Ik heb laatst eens wat aan het uitlaat systeem van mijn Clio 1.8 16v gedaan. Hierbij heb ik een kat.vervanger van supersprint en een middendempervervanger (soundrohr) gemonteerd. De eind demper is wel nog orgineel (nou ja, van Kwikfitt :-* . Nu zat ik mij van te voren een beetje zorgen te maken of het niet tè asociaal zou gaan klinken, maar nu het er allemaal op zit moet ik eerlijk zeggen dat t me nogal tegenvalt. Ik hoor amper verschil, alleen bij volgas klinkt ie mooier! Nu zat ik er aan te denken om dan misschien toch maar een Remus einddemper te kopen of iets dergelijks. Nu is mijn vraag of dr hier mense zijn die hier ervaring mee hebben, want ik wil nog steeds niet dat ik voortaan 300m vantevoren al te horen ben, alleen een beetje meer geluid mag wel. Heeft iemand een idee wat ik dan zou kunnen verwachten?
Mzzl John
Remember te days that motorracing was dangerous, and sex was safe....
###16vee oléé oléé!!!###
Je hebt meerdere mogelijkheden om aan een bepaald geluid te komen, je hebt het eigenlijk verkeerd om gedaan.
Je kan altijd het beste beginnen met een sport einddemper. Deze zijn er van verschillende merken, die allemaal hun eigen geluid hebben.
Alleen einddemper vervangen (kat en middendemper aanwezig)
Devil - redelijk volume
Remus - vrij stil (zachte brom)
Sebering - vrij stil
Peco - mooie donker brom
Enz enz.
Middendemper
Middendemper vervangen geeft net iets meer geluid als met. Geeft net iets mooiere (hardere) klank.
Katvervanger
Als eerste moet je weten dat dit probemen op gaat leveren met de keuring, deze zal terug eronder moeten bij de keuring. Het is 10-15 werk om hem te vervangen zonder brug.
Het geeft eerder een schel geluid dan dat het een donker geluid geeft. Dit is wel afhankelijk van de einddemper. Het geluid is redelijk hard tot erg hard. Het "leuke" is dat zonder kat hij gaat ploppen/klappen.
Dit zijn dus mijn ervaringen ermee.
Ik heb zelf een Laser einddemper zonder kat en zonder middendemper, dit geeft een behoorlijk hard geluid. Mijn vriendin kan me al een paar hondert meter van te voor aan horen komen.
Mijn vriendin heeft onder die van haar een peco einddemper met kat en lege middendemper. Dit geeft echt een heel donker geluid, maar klinkt ook redelijk hard.
Hoop dat je hier wat aan hebt!
Als je ergens dieper op in wil gaan hoor ik het wel.
Vosje schreef:Ik wil niet vervelend zijn maar Sebring en stil gaat niet samen! En ik kan het weten
de sebring die op mn gtt ligt is toch behoorlijk stil vind ik....
Met of zonder tussendemper?! Onder mijn GTE zat een Sebring zonder middendemper en onder de clio waar hij het over heeft ook niet dus daar ben ik vanuit gegaan!
Ik rijd nog een paar keer per maand in mijn "oude" GTE en het is echt een harde brom! En er zit vanaf de kat een open pijp naar de einddemper en deze is van het merk Sebring!
de standaard einddemper zal zijn naam wel goed eer doen, echt dempen dus
als je budget niet zo groot is, is omp misschien een goede ? of peco ? zijn beide niet zo erg duur meende ik
Geen kat geen midden demper en een LEGE einddemper.
Vraag maar aan Robert VB als je wel eens in zoetermeer komt Hij lag s'nachts in zijn bed nog na te genieten in zijn bed Moet je maar niet achterin gaan zitten!!
Ja, ik hebt het idd net ff verkeerd om aangepakt maar dat is toevallig zo gebeurt. De middendemper was verrot, de einddemper was 100% en ik kon die katvervanger toevallig goedkoop overkopen. Met die kat heb ik voor de keuring denk ik geen problemen, hij is nl uit '92 en anders verwissel ik m wel weer ff.
Maar als ik nou een "stille" (Remus/Sebring)sportuitlaat op mijn clio 16v monteer dan is het geluid nog redelijk sociaal? Het gaat mij dr vooral om dat als ik es gas geeft dat ik m dan goed hoor, ik hoef niet de hele tijd gedreun te horen als ik rustig rij.
(P.S. iemand nog een einddemper in de aanbieding voor clio 16v? )
###16vee oléé oléé!!!###
Allemaal zonder middendemper?? Ik had WEL een middendemper en een losse pijp met sierstukje. Dát geeft mooi geluid. Onderin lekker rustig (hoort amper wat) maar zodra je op 't gas gaat en de turbo komt op wroaoaoOAOAOAOAOAOOAHHHH. De gttmensen moeten maar eens ZONDER einddemper rijden, alleen de middendemper even laten hangen. Echt een leuk geluidje.
Ik heb ook een peco, met kat en middendemper en ik ben er erg over te spreken, het geluid is inderdaad echt een mooie, diepe brom en als ie warm is dan ploft ie lekker bij gas los.
Ook op de snelweg is het geluid aanwezig bij 130 ofzo bromt ie flink, maar zet je de radio hard dan hoor je et niet meer.
Maar ook als je langzaam rijdt, blijft et vooral als ie warm is echt een heerlijk geluid.
Ik heb geen kat en geen middendemper
met een remus einddemper klinkt goed niet te hard
niet te zacht.....maar ja is moeilijk in te schatten
hoe jij dat vind....
Valstrik schreef:Ik heb geen kat en geen middendemper
met een remus einddemper klinkt goed niet te hard
niet te zacht.....maar ja is moeilijk in te schatten
hoe jij dat vind....
Mooi, want ik kan nu net van iemand een Remus einddemper overkopen. Is het geluid wel nog steeds mooi "donker" zegmaar, niet al te schel?
###16vee oléé oléé!!!###
nou ik heb er een katvervanger onderhangen (zelf bouw) en mijn eind demper is helmaal leeg (orginele eindeper) en de ploffen komen er uit hoor (als de motor wat warmer is dan op het filmpje
hier een filmpje er van dit is bij een koude motor
Dan zal ik ook maar even mijn advies geven. Aangezien je het niet te associaal wil maken zou ik niet teveel gaan veranderen en voor een Sebring of een Remus gaan. Je hoort ze wel beter als de standaard uitlaat.
Maar als ik jou was zou ik die Groep N kopen die Mabo tuning te koop heeft. IK ben jou alleen niet
Christian ---> dat klinkt best leuk trouwens...lijkt een beetje op dat van mij heb je nog een middendemper ertussen of is die ook weg
Jesper V schreef:Dan zal ik ook maar even mijn advies geven. Aangezien je het niet te associaal wil maken zou ik niet teveel gaan veranderen en voor een Sebring of een Remus gaan. Je hoort ze wel beter als de standaard uitlaat.
Maar als ik jou was zou ik die Groep N kopen die Mabo tuning te koop heeft. IK ben jou alleen niet
Christian ---> dat klinkt best leuk trouwens...lijkt een beetje op dat van mij heb je nog een middendemper ertussen of is die ook weg
die heb ik er nog tussen als ik die weg haal dan kan hij toch geen tegen druk meer opbouwen of wel
Dat zou je wel denken heh dat die dan geen tegendruk meer heeft. Of het zo is weet ik niet, ik heb die middendemper er niet meer onder hangen. Het is niets meer dan een buis met wat dempingsmateriaal erin dus of die nou zo veel tegendruk leverd
Jesper V schreef:Dat zou je wel denken heh dat die dan geen tegendruk meer heeft. Of het zo is weet ik niet, ik heb die middendemper er niet meer onder hangen. Het is niets meer dan een buis met wat dempingsmateriaal erin dus of die nou zo veel tegendruk leverd
en ik weet niet wat er dan gebeurd als ik die er ook nog eens onder weg haal iemand mischien ervaring mee?
hm ikzelf heb een mongoose en die klinkt zaaaaaaaaaaalig, als ik zou kiezen zou ik voor een engels merk gaan zoals mongoose,magnex of scorpion, daar ga je trouwens ook de meeste pk's mee winnen
Dat zou je wel denken heh dat die dan geen tegendruk meer heeft. Of het zo is weet ik niet, ik heb die middendemper er niet meer onder hangen. Het is niets meer dan een buis met wat dempingsmateriaal erin dus of die nou zo veel tegendruk leverd
en ik weet niet wat er dan gebeurd als ik die er ook nog eens onder weg haal iemand mischien ervaring mee?
limburgio schreef:hm ikzelf heb een mongoose en die klinkt zaaaaaaaaaaalig, als ik zou kiezen zou ik voor een engels merk gaan zoals mongoose,magnex of scorpion, daar ga je trouwens ook de meeste pk's mee winnen
Mooi verkoop verhaal
Nee hoor aan een uilaat aanpassing is niet veel te winnen hoor hoogstens een PK of 2,3.
Over het tegendruk verhaal, daar heb ik teweing kaas van gegeten. Het enige wat ik uit eigen ervaring kan zeggen is dat als je je kat eronderuit haalt verlies je bovenin een beetje en win je een beetje onderin.
HIHI ik ga straks een motor uitlaat halen ben benieuwd hoe dat gaat klinken