Hollandse hand-made uitlaat voor alpine turbo

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

[img]http://picserver.student.utwente.nl/get ... p?id=53716[/img]

Op zoek naar wat meer knor en smoel en geinspireerd door de (r4 ;) )alpine coupe uitlaat heb ik ook maar een uitlaatje gemaakt.
Men neme de orginele rvs (!) at voorpijp.
Men bore 2000 gaatjes (gargel wat een k*twerk, heb ik 4.5 uur over gedaan)
Men wikkele er glasvezelmat overheen. Lekker strak.
Knip rvs plaat, ros em door en wals en las um erom heen.
Knoei nog wat over hoe de uitslag van een kegel ookalweer moest, en las het kegeltje aan beide zijden op de demper.
Las nog wat bochtjes eraan naar smaak.
Koop ophangrubbers van een r9 (lekker klein) en pruts ophangspul aan de dorpel. Trouwens ophangen aan de dorpel geeft minder herrie naar binnen dan ophangen aan die bodem.
Er was eigenlijk niet echt plek voor een goeie demper, daarom heb ik em maar smal maar 90 cm lang gemaakt. (mijn wals kan maar 45 cm aan, dus dan maar 2x45cm)

Hij dempt heel aardig, maar er komt toch nog een aardige knor uit. dus blij :D

edit: gedorpeld. (raar woord trouwens)
Laatst gewijzigd door robert op di 4 feb 2003 12:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

Moet je uitlaat niet altijd achteruit je auto komen?
Don't walk the grass... smoke it
jpp_GTX
Berichten: 608
Lid geworden op: ma 23 sep 2002 20:37
Locatie: Malta

ik neem aan dat je met drempel de DORPEL bedoelt?

Leuk gedaan overigens.
Floris
Berichten: 1184
Lid geworden op: do 22 nov 2001 0:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

oxje schreef:Moet je uitlaat niet altijd achteruit je auto komen?
Da's waar, op deze wijze is eigenlijk verboden...
maarja, dat wordt niet ter discussie gesteld hiero! :p

Ziet er overigens leuk uit Robert! :D
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

Zeker goed gedaan. Nog berekeningen aan opgehangen. :)
Moet je uitlaat niet altijd achteruit je auto komen?
Als Robert het volgens de wet wil doen moet de auto opnieuw gekeurd worden. But who gives a f*ck.

Merk je verder nog iets aan het vermogen of turbo druk?

Derby
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

Floris schreef: Da's waar, op deze wijze is eigenlijk verboden...
Ziet er overigens leuk uit Robert! :D
slik... als jij dat zegt..
De apk zegt er volgens mij nix over, een coupe uitlaat ziet er ook zo uit, diverse auto's (r4 alpines) hebben er ook geen probleem mee.. duzz ik dacht hoppa gaan met die banaan.
Blijft natuurlijk het risico dat je van de heren een technische inspectie oid onderweg krijgt, maar dan moet je het in praktijk wel heel bont maken kwa herrie en/of asogedrag. (tochtoch?)
En hij is heel aardig gedempt, iig veel beter dan die stoere groepN vlampijpen. En je kent me: heeeel sociaal :p ;)
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Ziet er erg vet uit!
De velgen vind ik overigens minder passen bij de ronde vormen van de oude vijf, maar dat is een hele andere discussie :wink:
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

Derby schreef:Zeker goed gedaan. Nog berekeningen aan opgehangen. :)
Ja:
2x45 cm = 90 cm en dat past.
2000 gaatjes a 8 seconden is 4.5 uur.
Derby schreef: Merk je verder nog iets aan het vermogen of turbo druk?
nee man, het sneeuwt, hagelt, deris file enen...
ik verwacht/merk helemaal geen verschil in pk's.
Wel wat meer lol factor als je em doortrekt.
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

Floris wrote:
Da's waar, op deze wijze is eigenlijk verboden...
Ziet er overigens leuk uit Robert!


slik... als jij dat zegt..
De apk zegt er volgens mij nix over, een coupe uitlaat ziet er ook zo uit, diverse auto's (r4 alpines) hebben er ook geen probleem mee.. duzz ik dacht hoppa gaan met die banaan.
Blijft natuurlijk het risico dat je van de heren een technische inspectie oid onderweg krijgt, maar dan moet je het in praktijk wel heel bont maken kwa herrie en/of asogedrag. (tochtoch?)
En hij is heel aardig gedempt, iig veel beter dan die stoere groepN vlampijpen. En je kent me: heeeel sociaal
Het gaat er om hoe die voor de type keuring is aangeboden tig jaren geleden. Renault 4 had standaard al een uitlaat opzij (correct me if i'm wrong) Dus daar kunnen ze niet op afkeuren. Maar bij de apk doen ze daar niet moeilijk over of je moet toevallig een slecht gehumeurde steekproef knakker krijgen. Vaak weten ze het niet eens.

Derby
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

Matijs schreef:Ziet er erg vet uit!
moet ik em wassen?
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

Derby schreef:Maar bij de apk doen ze daar niet moeilijk over of je moet toevallig een slecht gehumeurde steekproef knakker krijgen. Vaak weten ze het niet eens.

Derby
en raad es waar ik em binnenkort laat apk'en :lol:

(voor de niet derby's here: bij de garage waar derby zaterdags bijbeunt)
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

Derby wrote:
Maar bij de apk doen ze daar niet moeilijk over of je moet toevallig een slecht gehumeurde steekproef knakker krijgen. Vaak weten ze het niet eens.

Derby


en raad es waar ik em binnenkort laat apk'en

(voor de niet derby's here: bij de garage waar derby zaterdags bijbeunt)

Dat was een goed bewaard geheim :evil:
:lol: :lol:

Nee ik ken die gasten en er zijn er maar twee die daar over kunnen vallen. Maar omdat het allemaal snelsnel moet, zul je ze niet op de grond aantreffen. Maar wanneer is binnenkort?

Derby

Vergeet ook niet je CO switch omtezetten. Of mocht ik dat niet vertellen. :wink:
Robert dB.
Berichten: 6477
Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
Locatie: Woerden

nice job rob. nu links er nog eentje bij....ik :D
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

...nu links er nog eentje bij...
Ja vind ik ook links moet ook. En ik kom wel en keer luisteren of het niet te aso is. Ik woon langs een weg met veel verkeer. En ik moet wel van mijn nacht rust kunnen genieten... :)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

leuk gedaan joh. Ben wel benieuwd hoe dat gaat klinken
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Heel cool Robert!

ziet er, ondanks de verschrikkelijke kwaliteit van de foto :-* :) , goed uit.

Ben het wel met de andere eens dat twee zijden natuurlijk dubbel zoveel ruled!
En misschien ook nog wel dubbel the fun geeft.

Veel plezier ermee.


ps. die klauwen zien er errug stoer uit! Much beter dan die grauwe benz(?)-dingen.
Zeer hoog Porsche/Race/proffessioneel/cool-gehalte :D .
Je ziet toch wel duidelijk "BREMBO" staan hè??? :wink: :p
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

APK keurt niet op de plaats, maar offie luchtdicht is
Mrtn = Maarten
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

Wanneer kunnen ze er dan wat van zeggen? Apk is een veiligheidskeuring maar ook of de auto wel voldoet aan de papieren afgegeven bij de typegoedkeuring.
Zelfde met de U9 code en een lambda sensor.

Derby
Stienus
Berichten: 117
Lid geworden op: vr 9 aug 2002 10:23

Mrtn schreef:APK keurt niet op de plaats, maar offie luchtdicht is
Lijkt mij ook, want een Mercedes G klasse heeft de uitlaat ook aan de zijkant.
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

Ja dat heeft te maken met de type goedkeuring. De keuring gedaan door de rdw/tuv en zo om de auto te mogen invoeren in een bepaald land. Als dan de uitlaat aan de zijkant zit bij het aangeboden model. Mag die alleen met die uitlaat aan de zijkant ingevoerd worden (en verkocht en gekeurd blabla...) Maar dan moet deze aut obij de ALLEREERSTE keuring dus wel een uitlaat aan de zijkant hebben. Al bouwd BMW morgen een auto met de uitlaat aan de voorkant en deze auto wordt door de TUV goegekeurd mag die in Nl Fr UK enzo. verkocht worden. Op het moment dat je dan een uitlaat aan de achtermaakt en die aan de voorkant vervangt moet de auto opnieuw gekeurd worden.
Hoop dat het nu duidelijk is.


Derby
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

deze auto is dus nog voor dat tijdperk. Hier wordt dus voor de rest niet opgelet door de APKmeester. Het staat ook niet in het handboek van voor die tijd, alleen dus dat ie luchtdicht moet zijn.
Mrtn = Maarten
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

truuk de robert:

op het kenteken is het een tl, en hij is vanuit duitsland ingevoerd.
Duzz er zat altijd al een zij-uitlaatje onder.

* kan ik er wat aan doen *
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

problem solved.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

There never was any problem, check the APKboek maar.
Mrtn = Maarten
bruno @af
Berichten: 1179
Lid geworden op: wo 4 apr 2001 0:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

ik kan me het werk wel voorstellen om bij een 5 een Links-Rechts-zij-uitlaat te fabriceren ... Dit is volgens mij niet echt praktisch realiseerbaar ...
Bruno
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

ik heb er wel na gekeken.
want dan kan je tijdens inhalen de slak ook nog es tracteren op een mooie bangbang vlam uit de pijp.

Er is plek voor een kleine platte demper naast de schakelstang, achter de schakelstang kan je dan oversteken naar rechts. De uitlaat komt hier heel dicht langs benzine en remleidingen en dat vond ik niet zo fraai.
ook gaat het niet goed met de uitgangspunten: de link naar de r4 en r5 en coupe zijuitlaatjes, en proberen wat gewicht te besparen. Toch weer 4 kg eraf, op 12.4 kg van de orginele uitlaat.
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14793
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

ziet er wel vet uit hoor
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Goed bezig :)

Beetje stijl ala de donkervoorts, dat vind ik helemaal een mooie sidepipe, met zo'n dikke chromen gaatjesdemper 8)

Gister ik ook voor APK, was even snel nog voor 5 uur, dus werd even in rap tempo gedaan door 2 gasten.
Gelachen, gast stopt de CO-meter in de 'open' Devil, gast 2 zit de lichten te checken en zegt tegen mij "Leuk zo'n origineel GT'tje, alleen wel typisch geluid, heb ik nog niet gehoord."

Dus ik zeg, jah bij gas los klappert ie helemaal, gast 2 geeft gas en *whoei* weg was CO meter (die overigens 4% aangaf ;) )
Gast 1 weer boos enzo..

Wel leuk, de hele garage stond te kijken toen ik wegreed, allemaal zwaaien :D

Maargoed dit heeft weinig met de sidepipe van Robert te maken ;)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

lieve derby
bij apk kijk je alleen naar de gegevens die bekend zijn van de type goedkeuring
dus die op je kenteken staan
verders is er niks aan de hand
kat enz staat wel op kenteken
type uitlaat niet
moet van voor tot achter gas dicht zijn
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

oooohw ja robert
KOELLLLLL MANNNNN !!
:D :D :D :D :D :D :D :D :D
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

Steven (Fiets) schreef:Goed bezig :)

Beetje stijl ala de donkervoorts, dat vind ik helemaal een mooie sidepipe, met zo'n dikke chromen gaatjesdemper 8)

Gister ik ook voor APK, was even snel nog voor 5 uur, dus werd even in rap tempo gedaan door 2 gasten.
Gelachen, gast stopt de CO-meter in de 'open' Devil, gast 2 zit de lichten te checken en zegt tegen mij "Leuk zo'n origineel GT'tje, alleen wel typisch geluid, heb ik nog niet gehoord."

Dus ik zeg, jah bij gas los klappert ie helemaal, gast 2 geeft gas en *whoei* weg was CO meter (die overigens 4% aangaf ;) )
Gast 1 weer boos enzo..

Wel leuk, de hele garage stond te kijken toen ik wegreed, allemaal zwaaien :D

Maargoed dit heeft weinig met de sidepipe van Robert te maken ;)
Hehehehe, mooi :)
Don't walk the grass... smoke it
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

:lol: Ja mooi verhaal. Dat maakt je week weer goed.
Zoveel lol voor de kosten van een APKtje :lol:
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

lieve derby
bij apk kijk je alleen naar de gegevens die bekend zijn van de type goedkeuring
dus die op je kenteken staan
verders is er niks aan de hand
kat enz staat wel op kenteken
type uitlaat niet
moet van voor tot achter gas dicht zijn
Vreemd dat ik ergens gelezen heb dat als iemand een uitlaat vlak achter het voorwiel wil hebben dat daar een keuring voor gedaan moet worden. En dat kenteken papiertje is niet alles. Achet de nummers die op het kentken staat gaan alle gegevens van de auto schuil. Ook hoe het zit met uitlaat.
Maar ik heb vernomen dat er bij deze auto niet op gelet hoeft teworden.

En je zal er niet voor aangehouden worden. Maar ik kan met niet voorstellen dat als ik, ik noem maar wat, het dak de helft lager maak en de auto 40 cm breder. Dat niemand daar dan vraagtekens bij zet. Het wordt dan toch opeens en andere auto. Je mag toch ook niet zelf een auto bouwen en daarmee zo de weg op.

Misschien ga ik nu wel wat te ver.

Derby
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

ik kijk het wel na in mijn apk boek
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Plaats reactie