Raar lopende motor GTE

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
DRaVeN
Berichten: 30
Lid geworden op: do 8 aug 2002 7:58
Locatie: Amersfoort

Ik zal het even nader verklaren, voor zover dat mogelijk is.
Als de auto met koude motor wordt gestart dan draait ie ongeveer op 2000 toeren dit zakt in naarmate de motor warm wordt, als de motor warm is dan schommet het toerental ergens tussen de 600 en de 1000 toeren. En als de motor helemaal warm is dan draait ie rond de 700 toeren. Dit is allemaal nogal vaag maar waarschijnlijk wel af te stellen, maar sindsdien heb ik nog een ander probleempje.

Tijdens het rijden vliegt de motor nogal hoog door in zijn toeren. Als je gas geeft gaat de motor van de 2000 bijna direct door naar een toerental wat tussen de 5500 en de 6000 ligt. Vanaf half gas vliegt ie al zo door.

Ik ga ervanuit dat dit met elkaar te maken heeft, vandaar 2 in 1 :wink:.

De garage begon gelijk over de koppeling maar die heb ik al getest met de ietwat onorthodoxe handrem methode. Daar trok het R5'je gewoon doorheen.

Als iemand enig idee heeft wat het zou kunnen zijn... Dan hoop ik het ook te weten te komen :)
Michiel
Berichten: 481
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Roosendaal

Moet je koppeling wel zijn; dacht je dat je toerental van je motor kan laten opvliegen zonder zelf vooruit te vliegen en je koppeling te laten slippen??
Antw: Nee, onmogelijk!
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ja, is in elk geval iets in die richting. Druklager kan blijven hangen? Misschien heb je toevallig NOS erop? :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Daaf (Davy)
Berichten: 684
Lid geworden op: di 31 jul 2001 0:00
Locatie: leiden

DRaVeN schreef:Ik zal het even nader verklaren, voor zover dat mogelijk is.
Als de auto met koude motor wordt gestart dan draait ie ongeveer op 2000 toeren dit zakt in naarmate de motor warm wordt, als de motor warm is dan schommet het toerental ergens tussen de 600 en de 1000 toeren. En als de motor helemaal warm is dan draait ie rond de 700 toeren. Dit is allemaal nogal vaag maar waarschijnlijk wel af te stellen, maar sindsdien heb ik nog een ander probleempje.

Tijdens het rijden vliegt de motor nogal hoog door in zijn toeren. Als je gas geeft gaat de motor van de 2000 bijna direct door naar een toerental wat tussen de 5500 en de 6000 ligt. Vanaf half gas :-* :-* vliegt ie al zo door.

Ik ga ervanuit dat dit met elkaar te maken heeft, vandaar 2 in 1 :wink:.

De garage begon gelijk over de koppeling maar die heb ik al getest met de ietwat onorthodoxe handrem methode. Daar trok het R5'je gewoon doorheen.

Als iemand enig idee heeft wat het zou kunnen zijn... Dan hoop ik het ook te weten te komen :)
Denk idd je koppeling, heb zelf ook dit probleem gehad met een fiat Uno :-* handremmethode deed hij nog wel goed, alles slipte de koppeling vnl in 3 en 4 nogal behoorlijk. Dussssss...wordt denk ik toch een koppelingetje vervangen
Jeroen Lubking
Berichten: 441
Lid geworden op: zo 22 sep 2002 18:44
Locatie: Zevenhuizen Turbo`s: Garrett T3 vs GT32
Contacteer:

Een goeie test om echt de koppeling van een gt te testen is om van uit STILSTAND
VOLGAS (6500 toeren)in ze drie zetten en de koppeling laten op komen.

Als hij in zijn toeren blijft hangen en weg rijd is de koppeling versleten :(

Als hij afslaat of gelijk inzakt en bijna niet weg rijd is de koppeling nog goed! :D

Als je er NOS op hebt zitten rij je met rokende banden weg!!! :lol: :lol: :lol:
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
Anonymous

of je kan ook gewoon naar de vakman luisteren. De dealer dus want dat is zo als jij het verteld ongetwijfeld je koppeling.
Maar jij hebt 2 problemen en niet 1
Jeroen Lubking
Berichten: 441
Lid geworden op: zo 22 sep 2002 18:44
Locatie: Zevenhuizen Turbo`s: Garrett T3 vs GT32
Contacteer:

saturn schreef:of je kan ook gewoon naar de vakman luisteren. De dealer dus want dat is zo als jij het verteld ongetwijfeld je koppeling.
Maar jij hebt 2 problemen en niet 1
Hmmmmmmm

Vakman,dealer en gt????
Dat zijn drie woorden die naar mijn ervaring niet samen gaan!!
Ik heb nog maar weinig of geen dealer gezien die nog een beetje verstand heeft van een gt!!
Zeker de laatste tijd kom ik steeds meer gt`s tegen die altijd "dealer" zijn onderhouden,en volledig zijn verziekt!!!! :(
Dit gaat misschien niet op voor dit probleem,maar voor veel andere mankementen en reparaties aan een gt kan je beter naar een specialist gaan dan de DEALER!
Er lopen gewoon nog te weinig monteurs rond bij de gemiddelde dealer die nog enige ervaring hebben met het werken aan een gt.
De meeste kijken 1 keer onder de kap en beginnen dan aan hun hoofd te krabben,en weten dan niet van voren hoe het van achteren werkt.
Ik spreek alleen uit mijn ervaring,ik weet niet hoe het in belgie is? :p
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
DRaVeN
Berichten: 30
Lid geworden op: do 8 aug 2002 7:58
Locatie: Amersfoort

Om de een of andere reden vertrouw ik de dealer nooit echt, zal misschien ook wel aan de prijzen liggen die ze hebben. Maar de dealer zei dit na een telefoongesprek, als ik erheen ga ben ik mijn auto voor een paar uur kwijt en ik heb weinig zin om daar een paar uur in de koffiehoek te gaan zitten.
En misschien ook wel een beetje omdat ik hoopte dat het niet de koppeling zou zijn :)... Beetje duur onderdeeltje om te vervangen. 600 meen ik me te herinneren.

En ik geloof nog niet dat het de koppeling is omdat ik er nu achter ben dat het geen constant probleem is, de ene keer doet ie het wel en de andere keer niet. Maakt niet uit hoever je hebt gereden of hoe warm het blok is. Soms trekt ie raar door en soms doet ie het gewoon goed.

Maar goed de koppeling stond toch al op het programma om te vervangen maar dan wat later in het jaar. Zodra ik er genoeg geld voor had gespaard.

Trouwens heeft dat veel zin om een NOS kitje in te bouwen? Dat rokende banden gebeuren staat me wel aan eigenlijk 8).
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

let iedereen wel op dat het om een gtE gaat ?
there is no spoon.
Marcel dLC
Berichten: 1602
Lid geworden op: do 12 apr 2001 0:00
Locatie: Den Bosch, The Netherlands

Een GTE heeft toch net zo goed een koppeling :wink:
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

Naast koppeling verhaal, kan je wagen ook slecht lopen door valse lucht, kan je pakking zijn van inlaatspruitstuk. Komt wel eens voor bij het F3N-blok.
DRaVeN
Berichten: 30
Lid geworden op: do 8 aug 2002 7:58
Locatie: Amersfoort

Olielekkage (het is niet veel) is dat een van de tekenen van een slechte pakking? Er ligt wel wat olie op het blok, maar dat schijnt ook normaal te zijn bij dit blok... Scheelt me weer een hoop geld!!
Thanx!!
Anonymous

DRaVeN schreef:Om de een of andere reden vertrouw ik de dealer nooit echt, zal misschien ook wel aan de prijzen liggen die ze hebben. Maar de dealer zei dit na een telefoongesprek, als ik erheen ga ben ik mijn auto voor een paar uur kwijt en ik heb weinig zin om daar een paar uur in de koffiehoek te gaan zitten.
En misschien ook wel een beetje omdat ik hoopte dat het niet de koppeling zou zijn :)... Beetje duur onderdeeltje om te vervangen. 600 meen ik me te herinneren.

En ik geloof nog niet dat het de koppeling is omdat ik er nu achter ben dat het geen constant probleem is, de ene keer doet ie het wel en de andere keer niet. Maakt niet uit hoever je hebt gereden of hoe warm het blok is. Soms trekt ie raar door en soms doet ie het gewoon goed.

Maar goed de koppeling stond toch al op het programma om te vervangen maar dan wat later in het jaar. Zodra ik er genoeg geld voor had gespaard.

Trouwens heeft dat veel zin om een NOS kitje in te bouwen? Dat rokende banden gebeuren staat me wel aan eigenlijk 8).



sorry he maat maar ik weet niet hoe jij kan oordelen als een dealer of eender welke monteur niet bekwaam is want je kent er zelf geen ballen van en dat merk ik aan je vragen posts. sorry he maar als je iemand anders wil bekritiseren zorg dan dat je eerst zelf weet waar je over praat.
en dit is niet persoonlijk bedoeld hoor gewoon mijn gevoel
als zijnde monteur in eeen renault garage
en ik geef toe van een gtt idd dat geeft wel eens problemen maar een koppeling is een koppeling he
en zeker van een gte
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Jeroen Lubking schreef:Een goeie test om echt de koppeling van een gt te testen is om van uit STILSTAND
VOLGAS (6500 toeren)in ze drie zetten en de koppeling laten op komen.

Als hij in zijn toeren blijft hangen en weg rijd is de koppeling versleten :(

Als hij afslaat of gelijk inzakt en bijna niet weg rijd is de koppeling nog goed! :D
Goeie test, want de uitslag is altijd: koppeling defect. Of hij was 't al, of je hebt 'm zojuist met deze test om zeep geholpen. :lol: :lol:
Alleen voor klantenauto's? :wink:
rev it like a rental
Jeroen Lubking
Berichten: 441
Lid geworden op: zo 22 sep 2002 18:44
Locatie: Zevenhuizen Turbo`s: Garrett T3 vs GT32
Contacteer:

Menno schreef:Goeie test, want de uitslag is altijd: koppeling defect. Of hij was 't al, of je hebt 'm zojuist met deze test om zeep geholpen. :lol: :lol:
Alleen voor klantenauto's? :wink:
Ha ha, :lol:
Tja ik moet het ergens mee verdienen he? :wink:

Ik geef toe dat ik iets heb overdreven :p

Maar als je kan weg trekken in een hoge versnelling met een beetje gas zonder dat hij afslaat met de koppeling volledig los,dan kan je er van uit gaan dat deze niet meer in top conditie is. :(

(zo beter gezegd?) :wink:
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
DRaVeN
Berichten: 30
Lid geworden op: do 8 aug 2002 7:58
Locatie: Amersfoort

sorry he maat maar ik weet niet hoe jij kan oordelen als een dealer of eender welke monteur niet bekwaam is want je kent er zelf geen ballen van en dat merk ik aan je vragen posts. sorry he maar als je iemand anders wil bekritiseren zorg dan dat je eerst zelf weet waar je over praat.
en dit is niet persoonlijk bedoeld hoor gewoon mijn gevoel
als zijnde monteur in eeen renault garage
Misschien dat ik de dealers niet zo vertrouw omdat ik er geen verstand van heb?
En ben al 2x te vaak om de tuin geleid door een dealer.
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Dat je blokje 2000 toeren loopt bij een koude start is trouwen normaal. Mijn 19 met zelfde blokje doet dit ook. Soms zelfs 3000 rpm stationair!!! Maar dan is het errug koud buiten...soort automatische choke. Als je dan een klein stukje rijdt zonder gas zakt hij vanzelf terug naar de juiste 1000/1100 rpm en als die warm is 900/1000 rpm. Jouw probleem met onregelmatig stationair klinkt idd als valse lucht...even met een busje remmenreiniger bij je inlaatspruitstukpakking spuiten, dan kun je zien of die lekt (heb ik eens gehoord). Het door de toeren schieten bij half gas? Tja, zal toch echt de koppeling zijn...tipje...doe er meteen een Sachs "race-koppeling" op. Die kost maar een paar euro meer dan de originele! ;)
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Ik heb eens geleerd dat de koppelingtest is 40 km/u in zijn vier en dan vol vloeren. Toeren en snelheid moeten evenredig toenemen. Wel ongeveer wat Jeroen bedoelde geloof ik, maar bij hem kwam het wat gewelddadig over :wink:
Plaats reactie