat ik de zuigers alvast kan laten afdraaien.

Dan eens informeren of er misschien dikkere koppakkingen leverbaar zijn.............
Matijs
Contacteer:

Die nokkenaskeuze zou ik toch nog even aan een expert voorleggen, want 14°, 50°, 55°, 21° is toch wel heel anders dan 8°, 40°, 40°, 8°.
Ik weet er het fijne niet van, maar ik weet wel dat een Turbomotor draait met een andere klepoverlap dan een non-turbo.
Misschien even een meeltje sturen naar Speedline of 1 van de andere deskundige mensen hier op het forum.
Sander
Contacteer:

Hier kunnen ze je wel wat vertellen over nokkenassen. En ze kunnen hier ook nokkenassen maken en verslijpen! klik hier

S :D nder
Matijs
Contacteer:

Interessant, volgens de bovengenoemde site heeft Cosworth ook "Admospherische" motoren gemaakt. Ik ben benieuwd hoe dat er uitziet :D
canonballman

Ik weet er het fijne niet van

Ik ook niet!! :D

Maar je hebt gelijk, ik zal straks eens effe aan het PM-en gaan.
En tja, Hurricane. Ik ga niet zeggen dat ze niks kunnen , zal best wel, ik heb er geen ervaringen mee.
Maar ik denk dat als ik daarheen bel dat ze altijd zullen zeggen: Nee, kan niet moet helemaal gewijzigd worden!! tsjing tsjing!!$$$$$$
canonballman

Enne, ik denk dat het wel los moet lopen :wink:

Heb in een boek gelezen dat turbomotoren geen superscherpe nokkenassen nodig hebben met superveel kleplift. Omdat er een turbo opzit worden de cilinders TOCH wel gevuld.
Er stond een tabel in met de waarden van een snelle Porsche 911 versie (Carrera ofzo) en de turbo versie. De turboversie had veel tammere nokkenassen en minder kleplift.

En ik denk dat zon standaard 2,9 V6 uit een 25 geen superscherpe nokkenassen heeft. Komt immers niet uit een sportauto maar uit een limousine. En daar is het toch wel fijn als die bij lage toeren al een berg koppel hebben, dus niet superscherp lijkt me.

Sowieso; omdat ik nu 10 milimeter MEER slag krijg, moet de kleplift toch wel een stukje groter worden, er is immers ook 10 milimeter MEER ruimte voor de klep om open te gaan :)
Plaats reactie